daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojajôh?

Ojajôh? Overige Rotterdamse onderwerpen

Reply

Thread Tools
Old July 29th, 2008, 10:05 PM   #1
ottooo
Kijk omhoog!

ottooo's Avatar

Likes (Received): 1

Sparta wil Het Kasteel verlaten

Sparta wil nieuw stadion

28 juli 2008

Sparta gaat op zoek naar een nieuw stadion omdat in het huidige Kasteel de toekomstplannen van de club niet gerealiseerd kunnen worden.
Plannen om het huidige stadion, dat in 2000 nog werd gerenoveerd, te verbouwen en uit te breiden blijken technisch en financieel onmogelijk. De verbouwingsplannen voor Het Kasteel zouden aanvankelijk 8 miljoen euro kosten maar nieuwe berekeningen leverden een kostenplaatje van 16 miljoen euro op, 'en dat is voor Sparta een onverantwoorde uitgave' aldus algemeen directeur Peter Bonthuis.

Sparta heeft al overleg gevoerd met de gemeente Rotterdam om te zoeken naar een nieuwe locatie en binnenkort wordt een quickscan gemaakt van een aantal geschikte bouwlocaties. Het nieuwe stadion moet binnen 5 tot 6 jaar tot stand komen en moet plaats bieden aan 18.000 tot 20.000 bezoekers. Daarnaast moeten er ook meer kantoor- en commerciële ruimten beschikbaar komen. Het nieuwe stadion is volgens Bonthuis absolute noodzaak om het voortbestaan van Sparta als eredvisieclub op lange termijn te waarborgen, 'als je ziet dat ook clubs als ADO Den Haag en Heracles Almelo stadions bouwen en uitbreiden dan kunnen wij niet achterblijven', aldus Sparta's algemeen directeur.

Het huidige Kasteel beschikt in het komende seizoen over 220 extra bussiness-seats wat de club 1 miljoen euro extra inkomsten oplevert, de helft van deze stoelen is inmiddels verkocht. De begroting van Sparta gaat dit seizoen omhoog van 10,2 naar 11,3 miljoen euro.

bron: RTV Rijnmond

---

Aan de ene kant zou dit natuurlijk eeuwig zonde zijn, Het Kasteel hoort natuurlijk gewoon bij Sparta en andersom. Maar aan de andere kant, in Spangen kunnen 'we' geen kant meer op en zou een verhuizing de enige mogelijkheid zijn om ook in de toekomst nog iets te betekenen. Het zou toch zonde zijn als een prachtige club als Sparta nog verder zou gaan wegzakken (ok, het is mijn cluppie, dus mijn mening is enigszins gekleurd, maar dat geeft toch niet? ). Zoals ook al in het artikel wordt gezegd, als zelfs Heracles (dat wil gaan uitbreiden naar 13.000 geloof ik) Sparta wat dat betreft al voorbij gaat (no offence aan de eventueel aanwezige Heraclieden).

De voorkeur zou overigens uitgaan naar een stadion langs de Gordelweg (waar precies weet ik niet), maar er zouden ook nog andere opties zijn.

En als er een ander stadion zou komen, wat moet er dan gebeuren met Het Kasteel? Aangezien Het Kasteel zelf een monument is kunnen ze dat niet zomaar afbreken, maar ze zullen er toch ook wat mee willen doen lijkt mij.

edit:

Sorry, zie nu dat hier al een topic over was.

Slotje?
ottooo no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old July 29th, 2008, 10:44 PM   #2
Erasmus
Registered User

Likes (Received): 2

Ik vind het enerzijds een goede ontwikkeling voor Sparta, anderzijds heb ik wél mijn bedenkingen. Allereerst is het stadion tot stand gekomen, met name dankzij de financiën van de gemeente. Bij het opknappen van Het Kasteel was de voorwaarde dat de club voor de wijk behouden zou blijven.
Nu, een paar jaar later schijnt dat allemaal niet meer aan de orde te zijn en wil Sparta alsnog Het Kasteel verlaten, wat volgens mij zonde is van het geïnvesteerde belastinggeld... en daarnaast lijkt de voorwaarde dat Sparta voor Spangen behouden zou blijft ineens verdwenen. Ik gun Sparta veel (niet alles, want fan van Zuid), maar het lijkt mij niet meer dan redelijk dat Sparta in dat geval het door de overheid geïnvesteerde geld terugstort in de gemeentekas... als je een BVO wil zijn moet je immers ook maar zelf je broek ophouden!
Erasmus no está en línea   Reply With Quote
Old October 27th, 2008, 02:37 AM   #3
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1093

Uit het AD van 27-10-2008:

Sparta vindt plek voor stadion

Door ANGELIQUE WAKLY en MIKOS GOUKA

ROTTERDAM - Sparta wil het nieuwe stadion op een steenworp afstand van het Kasteel laten bouwen. Dat bevestigen onafhankelijke bronnen in én rond de club.

Vertegenwoordigers van de Kasteelclub spraken de afgelopen weken intensief met de gemeenten Rotterdam en Schiedam. Uit die gesprekken, die in het diepste geheim plaatsvonden, kwam naar voren dat het idee breed wordt gedragen om het nieuwe stadion met 18.000 zitplaatsen langs de snelweg A20 op de grens van Schiedam en Rotterdam te bouwen.

De bedoeling is dat Sparta een nieuw stadion krijgt dat ligt ingeklemd tussen de snelweg A20, de Tjalklaan, het Schiedamse deel van industriegebied Spaanse Polder en de metrolijn langs de Horvathweg. Als het nieuwe onderkomen daar inderdaad verrijst, is voldaan aan de grootste wens van de club om in Rotterdam-West te blijven. Dat is van oudsher het grondgebied van de Spartanen.

De gemeente Schiedam is bij het project betrokken, omdat Sparta aan de Schiedamse kant van het stadion graag winkels en kantoren wil laten neerzetten. Bovendien moet er om voldoende parkeergelegenheid te creëren over de stadsgrens van Rotterdam heen worden gekeken. Sparta denkt met het achterland Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en het Westland voldoende draagvlak te hebben om investeerders enthousiast te krijgen om winkelpanden te huren.

Op de plek die de club en de gemeente Rotterdam op het oog hebben, is nu nog grotendeels ‘Volkstuindersvereniging Vreelust’ gevestigd. Ruim vijftig jaar geleden moest dezelfde vereniging, vernoemd naar een boerderij die ooit aan de Franselaan heeft gestaan, ook al wijken voor Sparta en de bouw van zwembad Bad West.

----------------------------------------------------------------------------------

Men zit blijkbaar niet stil bij Sparta, ze weten heel goed dat als de gemeente hard meewerkt aan een Nieuwe Kuip, Sparta dan ook om steun en medewerking kan aankloppen bij de gemeente. Als is dit dan voor de tweede keer omdat de verbouwing-uitbreiding van het huidige Kasteel ook een gemeentelijke inbreng heeft gehad.

Persoonlijk vind ik het jammer dat men het traditionele Kasteel gaat verlaten, aan de andere kant moet Sparta wel wil het mee kunnen groeien met de andere clubs in de eredivisie. Net als Feyenoord ook een nieuw stadion moet hebben om weer te kunnen groeien i.p.v. de stilstand die er sinds 1994 al heerst. Gecombineerd met vele jaren van slecht beleid (heeft Sparta ook last van gehad) staat Feyenoord er daardoor financieel nog steeds slecht voor. Maar de schulden worden afgebouwd, net als bij Sparta het geval is, dus dat is voor beide clubs goed nieuws voor de toekomst!
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old October 27th, 2008, 10:39 AM   #4
Klifix
Registered User

Klifix's Avatar

Likes (Received): 20

Ben benieuwd naar het ontwerp, zou dat ook een kasteel worden?
Old October 27th, 2008, 08:03 PM   #5
ottooo
Kijk omhoog!

ottooo's Avatar

Ik moet zeggen dat de locatie wel heel mooi is. Direct aan een afslag van de snelweg, vlakbij station Schiedam centrum en toch ook in de buurt van het huidige stadion.

En dan hopen op een mooi ontwerp (a.u.b. niet op werkbezoek gaan in Den Haag) en ik zie het wel zitten.
Old October 27th, 2008, 08:15 PM   #6
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Ja, die locatie is prima gekozen. Maar er zijn nog wel wat hobbels te nemen, o.a. het volkstuinencomplex dat dan weg zou moeten. En hoewel heel dicht bij het huidige kasteel is (1 km verder of zo?) is het toch jammer dat Het Kasteel verlaten wordt. Het meest traditionele stadiondeel van Nederland.

Maar ja, als men echt niet meer kan groeien op de huidige locatie, dan moeten ze wel. Alhoewel ik er nog steeds aan twijfel of ze niet verder zouden kunnen uitbouwen. 18.000 toeschouwers is maar 7.500 meer dan nu, uiteraard gaat het meer om het vergroten van het Business gedeelte. Maar bij het huidige stadion zouden ze dat gebouw toch ook nog twee verdiepingen extra kunnen geven, en dan is de business weer ruim bemeten? Misschien willen ze uiteindelijk toch verhuizen om uit de woonwijk weg te kunnen, ook daar is wel wat voor te zeggen.

De locatie is ook symbolisch. Sparta zit dan in het uiterste Noord-Westen van Rotterdam, zelfs tegen Schiedam aan waarvan men hoopt dat ook die stad een bijdrage gaat leveren. Feyenoord zit uiteraard vrijwel in het uiterste Zuid-Oosten van de stad. Dat is toch wel grappig!
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Old October 27th, 2008, 09:03 PM   #7
ottooo
Kijk omhoog!

ottooo's Avatar

Ik begreep zoiets dat het contract(?) van de volkstuiners nog één jaar doorloopt, dus als je er werk van wil maken is nu natuurlijk het juiste moment.

En ja, vertrekken uit het Kasteel is natuurlijk niet zomaar iets, hetzelfde geldt natuurlijk voor de situatie van Feyenoord. Hoe mooi en groots de nieuwe Kuip ook gaat worden, het is toch een hele stap.

Ik vrees dat het gewoon noodzakelijk is wil Sparta nog een rol van betekenis blijven (of beter gezegd: weer gaan) spelen. Als je ziet dat clubs als Heracles en zelfs MVV plannen hebben om groter te gaan...

Het zou natuurlijk het mooiste zijn om op Spangen te blijven spelen, maar als dat er niet inzit lijkt mij dit een goede oplossing.
Old October 28th, 2008, 12:32 AM   #8
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Weinig steun voor nieuw stadion

Uit het AD van 27-10-2008:

ROTTERDAM - Een meerderheid van de Rotterdamse politiek - PvdA, CDA, VVD en GroenLinks - wil geen euro stoppen in de bouw van een nieuw stadion voor Sparta. Alleen Leefbaar Rotterdam wil dat de gemeente investeert in een nieuw voetbalcomplex.

Daarmee reageren zij op de onthulling gisteren in deze krant van het plan om op de grens van Schiedam en Rotterdam een nieuw Sparta-stadion met 18.000 zitplaatsen te bouwen. De komst van zo’n onderkomen lijkt onmogelijk zonder steun van de lokale overheid.

Ook de drie grootste partijen in de Schiedamse gemeenteraad voelen er niets voor om mee te betalen. Wel reageren ze verheugd op het nieuws dat het nieuwe stadion ‘richting Schiedam’ schuift.

„Een professionele organisatie als Sparta, een bedrijf in feite, moet zelf de broek ophouden,’’ menen zowel Arno Bonte van GroenLinks als VVD’er Kees Gruijter.

„De basis is ‘nee’ voor het CDA,’’ zegt Beppie Hagenaars als wordt gevraagd of haar partij wil investeren in het stadion. Zij vindt het bovendien niet echt pluis dat de club na eerdere financiële injecties opnieuw naar de goedgevigheid van de gemeente hengelt.

Tom Harreman van de grootste partij in de Rotterdamse raad, de PvdA, is evenmin van plan geld toe te zeggen aan de nieuwbouw. „Maar ik vind wel dat we samen met Schiedam en Delfshaven moeten kijken hoe we de omgeving van zo’n stadion sociaal en economisch kunnen versterken.’’

Bij oppositiepartij Leefbaar Rotterdam is de animo voor een nieuw Sparta-stadion even buiten Spangen wél aanwezig. Ronald Buijt: „Je kunt het niet maken tegenover Sparta om over enige tijd te beslissen over een miljoenensteun aan Feyenoord voor een nieuw stadion en nu al direct te roepen dat het voor Sparta niet kan.’’

Als de gemeente de grond verkoopt waarop nu Het Kasteel staat (minus de monumentale torentjes, red.) kunnen de opbrengsten wat het Leefbaar-raadslid betreft aan Sparta worden geschonken. „Sportief gezien is een uitbreiding nodig. Anders blijft de Sparta-begroting op het huidige niveau en wordt de club aan alle kanten door concurrenten gepasseerd. Dan ‘lonkt’ de eerste divisie weer.’’

-------------------------------------------------------------------------

Er zal dus nog het e.e.a. aan lobbywerk verricht moeten worden wil de gemeentelijke steun aan dit nieuwe Sparta stadion snel de realiteit worden. Als er meer investeerders worden gevonden, en de gemeente misschien wat minder hoeft bij te dragen, draait de politiek misschien wel de andere kant op?
Old October 28th, 2008, 03:25 AM   #9
Erasmus
Registered User

Likes (Received): 2

Krijgen we 'een Protestmarsch'?
Erasmus no está en línea   Reply With Quote
Old October 28th, 2008, 09:35 AM   #10
Bergpolder
rookie

Bergpolder's Avatar

Likes (Received): 23

De enige reden dat Sparta nu nog in Spangen speelt is omdat de gemeente 10 jaar geleden weigerde mee te werken aan de plannen van Sparta en Excelsior om gezamenlijk een nieuw te bouwen stadion te betrekken (in het Rivium als ik het me goed herinner).

Hoezeer een vertrek van het Kasteel mij als Spartaan aan het hart zal gaan, ik ben realist genoeg om te weten dat het huidige stadion op deze locatie onvoldoende mogelijkheden biedt om structureel mee te kunnen blijven draaien in de Eredivisie.

De gemeente Rotterdam zou er een 'package deal' van moeten maken:
Op Zuid een groot stadion t.b.v. het WK 2018, waar Feyenoord voor halflege tribunes z'n thuiswedstrijden kan gaan afwerken en in West een wat normaler formaat stadion waar Sparta haar thuiswedstrijden kan gaan afwerken en dat rondom het WK 2018 kan worden gebruikt als trainingsfaciliteit voor de finalisten (of zo).

Eerst dit seizoen maar weer eens proberen niet te degraderen, zien we daarna wel weer verder.
Bergpolder no está en línea   Reply With Quote
Old October 30th, 2008, 11:21 PM   #11
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 6739

En SParta naar de Kuip, ze zijn nu toch al de beste club van de stad.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old October 31st, 2008, 03:33 PM   #12
carfentanyl
efil4oremirp

carfentanyl's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by EPA001 View Post
De locatie is ook symbolisch. Sparta zit dan in het uiterste Noord-Westen van Rotterdam, zelfs tegen Schiedam aan waarvan men hoopt dat ook die stad een bijdrage gaat leveren.
Schiedam kent relatief veel Sparta supporters, maar waarom de gemeente Schiedam aan een verhuizing zou moeten meebetalen snap ik niet zo goed.

Quote:
Originally Posted by EPA001 View Post
Feyenoord zit uiteraard vrijwel in het uiterste Zuid-Oosten van de stad. Dat is toch wel grappig!
En wat betreft die uitersten, Sparta zit uiteraard in het uiterste westen, maar noordelijk heb je er nog behoorlijk wat boven. Sowieso al heel Spaanse Polder! En Feyenoord in het uiterste zuidoosten??? Voor mijn gevoel ligt het stadion net over de rivier. En de wijk Feijenoord ligt al helemaal noorderlijk op Zuid. Sterker nog, noorderlijker kan je niet eens komen op Zuid!

Maar goed, ik snap je punt, misschien ben ik wel gewoon een iets te grote antfucker!
Old October 31st, 2008, 04:18 PM   #13
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Het beschrijven van de locaties in de stad was uiteraard ook een beetje symbolisch bedoeld!

On topic: of Schiedam moet meetalen aan het nieuwe stadion van Sparta weet ik niet. Het lijkt mij van niet, maar het station Schiedam-Centrum zal wel de belangrijkste OV-connectie van het nieuwe Kasteel worden. Dit op voorwaarde dat het nieuwe stadion ook daadwerkelijk zal worden gerealiseerd.

Sparta hoopt dat de gemeente niet achter kan blijven als er ook zoveel voor Feyenoord gaat worden gedaan. In de gemeenteraad leeft echter het sentiment dat de gemeente al zoveel heeft gedaan voor Sparta met de realisatie van het huidige Kasteel. Die horde zal moeten worden overwonnen.

Binnen Sparta leeft het sentiment dat als de gemeente ruim 10 jaar geleden meer had meegedacht met de club, men nu op een andere locatie zou hebben gezeten waar groei gemakkelijker te realiseren zou zijn geweest dan in Spangen nu.

Voor beide standpunten is wel iets te zeggen. Tenminste, dat is mijn bescheiden(?) mening.

Feit is wel dat de "stadionboom" in Nederland nog lang niet ten einde is. Ook clubs waarvan het nooit zou worden verwacht groeien nu als club met hun stadion naar ongekende en nooitgedachte groottes. Dat maakt het voor Sparta nu veel moeilijker om te overleven, net als dat de beperkte mogelijkheden van de Kuip het voor Feyenoord heel erg moeilijk maken/vrijwel onmogelijk maken) om commercieel te kunnen groeien. Maar 15 jaar geleden werd daar heel anders over gedacht. De realiteit heeft alle verwachtingen wat dat betreft overtroffen!

Daardoor denk ik dat beide nieuwe stadions er zullen gaan komen, wat voor het voetbal in Rotterdam uiteraard een hele goede zaak is.
Old October 31st, 2008, 09:40 PM   #14
Thommie
Registered User

Het is alleen wel te hopen dat Zwarts & Jansma nu eens niet tekenen voor dit stadion.
Dat architectenbureau schijnt maar niet door te willen krijgen dat een tribune aan de achterzijde betreden dienen te worden - en dus niet met die afzichtelijke trappen aan de voorkant. (zie DSB-Stadion, zie ADO)
Thommie no está en línea   Reply With Quote
Old November 2nd, 2008, 03:50 PM   #15
ZeTaCy
Registered User

ZeTaCy's Avatar

Likes (Received): 15

Ben ik effe blij dat ik voor de enige partij ben die wel voor de nieuwe locatie is. Het is vreemd dat de andere partijen het niet gunnen aan Sparta, Blijkbaar hebben ze niet zulk erg grote Rotterdam hart.

Juist doordat ze een groter stadion krijgen kunnen ze financieel onafhankelijker worden.
Old November 2nd, 2008, 04:02 PM   #16
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Het gaat niet alleen om een Rotterdams hart. Sparta werd met het nieuwe stadion (mede) gered door de gemeente. De onwil bij Sparta om door te drammen voor een verhuizing naar een andere lokatie, i.p.v. te blijven op Het Kasteel, is bij een aantal gemeentelijke politieke partijen toen niet echt lekker gevallen. Mede omdat het voortbestaan van Sparta heel lang echt aan een zijden draadje heeft gehangen vond men dat men al een heel groot risico met het gemeenschapsgeld nam. Gelukkig is Sparta er bovenop gekomen.

Maar daardoor zijn denk ik een aantal partijen (die een goed geheugen en soms ook lange tenen hebben) niet direct bereid om Sparta opnieuw te helpen. Ook al zit Sparta nu in een situatie waardoor men nu blijkbaar niet kan groeien op het zo mooie en sfeervolle Kasteel. Dat zal op termijn wel wat bíjdraaien, maar het is ook vooral een signaal aan Sparta om zelf het initiatief t.a.v. de financiering te nemen. Alleen kijken naar de gemeente omdat zij mogelijk zullen bijdragen aan een nieuwe Kuip is te gemakkelijk!

Dit hebben Feyenoord en Stadion Feyenoord in 1993-1994 wel gedaan. De gemeente heeft uiteindelijk toen voor 35 miljoen gulden de grond gekocht waarop de huidige Kuip staat. Dat was wel een belangrijke impuls om de renovatie van de Kuip te financieren, maar het was geen kadootje van de gemeente Rotterdam. Als tegenprestatie wordt er sindsdien een hoge erfpacht in rekening gebracht. Daardoor is het huidige Feyenoord stadion relatief duur om te exploiteren en kan Feyenoord er mede daardoor netto niet zoveel inkosten uit genereren als bijvoorbeeld Ajax, PSV, Heerenveen, TC Twente, AZ en FC Groningen nu wel kunnen!

Wel heeft de gemeente toen de infrastructuur rondom De Kuip een beetje opgewaardeerd, met name door de trampluslijn 23 naar de Beverwaard. Die verbinding is echter niet alleen een verbinding naar de Kuip, maar een verbetering van het OV van inmiddels Vlaardingen-Holy, via het centrum van Rotterdam naar de Beverwaard en terug!
Old November 2nd, 2008, 04:32 PM   #17
Advancer
Registered User

Likes (Received): 7

Vergeet niet dat sparta ook iets van 6 ton huur p jaar betaald voor het kasteel nu aan de gemeente. Dus die reddings actie voor sparta was ook geen kadootje. Het kasteel is van de gemeente Rotterdam en niet van Sparta momenteel.
Advancer no está en línea   Reply With Quote
Old November 2nd, 2008, 04:39 PM   #18
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Dat weet ik wel, maar de situatie is toch niet vergelijkbaar met die van Feyenoord. Feyenoord betaalt ruim 3,5 tot 4 miljoen Euro per jaar voor de huur van het stadion. Dat is wel wat meer voor een (inmiddels verouderd) stadion dat ongeveer 4 x zo groot is. Dus naar verhouding betaalt Feyenoord dus ook meer huur als Sparta. Het Kasteel heeft 35 business units, De Kuip 42, dus ook daar biedt De Kuip naar verhouding relatief veel minder voor Feyenoord dan Het Kasteel biedt voor Sparta!
Old November 2nd, 2008, 07:41 PM   #19
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 485

Quote:
Originally Posted by ZeTaCy View Post
Juist doordat ze een groter stadion krijgen kunnen ze financieel onafhankelijker worden.
Die conclusie kun je zo niet trekken.
bthj no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules