search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajh?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old Today, 12:42 PM   #7681
sqm
Registered User

Likes (Received): 1017

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Dat het lastige plekken zijn wil niet zeggen dat die plekken geen grootstedelijke ontwikkelpotentie hebben. Probleem zit 'm hier vooral in de ambities van de gemeente Rotterdam wat de ontwikkeling van stedelijk potentieel betreft, en ik durf de stelling ook wel aan dat de marktpartijen die hier in zitten niet de meest eigentijdse en vooruitstrevende zijn en hun ontwikkelhart, als ze dat al hebben, niet in Rotterdam hebben. Tenzij iemand echt wil beweren dat als we een type as Riek Bakker hadden gehad voor de ontwikkeling van de Coolsingel dat dan een Decathlon, Albert Heijn, een McDonalds en Primark, om maar wat actuele namen te noemen, daadwerkelijk het hoogste haalbare is aan de Coolsingel. Dat je wat moeite moet doen voor iets knaps is juist maar hier is gewoon sprake van winst pakken dan wel verlies minimaliseren en wegwezen.
Je kunt daar nu wel laagdunkend over doen, maar die marktpartijen zijn, in tegenstelling tot Multi, nog wl zelfstandig. Als Multi zich iets meer had gericht op winst pakken en verlies minimaliseren, dan lagen ze nu niet aan de lijn bij Blackstone.
De winkels die je noemt zijn gewoon typisch voor een winkelgebied in een grotere binnenstad. Waarschijnlijk ben ik niet Rotterdammer genoeg om te begrijpen waarom dat aan de Coolsingel een probleem is. Zo belangrijk is die straat volgens mij niet voor het huidige Rotterdam. Ik zie niet in waarom juist daar per s, blijkbaar tegen marktlogica in, een spectaculair project zou moeten komen. Ja, het is goed bereikbaar en centraal. Leuk voor de detailhandel maar daardoor onaantrekkelijker voor wonen en kantoor.

Quote:
Originally Posted by LE CLOCHARD View Post
@SQM:

Er is zo'n bizar hoge nood aan woningen in Rotterdam dat je ook 500 woningen op een in jouw ogen mindere plek als Forum makkelijk verkoopt. Voor een normale marktprijs zijn die binnen een week weg denk ik.
Dat kan ik niet inschatten. Met nog een hele rij torens in het maritieme district in ontwikkeling en een Zalmhaventoren en wat nog meer op zuid lijkt mij de forum locatie geen eerste keuze, en ook geen tweede. Woningen voor een normale prijs zitten gewoonlijk in een normaal gebouw. En dat is nu juist datgene wat hier in de thread kritisch wordt gezien: het is allemaal te gewoon, het moet hoger/dichter/spectaculairder. Dat kan, maar dan moet de markt dus meedoen. Moeilijk om woningkopers met exclusiviteit te lokken, die dan zaterdagochtend na het ontbijt aan een Decathlon voorbij moeten waar de lucht van ftalaatweekmakers uit de winkel slaat.

Quote:
Originally Posted by vb2 View Post
Het is bijna lachwekkend als je de oorspronkelijke plannen naast de nieuwe ziet. Zelfs degene die de plaatjes moest renderen had er blijkbaar geen vertrouwen meer in. Bouw dan niks. Hoeveel centraler kun je inderdaad zitten?

Als U-vastgoed een (wat was het?) 300 meter hoge toren een straat verder wilde bouwen, kan ik niet bedenken waarom hier niet een veel ambitieuzer plan ligt. Ja, behalve dat het waarschijnlijk een plan is uit de crisistijd.

Hopen maar dat de andere plannen rondom de Lijnbaan beter worden.

Edit: behalve woningen is het ook een gemiste kans voor het toerisme. Het oorspronkelijk plan was een goede toeristentrekker, nu niet meer (tenzij er toeristen zijn die speciaal voor een Primark komen).
De kaas van Koolhaas zou inderdaad een veel mooiere ontwikkeling zijn geweest. Vooral ook omdat het aansloot bij de context als winkelgebied en het tegelijkertijd op een hoger niveau zou trekken met Prada Gucci & Co. Tijfelachtig is of de kaas ooit realistisch is geweest. In ieder geval is het nu niet meer haalbaar, en niet alleen vanwege de crisis of de problemen bij Multi. In de detailhandel zit geen expansie meer en dat is niet conjunctureel, maar structureel veroorzaakt. Stationaire handel groeit nauwelijks meer, e-commerce met dubbele cijfers.
Toerisme is inderdaad een kans voor het gebied lijnbaan-Coolsingel. Hotels gaan goed in zulke gebieden.

Quote:
Originally Posted by Thomasderegt View Post
Ik heb twee jaar gewoond op de van Oldebarneveldtstraat. Vooral na sluitingstijd is de omgeving Lijnbaan, huilen met de pet op.
Kalverstraat ook, Spuistraat ook. Ik ken zo snel geen voorbeeld van een winkelgebied dat ook na sluitingstijd levendig is.

Quote:
Originally Posted by Bouwmaardoor View Post
Is toch niet z moeilijk? Veerhaven/Parklaan is onze Keizersgracht. Weena is onze 'Zuidas'. Qua wonen heb je de Kralingse Plaslaan en de Straatweg en tegenwoordig dus ook penthouses in De Rotterdam en New Orleans.
Dat is een behoorlijke boog om de Coolsingel heen. Daaronder dus volgens mij een goede subtop in het stationsgebied-Kruisplein en het marietieme district. En wellicht ook om de markthal. Volgens mij doet de stad er goed aan om daar op kwalitatief hoogwaardige ontwikkelingen te zetten, wat volgens mij ook al gebeurt.

Quote:
Originally Posted by bubbah View Post
Toch blijf ik wat de ontwikkeling van de omgeving betreft hopen op de herbestemming van het oude postkantoor die de broodnodige allure kan brengen die een boulevard moet hebben. Dat gecombineerd met het in oude staat terugbrengen van hotel Atlanta met uiteraard een uitnodigende plint en het verder realiseren van horeca-dakterrrassen op de kop van de Coolsingel bij het Hofplein geeft toch een minder eenzijdig beeld van het centrum dan alleen Primark, Decathlon en AH. Dan moeten we Forum maar accepteren als slechts invulling in plaats van aanjager van nieuwe ontwikkelingen en zien of een Coolsingel met meer allure wel de vereiste dynamiek, met hoogwaardiger winkelaanbod en upgrading van de (woon)locatie kan brengen.
Dat lijkt mij een realistische kijk op de zaak.

EPA001 liked this post

Last edited by sqm; Today at 12:49 PM.
sqm no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old Today, 02:17 PM   #7682
Gerard
registered muse

Gerard's Avatar

Likes (Received): 607

Hij gaat er ondanks de vele kritieken gewoon komen. Dus dan maar naar wat plaatjes verder gaan kijken. Dacht deze nog niet zo in detail gezien te hebben.

komen van http://www.hureninhetforum.nl/

sqm, Stratosphere 2020, EPA001 liked this post
Gerard no está en línea   Reply With Quote
Old Today, 02:25 PM   #7683
Martijn1
Martijn1

Likes (Received): 500

Oplevering 1e kwartaal 2018....whahahahaha....
Martijn1 está en línea ahora   Reply With Quote
Old Today, 02:31 PM   #7684
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Likes (Received): 3009

Die renders zijn wel een stuk beter dan die oude die ik eerder gezien heb.
Bouwmaardoor no está en línea   Reply With Quote
Old Today, 05:47 PM   #7685
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 14390

Mooi opgelost, die regenpijpen op de balkons...

Quote:
Originally Posted by sqm View Post
Ik zie niet in waarom juist daar per s, blijkbaar tegen marktlogica in, een spectaculair project zou moeten komen. Ja, het is goed bereikbaar en centraal. Leuk voor de detailhandel maar daardoor onaantrekkelijker voor wonen en kantoor.
Het gebrek aan voorstellingsvermogen was al duidelijk. Dat je daarnaast geen zin hebt om je te laten overtuigen inmiddels ook.
Old Today, 06:16 PM   #7686
sqm
Registered User

Likes (Received): 1017

tsja, wellicht gaat ervaring inderdaad ten koste van voorstellingsvermogen. Mij overtuigen is niet nodig, er is al genoeg gewonnen als door discussie de wederzijdse argumentatie wordt aangescherpt, nietwaar? Of als de ergernis over een vermeend gemiste kans ietwat verzacht wordt.
Old Today, 06:20 PM   #7687
vb2
Registered User

Likes (Received): 267

Quote:
Originally Posted by sqm View Post
De kaas van Koolhaas zou inderdaad een veel mooiere ontwikkeling zijn geweest. Vooral ook omdat het aansloot bij de context als winkelgebied en het tegelijkertijd op een hoger niveau zou trekken met Prada Gucci & Co. Tijfelachtig is of de kaas ooit realistisch is geweest. In ieder geval is het nu niet meer haalbaar, en niet alleen vanwege de crisis of de problemen bij Multi. In de detailhandel zit geen expansie meer en dat is niet conjunctureel, maar structureel veroorzaakt. Stationaire handel groeit nauwelijks meer, e-commerce met dubbele cijfers.
Toerisme is inderdaad een kans voor het gebied lijnbaan-Coolsingel. Hotels gaan goed in zulke gebieden.
Ik kan me voorstellen dat het eerste ontwerp erg duur was geweest. Omdat de ontwerpen openbaar zijn gemaakt, neem ik aan dat het wel realistisch was (op dat moment). En zelfs als het inderdaad kosten- of constructie-technisch onmogelijk was, ik kan me een hoop oplossingen voorstellen die goedkoper/simpeler zijn dan het eerste ontwerp en ambitieuzer dan het huidige (het zijn twee uitersten qua ambitie).

In plaats van detail handel hadden ze, bijvoorbeeld, net als de markthal ook op food en/of entertainment kunnen richten. Ik had liever een megabioscoop in een grote kubus gezien dan in Schiedam langs de snelweg. En food sluit goed aan met Rotterdams informele status als foodie hoofdstad.

Met andere woorden: zelfs als het oorspronkelijke ontwerp nooit haalbaar geweest is, hadden ze met een beetje creativiteit en ambitie er veel meer uit kunnen halen dan een discount kleding zaak.
vb2 no está en línea   Reply With Quote
Old Today, 06:51 PM   #7688
petjuh
Registered User

Likes (Received): 465

Rotterdam: Forum

Ach ja straks hebben we met onder andere de Meent en de Coolsingel prima straten om met een hele grote boog rond dit gedrocht en een verder verloederende Lijnbaan heen te lopen :-)
petjuh no está en línea   Reply With Quote
Old Today, 08:24 PM   #7689
vb2
Registered User

Likes (Received): 267

Quote:
Originally Posted by Gerard View Post
Ik kan het mis hebben, maar is het doorgaans niet de bedoeling dat renderings een gebouw mooier voorstellen dan het in werkelijkheid zal worden? In vergelijking met deze rendering is zelfs het Barbican Centre een aantrekkelijk gebouw.

Aan de positieve kant: het lijkt dat we slechts een paar kolommen hoeven om te zagen tijdens de bouw om het hele ding in elkaar te laten flikkeren. Een serieuze optie wat mij betreft.
vb2 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
oma

Thread Tools

Posting Rules