daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Closed Thread

Thread Tools
Old June 19th, 2004, 06:56 PM   #1
Glacius
Registered User

Likes (Received): 10

Amsterdam: Noord/Zuidlijn

Aangezien er op dit forum verschillende topics te vinden zijn waarin de Noord/Zuidlijn wordt besproken, dacht ik dat het misschien handig zou zijn om een centraal topic te starten over de aanleg van deze veelbesproken nieuwe metrolijn. Als de moderator het hier niet mee eens is of vindt dat dit topic in een ander subforum moet, dan mag 'ie weer dicht of verplaatst worden.

De Noord/Zuidlijn dus.

Het tracé:

De Noord/Zuidlijn is een 9,5 kilometer lange metrolijn. Hij begint bovengronds in Amsterdam-Noord, gaat onder het IJ en Centraal Station door en vervolgt zijn weg vanaf het natte Damrak met twee geboorde tunnels onder het Rokin, de Vijzelstraat, de Vijzelgracht, de Ferdinand Bolstraat en de Scheldestraat. Voor de RAI langs loopt de metrolijn nog ondergronds. De Noord/Zuidlijn komt weer boven de grond in de middenberm van de Ringweg A10 tussen station Europaplein en station Zuid/WTC. Bij station Zuid/WTC is dan het eindpunt van de nieuwe metrolijn. Het geboorde gedeelte is 3,8 kilometer lang. Het tracé is zo gekozen dat de tunnelboormachines het bestaande stratenpatroon volgen. Er hoeven dan ook vrijwel geen panden gesloopt te worden.

Het laatste nieuws...

Herplant bomen Europaplein
15 Juni 2004

In Stadsdeel ZuiderAmstel zullen bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn ongeveer 380 bomen in de directe omgeving van de RAI moeten verdwijnen. Het gaat om merendeels volwassen bomen, waarvan sommige met een leeftijd van 40 jaar.

Van de 380 bomen kunnen er 130 worden verplaatst naar een andere locatie. Vervangende locaties zijn onder meer ZuiderAmstel (Van Boshuizenstraat), IJburg (Joris Ivensplein), Heerlen en Maastricht. De overige 250 bomen zijn niet te verplaatsen. Hier moet nieuwe aanplant plaatsvinden. Het stadsdeel, daarin gesteund door de bomenconsulent van dRO, vindt dat gezien de bestaande bijzondere situatie de aanplant van zwaardere bomen van 10 à 15 jaar oud gerechtvaardigd is. Daarmee kan de omgeving van de RAI zijn huidige kwaliteit grotendeels behouden.

Definitieve afspraken tussen de partijen (Zuidas, ZuiderAmstel en Noord/Zuidlijn) kunnen pas gemaakt worden nadat er een inrichtingsplan voor het Europaplein en omgeving op tafel ligt. Dan is bekend welke bomen waar zullen worden geplant. Aan dit plan wordt momenteel gewerkt.

Handige links:

Last edited by Glacius; October 13th, 2005 at 06:58 PM. Reason: plaatje aangepast.
Glacius no está en línea  

Sponsored Links

Old June 19th, 2004, 07:36 PM   #2
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 3

Ik ben het er wel mee eens, gewoon een blaat topic ipv de diverse die er nu zijn.

Hier komt de NoordZuid lijn overigens boven de grond bij de Zuid-as:

Last edited by Cymen; June 20th, 2004 at 01:55 PM.
Cymen no está en línea  
Old June 19th, 2004, 09:07 PM   #3
aswnl
Registered User

Likes (Received): 13

In de A10 is ter hoogte van de RAI al bij de aanleg rekening gehouden met een (stads)spoorlijn richting Boerenwetering. Dat kunstwerk ligt er dus al. De Noord-Zuidlijn moest opeens qua tracé veranderen via Ferdinand Bol en voor de RAI door. Gevolg: nieuw kunstwerk met de A10-zuid binnenring nodig, terwijl het kunstwerk uit 1978 onbenut blijft.
aswnl no está en línea  
Old June 20th, 2004, 12:47 PM   #4
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 6

mooie pics!

trouwens, weet iemand nog wat over de A-tower? deze zou eerst 200 meter worden en zou worden gesitueerd ergens langs de noord-zuid lijn. inmiddels is die al weer 2 x verlaagd naar 100 meter. maar weet iemand nog of dit plan doorgaat?
Dr. Dubai no está en línea  
Old June 20th, 2004, 01:27 PM   #5
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

Likes (Received): 101

gaan ze bomen verhuizen naar heerlen en maastricht???
hebben ze geld teveel ofzo!???
Old June 20th, 2004, 01:34 PM   #6
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

fillumpie..

Old June 20th, 2004, 01:34 PM   #7
Glacius
Registered User

Quote:
Originally Posted by CborG
gaan ze bomen verhuizen naar heerlen en maastricht???
hebben ze geld teveel ofzo!???
Die van Maastricht zijn in ieder geval bestemd voor de universiteit die ze gaat onderzoeken.
Glacius no está en línea  
Old June 20th, 2004, 01:35 PM   #8
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

moeten ze daarvoor bomen uit amsterdam hebben?
Old June 20th, 2004, 01:56 PM   #9
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by Dr. Dubai
mooie pics!

trouwens, weet iemand nog wat over de A-tower? deze zou eerst 200 meter worden en zou worden gesitueerd ergens langs de noord-zuid lijn. inmiddels is die al weer 2 x verlaagd naar 100 meter. maar weet iemand nog of dit plan doorgaat?
Ik heb op At5 gezien dat hij idd maar 100 meter zou worden. Het worden nu 2 torentjes. Dat is wel jammer dus. Ik zou zeggen geef de grond gratis en bouw er 2 woontorens van 200 hoog
Cymen no está en línea  
Old June 20th, 2004, 02:11 PM   #10
Glacius
Registered User

Quote:
Originally Posted by CborG
moeten ze daarvoor bomen uit amsterdam hebben?
Blijkbaar waren dit hele bijzondere/oude bomen.
Glacius no está en línea  
Old June 20th, 2004, 02:13 PM   #11
Glacius
Registered User

Quote:
Originally Posted by Cymen
Ik heb op At5 gezien dat hij idd maar 100 meter zou worden. Het worden nu 2 torentjes. Dat is wel jammer dus. Ik zou zeggen geef de grond gratis en bouw er 2 woontorens van 200 hoog
Waar worden deze torens gebouwd?
Glacius no está en línea  
Old June 20th, 2004, 03:47 PM   #12
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 542

De A-toren is de toren die gepland staat voor het eindpunt Buikslotermeerplein, boven de Nieuwe Leeuwarderweg. In het eerste stedenbouwkundige plan van Soeters stond deze als een soort Grande Arche afgebeeld, daarna werd het een letter A-achtige vorm, maar daarmee is niet gezegd dat hij er ook zo uit moet zien. Wat hij ermee bedoelt is dat er een landmark moet komen.

De ongebruikte tunnel onder de noordelijke rijbaan van de A10 is nooit voor een metro bestemd geweest. Deze tunnel was bestemd voor de Schiphollijn van NS, de zogenaamde Hart-Op-Hart spoorverbinding, tussen Den Haag en Amsterdam, die volgens de plannen uit de jaren '60 een eindstation had moeten krijgen naast het Rijksmuseum, of zelfs op sommige kaarten parallel aan de te bouwen metro naar het Centraal zou doorrijden om via Noord aan te sluiten op de lijn naar Purmerend. Weerstand tegen de dreigende cityvorming in De Pijp en veranderende inzichten hebben deze plannen doen sneuvelen. In plaats daarvan werd de Ringspoorlijn voltooid.

Zowel de huidige Noord-Zuidlijnplannen als de oorspronkelijke metroplannen uit 1968 gingen uit van het oostelijker gelegen trace langs RAI en via de Ferdinand Bolstraat.
Mojito no está en línea  
Old June 20th, 2004, 04:03 PM   #13
Glacius
Registered User

Quote:
Originally Posted by Mojito
De A-toren is de toren die gepland staat voor het eindpunt Buikslotermeerplein, boven de Nieuwe Leeuwarderweg. In het eerste stedenbouwkundige plan van Soeters stond deze als een soort Grande Arche afgebeeld, daarna werd het een letter A-achtige vorm, maar daarmee is niet gezegd dat hij er ook zo uit moet zien. Wat hij ermee bedoelt is dat er een landmark moet komen.

Ah ja. De hoogbouw daar was toch in z'n geheel geschrapt omdat de sulletjes die er in de buurt woonden het te 'stads' (!!!) vonden?
Glacius no está en línea  
Old June 20th, 2004, 04:38 PM   #14
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Geschrapt? Dat wist ik niet...maar eigenlijk verbaast het me ook niets....

Hoe noemden we dat ook al weer? Amsterdamtitis?
Mojito no está en línea  
Old June 20th, 2004, 07:58 PM   #15
Spotter
Delegate of Holland

Likes (Received): 0

tsjaah, geschrapt heb ik ook niet begrepen
ik dacht dat het alleen was verlaagd naar 100 meter,

dis toch wel n fraai plaatje die de rommel weergeeft op t Rokin:

jammer dat het allemaal zo lang moet duren, maar als t dan af is heb je ook wat.
Die k*tparkeerplaatsen die r waren komen onder de grond en naast het hipste metro station van Europa (positief blijven) komt n pleintje met wat groen.
Koddig toch...

Last edited by Spotter; June 28th, 2004 at 02:28 PM.
Spotter no está en línea  
Old June 20th, 2004, 08:25 PM   #16
Q.
Member member

Q.'s Avatar

Likes (Received): 0

Tof, ik heb nog nooit zoveel zwaar materiaal bij elkaar gezien in downtown Amsterdam. Ik heb de aanleg van de Oostlijn dan ook gemist.
Q. no está en línea  
Old June 20th, 2004, 08:44 PM   #17
aswnl
Registered User

Quote:
Originally Posted by Mojito
De ongebruikte tunnel onder de noordelijke rijbaan van de A10 is nooit voor een metro bestemd geweest. Deze tunnel was bestemd voor de Schiphollijn van NS, de zogenaamde Hart-Op-Hart spoorverbinding, tussen Den Haag en Amsterdam, die volgens de plannen uit de jaren '60 een eindstation had moeten krijgen naast het Rijksmuseum, of zelfs op sommige kaarten parallel aan de te bouwen metro naar het Centraal zou doorrijden om via Noord aan te sluiten op de lijn naar Purmerend. Weerstand tegen de dreigende cityvorming in De Pijp en veranderende inzichten hebben deze plannen doen sneuvelen. In plaats daarvan werd de Ringspoorlijn voltooid.
Zowel de huidige Noord-Zuidlijnplannen als de oorspronkelijke metroplannen uit 1968 gingen uit van het oostelijker gelegen trace langs RAI en via de Ferdinand Bolstraat.
Ik schreef ook al (stads)spoorlijn, omdat ook ik de NS-lijn richting Rijksmuseum bedoelde. In de aanvangsfase van het plan voor de Noord-zuidlijn halverwege de jaren '90 werd echter wel degelijk het Boerenweteringtracé aangehouden. Dat is pas tijdens het planvormingsproces door de politiek gewijzigd in het F.Bol-tracé.

Het tracé naar Purmerend is mij bekend; ik beschik over de originele rapportage uit begin jaren '70 over het tracé van deze spoorlijn (met tekeningen), en over een nooit uitgebrachte Projectnota over rw7 Amsterdam-Purmerend. Een deel van het tracé van deze geplande spoorlijn binnen Purmerend is heden ten dage nog zichtbaar in de vorm van de waterpartijen tussen de wijken Gors-Zuid en Gors-noord.
aswnl no está en línea  
Old June 20th, 2004, 09:16 PM   #18
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Inderdaad ja, het Boerenweteringtrace heeft lang in de plannen gezeten. Dan had gebruik van dat tunneltje wel voor de hand gelegen.

Over die NS lijn onder Amsterdam door: Zou je, als je daar zin in hebt, wat van die kaarten kunnen scannen en posten, aswnl? Of iets meer kunnen vertellen erover?

Ik heb die spoorlijn naar Purmerend namelijk alleen maar gezien op een klein kaartje uit een structuurplan uit 1968, afgedrukt in de prachtige 'Atlas Amsterdam' (Dijkstra, Reitsma, Rommerts, THOTH, 1999). Daar staan zowel een vroege versie van het metroplan van 1968 als de NS-Noord Zuidlijn en de volledige NS-Ringspoorbaan op.

Ik ben echt benieuwd hoe men zich dat destijds voor ogen had, een metrolijn volgens het trace van de thans in aanbouw zijnde Noord Zuidlijn en daar naast/parallel/onder/boven (?) ook nog eens een NS-lijn. Dat de Ferdinand Bol en een groot deel van De Pijp in die plannen opgeofferd zouden worden weet ik, maar hoe wilde men het aanpakken in de Vijzelstraat en op het Rokin en Damrak?
Mojito no está en línea  
Old June 20th, 2004, 09:37 PM   #19
aswnl
Registered User

De plannen voor de Purmerenderlijn waarvan ik rapport + tekeningen beschik, beginnen langs de Nieuwe Leeuwarderweg in Noord (met mogelijkheid voor een emplacement). Richting centrum lagen alle mogelijkheden nog open; ik heb dus enkel tekeningen van het geplande NS-traject Amsterdam-Noord - Purmerend, grotendeels parallel aan de toendertijd geplande A7.
aswnl no está en línea  
Old June 21st, 2004, 01:22 PM   #20
kosimodo
Mapmaker

kosimodo's Avatar

Likes (Received): 76

Quote:
Originally Posted by Spotter
dis toch wel n fraai plaatje die de rommel weergeeft op t Rokin:
Ik vind het er erg opgeruimd uitzien! Bedenk het is daar midden inde historische binnenstad van Amsterdam. Zo te zien hebben ze de zaakjes wel op orde.
kosimodo no está en línea  

Closed Thread

Thread Tools

Posting Rules