daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Projectnieuws

Projectnieuws Stand van zaken van projecten in Nederland.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old September 30th, 2005, 08:08 AM   #1
im_from_zw038
BANNED

Likes (Received): 11

Zwolle: Nieuwbouw Isala klinieken

Meijer tekent overeenkomst Isala Klinieken

21 september - Burgemeester Meijer ondertekent donderdag 22 september een intentieovereenkomst tussen de gemeente en de Isala Klinieken.

Dit is een belangrijke stap om tot verdere samenwerking te komen voor de nieuwbouw. In de overeenkomst worden eerder gemaakte afspraken bevestigd. Verder wordt hierin de onderzoeksfase geregeld waarin de haalbaarheid van het project wordt onderzocht. Naast verantwoording voor de reguliere publieksrechtelijke taken, draagt de gemeente ook zorg voor de opening van het ziekenhuis. De onderzoeksfase wordt afgerond in januari 2006 met als doel een samenwerkingsovereenkomst.

2006 Sloop personeelsflats en start bouwrijp maken van de grond
2006 - 2007 Bouw parkeergarage achter het ziekenhuis Concentratie van alle verpleegafdelingen (fase 3)

Verbouw overige poliklinieken en functieafdelingen

2006 - 2009 Aanbesteding en uitvoering 1e bouwtranche
2009 - 2013 Aanbesteding en uitvoering 2e bouwtranche

De Isala klinieken kiezen voor een natuurlijk omgeving rondom de patient. Daarom krijgt het nieuwe ziekenhuis een organische bouwstijl. Door het gebruik van zachte kleuren, natuurlijk materialen en veel groen heeft het gebouw een postieve invloed op het welbevinden van patiŽnten, bezoekers en medewerkers.

Ondanks het feit dat de Isala klinieken het grootste algemene ziekenhuis van Nederland bouwen, vormt de menselijke maat het uitgangspunt. Door het ziekenhuis te bouwen in kleinschalige eenheden ontstaat een overzichtelijk complex waarin patiŽnten en bezoekers op een eenvoudige manier de weg kunnen vinden.

De Isala klinieken willen patiŽnten, bezoekers en medewerkers meer bieden dan een ziekenhuis alleen. Daarom komt er een winkelplein waar mensen terecht kunnen voor dagelijkse boodschappen. Ook is daar ruimte voor bijvoorbeeld een fitnessruimte, een kap- en schoonheidssalon en verschillende horecagelegenheden.

vooraanzicht

dwarsdoorsnede

Bouwpartners
Architecten Architectencombinatie Alberts & Van Huut
Nijst Idema
Constructeurs DHV
Technisch adviseurs Deerns raadgevende ingenieurs
Bouwadviseurs Twynstra Gudde

Copyright © 2003-2005 Isala klinieken
im_from_zw038 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old September 30th, 2005, 09:58 AM   #2
supercees
My train goes everywhere!

supercees's Avatar

Likes (Received): 13

Ziet er niet verkeerd uit voor een ziekenhuis... doet mij in de verte qua opzet een beetje denken aan dat ziekenhuis in Barcelona dat als paviljoens is gebouwd...
Old September 30th, 2005, 02:49 PM   #3
kuikentje
bijna een kip!

kuikentje's Avatar

Likes (Received): 16

En het is echt mega groot zeg!
kuikentje no está en línea   Reply With Quote
Old September 30th, 2005, 06:12 PM   #4
Q.
Member member

Q.'s Avatar

Likes (Received): 0

Daar ben ik geboren!
Q. no está en línea   Reply With Quote
Old October 1st, 2005, 11:55 AM   #5
Willem80
Balkbrug, the Netherlands

Willem80's Avatar

Ik ook!

Ik denk dat het eindresultaat best mooi kan worden b.t.w.
Willem80 no está en línea   Reply With Quote
Old May 29th, 2006, 01:13 PM   #6
ZwolschKwartier
Bekijk m'n vingers maar..

ZwolschKwartier's Avatar

Deze thread even een schopje omhoog geven.

Ik werk nu (stage) bij de Isala klinieken en de op de eerste maquettte aangegeven nieuwbouw geeft 6 nieuwe "vlinders" aan. In de huidige plannen zullen er voor zover ik weet slechts 3 worden gebouwd. Er komt ook nog een parkeergarage voor personeel om de enorme parkeerdruk op te vangen. Ik zal eens kijken of ik binnenkort enkele plaatjes mee kan krijgen om een en ande te illustreren.
ZwolschKwartier no está en línea   Reply With Quote
Old May 29th, 2006, 02:41 PM   #7
Berrtus
Registered User

Berrtus's Avatar

Ik ben benieuwd!
Old May 29th, 2006, 03:45 PM   #8
Apostle
Annoying member

Apostle's Avatar

Likes (Received): 426

Echt heel snel gaat het niet hŤ? De eerste plannen zijn al minimaal 10 jaar oud.
Apostle no está en línea   Reply With Quote
Old May 29th, 2006, 04:08 PM   #9
vinman
Registered User

vinman's Avatar

Likes (Received): 19

Dit is toch als ik het goed heb dezelfde architect als dat van bijvoorbeeld het Gasunie gebouw in Groningen? Mooi plan!
Old May 29th, 2006, 04:08 PM   #10
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 4531

Welke lokatie is dit? Sophia of Weezenlanden? Ze worden toch samengevoegd?
ChrisZwolle está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 29th, 2006, 04:19 PM   #11
Apostle
Annoying member

Apostle's Avatar

Likes (Received): 426

Ze worden idd samengevoegd op de plek van het Sophia. De locatie van de Weezenlanden is dan ook redelijk onhoudbaar, zo dicht bij de binnenstad.
Apostle no está en línea   Reply With Quote
Old May 30th, 2006, 11:05 PM   #12
ZwolschKwartier
Bekijk m'n vingers maar..

ZwolschKwartier's Avatar

Het lijkt er op dat ik wat betreft de drie 'vlinders' toch te voorbarig was, het ging hier slechts over de eerste tranche. Hieronder enkele fragmenten met algemene informatie over de nieuwbouw, de fasering en wat plaatjes met uitleg.

Projectteam
Architecten:
Alberts & Van Huut en
a/d Amstel architecten

Constructeur:
DHV

Technisch adviseurs:
Deerns raadgevende ingenieurs

Bouwadviseurs:
Twynstra Gudde

Nieuwbouw
De nieuwbouw zal in twee grote bouwstromen, een 1e en 2e tranche, worden gebouwd. Aan het einde van de 1e tranche zullen de nieuwe gebouwen worden gevuld om vervolgens de bestaande gebouwen van locatie Sophia te kunnen ontruimen ter voorbereiding op 2e tranche.

Huidige situatie

Nieuwe situatie (schets)

Fasering
De nieuwbouw wordt in twee grote bouwstromen uitgevoerd. Een zogenaamde 1e en een 2e tranche (die elk weer een aantal deelfasen kennen). In de 1e tranche worden de Ďvlindersí 2, 3 en 4 gerealiseerd alsmede het mortuarium en de klinische farmacie in gebouw D.
In de 2e tranche worden de bestaande gebouwen van locatie Sophia gerenoveerd en vlinder 5 gebouwd. Voor het renoveren van de bestaande bouw is het noodzakelijk dat deze gebouwen leeg zijn.
Er komt straks dus een moment waarop een groot deel van de nieuwbouw klaar is en ingehuisd kan worden door de afdelingen waarvoor gebouwd is. Tegelijkertijd doet zich de situatie voor dat de bestaande bouw van locatie Sophia ontruimd moet worden voor de realisatie van de 2e tranche.

Tekening 1e tranche

Niet helemaal duidelijk te zien, maar gestippeld zijn de vlinders van de 2e tranche en de parkeergarage ook al te zien. De parkeergarage is alleen voor parkeerplaatsen van het personeel. Bezoekers kunnen parkeren onder de nieuwe te bouwen gebouwen.

Maquette parkeergarage

Indien gewenst kan ik nog enkele schetsen per bouwlaag plaatsen voor geÔnteresseerden. Ze zijn niet spectaculair en om die reden staan ze er nu niet bij, maar als iemand ze graag ziet...

Nu ik het hele verhaal zo bekijk is het voor mij ook niet helemaal duidelijke hoe het met vlinder 1 (eigenlijk een halve) en 5 is. Het zou zo maar kunnen dat er eentje sneuvelt in het vergaderproces. Als ik meer weet, horen jullie het.
ZwolschKwartier no está en línea   Reply With Quote
Old December 14th, 2007, 10:29 AM   #13
im_from_zw038
BANNED

'Zorgpark' op de plek van huidige Sophia
door Yang Yang Chiu

ZWOLLE - In grote lijnen wordt het nieuwe ziekenhuis zoals oorspronkelijk gepland. Weliswaar blokkiger dan de aanvankelijke organische bouw met natuurlijke ronde vormen, maar de hand van 'Gasunie-architecten' Alberts& Van Huut is onmiskenbaar aanwezig

Vooraanzicht hoofdingang

CLose-up hoofdingang

Zijaanzicht

Dit is het aangepaste ontwerp voor de nieuwbouw van de Isala klinieken op de locatie Sophia. Het ontwerp van architectenbureau Alberts & Van Huut is een stuk blokkiger dan het oorspronkelijke plan dat organische, zachte en natuurlijke vormen omvatte.foto Isala klinieken Zwolle

Locatie, de bestaande bebouwing

Waar het nieuwe plan wel verschilt met het oorspronkelijke is de parkeerfunctie die eerst op de begane grond zou komen. De parkeergelegenheid is uit het plan gehaald. "Doordat we nu de oudbouw van Sophia gaan slopen, ontstaat daar enorm veel ruimte", legt bestuursvoorzitter Marjanne Sint uit. "We willen daar een soort zorg- of medipark ontwikkelen. In dat plan moet ook het parkeren voor bezoekers geregeld worden."

In het zorgpark dat moet verrijzen, is plaats voor verwante diensten die aanvullend zijn op het ziekenhuis. "Dan kun je denken aan een koffiecorner, fitnesscentrum, tandartspraktijk of sportfysiotherapie. In ieder geval moet het logisch passen bij het ziekenhuis."

Het besluit om de locatie Sophia in haar geheel te slopen is volgens Sint niet alleen uit financieel oogpunt noodzakelijk, maar organisatorisch ook prettiger. "We kunnen het zo beter betalen. Bovendien komen alle medewerkers en medici in nieuwbouw te werken. Er is straks geen onderscheid tussen nieuw- en oudbouw."

Nieuw Isala gereed in 2013
door Yang Yang Chiu

ZWOLLE - Nadat het nieuwbouwproces van de Isala klinieken acht maanden stil heeft gestaan, ging gisteren de kogel door de kerk: "We gaan definitief nieuw bouwen op de locatie Sophia", zegt bestuursvoorzitter Marjanne Sint met een brede glimlach.

In tegenstelling tot de eerdere plannen zal er straks sprake zijn van een geheel nieuw ziekenhuis. Eerst was het de bedoeling dat er aan de Dokter van Heesweg een combinatie zou komen van gerenoveerde panden en nieuwbouw. Nu is besloten dat de oudbouw van het Sophia toch tegen de vlakte gaat.

Het enige ziekenhuisgebouw dat blijft staan is de bunker van radiotherapie.

Eind maart legde de toen pas aangetreden bestuursvoorzitter Sint de bouwplannen stil, omdat gevreesd werd voor een extreme overschrijding van de kosten. Het huidige plan is volgens haar financieel verantwoord.

De verwachting is dat de aanbesteding medio volgend jaar kan plaatshebben, waarna eind 2008 de bouw begint. Doordat de twee oorspronkelijke bouwfasen in elkaar zijn geschoven denkt Sint dat het nieuwe ziekenhuis nog steeds in 2013 kan worden opgeleverd.

Na de oplevering zullen de locaties Sophia en Weezenlanden tegelijk verhuizen naar de nieuwbouw.

Het terrein van de Weezenlanden gaat in de verkoop.
Old December 14th, 2007, 10:31 AM   #14
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 4531

Oh hier was ook een thread over

Ben toch wel benieuwd wat dit gaat doen op de Ceintuurbaan. Hoop niet dat ze de boel in dezelfde tijd gaan verbouwen. En er mogen wel heel wat parkeerplaatsen bij komen, ik kom (gelukkig) niet vaak in het ziekenhuis, maar parkeerplaatsen waren daar altijd tekort.

my clinched highways ē highway pictures @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle está en línea ahora   Reply With Quote
Old August 15th, 2008, 01:00 AM   #15
im_from_zw038
BANNED

Veel mensen geloofden er niet meer in, maar de Isala klinieken in Zwolle gaan nu toch echt nieuw bouwen.
Met de ondertekening van een bouwpartnerovereenkomst is dat vanmiddag bekrachtigd. Het samengestelde consortium Isala Designed to Build met onder andere BAM Utiliteitsbouw en Unica Installatiegroep, denkt in 2009 met de bouw te beginnen. In 2013 moet het af zijn.
Old August 15th, 2008, 01:09 AM   #16
Nout
AstroNout

Nout's Avatar

Likes (Received): 404

Wat een enorm groot gebouw is dat zeg. Geen hoogstandje wat mij betreft, maar ook zeker niet smakeloos.
Old August 15th, 2008, 01:06 PM   #17
Cpt.Iglo
Dír is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Likes (Received): 22

Het UMC is groter denk ik..

Een heel mooi gebouw inderdaad, en zeker niet verkeerd voor een stad als Zwolle! Het nieuwe UMCZ?
Old August 15th, 2008, 01:59 PM   #18
Mathijzzz
Human

Mathijzzz's Avatar

leuk gebouwtje..

Mijn fotoseries: Apeldoorn, Deventer

Projectenoverzicht Apeldoorn: link
Mathijzzz no está en línea   Reply With Quote
Old August 15th, 2008, 04:04 PM   #19
Emmeloord
Registered User

Wat een gigantisch bouwwerk! Dit is toch Alberts en van Huut?
Emmeloord no está en línea   Reply With Quote
Old August 15th, 2008, 09:25 PM   #20
im_from_zw038
BANNED

Dit wordt het grootste algemene ziekenhuis van Nederland,en inderdaad alberts en van huut.

Reply

Thread Tools

Posting Rules