daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Reply

Thread Tools
Old January 1st, 2008, 09:53 PM   #1
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 921

Amsterdam: Waterlandplein

Dit wordt toch een van de grootste projecten in aanbouw van Amsterdam dus verdient het wel een eigen thread

Beschrijving

De wijk Nieuwendam-Noord maakt onderdeel uit van stadsdeel Amsterdam-Noord. Het winkelcentrum Waterlandplein wordt omgevormd tot een levendig en aantrekkelijk centrum dat voor bewoners het kloppend hart van de wijk moet worden. Het Waterlandplein is de aanjager voor de stedelijke vernieuwing in heel Nieuwendam-Noord, zowel in tijd (eerste van een reeks projecten), fysiek (kwaliteitsniveau dient als voorbeeld voor volgende projecten) als sociaal (multifunctioneel centrum en ontmoetingsgelegenheid).
Bij de herstructurering van het plein moeten de huidige voorzieningen (winkels en woningen) kunnen blijven functioneren. Dit stelt eisen aan de fasering en de aansluiting van de nieuwbouw op bestaande te renoveren bebouwing. Naast winkels, woningen en bedrijven moet het plein ruimte bieden aan een woonzorgzone en een multifunctioneel centrum. De woonzorgzone is een cluster van voorzieningen en bijzondere woonvormen voor onder andere gehandicapten en senioren, gekoppeld aan een klein dienstencentrum voor medische, paramedische en eerstelijnszorg. Het multifunctioneel centrum omvat een wijkveiligheidspost, een buurthuis, een leestafel met internetvoorziening en mogelijk ook een moedercentrum en een dependance van een ROC.

Stand van zaken

Het programma omvat een nieuw winkelcentrum, 400 aanpasbaar gebouwde woningen, een wijkcentrum (voorheen multifunctioneel centrum) van 2000 m2, een centrum voor maatschappelijke dienstverlening en zorg, en een gebouwde parkeervoorziening voor 400 parkeerplaatsen. Sloop/nieuwbouw is gestart in 2007, het tijdelijk winkelcentrum is in in juli 2007 geopend. Oplevering is voorzien in 2010.

Er is ook nog een website van dit project: www.nieuwwaterlandplein

Impressies

Het gaat er echt komen!
De stand van zaken nu:

Last edited by the runner; January 2nd, 2008 at 01:32 AM.
the runner no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 1st, 2008, 10:05 PM   #2
Rabotnik
Registered User

Likes (Received): 0

Mooi die hoge woonblokken!
Rabotnik no está en línea   Reply With Quote
Old January 1st, 2008, 10:09 PM   #3
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Likes (Received): 347

Goed idee om dit plan een eigen thread te geven, runner!

Ik vond dit wel een van de meest opmerkelijke plannen die in 2007 naar buiten kwamen en die nu uitgevoerd gaan worden. Zulke torens plus zo'n dichtheid, en dat nog wel op zo'n redelijke uithoek van de stad...Voor mij erg verrassend!
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2008, 01:19 AM   #4
Yankeebiscuitfan
Spring (Training) is here

Yankeebiscuitfan's Avatar

Hoewel ik nog altijd van mening ben dat ze een muur om Amsterdam Noord moeten bouwen, ziet dit er toch wel gelikt uit.
Yankeebiscuitfan no está en línea   Reply With Quote
Old January 27th, 2008, 01:07 AM   #5
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Old January 27th, 2008, 01:57 PM   #6
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 2

Iemand het stukje over Korrelbeton op at5 gezien? Het ging over de recycling van beton, waar ik meteen aan moest denken bij de afbeelding.

Zie ook:
http://www.steenkorrel.nl/flash/recycling.html

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old January 27th, 2008, 10:17 PM   #7
Hans ®
Registered User

Quote:
Originally Posted by Yankeebiscuitfan View Post
Hoewel ik nog altijd van mening ben dat ze een muur om Amsterdam Noord moeten bouwen, ziet dit er toch wel gelikt uit.
?? En waarom dan??

Woon al m'n hele leven in Noord waarvan 25 jaar vlakbij het Waterlandplein. Is nog altijd beter dan A'dam oost.

Maar d'r is dan nu eindelijk een begin gemaakt, maar voor de rest, zie Nieuwendam Noord, wat plat zou moeten, zijn de woningbouwcorporaties het nog steeds niet eens. Zo is er een een schema en even later alweer gewijzigd. M'n moeder woont daar nog en heeft nu al een aantal keer een schema gekregen wat een paar maanden later wéér werd gewijzigd. Wordt vervolgd..

Zal de buurt in de gaten houden voor foto's om ze hier te plaatsen. Was helaas te laat om foto's te maken van de sloop van de flat en de winkels op het plein.
Hans ® no está en línea   Reply With Quote
Old January 28th, 2008, 08:14 PM   #8
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 228

Quote:
Originally Posted by Hans ® View Post
?? En waarom dan??

Woon al m'n hele leven in Noord waarvan 25 jaar vlakbij het Waterlandplein. Is nog altijd beter dan A'dam oost.
Ik denk dat veel mensen in Amsterdam Oost daar anders over denken. Officieel net zoals Noord een "probleemwijk", alleen de weerstand tegen die benaming was in Oost erg groot. Ik loop regelmatig in de Dapperbuurt en ik vind het prettig. De Dappermarkt was afgelopen tot beste markt van Nederland uitgeroepen. Theo van Gogh vond het ook een prettige buurt, helaas is hij vermoord. Het heeft weinig gevolgen voor de buurt zelf gehad, behalve dat er van buitenaf soms daardoor negatief naar wordt gekeken.

Er zitten wel mindere stukjes tussen in Oost en daar gaat lokaal veel aandacht naar uit. Volgens mij ook niet toevallig dat er geen grootstedelijk plan voor Amsterdam Oost is, terwijl dat wel het geval is in de andere "probleemwijken" van Amsterdam.
Wuppeltje no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2008, 11:54 AM   #9
Hans ®
Registered User

Quote:
Originally Posted by Wuppeltje View Post
Ik denk dat veel mensen in Amsterdam Oost daar anders over denken. Officieel net zoals Noord een "probleemwijk", alleen de weerstand tegen die benaming was in Oost erg groot. Ik loop regelmatig in de Dapperbuurt en ik vind het prettig. De Dappermarkt was afgelopen tot beste markt van Nederland uitgeroepen. Theo van Gogh vond het ook een prettige buurt, helaas is hij vermoord. Het heeft weinig gevolgen voor de buurt zelf gehad, behalve dat er van buitenaf soms daardoor negatief naar wordt gekeken.

Er zitten wel mindere stukjes tussen in Oost en daar gaat lokaal veel aandacht naar uit. Volgens mij ook niet toevallig dat er geen grootstedelijk plan voor Amsterdam Oost is, terwijl dat wel het geval is in de andere "probleemwijken" van Amsterdam.

Mee eens, de Dappermarkt is een mooie markt en bere gezellig. Oost is vroeger wel anders geweest. Misschien dat ze in Noord daarvan kunnen leren. Ze beginnen, net als in Zuidoost, de hoogbouw (4 hoog) te slopen en vervangen door laagbouw, althans dat is de bedoeling, nog niets concreets van op papier gezien. Bedoel dan omgeving Waterlandplein, of te wel Nieuwendam. Ben benieuwd wat het allemaal gaat worden en als het allemaal net zoals het Waterlandplein gaat worden, dat gaat het goede kant op. Zal in iedergeval als ik weer die kant op ga m'n camera meenemen. Kan ik onderweg ook nog wat foto's van de Noordzuidlijn, het CAN en het Waterlandplein maken.
Hans ® no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2008, 12:04 PM   #10
Elio di Angelis
Fight for progress!!!

Elio di Angelis's Avatar

Likes (Received): 12

prachtig project

Rebuild the Paleis van de Volksvlijt.
Elio di Angelis no está en línea   Reply With Quote
Old January 30th, 2008, 01:46 PM   #11
Boardcube
Zwolle, the Netherlands

geweldig project

ga dit zeker volgen
Old February 20th, 2008, 06:45 PM   #12
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Dit kan wel een opknapbeurt gebruiken. Door het hoge en dichte bouwhek kon ik geen foto van dichtbij maken.
Old March 17th, 2008, 12:45 AM   #13
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Oude situatie:

De lange gallerijflat in het midden is volgens mij tegen de vlakte.

Het nieuwe plein kent straks zes nieuwe woontorens. Drie daarvan krijgen koopwoningen. De torens variëren in bouwhoogte, de hoogste wordt 66 meter! Het uitzicht vanuit alle torens is prachtig. De laag gesitueerde woningen kijken uit op een levendig plein. De hoog gelegen woningen kijken uit over heel Amsterdam Noord, het groene Waterland en de binnenstad van Amsterdam.

Bron: www.nieuwwaterlandplein.nl
Old March 29th, 2008, 09:59 PM   #14
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Plattegrond:

Old October 1st, 2008, 07:24 PM   #15
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

De bouwkeet staat er en de bouwhekken worden geplaatst. Eerst worden de oude flats gerenoveerd en volgend jaar start de bouw van de nieuw torens.
Old October 13th, 2008, 11:49 PM   #16
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Toren C eerdags in de verkoop:

Impressie gebouw G

Nieuw paviljoen:

Plattegrond:

Old October 14th, 2008, 10:17 AM   #17
Dezz
Dirk

Dezz's Avatar

Likes (Received): 157

Dit ziet er toch wel erg goed uit. Ook leuk dat er een paviljoen komt
Dezz no está en línea   Reply With Quote
Old October 14th, 2008, 07:40 PM   #18
Martuh
×××

Martuh's Avatar

Likes (Received): 4

Quote:
Originally Posted by Wuppeltje View Post

Hoezo? De Indische Buurt Oost is al verbouwd en West is binnenkort aan de beurt.
Martuh no está en línea   Reply With Quote
Old October 14th, 2008, 09:02 PM   #19
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 2

In de Transvaalbuurt en bij het Krugerplein hangen veel junks en Marokkanen. Ik ben er best vaak geweest en met beiden groepen nooit problemen gehad. Op at5 klaagden Turkse winkeliers wel over diefstal door Marokkaans tuig. Maar dat deden blonde Hollanders vroeger ook dus moet niet overdreven worden.
Natuurlijk heb je ook nog omgeving Java plein waar wel het een en ander aan drugshandel plaats vindt en af en toe Marokkanen en Surinamers op elkaar schieten.

Ik merk duidelijk dat Marokkanen uit Oost veel beter geïntegreerd zijn dan Marokkanen uit West, tenminste van alle die ik ken komen daar nl. vandaan . (en ik heb ook in West gewoond...) Je hebt in Oost tenslotte ook een zwarte school (Amstel Lyceum) die het best goed doet.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old December 2nd, 2008, 12:42 AM   #20
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Nieuws

Reply

Thread Tools

Posting Rules