daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 3 votes, 4.33 average.
Old March 21st, 2006, 11:13 PM   #1
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

GENT | Openbaar Vervoer

Gaan we hier in deze thread eens duidelijk maken wat het Gentse OV voor plannen heeft in de toekomst .

Zo wat staat er op stapel ?

Godius liked this post
De Snor no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old April 20th, 2006, 10:23 PM   #2
groentje
New Brusseleir

Likes (Received): 3

De verbouwing van Gent-Sint-Pieters en omgeving, meer info op de projectsite: http://www.projectgentsintpieters.be/
Grofweg: het postgebouw verdwijnt, de postperrons verdwijnen ten voordele van bredere reizigersperrons, ze zullen ook lichtdoorlatend worden gemaakt, er wordt gewerkt aan het wisselcomplex voor FGSP, en de auto- en tramdoorgang verdwijnen om terug te verschijnen als groot bus- en tramstation onder de sporen. Er zouden ook een aantal kantoorgebouwen worden gebouwd (als ze vol geraken, ik heb al gehoord dat er minder vraag is dan verwacht), en dat alles moet nog een eigen directe toegang krijgen tot de ring van Gent.
Eerlijk gezegd, ik heb het nogal voor dit project, op dat laatste na...
groentje no está en línea   Reply With Quote
Old April 28th, 2006, 12:48 AM   #3
nukua
Nukua

nukua's Avatar

Likes (Received): 0

Op de website van De Lijn zijn er tegenwoordig wel mapjes terug te vinden van de bus en tramlijnen in Antwerpen (en Aalst!) maar van Gent vind ik niets terug. Ik vind dat het geen overbodige luxe is om kleine overzichtelijke netwerkkaartjes te maken en op de server te zetten, zeker als het om een stad gaat.
nukua no está en línea   Reply With Quote
Old April 28th, 2006, 09:51 AM   #4
poller1
Registered User

Likes (Received): 77

Inderdaad, ik vind dat de Lijn daar maar zwak in.

de MIVB doet dat veel beter!
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old April 28th, 2006, 09:34 PM   #5
groentje
New Brusseleir

Je hebt gelijk, maar je moet natuurlijk wel toegeven, dat hun netwerk een stuk kleiner is, hé... En spijtig genoeg nemen ze in busboekjes niet de dienstregeling over van treinen en bussen van De Lijn en de TEC (wel in hun webwegwijzer).
Old May 10th, 2006, 03:34 PM   #6
durexxx
Registered User

Likes (Received): 12

Stations in het Gentse groeien flink

De stations in het Gentse groeien. Dat blijkt uit een vergelijking van het aantal reizigers in 2004 en 2005.
Ook de andere stations in de streek rond Gent kenden een groei, zij het veel minder spectaculair dan het Gentse Sint-Pietersstation, dat er echt wel uitspringt. Sinds de vaste treinverbinding met Brussel ziet het Dampoortstation het reizigersaantal ook met meer dan tien procent stijgen. De reizigers voor Brussel, die nu in het Dampoortstation opstappen, moesten vroeger eerst naar Gent Sint-Pieters.

Opvallende andere stijgers zijn Merelbeke en De Pinte. Blijkbaar schakelen ook daar reizigers over van de auto naar de trein. Fileleed, hoge brandstofprijzen en het hoge aanbod van treinen zullen ook daar een rol spelen. Merelbeke en De Pinte zijn gemeenten die al lang in trek zijn bij Gentenaars die de stad verlaten en in die gemeenten gaan wonen. (KVK)

(bron: De Gentenaar)
durexxx no está en línea   Reply With Quote
Old November 15th, 2006, 11:52 AM   #7
De Snor
Forever Travelling

De nieuwe halte van de NMBS "Evergem" die begin december wordt ingehuldigd is deze goed aangesloten op het tramnet ?
Old November 15th, 2006, 01:28 PM   #8
groentje
New Brusseleir

Ik dacht dat er een paar 100 m tussen was, maar ik durf er niet op zweren.
Old January 9th, 2007, 01:32 AM   #9
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 828

Ik ben nog maar net geregistreerd (heb daarop ruim een maand gewacht, het was me wat!), en ik voel me nu wel eventjes geroepen om dit topic nieuw leven in te blazen!

Ik probeer eventjes op een rij te zetten wat ik allemaal gelezen heb over het Pegasusplan in de afgelopen weken.

1. Er is resoluut gekozen voor vertramming. Trams hebben een grotere capaciteit dan eender welk type bus. Dat geldt in elk geval voor de HermeLijnen. De reiziger blijkt, volgens de Lijn, de tram te verkiezen boven andere openbare vervoersmiddelen in de stad.

In het Pegasusplan is daarom een drastische uitbreiding van het Gentse tramnet opgenomen. Vandaag is er in Gent voor 35 km. aan tramtraject. Tegen ten laatste 2025 moet dat zeker 80 km. zijn. Dit houdt uiteraard een hertekening van de tramlijnen in. Voorlopig ziet het er zo naar uit:

Quote:
Originally Posted by Het Nieuwsblad
Lijn 1: tussen Evergem en Merelbeke
Lijn 2: tussen Sint-Martens-Latem en Oostakker
Lijn 3: tussen Melle en Mariakerke
Lijn 4: tussen Zwijnaarde en Meulestede
Lijn 5: tussen Lochristi en Flanders Expo
Lijn 6A: tussen Gent Sint-Pieters en Destelbergen
Lijn 6B: tussen Gent Sint-Pieters en Melle Leeuw

Lijn 1 tot en met 5 krijgen een basisfrequentie van acht voertuigen per uur. De lijnen 6A en 6B moeten het doen met de helft.
De werken zullen verlopen in fasen. Top of the agenda is het efficiënter maken van de huidige lijn 1. Hoe ze dat schikken te doen, weet ik echt niet, en ik kan me geen oplossingen bedenken die niet drastisch zijn. Ik ben dus nieuwsgierig hoe ze dat gaan aanpakken!

De bestaande tramlijnen worden verder doorgetrokken in alle richtingen.

In latere fasen wordt oa. het station Gent - Dampoort bereikbaar gemaakt met de tram. Hoe al die trajecten exact zullen lopen, weet ik niet.

2. Door de hertekening van het tramnet wordt uiteraard het busnet ook hertekend. Daarover heb ik nog niets opgevangen.

3. Ook over het lot van de trolleybus tast ik in het duister. Ik wil wel mijn sympathie voor het voertuig uitdrukken: een bus met grote capaciteit, weinig lawaai en geen stinkende dieseluitlaat!

Eventuele andere punten ontgaan mij even.

Ik zou graag dit topic aanwenden om wat te brainstormen over hoe ik het openbaar vervoer in Gent graag zou zien veranderen, maar dat bewaar ik nog eventjes voor later, kwestie van deze post niet te lang te laten worden, en eerst de echte informatie te laten doorkomen. En alleen als de moderatoren dat goed vinden
Old January 9th, 2007, 09:16 AM   #10
De Snor
Forever Travelling

kaartje voor verduidelijking aub
Old January 9th, 2007, 09:47 AM   #11
Joba
Registered User

Quote:
Originally Posted by Fluimkabouter View Post
De werken zullen verlopen in fasen. Top of the agenda is het efficiënter maken van de huidige lijn 1. Hoe ze dat schikken te doen, weet ik echt niet, en ik kan me geen oplossingen bedenken die niet drastisch zijn. Ik ben dus nieuwsgierig hoe ze dat gaan aanpakken!
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ben geneigd te denken dat Gent een premetro harder nodig heeft dan Antwerpen omdat het centrum zo chaotisch is. Het zou de levensgevaarlijke situaties voor voetgangers verwijderen, terwijl de tram véél sneller het parcour kan afleggen.
Joba no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2007, 11:56 AM   #12
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by Joba View Post
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ben geneigd te denken dat Gent een premetro harder nodig heeft dan Antwerpen omdat het centrum zo chaotisch is. Het zou de levensgevaarlijke situaties voor voetgangers verwijderen, terwijl de tram véél sneller het parcour kan afleggen.

Men zou beter ook in Antwerpen wat minder trams door de Gemeentestraat proppen, terwijl daar toch een zo goed als afgewerkte premetrolijn LIGT!!!

Enkel tram 12 en 11 door de Gemeentestraat, 24 en 10 onder de grond!

In Gent leken de trams me door het centrum toch redelijk vlot en ongevaarlijk te rijden? Of zit ik er weer naast?
Old January 9th, 2007, 12:14 PM   #13
Joba
Registered User

Tram 12 zou ik juist eerder onder de grond steken dan tram 24. Deze moet zich tenslotte in Antwerpen noord door tal van krappe bochten en straten wringen, terwijl de 24 een eigen bedding heeft.

De Gentse tram 1 moet in het centrum voortdurend opletten voor de talrijke voetgangers, vooral bij de bocht aan het Gravensteen, de bocht aan de Groentenmarkt en door de Veldstraat. Gevolg = slakkengangentempo.
Joba no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2007, 01:11 PM   #14
poller1
Registered User

Quote:
Tram 12 zou ik juist eerder onder de grond steken dan tram 24. Deze moet zich tenslotte in Antwerpen noord door tal van krappe bochten en straten wringen, terwijl de 24 een eigen bedding heeft.

De Gentse tram 1 moet in het centrum voortdurend opletten voor de talrijke voetgangers, vooral bij de bocht aan het Gravensteen, de bocht aan de Groentenmarkt en door de Veldstraat. Gevolg = slakkengangentempo.
Maar als je tram 12 onder de grond steekt dan moet je zijn traject volledig veranderen ; dan geraakt hij niet meer op de Leien richting Bolivarplaats tenzij je weer zwaar investeert. Laat Antwerpen Noord bovendien zijn trammetje maar houden. Een mooie alternatieve bovengrondse route naar het Sportpaleis trouwens.

Tram 24 en/of 10 kun je nog wel bovengronds laten rijden op hun eigen bedding, maar dan moet er gezorgd worden voor een busknooppunt ten Oosten van de stad voor de lijnenbundels uit de Kempen : 41 en 42. Die gebruikers moeten dan vlot op de 'metrolijn' onder de Turnhoutsebaan kunnen stappen richting Roosevelt.

(is dat trouwens niet de bedoeling op termijn?)

Momenteel zijn er misschien niet teveel trams, maar de trams in combinatie met al die streekbussen, dat is erover.
Old January 9th, 2007, 01:45 PM   #15
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 828

Quote:
Originally Posted by De Snor
kaartje voor verduidelijking aub
Sorry Snor, maar een zeer verhelderend kaartje heb ik niet. Ik heb enkel deze schriftelijke gegevens. I.v.m. het exacte parcours van die nieuwe lijnen tast ik ook in het duister, en ik heb al vele uren opzoekwerk gepleegd. Maar ik denk dat als je er even een kaart van Gent bijneemt, en de begin- en eindpunten in beschouwing neemt, dat je je enigzins een beeld kan vormen van waar die lijnen zowat zullen lopen. Dit schematiseert het in elk geval wel een beetje:

Als ik iets meer vind, komt het onmiddellijk hier terecht!

Quote:
Originally Posted by Joba & poller1
...
Die discussie over de tramlijnen in Antwerpen lijkt me ook bijzonder interessant, maar zouden we die dan niet beter bespreken in het Antwerpse forum, en dit topic vrijhouden specifiek voor het Gentse openbaar vervoer?

Ik denk overigens dat het niet zinnig is om steeds weer de vergelijking te gaan maken met Antwerpen. Die vergelijking steekt van tijd tot tijd wel eens de kop op, in verscheidene topics, maar is m.i. zinloos. Het is appelen met citroenen vergelijken (of hoe zeg je dat?). Een uitspraak alsof Gent méér nood - en dus meer recht - heeft op een premetro dan Antwerpen lijkt me ook een beetje overhaast.

Ook ik vind een ondergrondse tram in de Gentse binnenstad een oplossing die overwogen moet worden. Toch mag je niet uit het oog verliezen dat zo'n onderneming zeer lang duurt om tot voltooiing te komen, en ook een meervoud van alternatieve oplossing kan kosten. Toch is het ook mijn voorkeur. Er wordt met geen woord over gerept in het Pegasusplan, dus ik zou er ook niet op rekenen dat het ooit meer wordt dan een hersenspinsel op dit forum...

M.i. heeft lijn 1 overigens te veel stopplaatsen. Tussen het station en de Korenmarkt kan je er minstens 3 schrappen, waardoor de tram langer door kan rijden, zonder dat de reiziger aan comfort moet inboeten; ik denk aan:

- Veergrep
- Savaanstraat
- Sint-Niklaasstraat (de laatste halte voor de Korenmarkt)

Ook een volwaardige eigen trambaan op de Kortrijksesteenweg, met tramhaltes zoals op de Voskenslaan, zou geen overbodige luxe zijn. Een verkeersluwere Kortrijksepoort zou trouwens wel eens kunnen ontstaan door de grote parking aan het station, maar dat is geen garantie. Hierdoor zou je de tram alvast meer armslag kunnen geven.

Ik heb ook een aantal bedenkingen, ideeën etc. bij een eventuele intunneling van lijn 1, maar ik hou het voorlopig eventjes op deze post.

Last edited by Puinkabouter; January 9th, 2007 at 01:51 PM.
Puinkabouter no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2007, 01:50 PM   #16
poller1
Registered User

Je hebt gelijk, sorry.
Old January 9th, 2007, 08:15 PM   #17
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2656

Quote:
Klopt, maar een premetro is en blijft peperduur, terwijl de belangrijkste lijn van Gent (1) door de smalle straatjes bijna nergens een eigen bedding kan krijgen en tijdens de spits nauwelijks vooruitkomt in de file.
Jammer genoeg heeft het 'proggressieve' stadsbestuur de Gentse 'autovrije' binnenstad volgepompt met ondergrondse parkeergarages, en die blijken tot hun verrassing AUTO'S (!) aan te trekken, die dan weer die files veroorzaken...Wie had dat gedacht?
Er is dus maar een oplossing om tram 1 vooruit te laten komen: randparkings en minder wagens in de binnenstad, of de automobiele bezoeker dat nu leuk vind of niet. (wij komen trouwens steeds met het O.V. naar Gent, dus dat kunnen die autoverslaafden net zo goed...)
Benonie está en línea ahora   Reply With Quote
Old January 9th, 2007, 08:23 PM   #18
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
Originally Posted by De Snor View Post
De nieuwe halte van de NMBS "Evergem" die begin december wordt ingehuldigd is deze goed aangesloten op het tramnet ?
Nee, jammer genoeg niet. Het Evergemse gemeentebestuur en de BTTB hadden nochtans aangedrongen de treinhalte aan het Brielken aan te leggen. Dat is op een steenworp van de eindhalte van tram 1 en er is ook een bushalte van lijn 58 Brugge-Eeklo-Gent. Zo zou een mooi O.V. knooppunt ontstaan. Het is ook een kruising van enkele belangrijke functionele fietstroutes met afgescheiden, functionele fietspaden.

Tegendraads als ze zijn wilde de NMBS er niet op ingaan. De nieuwe halte komt op de plaats van het vroegere station aan het stationsplein, een flink eind stappen van de dichtsbijzijnde tramhalte...
Evergem (30.000 inwoners) heeft zich daar bij neergelegd, ze waren al blij dat ze na jaren strijd tegen de stugge bureaucratie en de belachelijke, leugenachtige drogredenen van de NMBS eindelijk weer een station in de hoofdgemeente krijgen...kostprijs: een luttele 300.000 euro (echt waar), tijdverlies voor de lijn Gent-Eeklo: géén! (de lijn werd vorige jaren volledig heraangelegd en de nieuwe dieseltreinen rijden nu vèr onder hun maximum snelheid)
Van een echte voorstadslijn Gent-Eeklo is echter nog steeds geen sprake, daarvoor zijn de fequenties veel te laag. Nochtans zijn voor de rest alle voorwaarden voor een eerste Gentse voorstadslijn vervuld (doodlopende lijn, totale afstand 25km, afstand tussen de stations gemiddeld 4 km, vernieuwde haltes en nieuwe treinstellen enz...)

De inhuldiging is trouwens nog steeds niet gebeurd. De werken zijn zelfs nog niet begonnen. Het zou ergens dit jaar moeten gebeuren.

Last edited by Benonie; January 9th, 2007 at 08:32 PM.
Old January 9th, 2007, 09:16 PM   #19
groentje
New Brusseleir

Bwah, ik ben er ondertussen eens geweest, en al was Brielken misschien beter geweest, de huidige locatie is ook niet slecht. En al bij al is de tram niet zover van de nieuwe haltelocatie, hoor.
Old January 9th, 2007, 09:26 PM   #20
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
Originally Posted by groentje View Post
Bwah, ik ben er ondertussen eens geweest, en al was Brielken misschien beter geweest, de huidige locatie is ook niet slecht. En al bij al is de tram niet zover van de nieuwe haltelocatie, hoor.
Waarom tevreden zijn met 'goed' als 'beter' en zelfs 'best' kan.
Als men de automobilist uit zijn wagen wil krijgen, moet men hem een efficiënt, comfortabel alternatief bieden. De automobilist is gewend van thuis in zijn wagen te stappen, en op zijn eindbestemming er weer uit.
Als die 300 meter door de regen moet stappen om daar in een tochtige tramhalte te staan wachten, ben je hem als klant al direct weer kwijt.

En het is nu net de bedoeling méér mensen op het OV te krijgen...

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules