daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Wegen / Routes

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 1 votes, 5.00 average.
Old May 22nd, 2007, 08:59 PM   #1
L-er
...

L-er's Avatar

Likes (Received): 0

E314 - A2 | E313 - A13 | Verkeerswisselaar Lummen

Hier alles over de werken aan het klaverblad in Lummen de komende 5 jaar.

www.klaverbladlummen.be

Heel knappe site met een schat aan informatie en knappe beelden/filmpjes.

simulatie:http://www.klaverbladlummen.be/simulatie.htm

Last edited by Meurisse; May 7th, 2009 at 03:38 PM. Reason: 2>1
L-er no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 22nd, 2007, 09:48 PM   #2
B!
Registered User

Likes (Received): 55

eindelijk!

ik rij wekelijks het klaverblad op dus, ok, buiten de file, ben ik het wel gewoon! maar wat ik me steeds afvraag? toeristen? die moeten toch zwaar verschieten als ze daar opeens gewoon moeten STOPPEN? waar zie je dat nu nog... voorrang geven op een autosnelweg?

in ieder geval! een hele verbetering...
B! no está en línea   Reply With Quote
Old May 24th, 2007, 12:18 PM   #3
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Likes (Received): 66

Op reis naar het zuidoosten vroeg ik mij altijd al af wie het heeft bedacht dΰΰr een rond punt neer te pladijzen, terwijl er plaats genoeg is voor een degelijke verkeerswisselaar. Om de minst scherpe bochten te hebben lijkt mij iets als knooppunt Ridderkerk bij Rotterdam de beste optie, met 3 bruggen boven elkaar in het middelpunt, maar dit ontwerp is ook niet slecht. Bij een klavertje vier zijn de bochten niet zo gezellig.

Als ik met de auto naar mijn bompa ga moet ik ιιn afslag vroeger van de E313, maar deze zomer ga ik een week logeren bij mijn tante in Eversel, dus kan ik af en toe eens gaan kijken naar de vorderingen, ook al zal er op het klaverblad zelf nog niet veel te zien zijn, als ik de planning zo bekijk.
Old May 24th, 2007, 01:08 PM   #4
tinque
D S - 15 05 2009

tinque's Avatar

Likes (Received): 1

tja Limburg is nu eenmaal altijd al een kolonie van Belgiλ geweest

altijd al stiefmoederlijk behandeld hι, een paar bruggen extra zullen er toen niet vanaf gekund hebben (die zullen wel ergens in Antwerpen staan , misschien wel in Berchem ? )
tinque no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2008, 10:50 PM   #5
L-er
...

L-er's Avatar

Likes (Received): 0

Sinds 14 december 2007 is de nieuwe op-en afrit voor het industriegebied Zolder-Lummen in gebruik genomen. Daarmee is de eerste stap gezet voor de volledige ombouwing van het klaverblad in een verkeersturbine. Die moet tegen 2012 helemaal klaar zijn. In het voorjaar van 2008 start men met de eigenlijke werken voor de turbine.

Meer info: http://www.klaverbladlummen.be/newsi...15342535a5f33c

L-er no está en línea   Reply With Quote
Old November 17th, 2008, 05:09 PM   #6
tinque
D S - 15 05 2009

tinque's Avatar

17/11 E313 Klaverblad Lummen dit weekend afgesloten
Wegen en Verkeer Limburg plaatst dit weekend twee bruggen onder de E313, aan het verkeersknooppunt in Lummen. De voorbereidende werkzaamheden gaat vrijdagavond 21 november van start. Vanaf 20 uur wordt de E313 ter hoogte van het klaverblad afgesloten. De omleidingen lopen via andere delen van het verkeersknooppunt en de omliggende op- en afritcomplexen (26, 26bis en 27). Op maandagochtend 24 november om 5.00 uur kan het verkeer weer normaal over de E313 rijden.

Voorbereiding
Op dit ogenblik legt de aannemer de laatste hand aan de voorbereidende werkzaamheden. Vrijdagavond 21 november start het inschuiven van de bruggen.

Eerst snijden de werklui twee stukken uit de E313. Vervolgens graven ze de berm weg zodat de bruggen op hun plaats kunnen schuiven. Zodra dat gedaan is, vullen ze de berm weer aan en wordt het wegdek van de E313 heraangelegd.

Minder hinder
Dat is een eerste hoogtepunt in de werkwijze om de verkeershinder tot een minimum te beperken bij de heraanleg van het verkeersknooppunt in Lummen. In plaats van de autosnelwegen lange tijd te versperren met een werf σp de rijbaan blijven de wegen zo lang mogelijk open en wordt er gebouwd naast en boven de weg.

Nu de eerste bruggen klaar zijn, worden ze op hun plaats geschoven. Op die manier worden als het ware twee bruggen in de E313 gebouwd in ιιn weekend tijd.

Omleidingen
Tijdens de werkzaamheden is het klaverblad gedeeltelijk afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid via andere delen van het verkeersknooppunt en de omliggende op- en afritcomplexen (26, 26bis en 27). Om het verkeer veilig en vlot te laten verlopen, wordt in de nodige signalisatie voorzien.

Verkeersturbine
Het knooppunt wordt omgevormd tot een volwaardige verbinding tussen twee autosnelwegen. De verkeersturbine zal bestaan uit twee verdiepingen. Daardoor verdwijnt het voorrangsconflict en kunnen de autobestuurders continu doorrijden zonder belemmering, wat de kans op files en ongevallen verkleint.

De werkzaamheden bestaan in grote lijnen uit de afbraak van de bestaande bruggen en de aanleg van nieuwe bruggen en wegen. De vier huidige buitenste bruggen verdwijnen. In de plaats daarvan komen in totaal acht nieuwe bruggen. De centrale brug blijft behouden.

2012
In het najaar van 2012 moet de volledige heraanleg van het nieuwe verkeersknooppunt klaar zijn. Het nieuwe knooppunt zal 11.350 meter lang zijn en 40 miljoen euro kosten.

Voor meer informatie kunt u surfen naar klaverbladlummen.be.
Old November 17th, 2008, 06:08 PM   #7
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Euh al dat verkeer langs de N725 en de N717? Dat kan toch niet, 'k zal wel verkeerd gelezen hebben.
Old November 18th, 2008, 10:30 AM   #8
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 994

Juist nog eens die beeldjes bekeken, blijkbaar worden die bruggen onder de E313 al voorzien om verbreed te worden tot 3 rijvakken. Wat zijn ze toch slim geworden, om hier al op voorhand aan te denken
Old November 22nd, 2008, 02:44 PM   #9
11221
Registered User

Likes (Received): 18

http://www.deredactie.be/cm/de.redac.../081121_lummen

Eerste beelden, waarop te zien is hoe de twee stukken bedding E313 uitgegraven zijn, inclusief het plaatsen van de U-vormige betonnen bakken die dienen voor de geleiding tijdens het verplaatsen van de bruggen.

Enorm kort tijdsschema voor zo'n werken, en het weer zit ook al niet mee dit weekend.

Bijzonder weinig hinder deze middag aan de wisselaar, de omleidingen lijken vlot te lopen.
11221 no está en línea   Reply With Quote
Old November 23rd, 2008, 05:26 PM   #10
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 994

www.deredactie.be

Quote:
Bruggen klaverblad liggen op hun plaats

(VRT)
zo 23/11/08 16:51 - Op het knooppunt van de E313 en E314 in Lummen liggen de twee bruggen, die in de snelweg moesten worden ingeschoven, op hun plaats.

De twee betonnen kolossen zijn langzaam op hun plaats gebracht en worden nu verankerd met beton.

Als dat gebeurd is, kan begonnen worden met het leggen van een nieuwe laag asfalt.

Als de werken voort verlopen zoals gepland, gaat de E313 vanaf morgenvroeg om 5 uur weer open.
weer een knap staaltje van ingenieurkunde! en prachtig werk van arbeiders en aannemer ιn dit in zo'n weer als vandaag...
Old November 24th, 2008, 05:27 PM   #11
11221
Registered User

Volgens het nieuwsblad:

"Een volgende stap in de werken is het bouwen van twee bruggen die over de E314 zullen komen. De twee bruggen worden hoog boven het verkeer gebouwd, zodat de voertuigen er geen hinder van hebben.

Als de bruggen klaar zijn, zal de aannemer ze op hun plaats laten zakken. Dan zal een gedeelte van het klaverblad nog eens een nacht afgesloten worden."

Hoe ik dit moet interpreteren weet ik nog niet, maar we zullen het wel zien binnenkort zeker......
Old November 24th, 2008, 05:41 PM   #12
tinque
D S - 15 05 2009

tinque's Avatar

Daar zal wel een heel constructie onder moeten tijdens de bouw. En als je dan het verkeer niet wil hinderen zal je wel hoger moeten bouwen, dan wat de brug uiteindelijk moet komen.

Toch even vermelden wat een prestatie het wel niet was om die twee bruggen bij zo'n hels weer op hun plaats te krijgen, en dat zonder enige vertraging!
Old November 25th, 2008, 12:54 PM   #13
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Belang van Limburg, 24 november 2008

Klaverblad normaal weer open voor verkeer

Een luchtfoto van de werken afgelopen weekend. De rode stippellijnen geven de toekomstige verkeersstroom aan. (Jeffrey Gaens)

Sneeuwval zorgde op de valreep voor hinder

Lummen - Als de sneeuw niet voor problemen heeft gezorgd, kan het verkeer sinds 5u vanmorgen weer over het Klaverblad in Lummen. Het knooppunt bleef heel het weekend dicht voor alle verkeer, omdat er 2 bruggen in de snelweg werden geschoven. Die maken deel uit van de nieuwe, veilige verkeersturbine die in 2012 af moet zijn.

Vrijdagavond om 20u werd het Klaverblad in Lummen afgesloten. Aannemer Jan De Nul moest immers 2 grote stukken uit de E313 Antwerpen-Luik hakken. Daarna groef een leger van meer dan 50 arbeiders de bermen af. In totaal werd ruim 26000 m3 grond weggevoerd. In de vrijgekomen gaten werden zaterdagmiddag rond 16u 2 bruggen geschoven die de afgelopen maanden waren gebouwd. "De kleine weegt 5800t, de grote 6200t", aldus projectleider Joris Muylaert. "We verplaatsen ze via een ingenieus systeem van rails tot in de vrijgemaakte ruimtes. De bruggen pasten op 5 cm na in de uitgegraven openingen. Die openingen hebben we nadien opgevuld met beton.

Sneeuwval
Ondanks het afsluiten van de E313 en de omleidingen ondervond het verkeer weinig hinder. De signalisatie was dan ook op voorhand doorgenomen met weggebruikers die dagelijks langs of over het Klaverblad rijden. "Het verkeer verliep veel vlotter dan we hadden gedacht. Er waren totaal geen files of andere verkeersproblemen", aldus Rudi Zwerts van de Wegpolitie.
Zondag moest de aannemer het wegdek over de bruggen opnieuw aanleggen. "Door de sneeuwval verloopt dat minder vlot dan voorzien", zei Jo Lieben van Wegen en Verkeer Limburg zondagavond. "De arbeiders zijn constant in de weer om de sneeuw weg te vegen, zodat men het asfalt kan leggen. We geloven er op dit moment nog in, maar als het erg blijft sneeeuwen, zou de deadline van 5u maandagochtend wel eens krap kunnen worden."

Maquette
De spectaculaire wegenwerken lokten bijzonder veel volk. Wegen en Verkeer had zondagavond al meer dan 2000 bezoekers geteld. Die stroomden samen in een tent op de parking van het Lummense Intermotel. Daar werd zaterdagochtend ook de maquette van de nieuwe, veilige verkeersturbine onthuld. "Ze werd op schaal 1/1000 gebouwd, ik heb er 1 maand aan gewerkt", aldus maquettebouwer Piet Vanherle uit Hasselt. Lummenaar Sven Laeveren en zijn gezin waren de eerste bezoekers die ze te zien kregen. "Echt knap. Ik ben speciaal met zoontje Luca gekomen. Hij is geοnteresseerd in de grote machines die op de werf gebruikt worden. Hij kent zelfs het merk van de grootste kraan ιn van de gele vrachtwagens."

"Spijtig dat we niet dichterbij mochten komen"

Werken Klaverblad lokken meer dan 2000 kijklustigen

Lummen - Dat Limburgers dol zijn op wegenwerken, is afgelopen weekend onomstotelijk bewezen. Volgens Wegen en Verkeer kwamen er maar lieft 2000 (!) Klaverbladtoeristen op de parking van het Intermotel het spektakel van het inschuiven van de bruggen live bijwonen. Sommigen waren zelfs gewapend met een verrekijker en een camera. "Het geweld van de machinerij spreekt mij enorm aan", aldus Michel Gielis uit Zolder.

Gielis heeft de jongste maanden een klaverbladverslaving gekweekt. Elke dag komt hij zo'n 2 ΰ 3 keer kijken naar de voortgang der werken. "Ik heb altijd in de mijn gewerkt", legt hij uit. "Vandaar mijn fascinatie voor het geweld van de machinerij. Ik kan er uren naar staren." De man uit Zolder wijst naar het TV-scherm dat Wegen en Verkeer in de tent voor kijklustigen heeft opgehangen. "Ze tonen live-beelden vanop de werf. Fantastisch toch wat die mannen verwezenlijken."
Zijn makker Paul Punie uit Viversel is kritischer. "De beelden zijn niet slecht, maar de cameraman moet meer inzoomen zodat we het inschuiven van die bruggen beter kunnen zien. Details van de rails waarover ze de bruggen verplaatsen, die missen we."
Lummenaar Hugo Nyns knikt naar de verrekijker die voor hem op het tafeltje ligt. "Ik heb het vannacht op die manier geprobeerd, maar het helpt niet veel. En aan mijn camera hadden we ook weinig. Je zag niks, de werf ligt te ver." Laurent Vander Eyken uit Linkhout zakte ook meerdere keren af naar de werken. "Mιt verrekijker, omdat de afstand tot de rug die moet verschoven worden toch erg groot was. Spijtig dat we niet dichterbij mochten komen. Aan de overkant van de snelweg heb je een beter zicht, maar het was helaas verboden terrein." Of hun echtgenotes het niet vervelend vinden dat ze hun man elke dag en nacht een paar uur met de moeder aller verkeerswisselaars moeten delen? "Maar nee", zegt Nyns. "Die is blij dat we niet thuis zijn. Moet ge niet naar het klaverblad gaan kijken, vraagt ze dan".

Haaientanden
Hoezeer de mannen ook gebeten zijn door de heraanleg van het knooppunt, ze gaan hun oude vertrouwde verkeerswisselaar ook erg missen. Gielis bijvoorbeeld gebruikt het klaverblad een aantal keren per week als oefenparcours. "Ik rij dan een paar toeren rond het klaverblad om in het verkeer te blijven. Ik ben gepensioneerd en moet niet meer zo vaak de wagen nemen. Maar als je dan eens naar de zee wil rijden, is het altijd zo druk met die vrachtwagens. En dus onderhoud ik mijn rijkunsten op het ronde punt."
Als de heraanleg in 2012 voltooid is, zal dat niet meer mogelijk zijn, legt Jo Lieben van Wegen en Verkeer Limburg uit. "Het wordt een turbine in plaats van een rotonde, waardoor de verkeersstromen van de E313 en de E314 niet meer met elkaar verweven worden." Dus geen haaientanden en geen toeterende vrachtwagens meer? "Inderdaad. Op dit moment is het punt veel te gevaarlijk. Er gebeuren regelmatig ongevallen, vooral met chauffeurs die niet vertrouwd zijn met de plek."
Zaakvoerder Leo Nouwen van het Intermotel weet er alles van. "Elke dag was er wel een ongeval met blikschade, maar gelukkig vie er in al die jaren slechts 1 dodelijk slachtoffer. En elk jaar kwam er 1 minuut file bij vanuit Antwerpen. De vorige verkeersminister vroeg me een hoe het kwam dat het Klaverblad altijd in het nieuws kwam. Wel, als er 1 burger is die er veel aan 'gedraaid' heeft, dan was ik dat."

---------------
Misschien ga ik als ik tijd heb een van de dagen ook eens kijken, heb alleen mijn fototoestel niet bij
Old November 25th, 2008, 08:33 PM   #14
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Belang van Limburg, 25 november 2008

Klaverblad op tijd open

Nu volgt aanleg van bruggen

Lummen - Een paar minuten later dan afgesproken ging maandagochtend het klaverblad weer normaal open voor het verkeer. De E313 richting Hasselt werd om 5u5 opengesteld, richting Antwerpen een kwartiertje later, maar dat had alles te maken met de sneeuw.

De bruggen waren wel degelijk op tijd in de autosnelweg geschoven. "We hebben daarna tussen de signalisatie nog sneeuw moeten ruimen en moeten strooien", zegt Jo Lieben (Wegen en Verkeer). "Ondanks het slechte weer is alles volgens het boekje verlopen. Al waren we zeer blij dat het op een gegeven moment gestopt is met sneeuwen. Die mannen hebben echt in helse omstandigheden moeten werken."
De volgende fase in de ombouw van het klaverblad is de bouw van 2 nieuwe bruggen die over de E314 moeten komen. Ook hier wordt een speciale bouwmethode toegepast. "Die bruggen worden boven de E314 gebouwd, zonder dat het verkeer daar hinder van ondervindt. De pijlers staan er al, nu volgt de bekisting, die hoger wordt gebouwd dan de brug moet komen. Ook vrachtwagens zullen zonder hinder onder de constructie kunnen. We zullen de autosnelweg wel een dag moeten afsluiten om de bekisting op zijn plaats te zetten."
In het voorjaar van 2009 moeten de nieuwe bruggen klaar zijn.
Old November 25th, 2008, 11:02 PM   #15
X38
Registered User

Likes (Received): 21

Ook leuk om te melden: toen ik zaterdag 's avonds over het Ringfietspad reed, zag ik dat de werken in Lummen al waren aangegeven a/d automobilisten vanop de Ring van Antwerpen!
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old November 26th, 2008, 12:34 AM   #16
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

En aan het Ringfietspad zelf vermelden ze het niet? Ik had nu toch minstens verwacht dat ze met de herinrichting van het Klaverblad gelijk een fietspad zouden aanleggen, is toch het minste wat ge kunt verwachten
Old November 26th, 2008, 12:35 PM   #17
Glodenox
Registered User

Glodenox's Avatar

Likes (Received): 89

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
Ook leuk om te melden: toen ik zaterdag 's avonds over het Ringfietspad reed, zag ik dat de werken in Lummen al waren aangegeven a/d automobilisten vanop de Ring van Antwerpen!
Dat is de reden waarom ik vindt dat men meer van die matrixborden boven onze autosnelwegen moeten hangen. Je kan er tenminste onverwachte of minder verwachte situaties op vermelden en suggesties geven om anders om te rijden.

Greetings,
Glodenox
Glodenox no está en línea   Reply With Quote
Old November 26th, 2008, 07:24 PM   #18
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Belang van Limburg, 26 november 2008

Wat betekent letter bij een omleiding?

De omleidingen bij de werken op het klaverblad in Lummen waren volgens lezer Stan Lenaerts uit Diepenbeek behoorlijk onlogisch aangeduid met gele letterborden: V voor richting Genk, Q voor richting Antwerpen, T voor Brussel en S voor Luik. "Zouden respectievelijk G, A, B, en L hier niet handiger zijn?"

Jo Lieben (Wegen en Verkeer Limburg): "In principe worden bij zulke omleidingen de letters van de calamiteitenroutes gebruikt (die u sinds enige tijd permanent langs de wegen ziet staan, ok met bepaalde letters, nvdr). Maar soms kunnen die op de autosnelwegen verwarrend zijn voor binnen- en vooral buitenlandse chauffeurs: bvb. stel dat B voor richting Genk zou staan, dan zou dat voor 'Brussel' genomen kunnen worden. Daarom kozen we voor letters die daar compleet los van staan."
Een code met de eerste letter van de stad in welke richting men zich begeeft is ook maar verwarrend: "Wij zien in de letter A dan wel 'Antwerpen', maar een Duitser misschien 'Aken'. En voor de hele naam van de stad is geen plaats op de borden. Overigens wordt op voorhand voldoende aangegeven voor welke richting welke letter staat."
Old November 28th, 2008, 02:21 PM   #19
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Hier in Oost-Vlaanderen zijn langs de E17 ook calamiteitenroutes verschenen. F dient men te volgen als een ongeval de rijrichting Antwerpen verspert. Terwijl G voor 'richting Rijsel' staat.

Zie ook dit artikel.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old December 1st, 2008, 01:41 PM   #20
11221
Registered User

Ze zijn begonnen met de plaatsing van de stellingen tussen de reeds gegoten kolommen, naast de E314. Deze moeten dienen om de twee volgende bruggen (verdeeld over telkens 4 kolommen) over de E314 te maken, boven de snelweg.

Voor het plaatsen van het stuk stelling boven de E314 moet de snelweg dus nog eens een weekend afgesloten worden.
Als de 2 brugdekken klaar zijn, zullen ze ze op hun plaats laten zakken, voorzien ergens in mei dacht ik.

Last edited by 11221; December 2nd, 2008 at 08:00 AM.

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules