daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools
Old December 19th, 2009, 09:36 PM   #1
Nout
AstroNout

Nout's Avatar

Likes (Received): 336

Leuven: Centrum (december 2009, 25x)

Op 11/12/13 december ben ik in Leuven geweest. Ondanks maar de maar 92.000 inwoners vond ik het een complete stad. Een heerlijke stad om lekker rond te lopen en te genieten van de historische rijkdommen en de lokale lekkernijen. Oordeel zelf.

1. Station Leuven, I.

2. Station Leuven, II.

3. Station Leuven, buitenkant.

4. Voor het station ligt het Martelaren plein.

5. Via de Bondgenotenlaan loop je direct het centrum in.

6. Aan het eind van deze straat loop je praktisch de Grote Markt op.

7. Prachtige panden ad Grote Markt.

8. Met op de Grote Markt oa. de St. Pieter (hier gezien vanaf de Dirk Boutslaan).

9. Klok vd St. Pieter (Grote Marktzijde).

10. Het pronkstuk van Leuven, het stadhuis, ligt eveneens aan de Grote Markt.

11. Aan de minst zichtbare zijde van het bouwwerk is het onderste gedeelte van het linker torentje een stuk minder gotisch..

12. Vlak achter de Grote Markt ligt de Oude Markt.

13. Historische gevels aan de Oude Markt.

14. Tegenover het hotel waar we verbleven (NH Garden Court) ligt de faculteit der rechtsgeleerdheid.

15. De poort die toegang verschaft tot deze faculteit.

16. De toren vd Universiteitsbibliotheek.

17. Universiteitsbibliotheek, streetlevel.

18. De binnenstad is rijkelijk bedeeld met prachtige historische gebouwen.

19. “

20. Het cafeetje op de hoek.

21. Funky camels in t straatbeeld van Leuven

22. Hoogbouw!

Aan de rand van Leuven ligt de Abdij van ’t Park. De resterende drie foto’s zijn hier geschoten.

23.

24.

25.

Voorgaand aan deze serie: Leuven, Groot Begijnhof

Sponsored Links

Old December 19th, 2009, 10:19 PM   #2
xlchris
Not much

xlchris's Avatar

Likes (Received): 129

Leuke serie, bedankt voor het plaatsen! Bij #18 moest ik gelijk aan Groningen denken
Old December 19th, 2009, 11:25 PM   #3
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 672

Mooi Volgt er nog veel Leuven?

Voor mij zijn de beelden natuurlijk erg bekend. Naast het uurwerk van de Pieterskerk hangt een bel, in de buitenlucht dus, en een gouden beeldje slaat daar ieder uur op, dat kun je dan dus vanaf het plein zien gebeuren Gekke stad.

Als jij uitgeleuvend bent zal ik eens een topic over Leuven beginnen, ik heb nog zo wat eigenaardigheden gefotografeerd met elk hun eigen verhaal.
Plaas está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 19th, 2009, 11:32 PM   #4
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 290

Schitterend stadje! Leuk de sfeer vastgelegd. Zonder er geweest te zijn heb ik toch een goed idee hoe het er zou kunnen zijn.
Old December 20th, 2009, 12:11 PM   #5
Errik
Registered User

Errik's Avatar

Likes (Received): 0

Voor WO I zag Leuven er een stuk minder neogotisch/neorenaissance uit.

Errik no está en línea   Reply With Quote
Old December 20th, 2009, 12:14 PM   #6
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2864

Inderdaad een mooie stad. Ik kom er eigenlijk te weinig. Nochtans is er pas een schitterend nieuw kunstmuseum 'M' geopend, dus dat zou me een zeer goede reden moeten geven.

Het stadhuis blijf toch een pareltje van eerste categorie vinden. Jammer dat de nooit helemaal afgewerkte torens van de Sint-Pieterskerk (stortten steeds in wegens onstabiele ondergrond) zo'n lelijke afwerking kregen. Ze hadden er op zijn minste een ietwat fraaie bekroning kunnen op bouwen.

Vergis je ook niet over de historische gebouwen. De meeste ervan zijn historiserende wederopbouwarchitectuur. Leuven kreeg het tijdens beide wereldoorlogen zeer harde te verduren. (edit: Errik was me voor!)
Maar dat kan de pret niet drukken. Liever zo dan de soms zielloze commieblokarcitectuur die je in veel verwoeste steden in andere landen vindt.

Die hoogbouw is het werk van België's bekendste modernistische architect Renaat Braem. Momenteel is er wat bescheiden hoogbouw in aanbouw aan het station (VAC) en elders gepland.

Zeer mooie platen trouwens!
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old December 20th, 2009, 01:07 PM   #7
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Errik View Post
Voor WO I zag Leuven er een stuk minder neogotisch/neorenaissance uit.

Deze foto is dan ook geschoten in Brussel, tijdens een actie voor Algemeen Stemrecht. Merk de taalfout op: het moet natuurlijk Leuven wil AS zijn.

Zeker is dat Leuven na de Grote Oorlog in een toen erg populaire "Vlaamse" stijl is herbouwd. Typisch voor die stijl zijn ook de hoge gevels met de nok aan de straatzijde, zoals je die in Vlaamse en Hollandse steden ziet, terwijl in Brabantse steden lagere gevels met de pannen naar de straat toe voordien normaler waren.

Oude gevels vind je in Leuven vooral in de Mechelse straat, de Schaapstraat en in het Begijnhof. De Oude Markt was na de oorlog volledig verwoest. Op het forum van mijn studentenvereniging heb ik een topic lopen met oude foto's van Leuven.
Old December 21st, 2009, 07:33 AM   #8
Buffalo Soldier
amai

Buffalo Soldier's Avatar

Quote:
Originally Posted by Plaas View Post
Merk de taalfout op: het moet natuurlijk Leuven wil AS zijn.
Is uiteraard geen taalfout

Edit: ik dacht dat dit gewoon oud taalgebruik was, maar opzoekwerk leert mij dat dit blijkbaar niet klopt. Dan zou dit dus toch een taalfout zijn.

Last edited by Buffalo Soldier; December 21st, 2009 at 07:48 AM.
Buffalo Soldier no está en línea   Reply With Quote
Old December 21st, 2009, 09:37 AM   #9
Ramses
Registered User

Likes (Received): 8

Quote:
Originally Posted by Nout View Post
10. Het pronkstuk van Leuven, het stadhuis, ligt eveneens aan de Grote Markt.
Dit gebouw heb ik eens in het echt mogen bewonderen. Het is zeker een kunstwerk op zich door al die details. Ik zal waarschijnlijk een van de weinigen met de volgende mening zijn, maar ik vind eigenlijk het stukje herbouw aan de linkerkant nog het beste. Het 'oorspronkelijke' gebouw is me veel te uitbundig, het lijkt net alsof het een grote ineengezakte druipkaars is. Ik ben sowieso geen grote fan van neogotiek, maar dit vind ik wel een van de ergste voorbeelden. Doe mij maar serene renaissance.

Verder een mooie serie hoor
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old December 21st, 2009, 10:53 AM   #10
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ramses View Post
Dit gebouw heb ik eens in het echt mogen bewonderen. Het is zeker een kunstwerk op zich door al die details. Ik zal waarschijnlijk een van de weinigen met de volgende mening zijn, maar ik vind eigenlijk het stukje herbouw aan de linkerkant nog het beste. Het 'oorspronkelijke' gebouw is me veel te uitbundig, het lijkt net alsof het een grote ineengezakte druipkaars is. Ik ben sowieso geen grote fan van neogotiek, maar dit vind ik wel een van de ergste voorbeelden. Doe mij maar serene renaissance.

Verder een mooie serie hoor
Het gebouw is gotisch, niet neogotisch, enkel een aantal beelden dateren uit de 19de-20ste eeuw.
Josh no está en línea   Reply With Quote
Old December 21st, 2009, 11:34 AM   #11
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Dat stadhuis vind ik toch wel erg mooi hoor. Er zou eigenlijk een hoogwerker naast moeten staan, zodat toeristen traag langs de gevel bewogen kunnen worden en alle beelden zo te zien krijgen.

Natuurlijk is het naar moderne maatstaven kitsch, al zou dat zomaar weer kunnen veranderen. Er lijkt een soort golfbeweging in te zitten: van sierlijke gotiek naar steile renaissance, dan weer naar barok en rococo, en zo verder naar het classicisme... weelderig-sober-weelderig-sober. We hebben in de 20e eeuw na de weelderige jugendstil een nogal lange sobere periode gehad, dus wie weet wordt 't gauw weer bon ton om zulke sierlijke, protserige gebouwen te gaan maken. In Zaandam doen ze het zelfs al.

Quote:
Originally Posted by Buffalo Soldier View Post
Is uiteraard geen taalfout

Edit: ik dacht dat dit gewoon oud taalgebruik was, maar opzoekwerk leert mij dat dit blijkbaar niet klopt. Dan zou dit dus toch een taalfout zijn.
Hoewel ik wel merk dat Vlamingen wel erg vaak wilt zeggen, waar Nederlanders alleen als ze er over na gaan denken tot deze vorm komen. Misschien moeten we het als regionaal taalgebruik beschouwen, en is het dus gewoon Algemeen Belgisch Nederlands. Zou voor mij prima zijn, ik geloof niet in een te centralistische norm.
Old December 21st, 2009, 09:00 PM   #12
Nout
AstroNout

Nout's Avatar

Quote:
Mooi Volgt er nog veel Leuven?

Voor mij zijn de beelden natuurlijk erg bekend. Naast het uurwerk van de Pieterskerk hangt een bel, in de buitenlucht dus, en een gouden beeldje slaat daar ieder uur op, dat kun je dan dus vanaf het plein zien gebeuren Gekke stad.

Als jij uitgeleuvend bent zal ik eens een topic over Leuven beginnen, ik heb nog zo wat eigenaardigheden gefotografeerd met elk hun eigen verhaal.
Op hooguit nog een klein aantal leftovers na in dit topic, ben ik zo goed als 'uitgeleuvend' (mooi woord).

Thnx 4 alle reacties .
Old December 22nd, 2009, 10:09 AM   #13
Nout
AstroNout

Nout's Avatar

Bijgaand de eerste lichting leftovers...

1. Details op t stadhuis.

2. Stadhuis@night

3. Naamsestraat

4. Parijsstraat, het begint inmiddels te schemeren.

5. Grote Markt

@ Ramses: eerlijk gezegd vind ik het stadhuis ook een beetje teveel van het goede, als het gaat om details. Toch heb ik het als een beleving ervaren om face2face met dit stadhuis te staan.
Old December 22nd, 2009, 10:39 AM   #14
wolkenbestormer
Registered User

wolkenbestormer's Avatar

Likes (Received): 194

Mooie foto's van een mooie universiteitsstad. Bedankt voor het plaatsen
Old December 29th, 2009, 11:45 AM   #15
Nout
AstroNout

Nout's Avatar

Bijgaand nog een plaatje uit Leuven die ik de moeite waard vond om te plaatsen

Old December 29th, 2009, 10:10 PM   #16
Rabotnik
Registered User

Likes (Received): 0

Leuke stad, was er verleden jaar nog.Je kunt er goed eten ook, keuze in overvloed qua restaurants.
Rabotnik no está en línea   Reply With Quote
Old December 29th, 2009, 11:38 PM   #17
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 2287

mooi stadje! Typisch belgisch stadhuis.

Quote:
Dat stadhuis vind ik toch wel erg mooi hoor. Er zou eigenlijk een hoogwerker naast moeten staan, zodat toeristen traag langs de gevel bewogen kunnen worden en alle beelden zo te zien krijgen.

Natuurlijk is het naar moderne maatstaven kitsch, al zou dat zomaar weer kunnen veranderen. Er lijkt een soort golfbeweging in te zitten: van sierlijke gotiek naar steile renaissance, dan weer naar barok en rococo, en zo verder naar het classicisme... weelderig-sober-weelderig-sober. We hebben in de 20e eeuw na de weelderige jugendstil een nogal lange sobere periode gehad, dus wie weet wordt 't gauw weer bon ton om zulke sierlijke, protserige gebouwen te gaan maken. In Zaandam doen ze het zelfs al.

Hoewel ik wel merk dat Vlamingen wel erg vaak wilt zeggen, waar Nederlanders alleen als ze er over na gaan denken tot deze vorm komen. Misschien moeten we het als regionaal taalgebruik beschouwen, en is het dus gewoon Algemeen Belgisch Nederlands. Zou voor mij prima zijn, ik geloof niet in een te centralistische norm.
Het is idd niet fout, dat wilt, is maar net wat je "fout" wil noemen, of wij ons aan de standaardtaal moetenconformeren.

in Rotterdam is dit het gebruikelijke werkwoord:

ik wilt
jij wilt
hij wilt
zij wilt

of:

ik loopt
jij loopt
hij loop
zij loop

Reply

Tags