daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Nieuws

Nieuws Nieuwe plannen, projecten en studies en overige actuele berichten

Reply

Thread Tools
Old August 10th, 2004, 01:56 PM   #1
Martijn
...

Martijn's Avatar

Likes (Received): 6

High-rise Housing in Europe: current trends and future prospects

In heel Europa zijn na de oorlog talloze miljoenen hoogbouwflats neergezet als modern antwoord op de woningnood. Nu zijn het dikwijls de zorgenkindjes in het woningbestand. In de nieuwe EU-lidstaten is de hoogbouwproblematiek schrijnender, omdat er meer hoogbouwflats staan, die bovendien van een slechtere kwaliteit zijn.

Richard Turkington (UK), Ronald van Kampen (Universiteit Utrecht) en Frank Wassenberg (Technische Universiteit Delft) hebben onlangs een boek uitgebracht over heden en toekomst van de hoogbouwflats uit de naoorlogse periode van massabouw. Het boek beschrijft de ontwikkelingen rondom hoogbouw in vijftien landen in Europa, vanaf de eerste verwachtingsvolle ideeën tot aan de hedendaagse realiteit en toekomstperspectieven. Het is zeker ook interessant voor architecten en stedenbouwkundigen.
Het boek sluit goed aan bij de internationale aandacht. Zo organiseert het ministerie van VROM (samen met het Habitat platform) later dit jaar en begin volgend jaar enkele internationale bijeenkomsten over de hoogbouwproblematiek, die juist in de nieuwe EU-lidstaten erg speelt.

Het (Engelstalige) boek is te bestellen bij de Delftse Universitaire Pers, telt 300 pagina's en kost EUR 49.95.
-----------
Lees het hele bericht op
http://www.architectenweb.nl/hoogbou...9&iNTypeID=112
Martijn no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old August 10th, 2004, 02:28 PM   #2
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 3723

Mooi, kopen die handel. Alleen dus even niet via dat statische en onbeveiligde bestelformulier wat ze op die site gebruiken. M'n creditcard moet nog langer mee. In ieder geval bedankt voor de tip!
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2004, 02:35 PM   #3
Basshead
Registered User

Basshead's Avatar

Likes (Received): 29

Als de eerste zin van dit artikel rept over talloze miljoenen flats, neem ik de rest al niet meer zo serieus.
Basshead no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2004, 04:31 PM   #4
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

Likes (Received): 0

@Bass:

Ligt eraan wat men onder "hoogbouwflats" verstaat. Als ieder appartementengebouw van 2 lagen en meer wordt meegeteld zou het best kunnen kloppen.
Elmo no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2004, 09:31 PM   #5
Basshead
Registered User

Basshead's Avatar

Likes (Received): 29

@Elmo, als de eindredactie werd gedaan door de stichting 'houd rhenen laag' wel ja!
Basshead no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2004, 09:45 PM   #6
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

Likes (Received): 1

@Basshead: de schrijvers zullen wel de woningen als flats omschrijven. De titel is ook al armoedig. A prospect is per definitie 'in the future'.
eusebius no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2004, 09:53 PM   #7
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 3723

Het onderwerp is overigens actueel met het oog op de toetredingslanden van de EU omdat in de steden aldaar tientallen procenten van de woningen bestaat uit wat de duitsers plattenbau, en op dit forum liefkozend commieblocks worden genoemd. Bij ons speelt dat probleem niet in die mate. De wijze waarop dergelijke wijken bij ons worden gerevitaliseerd is voor die landen erg interessant. Hierbij zijn trouwens alle naoorlogse wijken onderwerp van studie, dus ook niet-zulke-hoogbouw-wijken als Pendrecht en Zuidwijk hier, maar vooral heel Hoogvliet.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2004, 10:03 PM   #8
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

Klopt, want als woonruimte zijn zulke flats helemaal niet slecht. De Bijlmer had een imagoprobleem. Hoewel de blokken van Le Corbusier wel erg mensvreemde woningen zijn. Zelfmoordcijfers in de Corbusierwijken zijn hoog.
Old August 10th, 2004, 11:52 PM   #9
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

Likes (Received): 99

hoe ziet zo'n Corbusierwijk er uit? nóg erger dan de Bijlmer?
Old August 11th, 2004, 01:06 AM   #10
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

In Marseille staan blokken waar niemand zou willen wonen. De Bijlmerflats kregen een slechte naam vanwege de toewijzing. Corbusier blokken bleken later onleefbaar.
Old August 11th, 2004, 12:18 PM   #11
supercees
My train goes everywhere!

supercees's Avatar

Likes (Received): 13

Ik weet niet of Eusebius hier op doelt maar bij deze:

http://gilles.garros.free.fr/ville

http://www.athenaeum.ch/images

http://www.cyberium.co.uk/parkhistory/images
Old August 11th, 2004, 12:50 PM   #12
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

Precies, dat blok vond men mooi maar om er te wonen ... Deze gebouwen zijn niet goed meer aan te passen omdat de architect ook nog een bepaalde levenswijze wilde opdringen en de indeling van de woningen dwingend is. Het uitzicht is dat van een gevangenis met die staven.
Old August 11th, 2004, 01:03 PM   #13
supercees
My train goes everywhere!

supercees's Avatar

Likes (Received): 13

Dat wat Eusebius zegt doet mij denken aan de studentenflat waar ik nu mijn laatste week slijt (ik ga verhuizen). Gebouwd eind jaren 60 door Hertzbergen met openheid en kleine hoekjes als uitgangspunt... Met heeft er lang voor moeten vechten om zelfs maar een voordeur in de flat te mogen hebben en op de afdeling zelf ook... hij vond dat het open moest zijn voor een ieder, met als gevolg dat alles van de bewoners wat te jatten viel gejat werd... en zo zijn er nog talrijke voorbeelden...
Leuk als een architect iets volgens zijn idealen bouwt... maar hij moet ook aanpassend vermogen kunnen hebben... anders gaat hij er zelf maar wonen!
Old August 11th, 2004, 01:25 PM   #14
empersouf
Registered User

empersouf's Avatar

Likes (Received): 4

Frankrijk is na Amerika het lqnd met de meeste gettosteden in de westerse wereld, volgens mij.
Toulouse, Marseille, Nancy, Lyon en PARIJS staan vol met banlieu's vol flats. Van beton. Toen ik klein was hebben wij eens gelogeerd in Parijs bij de broer van mijn opa. Die woont samen met duizenden anderen mensen in een doolhof van betonnen flat's. Blokken uit een blokkendoos hebben meer vorm dan Franse flatwijken, want in een bloekendoos heb je ook driehoeken en cilinders en in Frankrijk alleen rechthoeken.
De wijken zijn ook nog eens vies en criminaliteit steekt er de kop uit, alhoewel je meer politie ziet dan in Nl die ook nog eens harder/beter optreedt.
empersouf no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules