daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old April 1st, 2014, 06:54 PM   #1501
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 323

Op het wegenforum zien ze ook de a5 als toevoeging voor de bereikbaarheid van haarlem. Ik zie dat echt totaal niet

Sponsored Links

Old April 1st, 2014, 06:57 PM   #1502
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Vanuit Noord-Amsterdam dan.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old April 1st, 2014, 07:02 PM   #1503
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

Er is gewoon bijna niemand uit amsterdam noord die in haarlem moet zijn, op de geenstijl redactie na dan. Omgekeerd vice versa, en dan nog is die route onmogelijk door het gebrek aan een oprit van rotterpolderplein vanuit haarlem.

Dan kun je nog steeds beter over ijmuiden door de haven

Of met de trein. Beide zijn sneller, ook buiten de spits
Old April 1st, 2014, 07:02 PM   #1504
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 2865

Quote:
Originally Posted by insulting-dutchman View Post
Op het wegenforum zien ze ook de a5 als toevoeging voor de bereikbaarheid van haarlem. Ik zie dat echt totaal niet
De Westrandweg is voor bijvoorbeeld verkeer vanaf Amsterdam-Noord, de regio Zaanstad en de regio Purmerend een snellere route naar Haarlem dan via de A9. Zelfs vanaf Hoorn naar Haarlem gaat de snelste route via de A7-A8-A5-A9.

Quote:
Originally Posted by insulting-dutchman View Post
Er is gewoon bijna niemand uit amsterdam noord die in haarlem moet zijn
Daar vergis je je in denk ik. De routes van autoverkeer is veel meer gedecentraliseerd dan mensen denken. Mensen denken vaak in termen van "naar het stadscentrum" terwijl pak 'm beet 90% van de werkgelegenheid in de agglomeratie Amsterdam niet in het centrum is. Dat komt omdat vanwege zichtbare skylines en kantorenparken de belangrijkheid van die centra overschat wordt.
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote
Old April 1st, 2014, 07:04 PM   #1505
keokiracer
roadgeek from Holland

keokiracer's Avatar

Likes (Received): 833

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Interessante cijfers. Dus moet een weg al 6 rijstroken hebben om een capaciteit van 200.000 voertuigen per dag te halen?
Even jatten van het wegenforum:
Quote:
Als je de benodigde capaciteit zou willen aflezen uit de kaart, dan moeten de grenzen anders worden getrokken.

Bij een redelijke verkeersafwikkeling (I/C<=0,7) kom je op de volgende capacitaire bovengrenzen uit waarbij verkeer nog kan rijden zoals dat op een snelweg hoort:
2x1: 1600 x 0,7 x 9 x 2 = 1600 x 12,6 = 20.160 --> tot 20.000
2x2: 4300 x 12,6 = 54.180 --> tot 55.000
2x3: 6450 x 12,6 = 81.270 --> tot 80.000
2x4: 8600 x 12,6 = 108.360 --> tot 110.000
2x5: 10.750 x 12,6 = 135.450 --> tot 135.000
2x6: 12.900 x 12,6 = 162.540 --> tot 160.000
2x7: 15.050 x 12,6 = 189.630 --> tot 190.000
2x8: 17.200 x 12,6 = 216.720 --> tot 215.000
2x9: 19.350 x 12,6 = 243.810 --> tot 245.000
2x10: 21.500 x 12,6 = 270.900 --> tot 270.000
In Nederland wordt echter een hogere I/C-waarde* dan 0.7 acceptabel gevonden, dus die getallen gaan ietsjes omhoog voor de situatie in Nederland zelf. Vergeet namelijk niet dat de getallen hierboven uitgaan van een situatie 'waarbij je nog op de snelweg kunt rijden zoals het hoort', dus dan wordt er eigenlijk geen file geaccepteerd.

Het verschilt overigens ook, die kritieke waarde van wanneer er file kan komen te staan. Hoe langer een wegvak hoe lager de kritieke intensiteit wordt ('treinvorming' en accordeonfiles e.d.). Dus een stuk snelweg met 1 rijstrook per rijrichting (wegens werkzaamheden ofzo, ik noem maar een voorbeeld) die 3 kilometer lang is, zal een lagere intensiteit aankunnen dan een stuk snelweg met 200 meter aan enkele rijstrook per rijrichting.

Buiten snelwegen wordt het nog ingewikkelder: Ook rotondes en verkeerslichten hebben effecten op de kritieke waarden. En dat hangt dan allemaal weer af van enkelstrooks rotonde, turborotonde, hoeveel opstelvakken voor het verkeerslicht er zijn per rijrichting, hoeveel groen de doorgaande rijrichting krijgt per cyclus en hoe lang die cyclus is etc. etc.

Hoe het allemaal precies zit kun je denk ik beter aan Chris vragen, die weet hier vl meer over dan ik.

* I/C-waarde: Intensiteit/Capaciteit. De intensiteit (werkelijke gebruik van een wegvak) gedeeld door de maximale capaciteit van hetzelfde wegvak. Theoretisch gezien kan dit dus nooit boven de 1.0 komen. In de praktijk wel: Bijvoorbeeld de Coentunnel heeft een I/C-waarde hoger dan 1.0. Bij de capaciteit wordt namelijk van een goede afstand tussen voertuigen uitgegaan (ik neem aan 2 seconden), in werkelijkheid is het in de Coentunnel vaak eerder 1 seconde. Vandaar dat de I/C-waarde boven de 1.0 kan uitkomen.

edit: en dat heft Chris al gedaan. Ik ben traag
keokiracer está en línea ahora   Reply With Quote
Old April 1st, 2014, 07:07 PM   #1506
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

@chris dat is echt alleen zo als je de bestemming gemeente grens haarlem hebt. Als je ook daadwerkelijk de bebouwde kom in en door moet heb je helemaal geen reet aan die weg. Provinciale wegen, en de wachttijden, zijn in die berekening totaal buiten beschouwing gelaten.
Old Today, 11:51 AM   #1507
Gereke
Registered User

Likes (Received): 43

Hopelijk gaat dit wat duidelijkheid scheppen in de tombola van snelheden op de snelwegen.
Quote:
Snelheidslimiet overal zichtbaar
DEN HAAG - Voor automobilisten komt er meer duidelijkheid over hoe hard zij mogen rijden op de snelweg. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) laat vanaf de zomer op de kleine hectometerbordjes in de berm zetten hoe diep het gaspedaal mag worden ingedrukt. Het moet de verwarring wegnemen over de wisselende maximumsnelheden, waar veel automobilisten over klagen.
Bron: Telegraaf
Gereke no está en línea   Reply With Quote
Old Today, 12:38 PM   #1508
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 2865

Zo moet het eruit gaan zien:

dit lijkt me echter onleesbaar en trekt misschien teveel de aandacht:

my clinched highways highway pictures @ Flickr and Youtube

Gereke, Batavier liked this post
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote
Old Today, 01:01 PM   #1509
Gereke
Registered User

Die hectometerwaarden zijn ook prima leesbaar dus dat zullen die tijdsaanduidingen dan ook wel zijn. In ieder geval een vooruitgang.

Waar ik me ook aan stoor is dat er alleen 130 borden staan wanneer een andere limiet opgeheven wordt. f er moeten borden met einde 80/100/120 staan f je zet bij elke oprit 130 neer. De huidige oplossing snap ook niemand en klopt ook eigenlijk helemaal niet.
Old Today, 01:08 PM   #1510
Road_UK
I don't believe it!

Road_UK's Avatar

Likes (Received): 522

Misschien het beste om ze digitaal te maken?
Road_UK está en línea ahora   Reply With Quote
Old Today, 01:29 PM   #1511
njoy
hoog boven Groningen!

Likes (Received): 39

Wat mij betreft gaan we snel terug naar hoe het tot voor enkele jaren was: standaard 120, en beperkingen waar dat niet kan.
njoy no está en línea   Reply With Quote
Old Today, 01:30 PM   #1512
Road_UK
I don't believe it!

Road_UK's Avatar

Likes (Received): 522

Neuh.
Road_UK está en línea ahora   Reply With Quote
Old Today, 01:59 PM   #1513
Gereke
Registered User

Quote:
Originally Posted by njoy View Post
Wat mij betreft gaan we snel terug naar hoe het tot voor enkele jaren was: standaard 120, en beperkingen waar dat niet kan.
Het is nu dus 130 met beperkingen waar dat niet wenselijk wordt geacht. Het is fout gegaan bij (1) het aantal beperkingen, (2) de hoge afwisseling van limieten, (3) de vele soorten beperkingen (80/100/120/tijden) en (4) de totaal onlogische plaatsing van de 130 borden (zie mijn eerdere bericht vandaag).

Het beste zou het natuurlijk zijn om deze punten op te lossen. Alleen lijken mij punt 1-3 niet haalbaar in de huidige bestuurlijke constellatie. Dan moet er wel met zulke surrogaatoplossingen als nu gewerkt gaan worden. Hopelijk samen met het oplossen van punt 4.

Eric Offereins liked this post
Old Today, 04:29 PM   #1514
keokiracer
roadgeek from Holland

keokiracer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gereke View Post
Waar ik me ook aan stoor is dat er alleen 130 borden staan wanneer een andere limiet opgeheven wordt. f er moeten borden met einde 80/100/120 staan f je zet bij elke oprit 130 neer. De huidige oplossing snap ook niemand en klopt ook eigenlijk helemaal niet.
Toen 120 de max was, was het precies hetzelfde geregeld en toen was het geen probleem. Waarom dan nu ineens wel?
Old Today, 05:06 PM   #1515
__Abigail__
Registered User

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by keokiracer View Post
Toen 120 de max was, was het precies hetzelfde geregeld en toen was het geen probleem. Waarom dan nu ineens wel?
Toen 120 de max was waren er drie snelheden: 80, 100 en 120. Nu zijn het er vijf (of zes): 80, 100, 100/130 (dag/nacht), 120 en 130. De "default" is 130, maar eigenlijk kom je dat niet eens zoveel tegen, zeker niet in de randstad. Plus er zijn nu veel spitstroken waarbij de maximum snelheid afhangt van of de spitsstrook open is of niet.

Mijn voorstel: 80 rond de grote steden, 100 binnen de randstad of waar spitsstroken zijn (onafhankelijk of die open zijn of niet), 120 elders. Simpel: 3 verschillende snelheden die niet afhankelijk zijn van een tijdstip of een strook wel of niet open, en de weggebruiker krijgt met veel minder veranderlngen van maximum snelheden te maken.

Maar dat zal het wel niet worden. Men klaagt steen en been dat het zo moeilijk is, maar een paar seconden tijdwinst opgeven om het makkelijker te maken, dat willen we niet.
__Abigail__ no está en línea   Reply With Quote
Old Today, 05:08 PM   #1516
Gereke
Registered User

Quote:
Omdat het blijkbaar onduidelijk is.

Het was trouwens niet hetzelfde zoals ik al eerder zei.
Old Today, 05:08 PM   #1517
keokiracer
roadgeek from Holland

keokiracer's Avatar

Quote:
Originally Posted by __Abigail__ View Post
Toen 120 de max was waren er drie snelheden: 80, 100 en 120. Nu zijn het er vijf (of zes): 80, 100, 100/130 (dag/nacht), 120 en 130. De "default" is 130, maar eigenlijk kom je dat niet eens zoveel tegen, zeker niet in de randstad. Plus er zijn nu veel spitstroken waarbij de maximum snelheid afhangt van of de spitsstrook open is of niet.
Dat is inderdaad zo, maar dat verandert niet dat mensen gewoon horen te weten dat het standaard 130 km/h is. Dat het verder onnodig ingewikkeld is, doet daar niets aan af.
Old Today, 05:24 PM   #1518
Gereke
Registered User

Quote:
Dat is inderdaad zo, maar dat verandert niet dat mensen gewoon horen te weten dat het standaard 130 km/h is. Dat het verder onnodig ingewikkeld is, doet daar niets aan af.
Tjah het probleem is dus dat de overheid her en der 130 borden neer plempt en op overige plekken niet (het probleem wat ik dus eerder schetste (120 borden bestonden vroeger niet)). Dan snapt tante Truus er natuurlijk niets meer van.
Old Today, 08:55 PM   #1519
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 5648

Die 120 borden kunnen er wat mij betreft goeddeels uit.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules