daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Reply

Thread Tools Display Modes
Old March 16th, 2013, 02:31 PM   #2481
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 49

Quote:
Originally Posted by Liberty City View Post

Een bedrijf heeft ook een maatschappelijk doel, namelijk werkgelegenheid. Zo meet meneer Buijsen met twee maten dus.
Een bedrijf heeft as doelstelling het maken van winst enkel het leveren van werkgelegenheid. Dat is slechts een middel, net als bijvoorbeeld het aangetrokken kapitaal, maar dat jij het verschil daartussen niet begrijpt, wekt maar weinig verbazing.
bthj no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 16th, 2013, 02:55 PM   #2482
Rotterdam Fascinates
Registered User

Rotterdam Fascinates's Avatar

Likes (Received): 6

Belang van een APM moet niet overschat worden. Het betreft gewoon een innovatief stuwadoorsbedrijf die moet concurreren op snelheid en kosten. Geen zaken die een hoop geld opleveren. Verwerking van grondstoffen is om een voorbeeld te noemen veel lucratiever.

Het Weena bloeit met de herwaardering van de binnenstad en de goede bereikbaarheid vanzelf wel weer op.
Rotterdam Fascinates no está en línea   Reply With Quote
Old March 16th, 2013, 03:21 PM   #2483
Liberty City
Enjoy your freedom!

Likes (Received): 19

Quote:
Originally Posted by bthj View Post
Een bedrijf heeft as doelstelling het maken van winst enkel het leveren van werkgelegenheid. Dat is slechts een middel, net als bijvoorbeeld het aangetrokken kapitaal, maar dat jij het verschil daartussen niet begrijpt, wekt maar weinig verbazing.
Die winst is nodig om te kunnen innoveren en voor tegenslagen in de toekomst eventueel op te vangen. Productie zorgt voor welvaart, niet consumptie. Jullie gaan er constant van uit dat het opwekken van verlangen naar consumptie productie opwekt. Maar goed, wellicht moeten we die discussie in een ander topic maar weer eens voeren.
Old March 16th, 2013, 03:34 PM   #2484
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 149

Quote:
Originally Posted by EPA001 View Post
Ach, de FYRA (als deze rijdt) en de Thalys zorgen ervoor dat Schiphol (in reistijd en reisgemak) dichter bij Rotterdam CS ligt dan bij Den Haag CS.
Het verschil is trouwens niet groot met de huidige Fyra. Vanuit het Beatrixkwartier kun je in veel gevallen beter de intercity pakken op Laan van NOI, de reistijd naar Schiphol is dan 26 minuten. Dat is 1 minuut langer dan de Fyra vanaf Rotterdam CS.
Michiel no está en línea   Reply With Quote
Old March 16th, 2013, 08:10 PM   #2485
glebtrab
Registered User

Likes (Received): 45

Quote:
Originally Posted by Ard Buijsen View Post
Een woningcorporatie heeft een maatschappelijk doel, namelijk het verzorgen van goedkope woningen. Dat daar ook in een relatief klein aantal gevallen (kijkend naar het totaal aan bezit) zaken volkomen fout zijn gegaan zal niemand ontkennen maar het is onvergelijkbaar met dit. Maar ik ga niet eens proberen dat aan jou uit te leggen.
Misschien off topic, maar alles wat ik van de Nederlandse woningmarkt tot nog toe gezien heb is geforceerde sturing op geforceerde sturing. Binnen de context van de regelgeving doen corporaties misschien best goed werk, maar als je globaal moet evalueren of het hele systeem het maatschappelijke doel van goedkope woningen goed dient dan kan je niet anders concluderen dat er zowat een hele afropruik in de boter zit. Hoezeer individuele bestuurders misschien hun best doen om er nog wat van te maken, als het hele idee van woningcorporaties an sich niet werkt, dan is het resultaat jammer genoeg over de hele lijn aan het fout gaan.
glebtrab no está en línea   Reply With Quote
Old March 18th, 2013, 12:06 PM   #2486
openhaard
Highrise Runner

openhaard's Avatar

Likes (Received): 4

Volgens mij dient deze discussie te gaan over de vraag, of, en zo ja, in hoeverre een gemeente (vastgoed) risico's dient te lopen. Ik kom bij veel gemeenten en zie dat ze zeer grote risico's hebben gelopen, waar ze (wij, als belastingbetaler) een veel te grote prijs moeten betalen. Gemeenten zijn gewoon geen ondernemers, en het is natuurlijk niet wenselijk dat de gemeente op welke wijze dan ook voor projectontwikkelaar gaat spelen. Maar ik heb het vermoeden dat wethouders e.d. graag hun mannetje staan bij de grote jongens, en dan mee willen doen. Net zoals corporatie directeuren. Heel jammer allemaal, omdat allerlei risico's worden afgewenteld. Geloof me, er zijn op deze wijze zeer veel gemeenten in het schip gegaan! Als plannen echt goed waren, hadden de ontwikkelaars zelf wel de risico's gelopen. Dus: een clean up bij de gemeente, en het rationaliseren van relaties met derden, enige oplossing. Maar de hele politiek is doordrengt van niet zakelijke belangenverstrengeling. Zie op nationaal niveau, de relatie tussen politiek en bankwezen. De consument betaalt voor het instand houden van dit soort systemen.
Old March 18th, 2013, 03:13 PM   #2487
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 97

Quote:
Een woningcorporatie heeft een maatschappelijk doel, namelijk het verzorgen van goedkope woningen. Dat daar ook in een relatief klein aantal gevallen (kijkend naar het totaal aan bezit) zaken volkomen fout zijn gegaan zal niemand ontkennen maar het is onvergelijkbaar met dit. Maar ik ga niet eens proberen dat aan jou uit te leggen.
Als we naar Rotterdam kijken, dan is er heel wat verkeerd gegaan bij woningcorporaties. Van 'een relatief klein aantal gevallen' is geen sprake. Al helemaal niet als we kijken naar de financiele schade. Hoeveel kostte dat SS Rotterdam ook alweer en hoeveel miljoenen vroegen de banken terug bij Vestia? En waarom is er een bouwstop bij Vestia waardoor in vele gemeenten een stilstand in de ontwikkeling ontstaat?

Voor de rest ben ik het met je eens. LSI is een club cowboys. Daarin zijn ze niet uniek. Veel ontwikkelaars kennen maar 1 spelletje en helaas voor hen gaat dat spelletje niet meer op. Maar dat heeft ook een voordeel: nieuwe kansen voor architecten en stedenbouwkundigen die over hun vakgebied heen willen kijken.
Old March 18th, 2013, 03:37 PM   #2488
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Likes (Received): 182

Natuurlijk is een geval als de SS Rotterdam dramatisch. Maar het is 'maar' 1 geval. Als je ziet hoeveel corporaties er zijn en hoeveel woningen die beheren dan valt het allemaal wel mee. Naast de SS Rotterdam kan ik de Vastgoedfraude zetten. Gaat om gelijke hoeveelheden geld. Daarbij komt nog dat de SS Rotterdam ook wel degelijk een maatschappelijke functie heeft maar het heeft maar 40x meer gekost dan in eerste instantie gedacht (zo die mensen al kunnen denken trouwens).
Ard Buijsen no está en línea   Reply With Quote
Old March 18th, 2013, 11:14 PM   #2489
Magistraler
Registered User

Likes (Received): 31

Quote:
.... Maar het is 'maar' 1 geval. Als je ziet hoeveel corporaties er zijn en hoeveel woningen die beheren dan valt het allemaal wel mee.
Het valt helemaal niet mee. Ben je blind?

Zo kun je zelf elk jaar weer in oa de VK lezen hoeveel corporatie-bestuurders naar binnen graaien aan huurgelden.
Of dacht je dat het normaal was om voor een relatief simpele baan , meer dan een minister naar binnen te harken?
Magistraler no está en línea   Reply With Quote
Old March 19th, 2013, 11:20 AM   #2490
Liberty City
Enjoy your freedom!

Likes (Received): 19

Ard meent dat door het beteugelen van de woningcorporaties hij geen werk meer heeft... Ik gun hem alle werk van de wereld van harte overigens, daar gaat het mij niet om.
Old March 19th, 2013, 12:12 PM   #2491
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Likes (Received): 182

Mooi dat je voor mij kunt denken... NOT.
Ard Buijsen no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules