daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Groningen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old May 8th, 2013, 10:01 PM   #1761
D1N0
Groningse Brabo

D1N0's Avatar

Likes (Received): 9

http://www.oogtv.nl/2013/05/college-...spad-hoogkerk/

Quote:
Er komt een fietspad door de polder De Verbetering, tussen Groningen en Hoogkerk. Op verzoek van de gemeenteraad hebben burgemeester en wethouders toch geld kunnen vinden om dit fietspad aan te leggen. Het gaat om 570.000 euro.

Het fietspad door de polder De Verbetering is een ontbrekende schakel in het fietsnetwerk. Het gaat om een snelle, directe fietsverbinding tussen het centrum van Hoogkerk, de wijk Ruskenveen en Groningen. Vanwege de weidse en landelijke omgeving is deze route is niet alleen interessant voor forenzen en scholieren, maar ook voor recreanten. Het wordt een pad van asfalt of beton van 3.50 meter breed, zodat fietsers elkaar veilig in beide richtingen kunnen passeren.

Het fietspad was eerst niet opgenomen in de begroting voor 2013. Maar de gemeenteraad droeg het college per motie op om alsnog geld te vinden voor de aanleg ervan. Dat is gelukt.
Vanaf het fietspad dat er al ligt tot aan de Peizerweg lijkt me. De eerste 2 meter ligt er al: http://goo.gl/maps/vmLdC
D1N0 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 8th, 2013, 11:02 PM   #1762
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Likes (Received): 3

Tja, zoiets waarvan ik denk, gemeenteraad WAAROM !!! Er zijn zat mogelijkheden om op een vrij snelle manier in Hoogkerk te komen, welke noodzaak is er om 6 ton uit te trekken voor zo'n fietspad. Net als die lift bij de VVV.

Geen tram maar wel zulke nutteloze projecten. Amateurs.
Hoogholtje no está en línea   Reply With Quote
Old May 9th, 2013, 01:02 PM   #1763
D1N0
Groningse Brabo

D1N0's Avatar

Ik vind dat fietspad wel tof aangezien mijn tandarts aan de verbetering zit :p. Die lift is afgedwongen. Hopelijk niet alleen voor gehandicapten, want dan zal er niet veel gebruik van gemaakt worden. Ouderen en dikke mensen zouden er ook wel in moeten mogen, want die trap naar boven voldoet volgens mij aan geen enkele eis van het bouwbesluit, te steil en te korte treden.
Old May 9th, 2013, 06:40 PM   #1764
Bottropski
Registered User

Bottropski's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by D1N0 View Post
http://www.oogtv.nl/2013/05/college-...spad-hoogkerk/

Vanaf het fietspad dat er al ligt tot aan de Peizerweg lijkt me. De eerste 2 meter ligt er al: http://goo.gl/maps/vmLdC
Omdat het vrij irritant is om vanuit het centrum van Hoogkerk, via een omweg (Peizerweg of Hoendiep) naar de stad te fietsen. Met name de route via het Hoendiep is een nare.
Bottropski no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2013, 07:33 PM   #1765
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Provinciegroningen.nl:

Quote:
Extra geld beschikbaar voor aanpak N361 Groningen-Winsum

14 mei 2013 - De provincie Groningen steekt extra geld in de verbetering van de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid op het traject Groningen-Winsum (N361). Ook wil de provincie het vrachtverkeer in het centrum van Bedum verminderen door een rondweg aan te leggen. In totaal wordt er voor 41 miljoen euro geïnvesteerd in dit gebied. Ook de rondweg ten noorden van Winsum wordt meegenomen om de Onderdendamsterweg minder te belasten. Begin juni zijn er informatiebijeenkomsten gepland in Winsum en in Bedum om de nieuwe situatie toe te lichten.

Plannen

Samen met de gemeenten Winsum, De Marne, Bedum en Groningen hebben we gezocht naar oplossingen voor de verkeersproblemen rond Winsum en Bedum.

• Maatregelen op de N361
• Parallelweg langs de N361. Hierdoor rijdt er geen landbouwverkeer meer over de weg. Ook komen er minder aansluitingen op de weg.
• De bebouwde kommen van Winsum, Sauwerd en Adorp krijgen een nieuwe inrichting, waardoor de leefomgeving verbeterd wordt.
Nieuwe aansluiting op de noordelijke ringweg bij Noorderhoogebrug. Dit is een kortere/directere route van de N361 naar de ringweg. De nieuwe aansluiting moet er ook voor zorgen dat er minder auto's door Noorderhoogebrug rijden.
•Korte verbinding tussen Ranum en de Onderdendamsterweg. Een nieuwe verbindingsweg aan de noordkant van Winsum tussen de N361 en de Onderdamsterweg ontlast de Onderdendamsterweg binnen de kom van Winsum. Dit maakt het ook mogelijk om een OV-knooppunt in Winsum te realiseren.
• Ten oosten van Bedum komt een rondweg. Hierdoor rijden er minder vrachtwagens door het dorp.Voor de exacte locatie van deze rondweg zijn verschillende varianten mogelijk.

Na de inloopbijeenkomsten zullen de deelprojecten verder worden uitgewerkt. Daarbij worden de mogelijke varianten beoordeeld. Hierna wordt er er een voorkeursvariant bepaald en zal deze aan Provinciale Staten worden voorgelegd.

Coalitieakkoord

De aanvulling op coalitieakkoord van 24 april heeft geleid tot het vaststellen van extra middelen om ruimtelijke economische kansen te benutten. De totale kosten voor dit pakket zijn geraamd op ongeveer 41 miljoen euro. Naast het al beschikbare bedrag van 19 miljoen euro, uit het oorspronkelijke budget bereikbaarheid Lauwersmeersgebied, is nu 18 miljoen euro extra opgevoerd uit de aanvulling op het coalitieakkoord. Voor de overige benodigde 4 miljoen euro vinden er financiële afspraken plaatst met de betrokken partijen.
Grappig, ik vroeg me laatst al af waarom er eigenlijk geen directe aansluiting van de N361 naar de noordelijke ringweg is of komt. Vervolgens lees ik dit, goede zaak.
Old May 15th, 2013, 06:31 PM   #1766
njoy
hoog boven Groningen!

Likes (Received): 10

In de raadscommissie beheer en verkeer van dit moment blijkt massale steun voor de komst van de Helperzoomtunnel. VVD, SP, StaPa, PvdA en CDA hebben hun steun al uitgesproken, maak ik op uit Tweets van RTV Noordverslaggever Remy van Mannekes op https://twitter.com/remyvanmannekes.

Boos, gefrustreerd en zich onbegrepen voelend hebben schreeuwlelijkerds en tegenstanders van de tunnel uit Helpman en De Wijert inmiddels de publieke tribune verlaten...
njoy está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 18th, 2013, 08:40 AM   #1767
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 29

Hier maar even :

Quote:
Tien procent meer treinreizigers tussen Zwolle en Groningen

GRONINGEN - NS vervoert tussen Groningen en Zwolle tussen 5 en 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Dat is een eerste schatting van Ineke van Gent, het voormalige Tweede Kamerlid (GroenLinks) die sinds een paar maanden regiodirecteur bij de spoorwegen is.

De toename ("In de spits tot 20 procent, je ziet het gewoon drukker worden") heeft volgens Van Gent niet alleen te maken met de extra trein die sinds december rijdt. "Het komt ook doordat het ziekenhuis UMCG en de rijkskantoren van DUO in Groningen beter per trein bereikbaar zijn dankzij het nieuwe mooie station Europapark."

In regio's met goed openbaar vervoer ziet NS ook groei doordat jongeren vaker voor het openbaar vervoer kiezen, zegt Van Gent. "Minder jongeren sparen voor een auto en een rijbewijs. Ze zitten liever in een trein met wifi
www.dvhn.nl
maral no está en línea   Reply With Quote
Old May 18th, 2013, 09:57 AM   #1768
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

NS fantaseert er weer op los.

`Steeds meer jongeren hebben geen geld voor rijbewijs, auto of huis`, de NS ziet niet in dat noodgedwongen meer jongeren wel de trein moeten nemen om nog ergens te kunnen komen. Dàt is het feit.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old May 20th, 2013, 07:55 PM   #1769
Martinistadjer
Registered User

Martinistadjer's Avatar

Likes (Received): 2

Die Ineke toch. Ze heeft de extra stoptrein persoonlijk zo'n twee jaar tegen weten te houden. Maar toch goed nieuws natuurlijk. Nu nog een tram en je hebt nog meer OV-reizigers.
Martinistadjer no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 11:03 AM   #1770
njoy
hoog boven Groningen!

Nu de plannen voor de Zuidelijke Ringweg zo goed als klaar zijn, doet de provinciale PVV ook nog even een duit in het zakje. Alsof er geld genoeg is, er geen natuur bestaat en alof niet 80% van de gebruikers van de Zuidelijke Ringweg een bestemming in/uit de stad zelf heeft, komt de PVV met een 'bereikbaarheidsplan' voor Groningen. Met daarin een noordwestelijke ringweg (jaja, alsof zich dáár de problemen voordoen) en een ringweg ten zuiden van de stad. Gewoon dwars door de Eeldermaden, dwars door het Hoornsemeer en langs de villabuurt. Het lijkt wel een kwestie van: Bah, het regent... kom, we gaan vanmiddagje lijntjes trekken op de kaart, omdat het op de kaart zo mooi staat als van A naar B ook een weg ligt... O ja, ze willen ook de spoorlijn naar Zernike, uit Plan B, realiseren. Met een station zo ver in het noorden van het Zernikegebied, dat dit geen interessant alternatief is...

Het plan van de PVV kan je vinden op http://www.flipsnack.com/7F75E8D9E8C/fhniwmfm

PVV: nieuw ringwegennet betere optie dan verdiepte ring zuid
Verdieping van de zuidelijke ringweg biedt veel nadelen voor de zuidelijke stadswijken en is slechts een tijdelijke oplossing voor doorgaand verkeer. De Partij Voor de Vrijheid ontwierp een betaalbaar alternatief.

“De Regio Groningen-Assen, die gaat over bereikbaarheid van stad en omgeving, roept op om met alternatieven te komen. Daaruit blijkt hun eigen onzekerheid over de optie waarover nu wordt gepraat: verdiepte ligging. De PVV vindt dat we af moeten van het denken dat er rijkssubsidie ligt, er een plan is en dat plan dus moet worden uitgevoerd”, zegt Ton van Kesteren, voorzitter van de PVV-fractie in Provinciale Staten van Groningen.

De PVV grijpt in haar voorstel terug op het structuurplan voor de stad van 1969. Ook toen werd al gedacht aan een noordelijke lus, vanaf de A7, om Hoogkerk heen naar de oostelijke ringweg bij Noorderhoogebrug.

De bestaande zuidelijke ringweg kan onveranderd in gebruik blijven, zegt Van Kesteren: “Daar rijdt dan veel minder verkeer over. Om die reden kan ook de kruising Julianaplein gelijkvloers blijven. We hoeven dus niet de hele stad over de kop te halen.

De PVV heeft haar plan laten doorrekenen en komt tot de conclusie dat uitvoering van alle onderdelen, evenveel kost als verdieping van de zuidelijke ringweg, maar zegt dat de kosten van die verdieping waarschijnlijk hoger uitvallen dan begroot. Het PVV-alternatief zou dus voordeliger zijn. Bij de uitvoering wil de PVV zoveel mogelijk lokale aannemers betrekken. “Dat kan door de klus op te knippen in kleinere delen, waardoor Europese aanbesteding kan worden vermeden.” (gedeelten uit een artikel op http://www.gezinsbode.nl/pvv-nieuw-r...pte-ring-zuid/)

Last edited by njoy; Yesterday at 11:08 AM.
Old Yesterday, 12:09 PM   #1771
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martinistadjer View Post
Die Ineke toch. Ze heeft de extra stoptrein persoonlijk zo'n twee jaar tegen weten te houden. Maar toch goed nieuws natuurlijk. Nu nog een tram en je hebt nog meer OV-reizigers.
Hoezo ? Wat zijn de feiten?
Old Yesterday, 01:12 PM   #1772
vdVeen
Registered User

vdVeen's Avatar

Likes (Received): 14

Doe dan ook gelijk maar een metro Hoofdstation-Grote Markt-UMCG-Noord-Zernike om het kwartet van onrealistische plannen af te maken.
Old Yesterday, 01:22 PM   #1773
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Leuk bedacht dat bereikbaarheidsplan van de PVV. Hoewel ik het grootste deel niet gerealiseerd zie worden (stuk tussen de A7 west en de A28 en die noordwestelijke rondweg), zitten er toch nog wel wat leuke ideeën bij. De tunnels op de Laan Corpus den Hoorn lijken mij bijvoorbeeld geen overbodige luxe en ook een aantal locaties voor transferia (bijvoorbeeld bij Noorderhogebrug) spreken me wel aan. Verder zie ik de verbindingsweg tussen de A28 en de Verlengde Hereweg/Rijksstraatweg wel zitten, met name in de spits zal dit veel verkeer door de zuidelijke stadswijken schelen.

De spoorlijn naar Zernike is natuurlijk onzin, de studenten kunnen in de toekomst al op een snelle manier via de HOV west die kant op worden vervoerd. Uiteraard is de trein een stukje sneller, maar ik denk niet dat het deze investering rechtvaardigt. Bij een buslijn zit ook nog het voordeel dat je lijn (1)15 door zou kunnen trekken naar bijvoorbeeld een nieuw aan te leggen transferium bij de N361 / spoorlijnen Roodeschool + Delfzijl (Walfridusbrug) en/of Kardinge.

Last edited by Cpt.Iglo; Yesterday at 02:31 PM.
Cpt.Iglo no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 02:27 PM   #1774
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Likes (Received): 1

Ik zie alleen maar lijntjes lopen door belangrijke ecologische zones, cultuurhistorische- en natuurgebieden... Hupsakee: de prullenbak!
Old Yesterday, 03:34 PM   #1775
njoy
hoog boven Groningen!

Het stuk zit vol absurde en dwaze plannen. Enkele voorbeelden:

- de hoogste prioriteit van de PVV: een noordwestelijke ringweg aanleggen. (terwijl de verkeersproblemen zich vooral aan de zuidwest (A7 vanuit Leek), zuidoost (A7 rond Europapark) en zuidkant (A28 vanaf De Punt) van de stad voordoen.
- de aanleg van een spoorlijn Hoogeveen-Dalen, enkel omdat in Coevorden een containerterminal ligt. (Verplaats dan die terminal; veel goedkoper!)
- de intercity vanuit Schiphol zou vanaf Kampen rechtstreeks naar Hoogeveen moeten rijden, en Zwolle en Meppel moeten overslaan: tijdwinst. Maar tegelijk is er tijdverlies door nieuwe stops in Kampen, Hoogeveen en Europapark.
- gepleit wordt voor een spoortunnel onder de Ems (tussen Bad Nieuweschans en Leer). Kostprijs: 800 miljoen a 1,3 miljard euro. Waarom nodig? Omdat de huidige spoorbrug wel eens open staat voor grote schepen van de Meijer Werft (<5 x per jaar).
- de spoorlijn Hoofdstation-Zernike zal moeten worden doorgetrokken naar De Held (als tramtrein)... Tja, alsof De Held zo'n publiekstrekker is...
- ze beweren dat hun individuele plannen veel goedkoper zijn dan de plannen voor de huidige plannen voor de Zuidelijke Ringweg (ofzo, nogal vaag opgeschreven). Ook weten ze -na wat zuigen uit hun duim?- dat de plannen voor de Zuidelijke Ringweg uiteindelijk veel duurder zullen worden dan nu is beraamd. Uiteraard zonder nadere onderbouwing.
- viaducten/tunnels in de Laan Corpus den Hoorn... Waar je nu, dankzij meerdere verkeerslichten, een redelijk gedoseerde toestroom hebt van verkeer naar de uiteinden, zal het bij die uiteinden in het plan van de PVV helemaal gaan knellen, omdat de aanvoer nooit even opdroogt (door een rood verkeerslicht, eerder op de route).
- natuurgebieden en eeuwenoude, oorspronkelijke, waardevolle 'autochtone' en bijzondere landschappen? Nooit van gehoord.
- veel aandacht is er voor het leed van inwoners van de zuidelijke stadswijken, die zielig-zielig-zielig 'ontzettend' te leiden zullen krijgen van de plannen voor de Zuidelijke Ringweg. Daarentegen legt de PVV zowat langs elke stadswijk en door elk waardevol gebied een snelweg aan; maar de mensen en dieren die daar wonen... tja, die moeten dat maar accepteren.
- er staat dat het plan gebaseerd is op gesprekken met 2 verkeersdeskundigen. Iedereen die in dit forum over infrastructuur schrijft, kan zichzelf verkeersdeskundige noemen. Helaas worden de namen van de deskundigen die de PVV sprak, niet genoemd.

Er zitten weliswaar enkele aardige ideetjes in, maar alles met elkaar: prutswerk!
Old Yesterday, 04:31 PM   #1776
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Quote:
Originally Posted by njoy View Post
- viaducten/tunnels in de Laan Corpus den Hoorn... Waar je nu, dankzij meerdere verkeerslichten, een redelijk gedoseerde toestroom hebt van verkeer naar de uiteinden, zal het bij die uiteinden in het plan van de PVV helemaal gaan knellen, omdat de aanvoer nooit even opdroogt (door een rood verkeerslicht, eerder op de route).
Hierin ben ik het niet helemaal met je eens. Je hebt gelijk wanneer je zegt dat het verkeer door de huidige rotondes en verkeerslichten meer gedoseerd wordt, echter zou er dan ook overwogen kunnen worden om iets te doen aan de situatie ter hoogte van de A28 (Laan Corpus den Hoorn -> Van Ketwich Verschuurlaan). Juist deze aansluiting (verkeerslichten + brug) zorgt voor erg veel oponthoud, soms zelfs zo erg dat het bij de verkeerslichten ter hoogte van het Martini Ziekenhuis al vast staat.

Een tunnel onder (of een viaduct over) de Paterswoldseweg lijkt mij daarom, in combinatie met een flink verbeterde aansluiting met de A28, geen overbodige luxe.
Old Yesterday, 05:17 PM   #1777
D1N0
Groningse Brabo

D1N0's Avatar

Pffft dat heeft van Kesteren duidelijk niet zelf bedacht. Wie zou er achter zitten? Arthur Kamminga of Frank Menger? Ik vermoed eerder de laatste. Een betaalbare oplossing? Ik denk eerder een Miljardenproject als je ziet hoeveel nieuwe weg en infrastructuur er wordt aangelegd. Linea Recta de prullenbak in.

Last edited by D1N0; Yesterday at 05:25 PM.
Old Yesterday, 08:45 PM   #1778
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cpt.Iglo View Post
Leuk bedacht dat bereikbaarheidsplan van de PVV. Hoewel ik het grootste deel niet gerealiseerd zie worden (stuk tussen de A7 west en de A28 en die noordwestelijke rondweg), zitten er toch nog wel wat leuke ideeën bij. De tunnels op de Laan Corpus den Hoorn lijken mij bijvoorbeeld geen overbodige luxe en ook een aantal locaties voor transferia (bijvoorbeeld bij Noorderhogebrug) spreken me wel aan. Verder zie ik de verbindingsweg tussen de A28 en de Verlengde Hereweg/Rijksstraatweg wel zitten, met name in de spits zal dit veel verkeer door de zuidelijke stadswijken schelen.
Hoezo leuk bedacht. Kom op er zit toch geen enkele visie achter dit staaltje opportunisme. Puur en alleen bedacht om de aandacht te trekken.
Old Today, 08:57 AM   #1779
Kiboko
hubba hubba

Kiboko's Avatar

Quote:
Originally Posted by njoy View Post
Leuk om hier eens over na te denken, maar deze optie gaat niet lukken. Op zich vind ik het noordelijke deel nog best aardig bedacht, maar dat zuidelijke deel zorgt ervoor dat de stad helemaal wordt losgeknipt van de omgeving. Beter is om vanaf het nieuwe knooppunt aan de westzijde een rondweg te trekken ten zuiden van Haren en deze bij het bosje bij Harkstede weer aan te laten sluiten op de huidige snelweg.
Kiboko no está en línea   Reply With Quote
Old Today, 09:30 AM   #1780
njoy
hoog boven Groningen!

Je wilt dus een verbinding vanaf Westpoort, door Paterswolde, onder Haren langs, naar de A7 bij Harkstede. Met welk oogmerk? En waarom juist daar? Omdat het zo leuk op de kaart staat als er een rondje om de stad ligt? Ik vraag me af wat precies de visie is achter je plan.

Heb je je al aangemeld bij de PVV? Daar kunnen ze zulke visionairs goed gebruiken...

Reply

Tags
boeren

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules