daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old April 24th, 2013, 07:36 PM   #621
X38
Registered User

Likes (Received): 11

Hartelijk dank voor de laatste reeksen! Ze zijn allen bijzonder interessant!
Wat mij trouwens telkens opvalt zijn die onnozele draperiekes die vaak achter de voorruit van de stuurpost hangen...
X38 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old April 25th, 2013, 10:10 PM   #622
focus1965
Registered User

Likes (Received): 99

Sint-Petersburg (Rusland) (deel 1)

Die gordijntjes, en alle brol die de cabines sieren, zijn afkomstig van de vaste bestuurders die een vaste tram hebben: dat verklaart ook waarom er in bepaalde steden zoveel trams zijn. Ergens in Roemenië vroegen we ooit bij een bezoek om een tram te verplaatsen (lees: in de zon te plaatsen), maar de bestuurder had zoveel vertrouwen in het bedrijf, dat hij of zij de tram volledig afgesloten met een hangslot!
Wat ik met brol bedoel: foto's van heiligen, plastieken bloemen, een assenbak, gecrocheteerde figuurtjes... je kan het heus allemaal niet bedenken. Maar het enige nuttige zijn die gordijntjes: bij lage zon komen die wel eens van pas...

Maar nu terug naar deze voorjaarsreis: ik had geen tijd om nog andere bestemmingen (opnieuw) te bezoeken en ben dus vanuit Pyatigorsk naar St. Petersburg gevlogen. In feite vanuit het naburige Mineraly Vody, vertaald: Mineraal Water, want zo noemt die stad. Maar daar rijden geen trams...

Wat St. Petersburg betreft: op 5 maanden tijd zijn er niet minder dan 4 nieuwe tramtypes bijgekomen en 2 fonkelnieuwe lijntrajecten in dienst gesteld. Ik denk dat dit wel een absoluut record is in de positieve zin... maar helaas, een en ander moet in zijn context gezien worden en nog steeds is en blijft dit - ondanks al het nieuwe - een zeer middelmatig trambedrijf. Maart is en blijft het enige goede moment om dat trambedrijf te bezoeken: dan is zowat alles in dienst, want vanaf april tot en met november liggen heler delen overhoop, of gewoon buiten dienst, wegens dringende renovatie... al is dat soms maar een jaar eerder gebeurd!

Al dat nieuws maakte dat ik in mijn beperkte tijd dat ik daar zit (en tijd heb om trams te fotograferen) optimaal moest benutten.
Mijn eerste doel op 28/03/2013 was het vinden van de 7405: ik zal dit type KTM 31-1 noemen en het is een enkelrichtings lagevloeretram van de fabriek van Ust-Kastav. Het is ook een eenling: zo is er maar een geproduceerd en die heeft eerder in Zlatoust gereden. Ik vermoed dat dit slechts proefritten waren en dat de tram "in pakket" aan St. Petersburg verkocht werd. Ik heb nergens vernomen dat er andere exemplaren in bouw zijn of besteld zijn: het is dus een eenling en die wou ik vinden. 7405: het eerste getal wijst op stelplaats 7, maar hun actiegebied is groot. Na enkele wensen te hebben uitgevoerd (de rivier in bevrozen toestand met een licht laagje sneeuw, zon en tram) op foto te hebben gezet, heb ik me naar het station Ladoshskiy begeven: dat is een eindpunt waar heel wat lijnen komen die bijna allemaal door stelplaats 7 bediend worden. De obligate sneeuwfoto's met het station heb ik gemaakt, maar het was alles behalve warm (lees: fris) en in het station kan men koffie met melk (2 items, beide afzonderlijk te betalen!) drinken. Zeker niet slecht en in die mate dat ik zelfs een tweede kom gedronken heb. Toen die net uit was en ik langzaam maar zeker aan een plan B (lees: opgeven, later terugkomen, iets anders doen) begon te denken, kwam die 7405 af.
En ik zat strategisch, want dit is gemaakt van achter de ruit.

De koffie was op en ik ben naar beneden gegaan, waar ik nog de vorige 64 kon halen, want het was op die lijn dat deze eenling reed. De lijn ligt grotendeels tegen de zon in en ik ben tot het ander eindpunt (Rzhevka) gereden: daar wist ik dat er mogelijkheden waren. De volgende tram die toekwam was de 7405 en die heb ik wel keurig in de zon gemaakt:

Zowel in de keerlus, als wanneer de tram uit de keerlus kwam, was fotogeniek genoeg om af te drukken. Het nadeel was wel dat de vorige tram weg was en ik dus met deze tram zou moeten meerijden: leuk, maar niet handig als ik die nog onderweg zou willen fotograferen.

Ik ben dus vooraan blijven staan en heb bij elke halte zitten wikken en wegen, want hier stond de zon wel keurig, maar dat betekent niet dat ik die stilstaande tram optimaal op foto zou kunnen krijgen. Tramhaltes betekenen voetgangers en passagiers die voor de tram en mijn lens lopen... en dat wou ik nu vermijden.
In de prospekt Kosygina zag ik wel een mooie kans: daar was een drukke zijstraat, zodat de tram wel heel lang voor het licht moest blijven staan: dat klopte. Verder was er een enorme plas van smeltwater: daar zou iedereen omlopen: ook deze theorie klopte. En er was een mooie kerk (pas gezien bij het uitstappen), helaas bedekt door een bus. En de weerspiegeling van de tram in de plas, maar dat had beter gemoeten, maar dat heb ik overgedaan met andere trams. Afdrukken moet dan vlak voor de tram stopt, hier stond de tram al enige tijd stil. Deze opdracht was dus volbracht: die eenling heb ik langs alle kanten - en zoals ik het wou - op foto.

's Anderendaags (29/03/2013) stond er een andere eenling op het menu: de 7577. Ook daar had ik een plan voor gemaakt en hiervoor ben ik eerst in het noordelijk centrum geweest om gauw een foto van lijn 2 te maken. Dit is een tijdelijke lijn (gaat meer dan een jaar rijden) als "ersatz" voor een gesloten metrostation. Het vervangen van roltrappen duurt blijkbaar zo lang, maar dat station ligt ook 100 meter diep: daar komt dus wel wat bij kijken en naar het schijnt is er maar 1 fabrikant die zulke roltrappen levert...
Lijn 2 reken ik zelfs niet bij de nieuwigheden: die rijdt over bestaande sporen en ik heb er lang (een half uur of zo) op moeten wachten. De 5060 op lijn 2, maar met een volgnummer en dienstnummer van lijn 48, heb ik op foto gezet in de ulitsa Smolyachkova.

Dan die 7577: dat is bricolage zoals de N.M.V.B. dit bij ons ooit deed: op basis van een chassis en wat draaistellen een nieuwe tram bouwen. Een vierassige LM68M uit 1983 (= slooprijk) kreeg alzo een nieuw uiterlijk. Het heeft wel ruim een jaar geduurd tussen het moment dat er proefgereden werd en dat er toestemming gegeven werd om passagiers te vervoeren. Ik heb redenen genoeg om aan te nemen dat ook dit een eenling zal blijven... maar die eenling wou ik nu toch ook op foto hebben.

Verschillende bronnen hadden mij verteld dat ik de meeste kans maakte op lijn 23: daarom was ik dus ook naar het noordelijk centrum geweest: daar begint deze veel te lange lijn. Onderweg (zelfs halverwege) kan men uren wachten voor men de hele omloop gezien heeft. Ik ging gewoon meerijden en zien wat ik ging kruisen. Ook hier begon ik op een bepaald ogenblik te wanhopen... tot de vriendelijke ontvangster iets tegen mij zei: ik begreep er geen snars van, maar haar bewegingen met 2 vuisten tegen mekaar maakte het meteen duidelijk: ongeval en stap maar uit, want het zal lang duren.
Het klassiek verhaal: 2 wagens die op de sporen gebotst hebben en op de officiële vaststellingen moeten wachten. Zo'n foto's had ik al genoeg gemaakt, maar ik had niets beter te doen:

Maar wat stond ook in de rij? De 7577, waar ik dus op zoek naar was en die stond ook voor langere tijd stil: het kon allemaal niet beter meevallen. Er is veel verkeer in die straat, maar tussen twee stromen in kon het wel eens lukken:

Een portret van de blinde kant: het is een unieke tram en die mocht (moest) dus ook volledig op foto, zonder veel omgeving (dat daar niets voorstelde trouwens):

Ook de deurenkant heb ik op foto gezet op het moment dat er niets langs, achter, voor, tussen of waar dan ook reed:

Ik had zelfs niet gezien dat de politie ondertussen aangekomen was: dat betekende dat het tramverkeer snel hervat zou worden. Ik heb me dan naar de naburige ulitsa Zhukova begeven: daar heb ik al heel veel foto's gemaakt, maar die straat staat garant voor een probleemloze foto. Ik kwam min of meer op tijd aan om de tram rijdend op foto te zetten:

Ik ben daar blijven zitten tot de tram uit de andere richting terugkwam: dat moest deze wagen wel doen: het betreft een wagen van stelplaats 7 en daar kon de wagen niet heen: die moest dus terugkomen en dat klopte allemaal.
Wat de ultisa Zhukova betreft: al 15 jaar is dat daar een slijkpoel en de laatste 5 jaar tracht men er een echte straat (met rioleringen) aan te leggen. Tramsporen en bovenleidingen werden en worden vervangen. Vorige keer lag er enkel spoor, nu weer dubbel spoor... met snelheidsbeperking van 10 km/u. Het waarom wordt wel duidelijk met deze teleopname; het geel bordje met einde snelheidsbeperking is ook op de foto zichtbaar, waar het inderdaad de 7577 was die terugkwam.

Deze week ligt het tramverkeer volledig stil in deze straat: alles wordt opnieuw uitgebroken en opnieuw aangelegd. Deze nieuwe sporen waren nog veel slechter dan degenen die uitgebroken waren!
Een normale foto heb ik ook gemaakt: de straat staat nog steeds garant voor probleemloze foto's, zonder auto's, maar helaas wel aan de saaie kant.

De volgende nieuwigheden volgen eerstdaags. Het is wat veel om in 1 post te verwerken, want er is ook een gans nieuwe lijn, door de stad... En net dat feit geeft me terug hoop, want deze twee eenlingen zijn bijzonder leuk, maar zullen waarschijnlijk nooit enige navolging krijgen.

focus1965

Slagathor, laurenske, KrisL liked this post

Last edited by focus1965; May 17th, 2013 at 11:07 PM.
focus1965 no está en línea   Reply With Quote
Old April 26th, 2013, 07:14 PM   #623
focus1965
Registered User

Sint-Petersburg (Rusland) (deel 2)

2 lijnen werden op 1 maart 2013 heropend en dat is een prestatie voor een stad waar 10 jaar geleden een ware slachting plaatsvond en in de binnenstad de tram quasi volledig werd opgeheven.

De eerste tak die hier aan bod komt, is de lijn naar de ploshchad' Stachek: dat heeft men volledig opnieuw moeten aanleggen en dat is natuurlijk hoopgevend. Het eindpunt heeft (net zoals langs de Moskovskiy prospekt) een enorme groene poort (soort Arce de Triomphe), maar dit is niet (meer) te combineren met de tram. Evenmin de toegang tot de metro, maar het betekent wel dat de keuze van dat eindpunt strategisch is.

De reden van opheffing was dat er totaal geen regulier verkeer mogelijk was en anno 2013 is het helaas niet anders: 2 keer ben ik er geweest, 2 keer ongeveer 2 uur moeten wachten; de eerste keer had ik een beetje tijd op overschot en ben ik koffie gaan drinken tot ik terug trams zag, de tweede heb ik het maar gelaten voor wat het was. Op 29/03/2013 heb ik de 1386 onderschept op die nieuwe keerlus op het "nieuw" eindpunt.

Dit eindpunt is verbonden met de rest van het net via de prospekt Staro-Petergofskiy: dit is ook allemaal nieuw heraangelegd, maar het traject staat zeer zeker niet garant voor een aanvaardbare commerciële snelheid. De 8332 heb ik op dezelfde dag als hierboven op foto gezet. Dit eindpunt wordt nu bediend door de verlengde lijn 16.

Maar de klap op de vuurpijl is de herindienststelling van de ulitsa Sadovaya: ook dit volledig vernieuwd traject is 10 jaar geleden roemloos opgeheven. De straat loopt dwars door de stad en verbond het noordelijk deel van het tramnet met het zuidelijk deel: om dienstredenen is het blijven bestaan, maar een convenabele tramdienst organiseren was onmogelijk: daarvoor is het autoverkeer veel te druk en liepen de trams compleet vast. Een halve dag geen trams was regel geworden. Uiteindelijk heeft men toch voor een schitterende oplossing bedacht (naar Russische normen uiteraard): van het centrum tot het zuiden, waar het rustiger is, zouden er opnieuw trams rijden.
Dit is simpel uitgelegd, maar in het centrum, aan de ploshchad' Sennaya, is er geen keermogelijkheid. Dat lost men simpel op met de aanleg van een overloopwissel, maar in een stad waar enkel eenrichtingstrams rijden, moet er dus ook nieuw materiaal aangeschaft worden - en de chauffeurs gewoon worden om de andere stoel op te zoeken. Dit is dus allemaal gebeurd en lijn 3 (historisch lijncijfer: de laatste lijn die daar reed en opgeheven werd was ook lijn 3!) is dus ook op 1 maart 2013 terug in dienst gesteld, zij het slechts op het deel tussen Sennaya en Repina. Aangezien dit in het centrum lag, kon ik tussendoor gauw tijd maken om daar foto's te maken. Het is een mooi stadstraject en dit met nieuwe trams en bovendien: een zeer aanvaardbare frequentie. Normaal rijden er 3 trams op deze lijn en ik ben dus teruggekomen, want er is reserve. 3 nieuwe trams werden uit de fabriek van Minsk (Wit-Rusland) geleverd met het typenummer BKM84300 M: het zijn de 5211 - 5212 - 5213. Ust Katav leverde 5 trams van het type KTM 31 - 2 : de 7400 t.e.m. 7404 en de 5214. Vermoedelijk is die eenrichtingswagen mee in het pakket afgeleverd.

Op 28/03/2013 heb ik de 5211 bij het keermaneuver aan de ploschad' Sennaya op foto gezet: daar had ik vorig jaar mijn laatste foto gemaakt, met die museumtram. De lijn loopt dus nog veel verder door, maar het autoverkeer spreekt boekdelen: daar is voor de tram geen doorkomen aan. Dat eindpunt ligt wel heel gunstig en die eigen bedding wordt wel gerespecteerd.

Omdat de omloop (en de lijn) kort is, wou ik de 3 wagens daar gauw mooi in de zon hebben. Een doffe knal achter mij klonk bekend in de oren: 2 auto's die op de tramsporen botsten. Wat bijzonder was, was dat de politie net bezig was met vaststellingen van een ander ongeval en aan mij kwamen vragen wat daar gebeurd was: ik wist het echt niet. De politie is doorgereden, maar gelukkig kwam vrij snel een andere ploeg de vaststellingen doen: ondertussen waren de 3 trams wel allemaal op dat plein terecht gekomen.

Die lijn 3 is een schot in de roos en trekt veel reizigers: de concurrerende taxibusmaatschappij is alles behalve gelukkig en heeft de prijzen gehalveerd en is plots goedkoper dan de tram. Maar geen nood: de reiziger verkiest een nieuwe lagevloertram boven een stinkende Koreaanse bus met vuile zitjes. Anderzijds: die taximaatschappij heeft aan de stad geld betaald om een licentie te krijgen: dat ze niet echt gelukkig zijn dat er enkele maanden later plots een tramdienst wordt georganiseerd op exact hetzelfde traject (zelfde eindpunten) kan ik best begrijpen. Hier zien we de 5213 op 30/03/2013 die aan het begin van de Sadovaya ulitsa (officiële opstaphalte) zal stoppen om een lading reizigers op te pikken. Het gele busje op de achtergrond is de concurrent: daar zie je af en toe nog een reiziger opstappen...

Toen ik me omdraaide, kwam toevallig de andere tram af en het toeval wou dat dit de twee verschillende types zijn: bingo! Links de tram uit Ust-Katav, rechts die uit Minsk. Ik stond voor de zon (of het licht) niet gunstig, maar beide trams reden. Een toevalstreffer dus.

Die ulitsa Sadovaya is een leuke straat: hier de 7402 op 30/03/2013. Dit is ook het rustigste deel van deze straat, het noordelijk deel zit bijna altijd vast.

Peter De Grote heeft zich geïnspireerd op Amsterdam om deze stad te bouwen: alzo zijn er heel wat kanalen... en bruggen. hoe de trams deze bruggen zullen overleven, is een andere vraag. Nu ziet het er allemaal goed uit en ook daarom wou ik er van profiteren, want in Rusland weet men nooit...

Ik heb diezelfde brug als hierboven vanuit een ander perspectief op foto gezet: hieronder de 7402, ook op 30/03/2013.

De ploshchad' Turgeneva is nooit tramloos geweest: daar is al vele jaren het eindpunt van lijn 41 (zuidelijke lijn) te vinden. Dit werd mijn allerlaatste foto van deze Ruslandreis die ik op 31/03/2013 gemaakt heb. Die stadsbus 181 rijdt ook parallel met lijn 3, maar rijdt veel verder en passeert o.a. langs het station, waar ik in de buurt logeerde. Alzo heb ik deze foto gemaakt en gauw op de 181 gesprongen: ik moest nog een vliegtuig halen...

Het verlaten van het bovenvermeld plein, wanneer de tram terug in de ulitsa Sadovaya rijdt (noemt dus zo aan weerskanten van het plein), is ook fotogeniek en op 28/03/2013 heb ik de 7401 daar op foto gezet.

Dan komt de lijn aan de kaai van de rivier Fontanka (nabereshnaya Reki Fontanki), waar de tram over de Malo-Kalinkin most rijdt: de tram was de 5213 en de foto werd ook op 31/03/2013 gemaakt.

Deze plek is al eerder hier belicht, maar een nieuwe tram - hier de 7400 - is natuurlijk schitterend met het oude gebouw... en de afschuwelijke sporen. De tram knikt door dat het niet mooi is... maar: voor zover ik begrepen heb, zou dit kruispunt dit jaar echt onder handen genomen worden. Dat betekent dan weer dat lijn 3 ingekort zal worden tot het Turgenova. De 7400 heb ik ook op 31/03/2013 op foto gezet.

Tot slot het eindpunt ploshchad' Repina: daar eindigde vroeger lijn 16, maar die is dus verlengd. 2 wagens van lijn 3 waren op 31/03/2013 toevallig naast mekaar, al waren het wel 2 trams van hetzelfde type, zij het vanuit een andere stelplaats (5 en 7). Als huiswerk heb ik mezelf opgedragen uit te zoeken wanneer die trams in- en uitrijden: die van stelplaats 5 moeten wel over de oude stadsroute rijden, maar ik vrees dat dit enkel 's morgens vroeg en 's avonds laat gebeurt en helaas is het - wanneer ik daar ben - nog donker...

Als bonus 2 foto's: de eerste toont de kerk van St. Isidoor en Nikolaas, aan de prospekt Rimskogo-Korsakova:

De tweede de Trinity kathedraal (waar lijn 16 langs rijdt, ook ooit eens belicht hier), met de Fontanka rivier, waar enkele wandelaars met honden een wandeling op houden. Beide foto's werden op 31/03/2013 gemaakt.

Hiermee zat deze Ruslandreis er op: het heeft me weer enorm veel nieuws opgeleverd en de volgende langere reis zal iets totaal anders zijn, maar ik zal wel mijn voorzorgen nemen tegen de zon...

focus1965

Last edited by focus1965; April 26th, 2013 at 07:20 PM. Reason: foto erbij
Old April 27th, 2013, 09:27 AM   #624
vasonline
Registered User

Likes (Received): 6

@Focus:

Bedankt voor de mooie reportages
Je kan ook op een heel onderhoudende manier schrijven , en
dat is toch niet zo makkelijk. (vind ik zelf).

Fijn dat je in dat ene trambedrijf de volledige medewerking kreeg van de directeur. Nu heb ik wel een aantal vraagjes, maar ik ga het beperken

Was de directeur in Vladikavkaz ook van mening dat de tram alleen voor arme mensen was?
vasonline no está en línea   Reply With Quote
Old April 27th, 2013, 10:20 PM   #625
focus1965
Registered User

Quote:
Originally Posted by vasonline View Post
@Focus:

Was de directeur in Vladikavkaz ook van mening dat de tram alleen voor arme mensen was?
Om die vraag te beantwoorden, zal ik André Testa citeren: dit is een voormalige tramdirecteur van G.V.B. (Amsterdam).

Quote:
Het openbaar vervoer in Amsterdam. Al een eeuw lang een populair onderwerp. Voor historici, sociologen, organisatiedeskundigen, journalisten, politici... Wie hebben in die honderd jaar eigenlijk niet hun opvattingen over het GVB op papier vastgelegd?
Een retorische vraag. Het antwoord is: directeuren en striptekenaars.
Een tramdirecteur voert uit wat hogerhand hem opdraagt en om zijn positie te behouden, zal die geen eigen mening verkondigen en zeker niet als die indruist tegen hetgeen zijn broodheren beweren.

Dichter bij huis: denk je dat men bij De Lijn innerlijk tevreden is met de tariefstructuur?

Het beleid van een stad wordt niet gevoerd door de tramdirecteur en hij is maar een uitvoerder van een stadsdienst, zoals bv. de directeur van de huisvuilophaaldienst om maar iets te zeggen. Die voeren dus ook maar exact de opdrachten uit die hen worden opgedragen en ze kunnen zeuren om meer middelen, maar als men ze niet aan die dienst (of het nu de vuilkarren of trams zijn maakt even niet uit) wil gunnen, dan moeten ze ook maar roeien met de riemen die er zijn. Zwaar protesteren of teveel eigen ideeën hebben zal tot ontslag leiden, meegaan met de stroom zal misschien tot promotie leiden. Zie ook Lieten die zonder op een kieslijst te hebben gestaan minister werd.

Nu even terug naar Vladikavkaz, want toevallig vandaag kreeg ik een interessante mail in mijn box: het artikel is verschenen over die "delegatie bezoekers aan het trambedrijf" en het ziet er neutraal positief uit, al moet ik het nog volledig (laten?) vertalen.
Interessanter is ook dat het trambedrijf het terug goed doet: dat wist een bezoeker te vertellen die er ondertussen ook geweest is (en waarvoor we ook een schriftelijke toelating en uitnodiging voor bekomen hadden). Samengevat: de frequenties op de meeste lijnen halen een aanvaardbaarder niveau (12' of 20', naargelang de lijn) dan hetgeen ik toen gedurende twee dagen had meegemaakt.

De stad staat niet meer op mijn planning: er zijn nog voldoende andere bestemmingen binnen en buiten Rusland die ik nog wil bezoeken, maar al bij al zal ik stellen dat de uitvluchten die ik hoorde (o.a. stroomtekort en -storingen) toch waarheid bleken.

focus1965
Old April 28th, 2013, 10:11 AM   #626
vasonline
Registered User

Ik begrijp het.

Een beetje zoals de uitdrukking:
"Wiens brood men eet diens woord men spreekt"

Ik moet niet lang nadenken om zo nog voorbeelden te vinden.
Bedankt voor de verklaring

Groetjes

Last edited by vasonline; April 28th, 2013 at 02:57 PM.
Old April 28th, 2013, 08:51 PM   #627
Thorum
Registered User

Likes (Received): 7

Quote:
Originally Posted by focus1965 View Post
Samengevat: de frequenties op de meeste lijnen halen een aanvaardbaarder niveau (12' of 20', naargelang de lijn) dan hetgeen ik toen gedurende twee dagen had meegemaakt.
Dat is zelfs beter dan de meeste trams in Brussel tijdens het weekend...
Thorum está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 10th, 2013, 11:39 AM   #628
focus1965
Registered User

Krefeld (Duitsland): 06/05/2013

Dit is een tussendoortje geweest, dat ik best onder de noemer plaats van het actualiseren. Het was immers schandalig lang geleden dat ik daar nog geweest was.

Krefeld ligt niet ver over de grens en maakt deel uit van het V.R.R. (Verbund Rhein Rhur) gebied uit. Dat is een enorm vervoersgebied, dat zich strekt van de Nederlandse grens (overschrijdende lijnen vallen binnen het gebied tot Venlo en Nijmegen!) tot Unna, wat voorbij Dortmund ligt. In het zuiden zijn Wuppertal en Solingen de bekendste steden.

Ik ga wat met cijfers goochelen: in een straal van 7300 km² kunnen meer dan 8 miljoen inwoners gebruik maken van elke vorm van openbaar vervoer met hetzelfde vervoersbewijs, ongeacht het van het een of een ander stedelijk vervoersbedrijf is, of het nu een bus (van eenders welke onderneming) of een trein is.

Wat de draad hier aangaat: niet minder dan 8 trambedrijven (+ de Schwebebahn van Wuppertal en trolleybus van Solingen, maar deze 2 bedrijven heb ik nu niet bezocht) maken deel uit van dit tariefverbond.

Nog mooier: 7 van de 8 trambedrijven zijn onderling verbonden en dan gaat het doorgaans over interlokale tramlijnen. Het Ruhrgebied is zonder twijfel een van de boeiendste tramgebieden ter wereld: boven- en ondergrondse trajecten, lijnen door winkelstraten, in het midden van anonieme wegen, langs industrie of natuur, enkelsporig of dubbelsporig, meterspoor of normaalspoor: het is er allemaal en nog veel meer en dat geldt voor bijna elk trambedrijf.

Krefeld, want daar begin ik dus mee, is een metersporig trambedrijf en het enige dat geen ondergrondse trajecten bezit. Wel alle andere ingrediënten van hierboven en de normaalsporige tram van Düsseldorf komt tot in Krefeld centrum: dat is voor de volgende bijdrage.

Mijn doel in Krefeld waren de recente lagevloertrams: die had ik nog niet en aan de Ostwall, wat de hoofdstraat is, kon ik de 608 op lijn 041 onderscheppen. De lijnnummers in het V.R.R. gebied zijn geharmoniseerd: de lijnen in Krefeld beginnen met 0.
Het traject wordt gemeenschappelijk bereden met de tram uit Düsseldorf en daarom is het viersporig aangelegd.

Er zijn uiteraard betere locaties en dat is aan de halte zelf: op de voorgrond is het eindpunt van de tram uit Düsseldorf, maar zolang die er niet staat, kon ik de gewone trams uit Krefeld probleemloos op foto zetten. De 838 op lijn 043 is een M8C tram uit 1980, van dezelfde generatie als onze kusttram dus. Dat is dus het type tram dat ik liever aan de kust (en elders bij ons) had zien rijden.

Ik ben ook even in de Kölner Straße gestopt: daar kwam lijn 041 langs en de 619 was een tram van het gewenste type. Het gebouw links lijkt op een kerk (inclusief niet zichtbare toren op de foto) maar is dus een politiecommissariaat.

De Eichornstraße ligt buiten de stad en ook hier had ik op een nieuwere tram gehoopt, maar na 3 "gewone" trams te hebben gezien, heb ik het maar laten zitten: ik had er nog andere in de stad op foto gezet. De 843 op lijn 041 heb ik daar maar ook foto gezet.

Dat ik dit trambedrijf - en de 7 anderen - zo lang links heb laten liggen, is gewoon omdat er niet zoveel gebeurd is: hier en daar wat nieuwe trams, maar verder weinig opziensbarend.

focus1965

Mojito liked this post
Old May 15th, 2013, 01:17 PM   #629
focus1965
Registered User

Düsseldorf (Duitsland) 06/05/2013

Het trambedrijf is boeiend en groot: er zijn altijd verschillende types materieel geweest en de klassieke Düwag trams werden ondertussen allemaal vervangen door lagevloertrams. De stad zelf en het trambedrijf kunnen mij persoonlijk niet bekoren: veel tramstraten in de stad zien er gelijk uit en het tramnet is voor een buitenstaander moeilijk te volgen: heel veel straten waar trams door rijden maar ook veel lijnen die maar af en toe (bv. tijdens de spits, of enkel op werkdagen) rijden. Er zijn de laatste jaren heel veel nieuwe trams toegestroomd en daarom heb ik enkele plekken gericht opgezocht: plaatsen waarvan ik wist dat ze leuk waren of gewoon omdat ik er nog niet geweest was.

Het trambedrijf van Düsseldorf (de Rheinbahn) baat ook 2 interlokale tramdiensten uit naar Duisburg en Krefeld en het is dus daar dat ik draad terug oppik. Die lijn naar Krefeld heeft nog iets uniek: het is de enige reguliere tramlijn waar een bistro-afdeling ter beschikking is. Restauranttrams bestaan hier en daar wel (Melbourne, Brussel...), maar in Düsseldorf gaat het om een gewone tram waar men een snack of drank kan nuttigen. Volledigheidshalve moet ik toevoegen dat dit maar op 1 van de 2 trams geldt, maar dat de diensten met restauratie ook duidelijk aangegeven staan in de dienstregeling en op werkdagen er dus om de 40' een tram met restauratie kan gespot worden.

Het eindpunt in Krefeld is een kopeindpunt aan de Ostwall, tussen de metersporige stadstrams van Krefeld. Hier staat de 4274 + 4101 met reclame voor de stad Düsseldorf op het eindpunt.

Ik had pech: de bistro tram zat in tweede positie. Verder hebben alle haltes van het trambedrijf van Krefeld dynamische (en leesbare) reizigersinformatie.

Een interlokale tram ziet er ook uit als een spoorlijn: wegkruisingen zijn uitgerust met overwegen en buiten de steden ligt de lijn in the middle of nowhere. Hier rijdt de 4262 + 4104 naar Düsseldorf in Krefeld Grundend: daar is trouwens ook de eindhalte van de Krefeldse lijn 041.

Ook hier had ik pech, want ook hier zat de bistro in tweede positie en dat was dan pal tegen de zon in. Misschien / mogelijks / waarschijnlijk zijn die wagens altijd in eerste positie richting Krefeld en in tweede positie richting Düsseldorf? Feit is dat de tram hier stil staat aan de halte of station Grundend; rechts kan men auto zien die voor de gesloten overweg moet wachten.
Het is hetzelfde stel als hierboven.

Het tramnet van Düsseldorf is groot en gaat ook naar Neuss: deze naburige stad had ook ooit een eigen trambedrijf, maar dit is opgegaan in dat van Düsseldorf. In Neuss is er de Obertor en daar spotte ik de alles behalve mooie 3310 op lijn 709.

Ik heb een volgende tram afgewacht en heet werd de 2201, ook op lijn 709: dit ziet er dus beter uit dan die lelijke reclametram.

De Himmelgeister Straße is een straat zoals er 13 in een dozijn zijn: daar heb ik gauw de 3372 op lijn 706 op foto gezet.

Daar in de buurt is ook het eindpunt van die lijn 706: dit ligt in "Am Steinberg" en op de achtergrond is een voormalige stelplaats: die is niet meer in dienst, op uitzondering van de toiletten voor het personeel! De tram is de 3337.

Op lijn 712 rijden er ook gekoppelde combino's: dat betekent 60 meter tram en dat is werkelijk heel veel om op een zinnige manier op foto te krijgen - en aan een halte trouwens ook. Een beetje verder is er een rond punt, waar de tram in het midden een halte heeft, maar de achterzijde van de tram staat zo ver op het kruispunt, dat het ganse kruispunt en rond punt geblokkeerd raakt als er een tram stopt!
In de Aachener Straße had ik een leuke boog gezien en ik had het geluk dat er geen auto's uit de andere richting kwamen. Het wordt een uitdaging om op een mooie wijze zulke lange stellen op foto te krijgen. De tram was de 3370 + 3369 op lijn 712.

Dan is er nog het eindpunt Hamm, waar ik nooit geweest was. Dat eindpunt ligt aan een S-Bahn station, midden in de velden en naast een dorp. Het eindpunt is een keerdriehoek en hieronder is de 2101 als leswagen aangekomen op het einde van de sporen en zal zodadelijk achterwaars terugkeren.

De zon was achter wolken verdwenen, maar dat was voor het volgend standpunt niet slecht: dat was anders pal tegenlicht. Hieronder staat de 2127, klaar om achteruit te rijden, met zicht op de dorpskern van Hamm.

De aankomst van voormelde tram was ook best leuk: het is het soort beelden dat men in een stad als Düsseldorf niet echt verwacht.

De verbinding tussen "de stad" en Hamm gebeurt langs een eigen bedding, die vermoedelijk Hemmersbachweg noemt. De 2125 op lijn 708 had een voor de omgeving toepasselijke reclame.

focus1965

Last edited by focus1965; May 16th, 2013 at 06:43 PM.
Old May 16th, 2013, 07:14 PM   #630
focus1965
Registered User

Dortmund (duitsland) 6 en 7 mei 2013

Op een of andere manier is een van de bovenstaande foto's plots enorm geworden, hoewel die initieel wel het juiste formaat had. Een verklaring heb ik er niet voor en de foto is terug op normaler formaat gezet.

Na Düsseldorf ben ik naar het verste uiteinde van het Ruhrgebied gereden: Dortmund. Het normaalsporig trambedrijf heeft alle ingrediënten van de Ruhr maar ik heb mij indertijd geconcentreerd op de oude trams en eveneens het stadscentrum. Eerstgenoemden zijn verdwenen en in het autovrije stadscentrum zijn de trams allemaal naar de ondergrond verbannen. Alzo verdwenen alle gewone lijnnummers en werden de tramlijnen allemaal U-Bahn.

Of toch niet? De sporen en wissels liggen er nog altijd en een reisbureau (Stoffregen) heeft een "Reise Café" in een oude tram ondergebracht: het is de 13 geworden, met correcte lijnfilm 403 Kampstraße en het is ook in die straat dat ik de foto gemaakt heb.

Zulke initiatieven zijn extreem leuk, maar altijd gedoemd tot mislukken: trams zijn niet gemaakt om buiten te blijven stilstaan en andersdenkenden zullen vroeg of laat wel voor de fatale genadeslag zorgen. Aan een zijde is er trouwens reeds graffiti aangebracht. Overigens had ik (min of meer met voorbedachte rade) het juiste moment uitgekozen, want de zon stond perfect, zodat ik beide kanten zonnig op de foto kon zetten en bovendien liep er nog bijna niemand rond.

De oude U-bahn lijnen rijden met het nogal zware Stadtbahnmaterieel en hier had ik 1 bepaalde wens: de spoorwegovergang van lijn U47 nabij de Emscherallee. Met google maps en GPS is dit nu een makkie om te lokalliseren: vroeger kon je een uur door veldwegen rijden voor je de juiste plek had gevonden. Kruisingen met elektrische spoorlijnen zijn zeldzaam, maar ik heb hier een gelijkaardige situatie in Melbourne belicht. De tram die ik spotte was de 364. Dortmund kent lange uitlopers, al vindt men die in bijna elke tramstad in dat gebied. Het zijn dat soort steden waar men telkens enkele dagen kan doorbrengen om alle markante punten op foto te zetten.

Mijn doel in Dortmund was echter de opvolger van die oude trams op foto te zetten: de Bombardier lagevloertrams van het type Flexity. De 32 op lijn U44 rijdt enkelsporig in Marten in de Martener Straße.

Het is een lange straat en die gaat ergens over een spoorweglijn: daar ligt de lijn nog wel dubbelsporig en de zon stond nog wel goed: hier heb ik de 18 op lijn U44 op foto gezet.

In Dorstfeld is er de Dorstfeldder Hellweg: daar zette ik het koppelstel 23 + 16 op lijn U43 op foto.

Een betere foto van de trams (maar met een minder leuke achtergrond) heb ik elders in dezelfde straat als hierboven gemaakt: het werd de 40 + 5.

Minder gekend en ook nooit eerder door mij bezocht, is de H-Bahn die gelegen is op de terreinen van de universiteit van Dortmund. Uiteraard geldt het gewoon verbondstarief, maar er kunnen (zoals overal) ook eigen "abonnementen" gekocht worden: 0,75 € kost een tweeuurticket en voor 10 euro kan men zich een maandabonnement aanschaffen. Er zijn 2 lijnen, de frequentie bedraagt +/- 5 minuten en er ligt 3,8 km "spoor".
De 1 heb ik op foto gezet nabij de Emil-Figge-Straße.

Twee lijnen betekent een splitsing en wissels, al zijn die ook in elk station aanwezig om veilig te kunnen kruisen. De 3, met de originele benaming "Strom Taxi" (10/10 voor de bedenker!) hangt boven de Marie-Curie-Allee. Rechts ziet men het station Dortmund Universität (waar een andere wagen staat) en links de aftakking naar Campus Nord.

focus1965

Mojito liked this post
Old May 16th, 2013, 11:07 PM   #631
focus1965
Registered User

Bochum en Gelsenkirchen (Duitsland) 07/05/2013

2 steden, 1 trambedrijf: dit is het resultaat van een fusie. Uiteraard zijn beide steden onderling verbonden door een tramlijn, maar dit tramnet is in Gelsenkirchen ook verbonden met het tramnet van Essen.
Verder heeft men getracht oude plannen te realiseren en de metersporige lijn 305 om te bouwen tot een normaalsporige lijn: alzo werd lijn 305 lijn U35. De ganse noordelijke tak verdween onder de grond en dan gaat het hier om trajecten in verre buitenwijken. Ten zuiden van Bochum is er nog wel een bovengrondse sectie langs de Universitätsstraße: zeer zeker geen mooie plek, maar het toont wel hoe de lijn aangelegd is. Die straat is overigens een soort van ringweg en geen autoweg! De trams waren de 6022 + 6009.

Noch deze Stadtbahnwagens, noch de lijn kunnen mij bijster boeien. Er zijn dan wel een 5-tal nieuwe trams van het type Tango, maar of ze effectief reden en wanneer ze dan zouden passeren, wist ik totaal niet en veel zin om daar te blijven staan, had ik niet.
De metersporige lijnen zijn ietsje boeiender en het eindpunt Schürbankstraße is nog een ouderwets kopspoor aan de rand van de weg. Daar stond de 430 op lijn 308.

Om dat eindpunt te bereiken, rijdt de tram enkelsporig in het midden van de Castroper Hellweg. Het autoverkeer is in beide richtingen toegelaten. De tram is de 420, ook op lijn 308.

Er zijn heel veel anonieme plaatsen in het Ruhr gebied en daar bedoel ik dus brede uitvalswegen waar de tram in het midden rijdt. De Castroper Hellweg (inderdaad: het verlengde van dat smal dorpsstraatje!) is zo'n straat. De tram is de 435 op lijn 308.

Toch was en is dit allemaal een déjà-vu, want zowel de trams als het dekor is weinig opzienbarend, al zijn er hier en daar oudere huizen die toevallig de oorlog overleefden. In de Hattinger Straße staat de 415 op lijn 308 aan de halte. Deze en de vorige foto's werden allemaal in het stadsgebied van Bochum gemaakt.

Wattenscheid ligt halverwege tussen Bochum en Gelsenkirchen: daar heb ik in de Bochumer Straße de 419 op lijn 3302 op foto gezet.

Dit type tram had ik nu al voldoende gezien en in feite was ik aan het zoeken naar de recente Variobahnen van Stadler. In Nürnberg en München was dit niet echt een succes (maar wel gelukt) en hier leek het me ook niet te lukken, maar toevallig passeerde er achter mij - toen ik de vorige foto had gemaakt - zo'n tram, zij het als "betriebsfahrt" op lijn 302. De tram was de 505 en ik heb er geen enkele andere gezien, maar ik denk wel dat ik meer kans had gehad op lijn 306, die ik niet bezocht heb.

Deze stad zal dus opnieuw bezocht moeten worden, al heb ik nog steeds weinig zin om op lijn U35 een paar uur te slijten tot de gewenste Tango passeert. Die Tango-trams zal ik hopelijk makkelijker tegenkomen de volgende keer...

focus1965

Mojito liked this post
Old May 17th, 2013, 07:09 PM   #632
focus1965
Registered User

Essen (Duitsland): 07/05/2013

Voor de duidelijkheid: het zijn hier trambedrijven die belicht worden en geen steden. In deze en de volgende bijdrage kunnen opnames komen die op een naburig net in een andere stad gemaakt werden: de metersporige trams van Essen komen zowel in Mülheim als in Gelsenkirchen en beide steden hebben hun eigen trambedrijf. Als hier "Essen" staat, heeft dit dus betrekking op het trambedrijf en dus niet specifiek op de stad.

Het is duidelijk dat het vanaf hier nog boeiender zal worden, want Essen is dus met 2 trambedrijven verbonden en net als in Bochum zijn er 2 spoorbreedtes: meterspoor voor de gewone trams en normaalspoor voor de Stadtbahn.

Dwars door de stad loopt de Ruhrschnellweg: dit is het verlengde van de E34 en noemt A40: heel druk en de bebouwing reikt tot tegen de snelweg. Het is dan ook niet onlogisch dat er heel wat openbaar vervoer daar rijdt en lijn 147 was een voormalige tramlijn, maar die lijn werd ten gunste van een "spoorbus" opgeheven. In feite was het een soort proefveld om te zien hoe men bussen op een smalle bedding kan laten rijden. Het antwoord is simpel: horizontale wieltjes nemen de besturing over. En nu de nadelen t.o.v. een tram (die daar opgeheven werd): de druk op de beton is altijd op dezelfde plek: men moet een zeer stevige constructie voorzien. Een defect is een hopeloze zaak: het afslepen van een bus is extreem ingewikkeld en lastig en tot slot: zo'n traject kan men niet sneeuwvrij houden en het zal net op die momenten zijn dat de autoweg muurvast zit. Dit is dus een bloemlezing van de problemen die men al ondervonden heeft. De 4672 rijdt hier op lijn 147 op de Ruhrschnellweg ter hoogte van de Von-der-Tann-Straße. Tenzij tegenbericht, zijn alle foto's in Essen gemaakt. Bij het klasseren van mijn foto's heb ik achteraf vastgesteld dat lijn 147 eerst als "geleide trolleybus" heeft gereden; m.a.w.: de tram werd vervangen door een ander elektrisch voertuig, maar ondertussen zijn dit bussen geworden. De tijd gaat vooruit, maar de voormalige trambovenleidingsmasten hebben dus nog een tijd gediend voor trolleybussen!

Tussen Essen en Mülheim ligt er nog wel een tramlijn in het midden van de Ruhrschnellweg: het is lijn U18, die gemeenschappelijk bereden wordt door de trambedrijven van Essen en Mülheim. De 5122 + 5015 heb ik gespot na het verlaten van de halte Breslauer Straße. Boven is er een beschutte wachtplaats, met display en realtime info, want het wachten beneden is een hel: het is verschrikkelijk lawaaierig en de reizigers wachten (terecht) liever boven tot de tram zich aandient. De 5122 is een wagen van het trambedrijf van Essen, maar de 5015 in tweede positie is een tram van het bedrijf van Mülheim.

Een ander zicht van de Ruhrschnellweg, met links de stelplaats van Essen, heb ik ter hoogte van de Adelkampstraße gemaakt: daar passeerde de 5107 + 5031, beide trams uit Essen. De trams werden in de loop der jaren nogal dikwijls hernummerd en ook verbouwd.

Er is ook nog een lijn U17. Dit is ook een normaalsporige lijn, maar die heeft de eigenschap zich meer als tram te gedragen: lijn U18 leunt aan tegen metro.
Een zeldzaamheid (slechts één gezien) is een losse wagen, die ik in de Holsterhauser Straße op foto zette. Het was de 5142.

In dezelfde straat als hierboven is er een halte: daar heb ik de 5106 + 5123 (in beeld) op foto gezet. Het is weliswaar een achterzijde, want aan de andere kant stonden altijd auto's voor het verkeerslicht. Toch geeft dit een goed beeld van de benodigde halteinfrastructuur. Wij schrijven (terecht) wel eens dat de kustlijn niet met het juiste materieel geëxploiteerd wordt: het kan dus allemaal nog véél erger!

Een aantal jaar geleden werden uit London een aantal Docklands-metrostellen overgenomen. Ik had verwacht die op lijn U18 te zien, maar daar ben ik ze niet tegengekomen, maar wel op lijn U17 aan een totaal ander uiteinde van de Holsterhauser Straße. Daar spotte ik de 5227 + 5231. Deze voertuigen werden ontworpen om op een automatische metro te rijden (en hebben dit ook gedaan) en zijn op gewone stadslijnen terecht gekomen!

Er zijn ook nog de metersporige tramlijnen: de voertuigen zien er al heel wat "tramser" uit en dit type lagevloertram is ondertussen ook ruim 15 jaar oud, maar mag hier niet ontbreken: het is de 1531 op lijn 109 langs de Steeler Straße.

De geschiedenis van het Ruhrgebied is te langdradig om te vertellen, maar ook de metersporige tramlijnen duiken in het centrum onder de grond. Dit terloops; de 1107 rijdt in de Gutenbergstraße nog gewoon bovengronds op lijn 106. Het is een Stadtbahn M wagen en dit type tram werd specifiek voor metersporige trambedrijven ontworpen die zowel ondergrondse als bovengrondse trajecten uitbaten. De halte ziet er ook heel wat toegankelijker uit dan die van lijn U17!

De omgeving ziet er globaal gezien goed uit: dat kan men op de vorige foto's zien en ook hier in de Robert-Koch-Straße, waar ik de 1107 op lijn 106 op foto zette, mag men niet klagen: de huizen zien er allemaal mooi uit.

Lijn U18 is de snelle lijn naar Mülheim, maar er rijdt ook een veel tragere lijn langs een ander (langer) traject en dat is de 104. In Mülheim heb ik in de Aktienstraße de 1102 op foto gezet. Uiteraard zal het trambedrijf van Mülheim in een afzonderlijke post belicht worden. Op de achtergrond is er een oude, maar nog steeds bestaande fabriek te zien.

Ik ben met banden en diesel begonnen en zal daar ook maar mee eindigen.
De stadstrambedrijven (eigendom van elke afzonderlijke stad) werken (willens nillens, uit kostenbeheersing) samen en in Mülheim in de Friedrich-Ebert-Straße kwam ik deze 267 tegen: die was de sporen aan het reinigen. Het bijzondere is dat er op deze sporen geen trams rijden uit Essen en dat het bedrijf uit Mülheim deze taak dus volledig heeft uitbesteed aan de collega's uit Essen!

In Essen waren mijn wensen deze keer wel voldaan: ik wou de straattrajecten van lijn U17 eens bezoeken... en dat is dus gebeurd.

focus1965

Mojito, antwerpenaar liked this post

Last edited by focus1965; May 17th, 2013 at 11:47 PM. Reason: aanvulling
Old May 17th, 2013, 08:34 PM   #633
X38
Registered User

Likes (Received): 11

Mooie reeksen!
Ik hoop maar dat die chauffeurs van die 'gemengde lijnen' gedisciplineerd genoeg zijn om hun hun rijgedrag voldoende aan te passen wanneer ze van een semi-spoorlijn naar een straattraject switchen... In België zie ik zoiets niet goed komen.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old May 17th, 2013, 08:54 PM   #634
focus1965
Registered User

Mülheim (Duitsland): 07/05/2013

De stad is op tramvlak tegelijkertijd een hoogtepunt en een dieptepunt: een hoogtepunt, want weinig steden op de aardbol worden bediend door trambedrijven van niet minder dan 4 verschillende steden en dus trambedrijven. Het eigen trambedrijf is een absoluut dieptepunt en in die mate zelf dat men ernstig twijfelt over het voortbestaan van grote delen van dit metersporig tramnet: recent werd een uitloper opgeheven en ondertussen zijn de frequenties gedaald onder het aanvaardbare: 20' op werkdagen en 30' tijdens het weekend is voor mij onaanvaardbaar voor een stadstram. Dit is helaas veruit het slechtste trambedrijf van het ganse Ruhrgebied.

Ik pik de draad op waar ik gebleven was: in Essen. Lijn U18 wordt gemeenschappelijk uitgebaat door beide trambedrijven en langs de Ruhrschnellweg ter hoogte van de Breslauer Straße zette ik de 5012 + 5016 op foto: dit is een homogeen (op uitzondering van de kleurstelling) stel van het bedrijf van Mülheim.

Verrassender was dat ik op lijn U17 ook een tram uit Mülheim ben tegengekomen: deze lijn komt totaal niet in Mülheim en is een pure Essense aangelegenheid. De trams rijden in pool en het bedrijf zet de trams in waar het toevallig uitkomt. Het stel is de 5014 + 5109 en dus een combinatie van Mülheim + Essen en werd in Essen op foto gezet in de Holsterhauser Straße.

Mülheim is van origine een metersporig trambedrijf en alle tramlijnen, op uitzondering van de gemeenschappelijk uitgebate lijn U18, zijn dan ook metersporig. Lijn 112 is ook een speciale lijn: dit is de tramlijn tussen Oberhausen en Mülheim. Oberhausen met haar eigen trambedrijf komt ook gauw aan bod, maar de lijn tussen Mûlheim en Oberhausen wordt ook gemeenschappelijk door beide trambedrijven uitgebaat en hiervoor heeft Mülheim dezelfde trams als Oberhausen moeten aanschaffen: dit type tram vindt men dus enkel op lijn 112. De 204 werd in de Oberhauser Straße gespot.

De Aktienstraße is in de vorige bijdrage al aan bod gekomen en dat geldt natuurlijk ook voor de enige lijn die daar passeert: de 104. Deze keer heb ik een tram uit Mülheim op foto gezet. Het is een industriële straat en zelfs vrij steil, maar grauw ziet het er niet uit.

Nog eens de Aktienstraße, vanuit een ander standpunt en met de 290 op lijn 104.

De tram komt in de Friedrich-Ebert-Straße uit een tunnel, die gedeeld wordt door voertuigen van 3 bedrijven: Mülheim zelf, Oberhausen en Essen: het is absoluut geen toeval dat ik daar even gestopt ben, want in deze steden had ik weinig tot niets nieuws te zoeken.
Uit de tunnel komt de 283 - een gewone reizigerstram met reclame en geen werkwagen - op lijn 104.

In de Prinzeß-Luise-Straße heb ik de 288 op lijn 102 even op foto gezet:

Het vierde trambedrijf dat in Mülheim komt, is dat van Duisburg: dat is voor een volgende bijdrage, maar er is een kort gemeenschappelijk traject door de Duisburger Straße en daar ligt het meterspoor tussen het normaalspoor van Duisburg. Hieronder rijdt de 276 op lijn 102 de tunnel in. Sommige trams hebben ooit een middenbak gekregen, maar ook dat project is nooit afgewerkt geraakt.

In de Hauskampstraße vindt men de Siegfriedbrücke: dit is een mooi motief (maar er is nog beter!) en daar heb ik lang (vandaar ik ook de dienstregeling geraadpleegd heb aan een naburige halte) gewacht op deze 298 op lijn 110. Het drastisch verlagen van de frequenties heeft tot nut (...) gehad dat de oude Düwag trams afgevoerd konden worden, maar bij een ongeval / defect van de ondertussen dertig jaar oude Stadtbahn M trams bleek toch dat er tekorten waren. Het stadstrambedrijf heeft in Bochum de 307 aangeschaft en die in de Bochumse kleuren in dienst gesteld; de tram werd enkel hernummerd en het embleem van Mülheim werd aangebracht. De tram is uiteraard op eigen krachten, via Gelsenkirchen en het trambedrijf van Essen (en lijn 104) ooit tot in Mülheim geraakt!

In feite was dit het enige nieuwe in Mülheim en dat ben ik dus ook toevallig (en op een leuke plek) tegen gekomen.

focus1965

Mojito liked this post
Old May 17th, 2013, 10:20 PM   #635
focus1965
Registered User

Oberhausen (Duitsland): 07/05/2013

2 trambedrijven blijven er nog over en die heb ik niet bezocht: ik ben ze gewoon in Mülheim tegengekomen en het is dus daar dat ik trams van deze bedrijven op foto heb gezet.

Oberhausen is een recent trambedrijf, met slechts 1 tramlijn die gemeenschappelijk met Mülheim geëxploiteerd wordt: lijn 112. Het trambedrijf telt dan ook maar 6 trams (waarvan 1 al enige tijd buiten dienst) en de trams worden gewoon in onderaanneming in Mülheim gestald en onderhouden.
De trams zijn door hun kleurstelling goed te onderscheiden en in de Friedrich-Ebert-Straße heb ik de 210 op foto gezet. De plek is al eerder belicht, maar ik heb daar geen kruising met een tram van een ander bedrijf.

Een fotogenieke fabriek - waar enkel lijn 112 komt - is een dankbaar onderwerp in dezelfde straat als hierboven.

In Oberhausen zelf werd de tramlijn verlengd en is er ook een echte "openbaar vervoer snelweg" naar een shoppingscentrum; het eerste heb ik nog niet bezocht, het tweede wel, maar voor er was echt veel te weinig nieuws om vele tijd in dit bedrijfje te steken. De Oberhausener Straße is een typische straat midden in de industrie en daar heb ik de 208 op foto gezet:

In dezelfde straat als hierboven is er wel een imposante brug: de Thyssen-Brücke. Ruim 100 jaar oud, maar een aap met een gouden ring blijft nog steeds een aap: de brug heeft sinds mijn laatste bezoek een schilderbeurt gekregen, maar is marode en het (auto)verkeer mag er nog maar beurtelings en heel beperkt over. Heel lastig, want dit is een zeer belangrijke verbindingsweg en ook de meest logische tussen beide steden. Het interessante is natuurlijk dat lichten het autoverkeer tegenhouden als er een tram komt en alzo kon ik de 207 keurig op foto zetten! Bij een vorig bezoek zag die brug er niet uit, maar het gewicht was beperkt tot 30 ton, nu 7,5 ton.

Veel meer kan ik niet over dit trambedrijf vertellen, als er grote navraag is wil ik wel (ooit) "oude" foto's inscannen, die nog steeds actueel zijn...

focus1965

Mojito liked this post
Old May 17th, 2013, 10:38 PM   #636
focus1965
Registered User

Duisburg (Duitsland) : 07/05/2013

@ X38: bedankt! In Duitsland gebeuren ook wel ongevallen met trams, maar minder dan bij ons: dat kan men gewoon vaststellen bij een bezoek aan werkplaatsen. Bestuurders (zowel van auto's als van trams) zijn er nu eenmaal gedisciplineerder. Bovendien worden conflictsituaties door verkeerslichten beveiligd; lichten waar uiteraard de tram voorrang heeft. Als de tram bv. van een middenberm naar een zijberm gaat, of gewoon een scherpe boog naar rechts heeft, dan staan er ook lichten die de veiligheid van alle andere weggebruikers garanderen.

En nu Duisburg: het 8ste en laatste trambedrijf, dat verbonden is met Düsseldorf en Mülheim. De laatste 15 jaar is er geen meter spoor bijgekomen of opgeheven en evenmin 1 tram bijgekomen, verdwenen of zelfs enige (kleur)wijziging aangebracht: ik moest absoluut niet in Duisburg komen. De enige kleine verandering is het vervangen van lijnfilms door displays en daarom heb ik in Mülheim gauw enkele trams van Duisburg op foto gezet. Het werden 3 foto's die ik allemaal in de Duisburger Straße gemaakt heb. De eerste foto toont de 1009 op lijn 901in reclameuitvoering bij het oversteken van voornoemde straat: ook dit is beveiligd met seinen en verkeerslichten voor de auto's en voetgangers.

De tweede foto toont de 1017 als die uit de tramtunnel komt: die tunnel wordt ook door de trams van Mülheim gebruikt en dit verklaart dus zowel het meter- als het normaalspoor. Lijn 901 is de tramlijn tussen Duisburg en Mülheim.

De derde foto die ik gemaakt heb en tevens de laatste van deze bijdrage is zeker niet de mooiste, maar wel een interessante: kruisignen en wissels tussen meter- en normaalspoor en een ontmoeting tussen de 1024 van het trambedrijf van Duisburg op weg naar voornoemde stad en de 288 op de metersporige lijn 102 van Mülheim.

Tramkruisingen en -ontmoetingen tussen de verschillende trambedrijven vinden in Mülheim helaas grotendeels ondergronds plaats.
Toch kan ik elke tramliefhebber maar aanraden deze bijzondere bedrijven te bezoeken. Mits overstappen kan men van Krefeld naar Bochum trammen, via Düsseldorf - Duisburg - Mülheim en Essen en bovendien ook nog een uitje doen naar Oberhausen!

focus1965

Q3671, Mojito, Protease, antwerpenaar liked this post
Old May 18th, 2013, 11:22 AM   #637
vasonline
Registered User

Quote:
Originally Posted by focus1965 View Post
Ruim 100 jaar oud, maar een aap met een gouden ring blijft nog steeds een aap: de brug heeft sinds mijn laatste bezoek een schilderbeurt gekregen, maar is

Bedankt voor de mooie reportages
Old May 18th, 2013, 11:14 PM   #638
Wover
Registered User

Likes (Received): 7

Een deel van de lijnen in het Ruhrgebied kan je trouwens zelf virtueel berijden in Train Simulator: http://www.graphics15.de/

En dan een beetje off-topic: Gisteren een ongevalletje gebeurd hier in Tallinn tussen een tram en een auto op een lijn met in de spits een 2-minutenfrequentie, en dan krijg je deze toestanden: http://www.tallinnapostimees.ee/gale...anaval/1761350

X38 liked this post
Wover no está en línea   Reply With Quote
Old May 21st, 2013, 11:55 PM   #639
Q3671
Registered User

Q3671's Avatar

Likes (Received): 5

@focus

Mooie reportage, in de jaren 80tig heb ik dikwijls op tram en bus gezeten in Krefeld. daar heb ik ooit een boze buschauffeur horen roepen *bitte entwerten ,ik was me niet bewust dat je het vervoerbewijs na aankoop ook nog eens moest ontwaarden. Lag er in de buurt van Düsseldorf station ook geen combinatie van meter en normaal spoor? en weet je wat in 1980 hadden ze dezelfde Schörling wagens als in Antwerpen(of omgekeerd lol)

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules