search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old June 21st, 2017, 11:00 AM   #241
Borse
Registered User

Borse's Avatar

Likes (Received): 799

Quote:
Originally Posted by mokumbouw View Post
Stel je hebt een enorm hoogbouwcluster in een stad van 15 miljoen inwoners (bijna 24x zo veel als Rotterdam), dan nog heb je een grote kans dat zo'n stad onder Rotterdam eindigt.
Dit punt zette mij ook aan het denken en om dit deels te omzeilen zou je ook alleen een stadsdeel kunnen meenemen waar een hoogbouwcluster staat, alhoewel ook dit een arbitrair verhaal blijft. Nederlandse steden zijn echter redelijk gelijkwaardig, waardoor je volgens mij prima het aantal inwoners kan gebruiken om de absolute getallen relatief te maken. Zolang de totale lengte van hoogbouw maar in het verhaal wordt meegenomen ipv alleen het aantal gebouwen.

Wat ik persoonlijk waardeer aan de Haagse skyline is de sterke clustering, wat een Noord-Amerikaanse dimensie geeft aan de stad. Dit zie je eigenlijk nergens in NL. Met de hoogbouwvisie van Den Haag en de projecten in de pijplijn zal dit de komende jaren alleen maar meer vorm worden gegeven, waardoor DH de terechte nummer 2 van NL is. Het blijft alleen jammer dat de grens van +/- 150m (nog) niet wordt overtroefd.

Last edited by Borse; June 21st, 2017 at 05:36 PM.
Borse no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old June 21st, 2017, 04:29 PM   #242
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 23808

Voor degene niet nooit op het forum over Amsterdam kijken de Sluisbuurt:

seb.nl liked this post
the runner no está en línea   Reply With Quote
Old June 21st, 2017, 05:50 PM   #243
Borse
Registered User

Borse's Avatar

Ziet er interessant uit, maar in hoeverre is dit plan ook echt concreet en wordt het in deze vorm uitgevoerd? Of is het slechts een studie en is de kans groter dat hier een Almere II verrijst?
Borse no está en línea   Reply With Quote
Old June 21st, 2017, 05:54 PM   #244
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 23808

Tijdens een traject van maatschappelijke consultatie dat liep van eind 2016 tot het voorjaar 2017 konden bewoners, ondernemers en belangenorganisaties hun reactie geven op het concept stedenbouwkundig plan. Deze reacties zijn vervolgens meegenomen in het plan. Het definitieve plan wordt naar verwachting in het najaar van 2017 door de gemeenteraad vastgesteld.
Meer: www.amsterdam.nl/projecten/sluisbuurt

Amsterdammers zijn overwegend positief over de plannen voor de Sluisbuurt op het Amsterdamse Zeeburgereiland. Dat blijkt uit een peiling waaraan 554 mensen deelnamen. Twee derde van hen waardeert de afwisseling van hoogbouw tot 143 meter en lagere bebouwing. Daarnaast is meer dan 80 procent voorstander van de aanleg van een nieuwe fietsbrug die de Sluisbuurt en Zeeburgereiland met de binnenstad verbindt.
De peiling is gehouden onder mensen die zich hebben aangemeld als ge´nteresseerde op de pagina over de Sluisbuurt van de gemeentelijke website. Zowel omwonenden als mensen met interesse voor een nieuwe woning hebben zich de afgelopen maanden hier gemeld. 80 procent van hen komt uit Amsterdam.

Sluisbuurt mag de hoogte in
Op de vraag*‘De Sluisbuurt wordt een stedelijke wijk met een combinatie van lage en hoge bebouwing tot mogelijk 143 meter. Wat vindt u daarvan?’ geeft twee derde van de respondenten aan deze combinatie positief te waarderen. Ook bij de 172 omwonenden is er een meerderheid van 52 procent die dit aantrekkelijk vindt. 45 procent wil liever minder hoogbouw. Omwonenden zijn mensen die onder andere in het Oostelijk Havengebied wonen, de Sportheldenbuurt op Zeeburgereiland en Schellingwoude.

Fietsend naar de binnenstad
De Sluisbuurt krijgt een fietsverbinding met de binnenstad via een brug naar het Oostelijk Havengebied. 81 procent van de respondenten is van mening dat dit nodig is voor een betere bereikbaarheid. Een aantal bewoners van het Oostelijk Havengebied heeft stelling genomen tegen deze fietsbrug vanwege de drukte die zij daarvan verwachten in hun straten, maar 64 procent van de omwonenden is voorstander van de nieuwe brug.

Mix van lage, middelhoge en hoge bebouwing
De gemeente Amsterdam heeft de plannen voor de Sluisbuurt eind 2016 gepresenteerd. Er komen 5.500 woningen in een mix van lage, middelhoge en hoge bebouwing. De doelgroepen zijn divers, 30% van de woningen is bestemd voor sociale huur, 35% middeldure huur en de rest is voor de vrije markt.
the runner no está en línea   Reply With Quote
Old June 21st, 2017, 06:11 PM   #245
seb.nl
Registered User

seb.nl's Avatar

Likes (Received): 1238

wow
seb.nl no está en línea   Reply With Quote
Old June 21st, 2017, 09:05 PM   #246
Westpoort
Registered User

Likes (Received): 1414

Wat ik in Nederland overigens wel opmerkelijk vind is dat in alle steden er de komende jaren geen nieuwbouw van pure kantoortorens van 100m+ staan geprogrammeerd terwijl de aflopen 25 jaar toch meer dan de helft van de huidige 25 hoogste torens als pure kantoorruimte zijn ontwikkeld en in gebruik zijn; heeft echte hoogbouw afgedaan voor ( commerciŰle) kantoorgebruikers vanwege misschien verkeerd imago dat er aan kleeft (zie bijv. nieuw hoofdkantoor ING in A'dam ZO dat daarom express laag is ) of is het te risicovol geworden voor ontwikkelaars om op risico kantoorgebouwen met een oppervlakte van > 25.000m2 ( daar heb je het al snel over bij 100m+ kantoren) neer te zetten ?

Borse liked this post
Westpoort no está en línea   Reply With Quote
Old June 22nd, 2017, 10:39 AM   #247
DeLeeuw
Registered User

DeLeeuw's Avatar

Likes (Received): 2618

Nadat er tijdens de crisis een enorme kantorenleegstand is ontstaan, durft men het denk ik gewoon niet meer aan om kantoren te bouwen. Het imago om kantoren te bouwen is inderdaad fors verslechterd en de vraag is in de meeste steden ook nog steeds niet zo geweldig, alleen in Amsterdam is er sprake van dreigend tekort. Bovendien zullen veel steden ook nog altijd wel leegstaande kantoorpanden hebben. Er is ook steeds minder behoefte aan kantoren omdat steeds meer mensen thuis of op een andere locatie gaan werken en steeds meer functies geautomatiseerd kunnen worden.
Old June 22nd, 2017, 04:11 PM   #248
Beholder
Registered User

Beholder's Avatar

Quote:
Originally Posted by Borse View Post
Om imo een beter beeld te verkrijgen van de dichtheid/concentratie met betrekking tot hoogbouw in een stad zou je eigenlijk de totale lengte van alle torens boven een bepaalde threshold wat als hoogbouw wordt beschouwd moeten delen door het aantal inwoners van een stad. Deze graadmeter geeft vervolgens een ranglijst van hoogbouwsteden.
U vraagt, zij draaien: https://tudl0867.home.xs4all.nl/skylines.html.
En deze beperkt zich niet tot Nederland.

EPA001, DeLeeuw, Fabian2412, kna liked this post
Beholder no está en línea   Reply With Quote
Old June 22nd, 2017, 08:02 PM   #249
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 25646

Quote:
Originally Posted by DeLeeuw View Post
Nadat er tijdens de crisis een enorme kantorenleegstand is ontstaan, durft men het denk ik gewoon niet meer aan om kantoren te bouwen. Het imago om kantoren te bouwen is inderdaad fors verslechterd en de vraag is in de meeste steden ook nog steeds niet zo geweldig, alleen in Amsterdam is er sprake van dreigend tekort. Bovendien zullen veel steden ook nog altijd wel leegstaande kantoorpanden hebben. Er is ook steeds minder behoefte aan kantoren omdat steeds meer mensen thuis of op een andere locatie gaan werken en steeds meer functies geautomatiseerd kunnen worden.
Alleen in Utrecht en Amsterdam worden er nog flinke kantoren gebouwd.
In Rotterdam worden vooral veel kantoren uit de markt gehaald en getransformeerd.
Ook zie je we mixed use varianten, waarschijnlijk om het risico te spreiden?
Eric Offereins está en línea ahora   Reply With Quote
Old June 25th, 2017, 08:51 PM   #250
Saentown
Registered User

Saentown's Avatar

Likes (Received): 51

Quote:
Originally Posted by Stratosphere 2020 View Post
Rotterdam heeft ook heel wat hoogbouw in de planning. Blijft toch de hoogbouwstad van NL.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijs..._van_Rotterdam
Ik heb je deze maand in de topic van bevolkingsgroei gemist, is daar een reden voor?
Old June 25th, 2017, 08:58 PM   #251
Saentown
Registered User

Saentown's Avatar

Quote:
Originally Posted by the runner View Post
Amsterdam in ontwikkeling
WTC 100
The Beacon 90
Hourglass 80
Sluisbuurt 11x40-80 en 6x 108-143
Arena 3x125
Getz 2x70
Holendrecht 2x65
Koivisto 90
NDSM 60
Kavel 5 79
CAN 90
kavel 3n4 75
Sloterdijk 2x70
Indrukwekkend lijstje. Vind sowieso dat Amsterdam het goed doet de afgelopen 2 jaar. Als ik uit mijn appartement kijk zie ik de kranen overal staan.

Ook mooi om te lezen dat bijvoorbeeld Eindhoven mooie plannen heeft en nu mag Rotterdam ook wel een uitschieter krijgen richting minimaal 180 meter anders wordt het zo'n muur.

1 Rotterdam eenzame hoogte
2Den Haag twee al heb ik het idee dat het zonder de rijksoverheid verder niet veel voorstelt. Misschien dat Marco Bruls daar een andere mening over heeft dan hoor ik die graag.
3 Amsterdam (krijg steeds meer een skyline idee al la Los Angeles waar je soms weer een cluster ziet). Maar een aantal clusters op verschillende plekken geeft ook weer een idee van groeiende stad.
Old June 25th, 2017, 10:27 PM   #252
marcobruls
Registered User

marcobruls's Avatar

Likes (Received): 1265

Quote:
Originally Posted by Saentown View Post
Indrukwekkend lijstje. Vind sowieso dat Amsterdam het goed doet de afgelopen 2 jaar. Als ik uit mijn appartement kijk zie ik de kranen overal staan.

Ook mooi om te lezen dat bijvoorbeeld Eindhoven mooie plannen heeft en nu mag Rotterdam ook wel een uitschieter krijgen richting minimaal 180 meter anders wordt het zo'n muur.

1 Rotterdam eenzame hoogte
2 Den Haag twee al heb ik het idee dat het zonder de rijksoverheid verder niet veel voorstelt. Misschien dat Marco Bruls daar een andere mening over heeft dan hoor ik die graag.
3 Amsterdam (krijg steeds meer een skyline idee al la Los Angeles waar je soms weer een cluster ziet). Maar een aantal clusters op verschillende plekken geeft ook weer een idee van groeiende stad.
Ja als Den Haag niet aan zee lag had het als badplaats niet veel voorgesteld, als je bij Rotterdam de haven weg haalt is het ook maar een kut havenstad als je de dom in Utrecht sloopt blijft er ook niet veel over van "de domstad" etcetc....waarom zou je bepaalde zaken die een stad mee heeft tegen die stad gebruiken?
marcobruls está en línea ahora   Reply With Quote
Old June 25th, 2017, 10:32 PM   #253
Fabian2412
Geregistreerd gebruiker

Likes (Received): 197

Nederland stelt zonder Den haag ook niet veel voor.

Build: 2x140m, 2x147m, 2x132m, 1x109m, 1x104, 21x 70-90m
Fabian2412 no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2017, 10:38 PM   #254
Saentown
Registered User

Saentown's Avatar

Quote:
Originally Posted by marcobruls View Post
Ja als Den Haag niet aan zee lag had het als badplaats niet veel voorgesteld, als je bij Rotterdam de haven weg haalt is het ook maar een kut havenstad als je de dom in Utrecht sloopt blijft er ook niet veel over van "de domstad" etcetc....waarom zou je bepaalde zaken die een stad mee heeft tegen die stad gebruiken?
Nah, ik dacht laat ik maar eens een cynische opmerking richting Den Haag maken, een beetje in jou geest. Overigens niks mis met de stad Den Haag want ik kom er graag.
Old June 25th, 2017, 10:42 PM   #255
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Soms rijd ik in een uurtje langs de drie grote, of in een dag langs de vier grootste steden van Nederland, dan is de boel wel aardig versnipperd en verwaaid, Rotterdam staat wat hoogbouw op de eerste plek, daarna komen toch echt wel Amsterdam met zijn 3 clusters hoogbouw en Den Haag met eigenlijk de mooiste skyline. Ach, dan zet ik Utrecht maar op de vierde plek, omdat ik bijna nooit in Noord-Brabant kom, ken ik de actuele situatie in Tilburg en Eindhoven voornamelijk van de foto`s hier op het forum.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2017, 11:52 PM   #256
marcobruls
Registered User

marcobruls's Avatar

Likes (Received): 1265

Quote:
Originally Posted by Saentown View Post
Nah, ik dacht laat ik maar eens een cynische opmerking richting Den Haag maken, een beetje in jou geest. Overigens niks mis met de stad Den Haag want ik kom er graag.

Omdat je hier meestal weer met 3 punten weg rijd zeker?
marcobruls está en línea ahora   Reply With Quote
Old June 26th, 2017, 07:39 PM   #257
Saentown
Registered User

Saentown's Avatar

Quote:
Originally Posted by marcobruls View Post

Omdat je hier meestal weer met 3 punten weg rijd zeker?
Hahaha.. nee Den Haag uit is altijd een zware kluif. Overigens hebben onze Rotterdamse vrienden het daar altijd lastig. Maar Amsterdammers en Hagenezen hebben dezelfde humor en Den Haag is een mooie stad.

Reply

Thread Tools

Posting Rules