search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Café Berlage

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old July 16th, 2017, 04:18 AM   #1321
MrAronymous
Registered User

MrAronymous's Avatar

Likes (Received): 5647

Amsterdam mag (bijna) kennismaken met nieuwe tram

Je kan je ergens inschrijven als je het ding wilt gaan bekijken.

P17, marokko, Ribarca liked this post
MrAronymous está en línea ahora   Reply With Quote

Sponsored Links
Old July 17th, 2017, 03:26 PM   #1322
MrAronymous
Registered User

MrAronymous's Avatar

'Waarom geen nieuwe tram- en metronummers?'

Old July 17th, 2017, 03:38 PM   #1323
sergiogiorgini
Registered User

Likes (Received): 859

Het GVB is heel bang voor verandering, dat is wat ik lees. Zelfs iets basaals als consistent kleurgebruik is slechts een vage ambitie voor dit bedrijf.
sergiogiorgini no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2017, 04:00 PM   #1324
MrAronymous
Registered User

MrAronymous's Avatar

Soms als ik in een sadistische bui ben fantaseer ik over het door GVB verliezen van concessie. Dat er dan een andere partij komt die de bezem er flink doorheen haalt en alle booskijkende en snauwende chauffeurs eruitknikkert en die binnen een week een nieuwe kaart en lijnnummering uit de hoed tovert.

Muiderpoort liked this post
Old July 17th, 2017, 04:40 PM   #1325
sergiogiorgini
Registered User

Van mij mag TfL het overnemen...

Same Old Place liked this post
Old July 17th, 2017, 09:43 PM   #1326
Silly_Walks
Registered User

Likes (Received): 822

Wat mij betreft MTR.
Silly_Walks está en línea ahora   Reply With Quote
Old July 19th, 2017, 10:21 PM   #1327
MrAronymous
Registered User

MrAronymous's Avatar

fotos: GVB

Mojito, P17, DeLeeuw, YBill, marokko and 1 others liked this post

Last edited by MrAronymous; July 19th, 2017 at 10:34 PM.
Old July 20th, 2017, 07:09 PM   #1328
MrAronymous
Registered User

MrAronymous's Avatar

http://gvb-extra.nl/2017/tram.html

De kijkdagen voor de mock-up zitten een paar uur al helemaal vol. GVB kondigt meer dagen aan.
Old July 20th, 2017, 08:30 PM   #1329
P17
Registered User

Likes (Received): 4023

Amsterdam.nl, Amsterdam kiest voor elektrische bussen:

"Amsterdam stapt de komende jaren gefaseerd over op volledig uitstootvrije bussen. De elektrische bussen zijn niet alleen schoner, maar ook stiller en comfortabeler. De gemeente Amsterdam heeft in samenwerking met GVB en de Vervoerregio Amsterdam onderzocht welk systeem uitstootvrije bussen het beste bij Amsterdam past en bovendien betaalbaar is. Dit onderzoek heeft zich toegespitst op vier druk bereden buslijnen in de stad (lijn 18, 22, 40 en 48) die rijden in gebieden waar de luchtkwaliteit het meest moet worden verbeterd. Het onderzoek laat zien dat twee systemen inpasbaar en financieel haalbaar lijken: Opportunity Charging (OC) en In Motion Charging (IMC): respectievelijk bussen die laden bij eindpunt van een lijn, of bussen die al rijdend laden. (meer)"

https://www.amsterdam.nl/bestuur-org...sterdam-kiest/
P17 no está en línea   Reply With Quote
Old July 20th, 2017, 08:47 PM   #1330
DeLeeuw
Registered User

DeLeeuw's Avatar

Likes (Received): 2755

Er hebben toch ook een tijdje waterstofbussen rondgereden in de stad? Waarom zijn die er eigenlijk niet meer? Waren ze te oud of bevielen ze niet meer ofzo?
Old July 20th, 2017, 10:19 PM   #1331
MrAronymous
Registered User

MrAronymous's Avatar

Bevielen niet.
Old July 24th, 2017, 12:50 AM   #1332
Sixhaven
Registered User

Likes (Received): 346

Waarom rijdt bus 69 niet langs Henk Sneevlietweg of Heemstedestraat?

Ik vraag mij al een tijdje het volgende af: waarom rijdt bus 69 van GVB vanaf Schiphol niet via metrostation Henk Sneevlietweg of Heemstedestraat naar Sloterdijk? De bus maakt al een lus in Nieuw-Sloten, dus een route die ook nog even een metrostation aandoet is nauwelijks langer.

Het GVB zou er veel mee kunnen winnen, omdat bus 69 de enige GVB-bus is die Schiphol aandoet. Met de huidige route van de 69 nemen de meeste toeristen liever de trein naar een Amsterdams station of de Amsterdam Airport Express-bus (bus 197, Connexxion) naar het Leidseplein, omdat een GVB-only route veel langer duurt en veel overstappen met zich meebrengt. De Amsterdam Travel Tickets, waarmee je ook met de trein en bus 197 kunt reizen, vinden dan ook gretig aftrek, ondanks het feit dat ze véél duurder zijn dan dagkaarten van GVB (€ 16,00 tegen € 7,50 voor een dag; € 21,00 tegen € 12,50 voor twee dagen; € 26,00 tegen € 17,00 voor drie dagen).

Als lijn 69 metrostation Henk Sneevlietweg of Heemstedestraat zou aandoen wordt de hele Ringlijn makkelijk en snel bereikbaar vanaf Schiphol. Toeristen die in Zuid of de Bijlmer moeten zijn en niet malen om een beetje extra reistijd zouden gemakkelijk verleid kunnen worden om de bus te nemen. Met de huidige twee overstappen is die route echter moeilijk te verkopen.
Sixhaven no está en línea   Reply With Quote
Old July 24th, 2017, 10:25 AM   #1333
plankje55
Registered User

Likes (Received): 392

Bus 69 wordt omgevormd tot de HOV-Westtangent. Meer info: https://www.amsterdam.nl/projecten/westtangent/
plankje55 no está en línea   Reply With Quote
Old July 24th, 2017, 10:35 AM   #1334
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

Likes (Received): 3145

Ik zie niet in wat verlegging van lijn 69 voor voordeel zou kunnen hebben.

Buslijn 69 (en zijn kortere versterkingslijn 61, die in Geuzenveld een andere route volgt en eindigt bij het Slotervaartziekenhuis) is vooral bedoeld als verbinding tussen de Westelijke Tuinsteden onderling en die verschillende met Schiphol. En dan met name de westelijke wijken die niet profiteren van de Ringlijn, zoals Geuzenveld, Osdorp en Nieuw-Sloten. Het zijn de opvolgers van buslijn 19, die vanaf 1960 tot 2012 via wisselende routes in zo'n verbinding voorzag, sinds 1989 van en naar Sloterdijk.

De route door Nieuw-Sloten is een kleine omweg (geen lus) maar als je op de kaart kijkt valt het mee. Een verlegging via een van de metrostations zou het wel een flinke omweg maken en zou het relatief snelle, verbindende karakter van de lijn, dat in de Westtangent-plannen nog flink versterkt moet worden, teniet doen.

De Ringlijn is overigens heel makkelijk bereikbaar vanaf Schiphol. Er gaan veel treinen naar Zuid en iets minder naar Lelylaan.
Mojito está en línea ahora   Reply With Quote
Old July 24th, 2017, 11:16 AM   #1335
Sixhaven
Registered User

Quote:
Originally Posted by Mojito View Post
De Ringlijn is overigens heel makkelijk bereikbaar vanaf Schiphol. Er gaan veel treinen naar Zuid en iets minder naar Lelylaan.
...maar daar kom je dus niet met een GVB-kaartje... Met een Amsterdam Travel Ticket of met een GVB-kaartje + een treinkaartje kom je er wel, maar dan ben je een stuk duurder uit. Voor toeristen die de allergoedkoopste optie willen is de 69 de enige mogelijkheid om met een GVB-(dag)ticket naar Amsterdam te komen. Als ze moeten overstappen op tram 2, 1 of 17 of als ze een bestemming hebben in Nieuw-West is dat prima, voor bestemmingen in de rest van Amsterdam wordt het wel erg veel overstappen.
Old July 24th, 2017, 11:44 AM   #1336
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

Likes (Received): 3145

Tsja, dat is inherent aan de allergoedkoopste optie.

Ik vloog vorig jaar naar Gatwick. Ik kocht zonder goed te lezen het goedkoopste kaartje in de automaat naar London Bridge. Dat scheelde qua kosten toch maar even de helft met de snelle Gatwick Express! Het addertje onder het gras: het kaartje bleek alleen geldig in de stoptreinen van Southern... Zelfs Thameslink mocht ik niet in. En zo stopte ik ook op oorden als Horley, Salfords, Earlswood, Redhill, Merstham, Coulsdon South, Purley, East Croydon en Norwood Junction en New Cross Gate. Dom, maar ja, ik had a.) het maar beter moeten lezen en b.) sowieso kunnen weten dat "snel" en "eenvoudig" altijd duurder is. En ach, ondanks de langere reisduur was het best een leuk treinritje door een stuk Londen dat ik nog niet kende. Stuk rustiger ook dan die drukke Gatwick Express.

Terug naar Amsterdam: lijn 69 is primair bestemd voor bewoners en bezoekers van de Westelijke Tuinsteden. Dat die daarmee minder geschikt is voor toeristen die elders in de stad moeten zijn... Jammer. De lijn verleggen langs de metro is een oplossing voor iets dat geen probleem is.

ropniko, Sixhaven, EPA001 liked this post
Mojito está en línea ahora   Reply With Quote
Old July 24th, 2017, 05:21 PM   #1337
Sixhaven
Registered User

Je hebt inderdaad een punt. Ik kom in mijn dagelijkse werkzaamheden op Amsterdam Centraal en Schiphol veel (lees héél veel) toeristen die respectievelijk naar Sloterdijk of naar het centrum willen met een GVB-kaartje. Op Centraal is de oplossing makkelijk: je stuurt ze naar bus 22, die meer dan vier keer zo lang over hetzelfde traject doet, maar wel een directe verbinding met Sloterdijk geeft zonder dat er een nieuw kaartje gekocht hoeft te worden. Op Schiphol is het veel moeilijker om een goed alternatief te suggereren als men wappert met een GVB-kaartje. Vandaar deze rare hersenscheet van mij. Het reizigerspotentieel lijkt enorm!
Old July 25th, 2017, 01:41 AM   #1338
Texelkade
Registered User

Texelkade's Avatar

Likes (Received): 485

Hopelijk komt de goedkoop ogende GVB blauwwit kleurstelling niet meer terug op de trams, zilvergrijs is neutraler en chiquer
Texelkade no está en línea   Reply With Quote
Old August 2nd, 2017, 09:40 PM   #1339
P17
Registered User

Likes (Received): 4023

NRC, GVB wil concessie niet kwijt door ontevreden klant:

"Het Amsterdamse ov-bedrijf GVB verwacht zo veel problemen als de Noord/Zuidlijn gaat rijden, dat het bedrijf mogelijk de concessie verliest."

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/08/02...42393-a1568720
P17 no está en línea   Reply With Quote
Old August 2nd, 2017, 10:26 PM   #1340
sergiogiorgini
Registered User

Quote:
Amsterdam verwacht zo veel problemen en verstoringen dat reizigers na opening eerder massaal ontevreden dan tevreden zullen zijn. Daarom wil het GVB nu dat het criterium over klanttevredenheid wordt geschrapt.
Één grote clusterf*ck is wat ik lees, maar men heeft de zelfkennis om dat nu al aan te geven.

Quote:
Het Amsterdamse D66-gemeenteraadslid Jan-Bert Vroege wil opheldering over de vraag waarom dat criterium in zijn geheel geschrapt moet worden. „Je moet het GVB daar wel op kunnen blijven afrekenen.”
Eh... Ja.

Goed. De vraag is natuurlijk of de stadsregio echt beter af zou zijn met een ander vervoerbedrijf via aanbesteding. Mijn ontwerpershoofd gaat dan meteen naar zaken als lijnnummering, plattegronden of omroepen, waarmee het GVB faalt als de neten, maar daar draait het natuurlijk niet om. Zouden de verstoringen verminderen? Ik zou het in ieder geval best willen riskeren.

Reply

Tags
amsterdam

Thread Tools

Posting Rules