search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old September 20th, 2017, 09:30 AM   #4161
vb2
Registered User

Likes (Received): 437

Ja, het gemeente archief idd. Prima plek voor een woongebouw dat qua hoogte gelijk aan de flat aan de voorkant het archief (van Wiel Arets als ik me niet vergis).

14 minuten op Google Maps is 10 minuten voor de gemiddelde Hollander. Da's inderdaad loopafstand. Dat maakt het gebied nog aantrekkelijker. Gek eigenlijk dat er nog geen plannen voor zijn (zover ik weet).

jb_nl liked this post
vb2 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old September 20th, 2017, 10:43 AM   #4162
ratava
relax

Likes (Received): 56

Quote:
Originally Posted by vb2 View Post
Ja, het gemeente archief idd. Prima plek voor een woongebouw dat qua hoogte gelijk aan de flat aan de voorkant het archief (van Wiel Arets als ik me niet vergis).

14 minuten op Google Maps is 10 minuten voor de gemiddelde Hollander. Da's inderdaad loopafstand. Dat maakt het gebied nog aantrekkelijker. Gek eigenlijk dat er nog geen plannen voor zijn (zover ik weet).
Hier is nog een oud plan terug te vinden - ooit in gang gezet door de gemeente, vervolgens niks meer mee gebeurd.

Old September 20th, 2017, 11:53 AM   #4163
Bouwput
Registered User

Likes (Received): 401

Quote:
Originally Posted by VictorJ View Post
Best bijzonder ook in Nederland: naoorlogse architectuur die pandsgewijs netjes op de rooilijn staat. Mij schieten niet zo snel
andere voorbeelden te binnen waar men na de oorlog zo ´netjes´ stads gebouwd heeft.
Waarschijnlijk nog nooit in Nijmegen geweest.
Bouwput no está en línea   Reply With Quote
Old September 20th, 2017, 12:14 PM   #4164
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 4011

Dat plan van de gemeente laat ook meteen duidelijk zien wat voor ziekte er heerste om alle ruimtes te willen overdimensioneren. Blijkbaar een angst om te intieme ruimtes te maken. Zelfs in China zijn trappen van 100 meter breed op één hand te tellen. 1 Stationsplein in de stad lijkt me wel voldoende. Waar denken ze die drukte ineens vandaan te halen??
Maar de ontwikkelpotentie zit hier natuurlijk op deze complexe locatie waar van alles bij elkaar komt en dat laat deze studie natuurlijk wel zien.

VictorJ, Rkastelan, rebbel13, jb_nl, Basshead and 1 others liked this post

Last edited by EuroMaster; September 20th, 2017 at 04:18 PM.
EuroMaster está en línea ahora   Reply With Quote
Old September 20th, 2017, 12:15 PM   #4165
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 26654

Quote:
Originally Posted by ratava View Post
Hier is nog een oud plan terug te vinden - ooit in gang gezet door de gemeente, vervolgens niks meer mee gebeurd.

..
Het spoor overkapt zo te zien. Daar bereik je heel wat meer mee dan een houten brug bouwval. Meteen een veel aantrekkelijker gebied.

edit. Wel met EM eens dat de ruimtes wel erg groot zijn.

jb_nl, vb2 liked this post
Eric Offereins está en línea ahora   Reply With Quote
Old September 20th, 2017, 03:21 PM   #4166
VictorJ
Registered User

VictorJ's Avatar

Likes (Received): 3142

Quote:
Originally Posted by Eric Offereins View Post
Wat is er behoudenswaardig aan 'best aardig'?
Best aardig in tegenstelling tot bijna alle nieuwe projecten in Rotterdam waarbij een straat van 100 meter lang gedomineerd wordt door 1 lang gebouw. Zowel de projecten van de afgelopen 15 jaar, (denk aan 100hoog, het stadskantoor, de Rotterdam, new orleans enz enz.) als de projecten die nu op stapel staan, (denk aan zalmhaven, uptown, the terraced tower, rotta nova enz enz.) zijn massieve grote gebouwen waarbij men 100 meter of meer met één gevel volbouwd.

Rotterdam heeft een boel mooie projecten, maar bijna allemaal zijn ze van het 1 gebouw = 1 blok principe. Vrijwel nergens worden meerdere gebouwen tegen elkaar aan gebouwd om samen een blok te maken. Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar ik houd van straten met meer dan twee gevels. Dit wederopbouwrijtje heeft dit.

Dit wederopbouwrijtje vind ik wat schaal betreft ook echt wat anders als de Mariniersweg, de Goudse singel of de westblaak. Daar zijn de gebouwen echt veel langer. In Nijmegen zijn er (een klein aantal) straten waar iets vergelijkbaars is. Dat Nijmegen er bij gehaald moet worden laat toch wel zien dat dit binnen Rotterdam redelijk zeldzaam is.
Old September 22nd, 2017, 01:42 PM   #4167
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 4951

Quote:
Als je even door je wimpers heen kijkt en hier open plinten en opgeknapte gevels ziet dan is dit een best aardige rij. Best
bijzonder ook in Nederland: naoorlogse architectuur die pandsgewijs netjes op de rooilijn staat. Mij schieten niet zo snel
andere voorbeelden te binnen waar men na de oorlog zo ´netjes´ stads gebouwd heeft.
Mij wel: het naoorlogse deel van de Oude Binnenweg en de Witte de Withstraat. Helemaal niet zeldzaam dus in Rotterdam en ook nog eens mooier en eveneens pandsgewijs verschillende gevels.

Kortom, deze panden kan je gerust slopen voor iets beters. Wellicht alleen het pand met bovenop die dakakker zelf behouden vlak aan het Hofplein, maar als men daar ook iets beters voor ontwerpt: geen enkel probleem mee.

Eric Offereins, isildur25 liked this post

Last edited by jb_nl; September 22nd, 2017 at 01:53 PM.
jb_nl no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2017, 03:55 PM   #4168
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 15271

Quote:
Rotterdam heeft een boel mooie projecten, maar bijna allemaal zijn ze van het 1 gebouw = 1 blok principe.
Dat komt omdat dat zo in de hoogbouwnota staat, zie pagina 25 onder 'stedelijke continuďteit'. Van de discussie over de toren aan de Glashaven weten we dat de gemeente 'horizontaliteit' op straatniveau van grote monumentale waarde acht.

Quote:
Dit wederopbouwrijtje heeft dit. ... Dat Nijmegen er bij gehaald moet worden laat toch wel zien dat dit binnen Rotterdam redelijk zeldzaam is.
Hier nog een Rotterdam voorbeeld van zo'n fijn 'wederopbouwrijtje' met zij-aan-zij gebouwen met een vierkante massa. En ook hier ontgaat me geheel welke stedelijke kwaliteit het toevoegt op die plek. Dit wil je toch niet langs het water en naast de Markthal willen hebben?
Old September 22nd, 2017, 04:10 PM   #4169
Martijn1
Martijn1

Likes (Received): 602

Al sinds ik mij kan herinneren als klein kind, is dit stuk in de stad een onbegrijpelijke gruwel. En heeft vooral niets met kwaliteit van een deel van het stadscentrum te maken. Weg ermee.
Martijn1 no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2017, 06:52 PM   #4170
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 5081

Eens met Jan. Ik ben fan van pandsgewijze straten, maar deze voorbeelden zijn totaal waardeloos! Behalve voor de mensen die er nu lekker goedkoop huren dan. Maar de gemeente wil ook graag een zo groot mogelijk die van die 52mln belastinggeld terugverdienen. En die verdien je niet terug als voormalig krakers zoals ZUS hun eigen plekje willen redden...

Dezz, EPA001 liked this post
Skyscrapercitizen no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2017, 10:45 PM   #4171
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 4951

Dit is helemaal lachwekkend, ZUS raakt in paniek dat de partijen iets ambitieuzers willen en blijkt blijkbaar z'n eigen belangen in de eerdere plannen te hebben kunnen verwerken:

Quote:
Dit staat haaks op de laatste ambtelijke plannen, namelijk om een groot deel van de huidige bebouwing te behouden. Deze plannen zijn ontwikkeld samen met de architecten van ZUS.
En dit is helemaal een gotspe. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor deze pauperzooi:

Quote:
Verder beklagen ze zich over gebrekkig onderhoud, ook van de Luchtsingel over de Schiekade. Deze gele houten loopbrug is eveneens een idee van ZUS. ,,Helaas moeten we constateren dat sprake is van geleidelijke verpaupering. De Luchtsingel schreeuwt om structureel onderhoud en de buitenruimte mist basale zaken.’’
Rest:
https://www.ad.nl/rotterdam/alarm-om...ving~a6b20a19/

EPA001 liked this post
jb_nl no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2017, 01:53 AM   #4172
Woembah
Registered User

Woembah's Avatar

Likes (Received): 157

Ik ben het eens met ZUS. Het gaat mij er niet om hoe mooi of lelijk de huidige panden zijn, ze functioneren gewoon uitstekend en bieden iets wat voor Rotterdam enorm belangrijk is, namelijk levendigheid. Het is een gebied geworden met een smoel waar geen wolkenkrabber aan kan tippen. Dát maakt het behoudenswaardig.

Er is genoeg plek hier waar niks staat, bouw eerst dat maar vol.

En nog over de luchtsingel: alleen al de hoeveelheid instagram-promotie die dat ding voor de stad heeft opgeleverd maakt het al een succesvol object. Alleen het gebrek aan een goede omgeving doet dat ding de das om. Mocht de hofbogen uiteindelijk een park worden, dan is de luchtsingel een perfecte aansluiting daarop om vanaf het hofplein zó de stad uit te lopen/rennen/rollen. Goed onderhoud zou zeer welkom zijn.
Old September 23rd, 2017, 02:36 AM   #4173
isildur25
Registered User

isildur25's Avatar

Likes (Received): 44

Ik vind eigenlijk het laatste beetje van de coolsingel en het uitzicht vanaf daar naar het hofplein sfeerloos, lelijk en grauw. En ik schaam me dood dat dit ook maar op het monopoly bord staat als een soort van vertegenwoordiging van R'dam. Het geld voor mij als zwakste plek van de binnenstad, en daar mag je het weena ook bij rekenen.

Van mij mogen die brug en de biergarten etc wel blijven, maar laten we er alsjeblieft wat torens op of naast zetten of helemaal afbreken en opnieuw beginnen, want dit uitzicht ziet er echt niet uit en is gewoon niet genoeg.

Leuk al die cafes maar ze zitten of uit het zicht, of op het dak, maar ze doen niets voor het uitzicht vanaf de grote straat. Daarom moet het hele gebied gewoon op de schop inclusief dat gedrocht van een shell gebouw, want anders blijf je nog voor 30 jaar tegen dit DDR oostblok gebied aankijken.

Last edited by isildur25; September 23rd, 2017 at 02:49 AM.
isildur25 no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2017, 05:09 AM   #4174
vb2
Registered User

Biergarten is daar gevestigd omdat het een rafelrandje van de stad was. De tragedie van succesvolle gentrification is dat de partijen die de eerste aanzet geven tot gentrification, zoals kunstenaars, er altijd als eerste uit vliegen. Jammer voor ZUS, Biergarten en de andere bedrijven, maar het gebied ligt te centraal en ze zijn te succesvol geweest. Het goede nieuws: Er zijn genoeg rafelrandjes niet ver van het station die ook enorme potentie hebben, zoals rondom de Hofbogen.

Het probleem van de bestaande bebouwing is, is dat de schaal te klein is voor de waarde van het gebied, en de oriëntatie verkeerd is (een kant van de Delftsestraat is 100% achterkant). Ik snap de argumenten heel goed om de panden plat te gooien. Het was een leuk wijkje met alle rare bedrijven, maar het is tijd voor de huidige bewoners om een ander vergeten gebied weer levendig te maken. Zo blijft de stad in beweging.

Jan, jb_nl, EPA001 liked this post
Old September 23rd, 2017, 05:17 AM   #4175
vb2
Registered User

Een compromis wat ik me wel kan voorstellen, is het behouden van de bestaande plots. Hoogbouw prima, maar elke toren moet op dezelfde voetprint komen van het gebouw dat er eerst stond.

Denk aan de Quinten Matsijslei in Antwerpen, maar dan met 2x zo hoge toren.

Zoiets kan werken zowel werken bij de Delftsestraat als op op de Hang bij de Markthal, wat er nu inderdaad vreselijk uitziet.
Old September 23rd, 2017, 06:39 AM   #4176
Maarten_Mulder
Registered User

Maarten_Mulder's Avatar

Likes (Received): 900

Langzaam (aan de hand van een masterplan) plot voor plot invullen met in het oog springende hoogbouw, dan krijg je vanzelf goodwill bij de bevolking omdat die eindelijk iets visueel ziens verschijnen. Vervolgens krijg je de biergarten en andere ondernemers wel uit de te slopen panden omdat dan zichtbaar is dat die wederopbouwtroep niet op die plek hoort te staan. Geef diezelfde ondernemers vervolgens voorrang zich ergens anders te vestigen op een toonaangevende plek (bijvoorbeeld rond de Europoint-torens (The James, Merwehavens) en we hebben een win-win-situatie (Central District kan zich ein-de-lijk ontwikkelen en M4H krijgt een duidelijke impuls) .

vb2, Topaas, EPA001, VictorJ liked this post
Maarten_Mulder no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2017, 09:43 AM   #4177
Denoordrotterdammer
Senior Member

Denoordrotterdammer's Avatar

Likes (Received): 61

Ik vraag me af wie zich in deze kantoren gaat vestigen... vooral als er twee torens gepland staan naast Centraal. De Rotterdamse kantorenmarkt is simpelweg niet zo bijzonder sterk. Alles en iedereen wil in Amsterdam zitten, en deze trend lijkt zich door te zetten.

Same Old Place liked this post
Denoordrotterdammer no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2017, 10:11 AM   #4178
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 15271

Quote:
Originally Posted by zus
Helaas moeten we constateren dat sprake is van geleidelijke verpaupering. De Luchtsingel schreeuwt om structureel onderhoud en de buitenruimte mist basale zaken.
Voor de aansprakelijkheid van ontwerpfouten moet je bij de architect zijn, niet bij degene wie het in de maag hebt gesplitst.

Ik durf inmiddels ook wel de weddenschap aan wat de favoriete drinkplek is van de Rotterdamse redactie van het Algemeen Dagblad. Maar dat was me na de nogal gestuurde kop van dit bericht al duidelijk.

jb_nl liked this post
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2017, 01:17 PM   #4179
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 26654

Quote:
Originally Posted by Denoordrotterdammer View Post
Ik vraag me af wie zich in deze kantoren gaat vestigen... vooral als er twee torens gepland staan naast Centraal. De Rotterdamse kantorenmarkt is simpelweg niet zo bijzonder sterk. Alles en iedereen wil in Amsterdam zitten, en deze trend lijkt zich door te zetten.
Coolblue naar het schijnt maar daar houdt het idd wel mee op. Verder zou ik me hier vooral op woningen en een enkel hotel concentreren.

isildur25 liked this post
Eric Offereins está en línea ahora   Reply With Quote
Old September 23rd, 2017, 06:24 PM   #4180
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 5081

Quote:
Originally Posted by Woembah View Post
Ik ben het eens met ZUS. Het gaat mij er niet om hoe mooi of lelijk de huidige panden zijn, ze functioneren gewoon uitstekend en bieden iets wat voor Rotterdam enorm belangrijk is, namelijk levendigheid. Het is een gebied geworden met een smoel waar geen wolkenkrabber aan kan tippen. Dát maakt het behoudenswaardig.

Er is genoeg plek hier waar niks staat, bouw eerst dat maar vol.
Prima, als jij en iedereen die het met je eens is even 52mln samen op tafel leggen om de belastingbetaler te compenseren, dan kunnen jullie lekker blijven genieten van instellingen die niet een marktconforme huur betalen maar een huur die alleen kan omdat het tijdelijk is. Een huur die alleen kan omdat er in de toekomst andere ontwikkelingen hier op stapel staan.

Dat willen velen voor het gemak nog wel eens vergeten. Tijdelijkheid kan niet eeuwig blijven bestaan.

Maarten_Mulder, Mr Sky liked this post
Skyscrapercitizen no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules