daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old January 22nd, 2009, 01:32 PM   #1
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Likes (Received): 578

Wijkontwikkeling in niet-vogelaarwijken

Beste mede-forumleden,

Ik ben van plan mijn bachelor thesis (afstudeerscriptie) te schrijven over probleemwijken in kleine en middelgrote steden die niet het predikaat 'Vogelaarwijk' opgeplakt hebben gekregen. Hoe gaan gemeenten daar mee om, hoe komen ze aan geld, welk beleid voeren ze (sociaal, fysiek of beide), wat zijn de motivaties, enz.

Alles bevindt zich nog in een prille fase en ik ben me nu aan het oriënteren op welke wijken. Ik wil het in ieder geval over Oosterwei in Gouda doen, aangezien dit een van de meest bekende voorbeelden is, dicht bij huis en ik precies weet welke mensen ik daarvoor moet aanspreken.

Maar ik ben op zoek naar nog een wijk (of meer) die aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Grote sociale en sociaal-economische problemen.
- Geen Vogelaarwijk
- In een kleine tot middelgrote stad (40.000 - 150.000). Die grens is redelijk met de losse pols bepaald, maar ik bedoel dus steden zoals Gouda, Deventer, Leeuwarden en Amersfoort.
- De gemeente voert een expliciet wijkontwikkelingsbeleid met betrekking tot deze wijk.
- Liefst verder geen Vogelaarwijken in de rest van de stad.

Dit zodat ik beide situaties kan vergelijken, zien wat de gemeentes goed en fout doen, suggesties doen, enz.

Ik heb al wat gegoogled, maar alle 'probleemwijken' die ik vind zijn toch meestal wel Vogelaarwijken. Hier is de meeste publiciteit aan gegeven en hier is het meeste geld beschikbaar om alle mooie plannen ook daadwerkelijk vorm te geven.

Dus: hebben jullie nog suggesties voor een wijk? Hoeft niet per se in de Randstad te zijn; ik heb een OV-studentenkaart en redelijk veel tijd.
Arrrgh no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 22nd, 2009, 01:37 PM   #2
david84
Registered User

Likes (Received): 48

Ik zou ff bellen of mailen naar t WWI! Daar hebben ze die Vogelaar-wijken bedacht. En vraag naar n lijstje van wijken die t predikaat net niet hebben gehaald!
david84 no está en línea   Reply With Quote
Old January 22nd, 2009, 01:42 PM   #3
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 288

Vlissingen heeft de nodige interessante problemen en valt volgens mij in alle opzichten binnen jouw criteria.
Old January 22nd, 2009, 01:42 PM   #4
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 770

Quote:
Originally Posted by Arrrgh View Post
Beste mede-forumleden,

Ik ben van plan mijn bachelor thesis (afstudeerscriptie) te schrijven over probleemwijken in kleine en middelgrote steden die niet het predikaat 'Vogelaarwijk' opgeplakt hebben gekregen. Hoe gaan gemeenten daar mee om, hoe komen ze aan geld, welk beleid voeren ze (sociaal, fysiek of beide), wat zijn de motivaties, enz.

Alles bevindt zich nog in een prille fase en ik ben me nu aan het oriënteren op welke wijken. Ik wil het in ieder geval over Oosterwei in Gouda doen, aangezien dit een van de meest bekende voorbeelden is, dicht bij huis en ik precies weet welke mensen ik daarvoor moet aanspreken.

Maar ik ben op zoek naar nog een wijk (of meer) die aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Geen Vogelaarwijk
- In een kleine tot middelgrote stad (40.000 - 150.000). Die grens is redelijk met de losse pols bepaald, maar ik bedoel dus steden zoals Gouda, Deventer, Leeuwarden en Amersfoort.
- De gemeente voert een expliciet wijkontwikkelingsbeleid met betrekking tot deze wijk.

Dit zodat ik beide situaties kan vergelijken, zien wat de gemeentes goed en fout doen, suggesties doen, enz.

Ik heb al wat gegoogled, maar alle 'probleemwijken' die ik vind zijn toch meestal wel Vogelaarwijken. Hier is de meeste publiciteit aan gegeven en hier is het meeste geld beschikbaar om alle mooie plannen ook daadwerkelijk vorm te geven.

Dus: hebben jullie nog suggesties voor een wijk? Hoeft niet per se in de Randstad te zijn; ik heb een OV-studentenkaart en redelijk veel tijd.
Ik zou De Akkers in Spijkenisse nemen. Dit is een behoorlijke probleemwijk en letterlijk het einde van Rotterdam (eindpunt metro). Het kan niet anders of de gemeente voert een speciaal beleid ten opzichte van die wijk.
Old January 22nd, 2009, 01:54 PM   #5
Koen Acacia
Registered User

Koen Acacia's Avatar

Likes (Received): 716

Misschien kun je bij dit lijstje eens kijken:

http://www.nrc.nl/binnenland/prachtw...slechtere_wijk
Quote:

De veertien Vogelaarsteden in de G27 zijn: Alkmaar, Amersfoort, Arnhem, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Enschede, Groningen, Heerlen, Leeuwarden, Maastricht, Nijmegen, Schiedam en Zaanstad.

De dertien andere zijn: Almelo, Breda, Emmen, Haarlem, Helmond, Hengelo, Den Bosch, Leiden, Lelystad, Tilburg, Venlo, Sittard-Geleen en Zwolle.
Dat zijn dertien middelgrote gemeentes zonder Vogelaarwijk. In Sittard en Geleen moeten wel een paar wijken aan je criteria voldoen, Leiden dito, in Venlo weet ik dat Genooi heel lang echt een probleembuurt was waar recent gemeentelijke actie is ondernomen, en een paar andere moeten er ook wel tussen zitten.
Koen Acacia no está en línea   Reply With Quote
Old January 22nd, 2009, 02:01 PM   #6
Ramses
Registered User

Likes (Received): 8

Quote:
een wijk (of meer) die aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Geen Vogelaarwijk
De Vrijheidswijk in Leeuwarden voldoet volgens mij wel goed aan je eisen. Die wijk wordt gekenmerkt door sociale problemen, het is jarenlang (eigenlijk nog steeds) een soort van afvoerputje van de stad geweest. Zelf heb ik een paar jaar in de meest achterstallige flat van die wijk gewoond en heb ik wel het nodige meegekregen van de rotzooi daar. De wijk is een paar jaar geleden ook in het nieuws geweest als armste wijk van Nederland (de foto was nota bene gericht op mijn toenmalige voordeur ). Momenteel wordt er hard gewerkt om de wijk te verbeteren. De laagbouw is inmiddels voorzien van een nieuw uiterlijk terwijl de bewoners er grotendeels zijn blijven zitten, en de hoogbouw gaat nog tegen de vlakte (ooit).

Leeuwarden heeft overigens wel een 'echte' Vogelaarswijk (Schieringen-Heechterp), maar ondanks dat die wijk wel benoemd is tot Vogelaarwijk is de echte rotte kies van de stad de Vrijheidswijk. Zelfs tot in Groningen kennen mensen deze wijk als dé probleemwijk van Leeuwarden.

Niet omdat ik zelf een Leeuwarder ben hoor, maar ik denk dat deze wijk perfect aansluit bij jouw onderzoek.
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old January 22nd, 2009, 04:10 PM   #7
ZwolschKwartier
Bekijk m'n vingers maar..

ZwolschKwartier's Avatar

Kamperpoort in Zwolle is denk ik een wijk die je zoekt voor je scriptie.

Voor deze wijk is de gemeente nu bezig met het maken van plannen. Op dit moment speelt er veel over deze wijk en dat heeft al eens tot flink wat weerstand geleid bij bewoners. Je kan er vast veel informatie over vinden. De wijk ligt ook op loopafstand van het station (dat zal ongetwijfeld meespelen bij het selecteren).

Hier wat meer informatie om snel een indruk te krijgen.
http://www.kamperpoort.nl/wijk/2006
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kamperpoort_(woonwijk)
http://www.destentor.nl/regio/zwolle...amperpoort.ece

Als je een grotere wijk zoekt of als je een meervoudige casus wil hebben, zou je Holtenbroek kunnen bekijken, maar daar zijn herstructureringsplannen al verder gevorderd. Kan handig zijn voor je onderzoek, omdat je ook resultaten kan zien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Holtenbroek
http://www.nieuwholtenbroek.nl/main/...croverview.jsp

Als je nog vragen over Zwolle of de wijken hebt, zie ik het wel.
ZwolschKwartier no está en línea   Reply With Quote
Old January 22nd, 2009, 06:02 PM   #8
ApeldoornZuid
Registered User

Likes (Received): 0

Apeldoorn: Zuid, Zevenhuizen en orden
ApeldoornZuid no está en línea   Reply With Quote
Old January 22nd, 2009, 06:42 PM   #9
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Quote:
Originally Posted by david84 View Post
Ik zou ff bellen of mailen naar t WWI! Daar hebben ze die Vogelaar-wijken bedacht. En vraag naar n lijstje van wijken die t predikaat net niet hebben gehaald!
Goede tip, dat ga ik zeker doen. Hopelijk doen ze er niet zo moeilijk over als toen RTL Nieuws openbaarheid wilde in de ranglijst van Vogelaarwijken...

Voor de rest ga ik al jullie suggesties even bekijken. Ik denk dat er wel een aantal bruikbare tips tussen zitten.

Maar als jullie nog aanvullingen hebben hoor ik het graag!
Old January 22nd, 2009, 08:06 PM   #10
0591
...

0591's Avatar

Likes (Received): 62

Quote:
Hoe gaan gemeenten daar mee om, hoe komen ze aan geld, welk beleid voeren ze (sociaal, fysiek of beide), wat zijn de motivaties, enz.
Misschien heb je hier wat aan. In Emmen hebben/hadden we 3 (potentiele) probleemwijken waarvoor een verbeteringsproject is gestart. Emmermeer, Emmerhout en Angelslo. Op de vermelde site kan je zien hoe de gemeente Emmen de problemen heeft weten aan te pakken met diverse partijen en inwoners.
0591 no está en línea   Reply With Quote
Old January 22nd, 2009, 08:30 PM   #11
AEvolution
Registered User

AEvolution's Avatar

Likes (Received): 83

Voor jou wat dichter bij huis;

- Zoetermeer Palenstein
- Leidschendam Prinsenhof en Heuvelwijk
- Delft Poptahof
- Leiden Groenoord
- Leiden Noorderkwartier de Kooi
- Leiden Zuid-West

Succes met je scriptie
AEvolution no está en línea   Reply With Quote
Old January 22nd, 2009, 08:58 PM   #12
Rambo L
Registered User

Rambo L's Avatar

Likes (Received): 55

SBS6 had een aantal jaar gelden een serie over probleemwijken waaronder
Assen Oost en de Graafsewijk Noord in Den Bosch.
Rambo L no está en línea   Reply With Quote
Old January 22nd, 2009, 09:32 PM   #13
ZwolschKwartier
Bekijk m'n vingers maar..

ZwolschKwartier's Avatar

Was het niet in de Graafsewijk dat zo'n kerel opbiechtte dat hij ontucht had gepleegd met één van zijn kinderen en na het verschijnen van de aflevering op TV moest vluchten om niet door de buurt gelyncht te worden?
ZwolschKwartier no está en línea   Reply With Quote
Old January 23rd, 2009, 01:43 PM   #14
im_from_zw038
BANNED

Likes (Received): 11

Sterker nog, die man heeft daarna zelfmoord gepleegd.
im_from_zw038 no está en línea   Reply With Quote
Old February 2nd, 2009, 10:58 PM   #15
sky-eye
Zitterd veur ummer

Likes (Received): 121

Ik denk dat je in elke stad, ook in kleine steden dergelijke wijken aantreft. In Sittard is dat bijvoorbeeld Stadbroek, een echte volkswijk/ achterstandsbuurt met bovengemiddelde werkeloosheid, lage inkomens, en hogere criminaliteitcijfers. Toch betwijfel ik of de wijk heftig genoeg is voor je onderzoek, er zijn honderden huizen gesloopt, met name de slechtste, meest beruchtse straten en de mensen zijn verhuist naar andere huizen in de stad of omgeving. Het is nog zeker wel een achterstandsbuurt, maar geen echte probleemwijk.

In Geleen is er de Lindenheuvel, net als Stadbroek een echte oude mijnwerkersbuurt. De wijk kent een leuk, fatsoenlijk gedeelte en een gedeelte dat bekend staat als probleemgebied. De wijk grenst aan een enorm industrieterrein (chemie), kent een gemengde bevolking (veel Nederlanders maar ook veel allochtonen/ zowel jong als oud) en heeft wat problemen op het gebied van criminaliteit, werkeloosheid en dergelijke. Ik denk dat deze wijk wat beter aansluit voor je onderzoek. Lindenheuvel is van de ene kant een leuke volksbuurt, maar een gedeelte is echt een probleemgebied. Hier een paar foto's die gemaakt heb, dit zijn echt de slechte stukken van de wijk:

Tussen de fabrieken en de huizen ligt maar een meter of 200.

Ik krijg de formaten niet geresized, ziet wat rommelig uit, maar toch even een impressie van een probleemwijkje in een kleine stad. Wat exact het beleid is durf ik niet te zeggen, wel ligt er een plan om dit gebied flink aan te pakken. De eerste gebouwen zijn inmiddels al gesloopt, maar op het gebied van aanpak weet ik niet precies hoe het zit.
sky-eye no está en línea   Reply With Quote
Old February 2nd, 2009, 11:05 PM   #16
Moby92
I (L) The Hague

Moby92's Avatar

In Breda (valt niet helemaal binnen je 40.000 tot 150.000 eis, gezien we hier 171.000 inwoners hebben) hebben we de wijken Geeren-Noord en Geeren-Zuid. Zijn geen Vogelaar-wijken, maar staan wel in de lijst die daar aan vooraf ging met 56 wijken in Nederland. Er zijn veel nieuwberichten te vinden over deze wijken op www.bredavandaag.nl (zéér recent!) en www.bndestem.nl.

Nog 9 maanden.
Moby92 no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2009, 05:36 PM   #17
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Ik overweeg nu zeer sterk om het (naast Oosterwei) over Leiden-Noord te doen, een achterstands/probleemwijk waar de gemeente actief wijkontwikkelingsbeleid voert.

Misschien is het handig om ter vergelijking nog een vergelijkbare wijk te bekijken in een gemeente die er geen of weinig beleid tegen voert. Suggesties anyone?
Old February 4th, 2009, 07:31 PM   #18
Niyyu
Registered User

Zoetermeer Palenstein is idd aan te raden:

http://www.kei-centrum.nl/view.cfm?p...ect&item_id=19

goeie site trouwens: www.kei-centrum.nl

succes!
Niyyu no está en línea   Reply With Quote
Old February 7th, 2009, 08:16 PM   #19
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Top 20 slechtste buurten NL.

Nou, keuze genoeg: RTL heeft zojuist de TOP 20 van de slechtste buurten van Nederland gepubliceerd. En de omschrijving die ze hierbij geven, is al net zo triest. Trouwens, bij Leeuwarden glijden ze uit, het gegeven `2004 - armste wijk van Nederland` klopt niet, dat sloeg op een naburige wijk. Maar goed, het geeft een aardig inzicht in de te kiezen wijken, die door de overheden allang zijn opgegeven.

Hmm.

Top 20 Slechtste buurten van Nederland, 07-02-09:
01. Kolenkit, Amsterdam
02. Pendrecht, Rotterdam
03. Oude Noorden, Rotterdam
04. Bloemhof, Rotterdam
05. Ondiep, Utrecht
06. Rivierenwijk, Deventer
07. Spangen, Rotterdam
08. Oude Westen, Rotterdam
09. Heechterp-Schieringen, Leeuwarden
10. Noord-Oost, Maastricht