daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Closed Thread

Thread Tools
Old April 2nd, 2003, 05:14 PM   #1
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 3

Amsterdam: Oosterdokseiland

Omdat er geklaagt word dat er geen nieuws uit Amsterdam komt bij deze, het word geloof ik rond de 75 meter hoog maar de grote van het project is best ok.

Masterplan Oosterdokseiland MAB met Erick van Egeraat Associated Architects

Het zogenaamde PTT-eiland zal de komende jaren een ingrijpende gedaanteverwisseling. Nu de PTT niet meer van het spoorwegennet gebruikt maakt ligt de locatie van een distributiecentrum midden in het centrum niet voor de hand. Van de gebouwen die Elling en Merkelbach ontwierpen, zal alleen de hoogbouw - aangemeld als rijksmonument - behouden blijven.
In 1998 schreven de gemeente Amsterdam en PTT-Vastgoed een prijsvraag uit voor het zuidelijk deel van het Oosterdokseiland. Het plan dat MAB maakte met Erick van Egeraat won. Het plan kenmerkt zich door een grote diversiteit van functies in een hoge dichtheid. Zo zal op het eiland onder meer de nieuwe hoofdvestiging van de Openbare Bibliotheek Amsterdam worden gebouwd. Na een Europese aanbesteding ging de keuze uiteindelijk uit naar Jo Coenen, hij kreeg de voorkeur boven OMA, Mecanoo, Michael Hopkins en De Architectengroep. Wanneer alles volgens plan verloopt zal in 2003 begonnen worden met de bouw van de bibliotheek, geraamde stichtingskosten bedragen 163 miljoen.

bestaande situatie Oosterdokseiland :

Behalve 30.000m2 bibliotheek komen er kantoren, woningen, een hotel en congrescentrum, winkels, een multiplex bioscoopcentrum, een ondergrondse parkeergarage en naar alle waarschijnlijkheid nieuwbouw voor het conservatorium. Hoe het 200.000m2 programma precies wordt ingevuld is nog niet geheel duidelijk. Zo heeft MAB het bijvoorbeeld over 280-300 woningen en spreekt een woordvoeder van projectgroep Zuidelijke IJ-oever over 350 woningen. Het zijn details die waarschijnlijk later 'ingevuld' zullen worden. Immers het plan van Erick van Egeraat en MAB charmeerde de gemeente met name vanwege "de stedenbouwkundige visie van het planproces", aldus Jaap Schoufour van de gemeente, "plannen die aansluiten bij de binnenstad maar tegelijk flexibel zijn." Wel is inmiddels duidelijk wie behalve Coenen gaat bouwen, onduidelijk is echter nog wie wat gaat doen:
· Architekurbüro Baumschlager - Eberle - Grassman (Wenen)
· David Chipperfield Architects (Londen)
· Cruz Y Ortiz Arquitectos SL (Sevilla)
· (EEA) Erick van Egeraat Associated Architects (Rotterdam)
· Future Systems (Londen)
· Herder & Van der Neut (Amsterdam)
· Agence Ter (Parijs / Karslruhe)
· Toyo Ito Associates Architects (Tokyo)
· Maccreanor Lavington (Rotterdam/Londen)
· Meyer en Van Schooten Architecten (Amsterdam)
· Zwarts & Jansma Architecten (Amsterdam)

impressie nieuwe situatie Oosterdokseiland :

Het Masterplan vormt de basis van het stedenbouwkundig plan dat de architecten onder leiding van het MAB en supervisor IJ-oevers Kees Rijnboutt in workshops zullen gaan vaststellen. Vast staat al wel dat de nieuwbouw lager zal blijven dan de PTT-hoogbouw (47 meter), en richting station zal aflopen tot 31 meter. Naar verwachting zal in 2003 worden begonnen met de sloop van het voormalig distributiecentrum en wordt in 2006 de bibliotheek en het handelscentrum New Chinatown Amsterdam - Singapore en Hong Kong dienen als referentie - opgeleverd. In 2010 moet het hele zuidelijke deel van het eiland bebouwd zijn.
De bebouwing op noordelijke deel van het Oosterdokseiland, zal behouden blijven. Nieuwbouw zal alleen komen naast de voormalige brandweerkazerne. Ook bestaat er nog steeds een kans dat het beursgebouw van de AEX aan de IJ-oever wordt gerealiseerd.

Last edited by Cymen; October 19th, 2004 at 04:48 PM.
Cymen no está en línea  

Sponsored Links

Old April 2nd, 2003, 05:27 PM   #2
Rabotnik
Registered User

Likes (Received): 0

Leuke verheugende informatie over het Oosterdokseiland,wist er al het een en ander van(Informatie Projecten Amsterdam in de Zuiderkerk).Maar desalnietemin maakt het me wel vrolijk.Zie dat de 2 toppers Meyer en van Schooten Architecten ook meedoen(Ontwerpers van de Klapschaats aan het Zuiderhof).Consertvatorium,grote Bibliotheek,Bioscoop etc. Mooi........!!
Rabotnik no está en línea  
Old April 2nd, 2003, 05:42 PM   #3
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Overigens ben ik de project update helemaal vergeten:

*Ze zijn begonnen met de sloop van het goederen spoor tussen het CS en het goederen overslag gebouw.

*Voor het Oosterdoks eiland is een pier gebouwt om het Amstel Botel te bereiken, dit vermoedelijk ivb. met de werkzaamheden, al weet ik niet op dit gewoon de algemene CS werkzaamheden betreffen.
Cymen no está en línea  
Old April 2nd, 2003, 05:51 PM   #4
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

Idd erg leuk en ambitieus. Perfecte plek ook! Het zal echt een visitekaartje worden! Nu is het echt nog zo'n troosteloos en verlaten gebied...

Maarre...ik wil al het optimisme niet temperen, maar vorige maand las ik in het Parool ofzo dat door geldproblemen bepaalde plannen weer versoberd zouden worden Hoe recent is dus alle informatie?
Elmo no está en línea  
Old April 2nd, 2003, 07:00 PM   #5
Rabotnik
Registered User

Hou op he!!!! Noord-zuidlijn vertraging wegens gezeur om het te verzekeren, Zuid-As waar niet al te hoog gebouwd mag worden vanwege Schiphol, IJburg met alleen maar dure koopwoningen die alleen voor de elite zijn te betalen.................om wijlen Dolf Brouwers te citeren ''ik word niet goed''!!
Old April 2nd, 2003, 07:40 PM   #6
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

@Frozen:

Vergeet de Wibaut-as niet waarvan de reconstruering nog enige jaren op zich zal laten wachten, omdat er geen geld voor is...
Elmo no está en línea  
Old April 2nd, 2003, 07:48 PM   #7
Rabotnik
Registered User

Tja ook dat nog!
Old April 2nd, 2003, 10:30 PM   #8
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Dat verhaaltje had ik gewoon van een site geplukt, niet heel recent dus, maar 10 weken geleden was dat zker nog wel het plan(Erick van Egeraat live and speaking). Toen werd er op at5 overigens ook vermeld dat de Wibautas pas in 2015 werd gerenoveerd om zo het geld in andere projecten te kunnen stoppen.
Cymen no está en línea  
Old April 2nd, 2003, 11:53 PM   #9
Berrtus
Registered User

Berrtus's Avatar

Coenen is al redelijk ver met zijn ontwerp
Old April 3rd, 2003, 12:04 AM   #10
supercees
My train goes everywhere!

supercees's Avatar

Likes (Received): 13

Ach ja... ik weet het ook niet meer...
Old April 3rd, 2003, 02:47 PM   #11
Richard
Guest

Likes (Received):

@Sijmen
Wat wordt dan rond de 75m. hoog?

Hé gaan ze het PTT gebouw slopen???????????? Het is geen mooi gebouw, maar ik was er wel aangewend, omdat ik er wekelijks met de trein langskom. Ach ja, deze veranderingen zijn mogelijk verbeteringen.

Old April 3rd, 2003, 03:25 PM   #12
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

@Richard:

Lees dit stukje nog eens goed door:

Quote:
Het zogenaamde PTT-eiland zal de komende jaren een ingrijpende gedaanteverwisseling. Nu de PTT niet meer van het spoorwegennet gebruikt maakt ligt de locatie van een distributiecentrum midden in het centrum niet voor de hand. Van de gebouwen die Elling en Merkelbach ontwierpen, zal alleen de hoogbouw - aangemeld als rijksmonument - behouden blijven.
Elmo no está en línea  
Old April 9th, 2003, 02:45 AM   #13
Rabotnik
Registered User

Rijksmonument??Ik zie wat jij niet ziet en/of omgekeerd. Platgooien dat blok en iets fantastisch er voor terugzetten........rijksmonument tsss.
Old April 9th, 2003, 08:51 AM   #14
supercees

supercees's Avatar

Even uit het raam kijken hoor... mwahh... ik vind hem wel wat hebben eigenlijk. Als ze hem mooi inkunnen passen in de nieuwe plannen.. waarom niet?
Old April 9th, 2003, 08:57 AM   #15
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

@Super:

Hij is idd niet echt lelijk te noemen. De gevelbekleding is zelfs wel mooi te noemen. Als ze de toren inclusief de ramen zouden schoonmaken zou het helemaal goed zijn. De omgeving zijn ze nu aan het slopen (perrons, rails etc), dus er zit schot in de zaak!
Elmo no está en línea  
Old May 20th, 2003, 03:36 PM   #16
Richard
Guest

Likes (Received):

Vandaag stond er nog een interessant artikel in de Telegraaf over het Oosterdokseiland. Als ik tijd heb scan ik het in, maar dat kan nog een paar dagen duren. Misschien dat iemand een artikel uit een (andere) bron is tegengekomen?

Ik heb in ieder geval deze topic naar boven gehaald .

Old May 20th, 2003, 03:45 PM   #17
supercees

supercees's Avatar

Nieuwe wijk aan
het Amsterdamse Oosterdok

Mengeling van wonen, werken en uitgaan

Het Amsterdamse Oosterdokseiland naast het Centraal Station krijgt een mix van woningen, kantoren, hotels en cultuur.

AMSTERDAM - Amsterdam krijgt er vanaf 2009 een geheel nieuw stukje binnenstad bij. Een mix van woningen, kantoren, hotels en cultuur moet het Oosterdokseiland naast het Centraal Station nieuw leven inblazen.

Om precies te zijn gaat het om ruim 300 woningen, 21.000 m² winkelruimte, 83.000 m² aan kantoren, 42.500 m² gereserveerd voor cultuur, een hotel en diverse horecagelegenheden. In de parkeergarage onder het complex kunnen 1500 auto's terecht, de ondergrondse fietsenstalling biedt plaats aan 2500 tweewielers.

Restaurants
Langs de kades van het Oosterdokseiland komen vooral winkels, restaurants en cafés, waar bezoekers in de zomer op een terrasje van de zon kunnen genieten. Ook wordt er in het zakengedeelte een luxe vijfsterrenhotel gebouwd.

De grootscheepse plannen maken onderdeel uit van de herontwikkeling van de Zuidelijke IJ-oevers. "We willen de stad weer aan het IJ terugbrengen. Het Oosterdokseiland werd jarenlang gedomineerd door haven- en spoorfuncties, waardoor Amsterdam zich van de waterkant heeft afgekeerd", aldus projectleider Pierre van Rossum.

Ook het distributiecentrum van TPG-post had een prominente plaats op het eiland. Dat gebouw is onlangs grotendeels tegen de vlakte gegaan. Het eiland vormde, ondanks zijn centrale ligging, een 'vergeten' deel van de Amsterdamse binnenstad.

www.telegraaf.nl

Old May 20th, 2003, 04:04 PM   #18
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

kleine bouw/sloop plaats update:
Er staat een kraan van ongeveer 25 meter hoog, zo te zien om te hijen of damwanden te slaan. Wel vreemd omdat de sloop nog lang niet compleet is van het goederenoverslag depot, heeft iemand enig idee wat ze met die kraan (kunnen) doen?
Cymen no está en línea  
Old May 21st, 2003, 09:53 AM   #19
Richard
Guest

Likes (Received):

@Sijmen
geen idee

Bedankt Cees!
Nu zien we het plaatje ook in kleur .

Er mist nog een stukje tekst dat wel in de krant zelf staat:
Op de hoek bij het Centraal Station zullen vooral Aziatische invloeden de boventoon voeren. Zo verrijst op deze plek ondermeer een Aziatisch 'foodcenter', een oosters warenhuis en een Aziatisch-Europees zakencentrum. "Deze moet in feite een sooort WTC voor de Aziatische markt worden", licht de projectleider de plannen toe.

Old May 21st, 2003, 01:21 PM   #20
Richard
Guest

Likes (Received):

Hier is trouwens meer info te vinden over het Oosterdokseiland:

http://www.ij-oevers.nl/station/oosterdok/index.htm

http://www.oosterdokseiland.nl/

Closed Thread

Thread Tools

Posting Rules