daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > Fun Forums > About the forums > Archive

Archive For threads worth keeping

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Thread Tools
Old November 18th, 2002, 06:41 PM   #1
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 898

De Rotterdam

Weet iemand hoe dit project erbij staat?

[hij zal er zeker komen, zo'n plek laat je namelijk niet open, maar ik hoor er de laatste tijd zo weinig over, dus vandaar de vraag]
Sol está en línea ahora  

Sponsored Links

Old November 18th, 2002, 06:46 PM   #2
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1785

Afgelopen donderdag kwam hij nog voor in een lezing van Martin Aerts. Misschien wel te hoog gegrepen, maar niet zeker dat hij niet komt.

Het is een toplokatie, of beter, het wordt een toplokatie, alleen bouwt Rotterdam nog aan zijn imago en aan zijn stedelijkheid. Hoe verder je in dit ontwikkelingsproces zit, hoe meer er mogelijk is. 20 Jaar geleden, en 10 jaar geleden, was er nooit een De Rotterdam ontworpen voor Rotterdam...

Of Rotterdam al zo ver is zo iets bijzonders als De Rotterdam voort te kunnen brengen is nog even afwachten. Start bouw in ieder geval niet eerder dan eind 2004.
Old November 18th, 2002, 07:15 PM   #3
Ace
Captain

Ace's Avatar

Likes (Received): 23

Ik hoop dat dat gedrocht a.k.a. 'Berlijnse Muur', d'r nooit zal komen. Als er iets is dat je kunt definiëren als 'horizonvervuiling', dan is dat het wel.
Old November 18th, 2002, 07:34 PM   #4
Andy01
Guest

Likes (Received):

Het is nog te vroeg om conclusies te trekken.....Lijkt mij dat dit een imposant gebouw gaat worden, kwa omvang in Nederland niet eerder vertoond......Een zeer strak en transparant gebouw.

Overigens post hier werner10 en niet Andy01, maar dat terzijde....

Old November 18th, 2002, 08:28 PM   #5
Brik
Registered User

Brik's Avatar

Likes (Received): 5

Het is een schande voor de stad en voor de architect.
Old November 18th, 2002, 08:57 PM   #6
Skyscrapercitizen
TIMBY

snapt dan niemand hoe bijzonder dit gebouw is?

Valt me van je tegen Ace! Als er een gebouw stedelijkheid gaat genereren dan is het deze wel!

Verder vind ik het ook een geweldig ontwerp, mits er duurzame materialen gebruikt worden.
Old November 18th, 2002, 09:00 PM   #7
supercees
My train goes everywhere!

supercees's Avatar

Likes (Received): 18

Wel wij wachten geduldig af. Op dit moment ben ik er nog niet weg van (ik had liever 2 slanke hoge torens gehad), maar goed als ie er staat is ie misschien wel heel mooi, en van diversiteit ben ik altijd al een voorstander geweest. Daarom heb ik ook niks op de Rotterdam op plein 1940 tegen.
supercees no está en línea  
Old November 18th, 2002, 09:04 PM   #8
Ace
Captain

Ace's Avatar

Dat het grootstedelijkheid gaat genereren, absoluut. Maar de vraag is of het van 'toegevoegde waarde' is voor je Skyline?!? Gaat die d'rop vooruit? Naar mijn idee absoluut niet. Nog 1x alle argumenten: Hij is te groot, te log & te lomp. Je mag d'r dan wel van alle bedenkbare kanten, tegenaan kijken, maar dan nog blijffie gewoon tegen een muur van 135m. hoog aankijken. Ondanks dat het 3 aparte torens blijven, zul je door de rare onderopbouw deze 3 torens altijd pas v.a. 75m. hoogte kunnen zien. En het is allesbehalve een 'architectonisch hoogstandje'. Dat deed ik toen ik 3 was met m'n Legostenen nog beter. Vind je het gek dat ze WPC & KPN-Belvedère nu al 'De boekenleggers' noemen?
Old November 18th, 2002, 09:11 PM   #9
Skyscrapercitizen
TIMBY

Quote:
En het is allesbehalve een 'architectonisch hoogstandje'

hmmmmm, vele architectuurkenners (ik reken mezelf daar nog niet toe), hebben daar een andere mening over vrees ik voor je.

Daar komt nog bij dat ik het gebouw op straatniveau van meer belang vind dan het gebouw van 2 km afstand. 3 afzonderlijke torens kunnen minder aan de stad toevoegen dan dit, om de simpele reden dat ze allemaal eigen toegangen nodig hebben. Je moet dit gebouw zien als een stedelijke plint van 4-5 lagen hoog ofzo, met daarboven een stapeling van functies waar je op straat niets aan hebt (kantoren, woningen, hotel).
Old November 18th, 2002, 10:37 PM   #10
Ace
Captain

Ace's Avatar

Quote:
Je moet dit gebouw zien als een stedelijke plint van 4-5 lagen hoog ofzo, met daarboven een stapeling van functies waar je op straat niets aan hebt (kantoren, woningen, hotel).
Zie ik ook wel. Maar doordat dat ding zo raar is opgebouwd lijkt het wel alsof d'r een plint is van 75m hoog. En zeker van veraf. Als je die 3 torens nou gewoon afzonderlijk van elkaar, maar toch vanuit een plint van 4/5 verdiepingen op laat reizen, dan ziet het er tenminste nog een beetje fatsoenlijk uit. Dan hebbie ook dat 'Muureffect' niet meer. Al blijft de vorm dan nog retesimpel.
Old November 18th, 2002, 10:49 PM   #11
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

Dit betonnen misbaksel is het niet waard om gebouwd te worden zoals het er nu uitziet , Ik geef Ace hierin gelijk !
Er zijn tal van mogelijkheden om het project aan te passen zodat het niet belemmerend werkt ten opzichte van zijn omgeving.
Heeft men niets geleerd van de Willemswerf dan ?
De Snor no está en línea  
Old November 18th, 2002, 10:55 PM   #12
Ace
Captain

Ace's Avatar

Vergeet natuurlijk niet dat ik d'r strakkies vanuit m'n appartementje in de tegenoverliggende flat tegenaan moet gaan kijken

En jullie ook als die webcam d'rop gericht staat!
Old November 19th, 2002, 01:49 PM   #13
1+2=3
nymphomaniacal pigeon

1+2=3's Avatar

Likes (Received): 207

Ben nou niet echt bijzonder enthousiast over het ontwerp voor 'De Rotterdam'. idd. wel een beetje een soort van muur. Misschien zou het veel beter zijn als de architect het ontwerp verandert, op zo'n manier dat er hoogteverschillen ontaan tussen de drie bovenste 'dozen', en dan echt aanzienlijke hoogteverschillen.
1+2=3 no está en línea  
Old November 19th, 2002, 01:55 PM   #14
PLB
Guest

Likes (Received):

huee

Ik vind sowieso de gehele van het invulling van het schiereiland belachelijk. De gebouwen die er nu staan, zijn perfect qua ontwerp. De rest zou ingevuld kunnen worden a la Amsterdams eiland. Laat Bahlotra er op los en zie wat er dan van zou kunnen komen....

Old November 20th, 2002, 12:53 AM   #15
SC81
messeturm

SC81's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally posted by Tim de Bruijn

hmmmmm, vele architectuurkenners (ik reken mezelf daar nog niet toe), hebben daar een andere mening over vrees ik voor je.

Tim, ik merk zelf dat sinds ik bouwkunde studeer dat je anders naar gebouwen gaat kijken. Als ik een woning met een plat dak zie en ik zeg dat ik het mooi vind, vind een "leek" het bijvoorbeeld helemaal niks. Voor de meesten is een woning toch nog een doos met een puntdak. Met dit gebouw is het een beetje hetzelfde. Het is iets nieuws, een haast "onnederlandse" maat. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen het niet mooi vinden.
SC81 no está en línea  
Old November 20th, 2002, 01:55 AM   #16
Skyscrapercitizen
TIMBY

Kan het me ook voorstellen ja, net zoals ik me kan voorstellen dat er mensen LPF stemmen. Jammer dat ze niet beter weten denk ik dan......

Veel mensen zullen op andere vlakken hetzelfde over mij denken denk ik dan maar.
Old November 20th, 2002, 10:03 AM   #17
1+2=3
nymphomaniacal pigeon

1+2=3's Avatar

Likes (Received): 207

Maar Tim, wat vind jij nou van het creeeren van enige hoogteverschillen in de bovenste drie 'dozen' van De Rotterdam? Zo haal je dat muur-effect een beetje weg. Lijkt jou het ontwerp dan niet en stuk beter? Wat vind je eigenlijk van het 'muur-effect' in het huidige ontwerp?
1+2=3 no está en línea  
Old November 20th, 2002, 04:29 PM   #18
Michael
Registered User

Likes (Received): 4

Wat is er mis met de Willemswerf?????????????????????? Ik vind dit gebouw anders ook zeer geslaagd simpel eenvoud maar met klasse de schuin aflopende zijrand breekt de saaiheid maar de grootse/machtige uitstraling blijft! Gewoon een schitterend gebouw! Net zoals de Rotterdam zal worden! Ook dit gebouw heeft straks een grootse uitstraling met de verschoven blokken als tegenhanger van de anders saaie gevel. Nee dit word een toppertje en dan nog te bedenken wat voor een functies het gebouw allemaal krijgt echt een verijking van de kop van zuid!
Michael está en línea ahora  
Old November 20th, 2002, 05:07 PM   #19
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 898

Ik sluit me aan bij Michael.
Sol está en línea ahora  
Old November 20th, 2002, 06:53 PM   #20
Skyscrapercitizen
TIMBY

@ Apo, ik let niet alleen op het verticale, ik denk dat het een prachitge compositie van blokken wordt, en de gedachte wat er achter zit maakt het compleet! Ik zou er echt trots op zijn als dit gebouw mogenlijk was in Rotterdam! Ik vind het dus zeker geen muur worden, verre van dat!

Thread Tools

Posting Rules