search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Groningen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old August 25th, 2016, 10:41 PM   #5701
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Likes (Received): 304

Tja die professoren merken er natuurlijk niets van als de sociale voorzieningen naar de klote gaan. Die hebben ze helemaal niet nodig.
D1N0 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old August 26th, 2016, 12:01 AM   #5702
njoy
hoog boven Groningen!

Likes (Received): 120

Quote:
Originally Posted by Bjarte View Post
Mooie opinie, wel een beetje huiliehuilie. Maar op de grote lijnen wel mee eens.
Dat is ook mijn gedachte. De elite (zittende bestuurders) drukt er opnieuw een besluit doorheen waar de burger niet op zit te wachten (blijkt uit het referendum), en deze heren verwoorden dat netjes. Hun vraagtekens bij het democratisch gehalte van de gemeentelijke herindeling in de provincie Groningen vind ik begrijpelijk en terecht.

Dat staat overigens los van de vraag of een herindeling nodig en wenselijk is. Ook al vindt de burger dat het allemaal niet hoeft, dan wil dat nog niet zeggen dat de gemeente Haren sterk genoeg is om zelfstandig te blijven. Of dat in de huidige vorm kan heb ik sterke twijfels over.

Een oplossing zou kunnen zijn zoals we op dit moment zien bij Ten Boer. Die gemeente heeft al enkele jaren geleden vrijwel alle taken overgedragen/uitbesteed aan ambtenaren van de gemeente Groningen. Zo lift Ten Boer mee op de deskundigheid van de Groningse ambtenaren (vanwege schaalvoordelen ook gunstig voor de stad Groningen), terwijl inwoners van de gemeente Ten Boer nog wel zelf kunnen beslissen over allerlei onderwerpen die de inwoners van deze gemeente aangaan. Volgens mij sla je dan twee vliegen in één klap. Het bestuur staat nog steeds dichtbij de burgers, en kan tegelijk beschikken over voldoende deskundigheid.
njoy no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2016, 08:13 AM   #5703
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Likes (Received): 97

'De elite'. Tja, dan neem ik je verder al niet meer serieus.

Judazzz liked this post
Hoogholtje no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2016, 08:42 AM   #5704
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 627

Impliceert ook dat datgene wat doorgedrukt wordt altijd het slechtste is.
Daar kun je ook nog wel wat bomen over opzetten, maar dat is altijd wetenschap achteraf.
Er zullen uiteraard doorgedrukte zaken zijn waar we niet beter van geworden zijn, maar andersom zullen ze er ook zijn.
Bovendien is die beoordeling vaak ook arbitrair/persoonlijk/onderwerp gerelateerd. Er zullen zaken/projecten zijn waar dat doordrukken geen probleem is omdat je het zelf aanhangt, in andere gevallen is het een welkom argument om te gebruiken.
Tenzij je vindt dat de stem van het volk altijd leidend moet zijn.
maral está en línea ahora   Reply With Quote
Old August 26th, 2016, 12:02 PM   #5705
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

'de elite' wordt gebruikt om stemmen te ronselen onder 'het volk' mensen die nergens voor doorgeleerd hebben en iedereen die maar een beetje gestudeerd heeft wantrouwen. Maar wat willen ze nou? Hoe is Nederland het land geworden wat het is? Niet door rapaille, nee door de elites. En zo elitair zijn de provinciebestuurders nou ook weer niet. Die twee profs uit haren zijn veel meer elitair dan Patrick Brouns of Nienke Homan (die gewoon ergens in een apartementje in de Korrewegwijk woont). Als je het al over elite hebt dan is Haren, het Wassenaar van het Noorden, daar een uitstekend voorbeeld van. Verder is het opinietje in het NRC een uitstekend voorbeeld van Holle retoriek. Blijkt maar weer dat ook mensen met een Professortitel gewone mensen zijn.
Old August 28th, 2016, 03:13 PM   #5706
njoy
hoog boven Groningen!

Quote:
Originally Posted by Hoogholtje View Post
'De elite'. Tja, dan neem ik je verder al niet meer serieus.
Je kan toch moeilijk ontkennen dat degenen die de macht hebben (en als het gaat om gemeentelijke herindelingen dan zijn dat de bestuurders van de provincie, gesteund door de landelijke politiek en veel gemeenteraden) gerekend mogen worden tot 'de elite'. Veel burgers, en vooral het onwetende 'klootjesvolk', zullen dat in ieder geval wel zo ervaren. Of iemand daadwerkelijk tot 'de' elite behoort is uiteraard subjectief.

Besturen en politieke keuzes maken is lastig. Aan de ene kant hopen we dat bestuurders en politici op basis van feiten, realisme en verstand tot een besluit komen. Feit is dat dit lang niet altijd gebeurt. Kijk naar de totstandkoming van de Euro (inclusief bananenrepublieken), het verdrag van Schengen (zonder buitengrens) of het zwabberende Nederlandse klimaatbeleid. Door dit soort geblunder vertrouwt een groot deel van het volk er niet meer op dat politici deskundig genoeg zijn om belangrijke besluiten te nemen.

Feit is ook dat 'het volk' doorgaans nog minder goed in staat is een juist besluit te nemen. Angsten en emoties spelen vaak een belangrijke terwijl het veel burgers ontbreekt aan een langetermijnvisie of voldoende informatie. Voeg daar aan toe dat de burger steeds mondiger wordt, dat 'de elite' doet alsof de mening van het volk heel belangrijk is, maar dat de vaak ongenuanceerde mening van een groot deel het volk terzijde wordt geschoven, dan vind ik het niet vreemd dat de kloof tussen bevolking en bestuurlijke elite steeds groter wordt.

Een oplossing weet ik ook niet. Wat wel zal helpen is dat bestuurders en politici hun besluiten duidelijker toelichten, dat bepaalde taboes overboord worden gezet (waarom kan artikel 1 Grondwet niet worden veranderd? Waarom kan het achterhaalde Vluchtelingenverdrag niet worden opgezegd? Waarom kan er geen Neuro komen?), maar ook dat burgers wat meer ontvankelijk worden voor argumenten in plaats van emoties. Helaas zie ik zo'n proces nog niet snel ontstaan. Het omgekeerde lijkt eerder het geval, waardoor ik vrees dat de kloof tussen het volk en het bestuur nog veel groter zal worden.
Old August 28th, 2016, 04:12 PM   #5707
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Quote:
Originally Posted by njoy View Post
Je kan toch moeilijk ontkennen dat degenen die de macht hebben (en als het gaat om gemeentelijke herindelingen dan zijn dat de bestuurders van de provincie, gesteund door de landelijke politiek en veel gemeenteraden) gerekend mogen worden tot 'de elite'. Veel burgers, en vooral het onwetende 'klootjesvolk', zullen dat in ieder geval wel zo ervaren. Of iemand daadwerkelijk tot 'de' elite behoort is uiteraard subjectief.

Besturen en politieke keuzes maken is lastig. Aan de ene kant hopen we dat bestuurders en politici op basis van feiten, realisme en verstand tot een besluit komen. Feit is dat dit lang niet altijd gebeurt. Kijk naar de totstandkoming van de Euro (inclusief bananenrepublieken), het verdrag van Schengen (zonder buitengrens) of het zwabberende Nederlandse klimaatbeleid. Door dit soort geblunder vertrouwt een groot deel van het volk er niet meer op dat politici deskundig genoeg zijn om belangrijke besluiten te nemen.

Feit is ook dat 'het volk' doorgaans nog minder goed in staat is een juist besluit te nemen. Angsten en emoties spelen vaak een belangrijke terwijl het veel burgers ontbreekt aan een langetermijnvisie of voldoende informatie. Voeg daar aan toe dat de burger steeds mondiger wordt, dat 'de elite' doet alsof de mening van het volk heel belangrijk is, maar dat de vaak ongenuanceerde mening van een groot deel het volk terzijde wordt geschoven, dan vind ik het niet vreemd dat de kloof tussen bevolking en bestuurlijke elite steeds groter wordt.

Een oplossing weet ik ook niet. Wat wel zal helpen is dat bestuurders en politici hun besluiten duidelijker toelichten, dat bepaalde taboes overboord worden gezet (waarom kan artikel 1 Grondwet niet worden veranderd? Waarom kan het achterhaalde Vluchtelingenverdrag niet worden opgezegd? Waarom kan er geen Neuro komen?), maar ook dat burgers wat meer ontvankelijk worden voor argumenten in plaats van emoties. Helaas zie ik zo'n proces nog niet snel ontstaan. Het omgekeerde lijkt eerder het geval, waardoor ik vrees dat de kloof tussen het volk en het bestuur nog veel groter zal worden.
Dat PVV geneuzel verkondig je maar elders.
Old August 28th, 2016, 08:50 PM   #5708
njoy
hoog boven Groningen!

Quote:
Originally Posted by D1N0 View Post
Dat PVV geneuzel verkondig je maar elders.
En dat zeg jij; degene die vaak ongenuanceerde oneliners op dit forum plempt. Zo bekeken ben jij weinig anders dan PVV'ers waar je kennelijk zo op neerkijkt. Velen daarvan zijn, net als jij, niet ruimdenkend en nogal intolerant ten aanzien van meningen die anders zijn dan hun eigen mening.

Het onlangs gepubliceerde PVV-verkiezingsprogramma vind ik overigens slecht. De-islamisering vind ik prima (want: hoe meer islam, hoe meer ellende. Een wetmatigheid die wereldwijd opgaat), maar veel voorstellen daartoe van de PVV slaan nergens op. Ook veel andere punten in dat programma zijn absurd. De partij doet zelfs alsof er geen klimaatprobleem is. Hoewel de PVV niet mijn partij is vind ik het goed dat deze partij bestaat. Het biedt enig tegenwicht aan politiek-correcte oude partijen, en dwingt die partijen om met een hedendaagse blik naar onderwerpen als immigratie, islam en Europa te kijken.
Old August 29th, 2016, 09:43 AM   #5709
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Dank je NJOY en ik verander niet mijnheer de salonracist. Van mij mag de pvv verboden worden. Veel erger dan de islam.
Old August 29th, 2016, 05:30 PM   #5710
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hoogholtje View Post
Met de gewenste uitkomst.....

https://www.coelo.nl/images/rapporte...erindeling.pdf
Old August 29th, 2016, 05:59 PM   #5711
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

U vraagt, wij draaien. Incompetent B&W van Haren.

https://twitter.com/Alfred_Meester/s...67774304264192
Quote:
@GemHaren presenteert financieel rapport en stuurt alle media - op regionale omroep na - weg. Leve de democratie en de kritische pers.

Last edited by Hoogholtje; August 29th, 2016 at 06:18 PM.
Old August 29th, 2016, 07:26 PM   #5712
njoy
hoog boven Groningen!

Quote:
Dank je NJOY en ik verander niet mijnheer de salonracist. Van mij mag de pvv verboden worden. Veel erger dan de islam.
Hihi, salonracist? (over welk ras, gaat het eigenlijk?) Lekker intolerant ben je weer.
Maar zo redeneren wel meer PvdA'ers/D66'ers/gutmenschen: islam = liefde, de PVV is het grote kwaad dat bestreden moet worden. Pas als dat is gelukt kunnen we rustig slapen.
Old August 29th, 2016, 09:29 PM   #5713
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Dag Njoy... als je zelf niet opzout dan ignore ik je wel. Ik laat me niet treiteren door rechts tuig.

Last edited by D1N0; August 29th, 2016 at 09:39 PM.
Old August 30th, 2016, 12:33 PM   #5714
njoy
hoog boven Groningen!

Quote:
Dag Njoy... als je zelf niet opzout dan ignore ik je wel. Ik laat me niet treiteren door rechts tuig.
Ahh gossie, ben je getreiterd? Hoe kan dat toch? Je bent zo'n lief, genuanceerd en vredelievend persoontje, dat altijd een oor heeft voor de mening van een ander...

Maar ik 'zout' niet op. Waarom zou ik?
Ignoren? Mij een zorg Al kan ik het me in jouw situatie voorstellen. Het is natuurlijk best pijnlijk als je wordt geconfronteerd met je eigen bekrompen denkbeelden en intolerantie, die je anderen verwijt. Dan is negeren wel zo veilig. Doen alsof iets niet bestaat, dan is er ook geen probleem. Velen zijn je voorgegaan.
Old August 30th, 2016, 06:51 PM   #5715
Anaximenes
Registered User

Likes (Received): 4

Beste D1N0 & njoy,

Hoe gaat 't ermee? Goed, hoop ik. Ik maakte me een beetje zorgen, gezien de discussie hierboven die een beetje uit de hand is gelopen. Ik denk dat jullie een beetje zijn doorgeschoten in elkaars vooroordelen over de groeperingen waar jullie wel of niet toe behoren of sympathieën voor hebben. Mij maakt het niet zozeer uit waar jullie voor willen stemmen. Ik begrijp de aftakking van de discussie wel, maar niet hoe de afhandeling gaat. Het medium, internet, is niet geschikt voor dit soort discussies. De woorden zijn vaak minder genuanceerd dan zou moeten en mensen kunnen sneller onaardiger tegen elkaar zijn of elkaar eerder als onaardig zien, omdat context en intonatie mist. Uiteindelijk wil ik jullie vragen om te strijdbijl te begraven. Uiteindelijk is dit een hoogbouwforum en kunnen we het beste over bouwprojecten ouwehoeren. Natuurlijk is er ruimte voor kritiek op beleidsvormen, etcetera, maar misschien moeten we hier een uitgebreide maatschappelijke discussie wat meer op een laag pitje houden. Dat maakt de kroug al snel weer wat gezelliger.

Martini-stad, railway stick, njoy, Turf liked this post
Anaximenes no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2016, 09:07 PM   #5716
njoy
hoog boven Groningen!

Je hebt gelijk, zo is het mooi geweest. Een discussie als hierboven had beter in een echte kroeg (of desnoods in privé-berichten) gevoerd kunnen worden en niet in een publiek digitaal forum.
Old September 1st, 2016, 12:24 PM   #5717
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 806

Quote:
Originally Posted by njoy View Post
Besturen en politieke keuzes maken is lastig. Aan de ene kant hopen we dat bestuurders en politici op basis van feiten, realisme en verstand tot een besluit komen. Feit is dat dit lang niet altijd gebeurt.
Eens. In Duitsland heb je vaak burgemeesters die niet van een partij zijn. Daar zou ik in Nederland ook wel voor zijn. Onafhankelijke personen die niet worden beďnvloed door partijpolitiek. Op papier staat een burgemeester weliswaar boven de partijen, maar de praktijk werkt in veel gevallen helaas heel anders.
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik no está en línea   Reply With Quote
Old September 6th, 2016, 12:18 AM   #5718
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Haren heeft besloten niet meer met Groningen te praten. Dikke vinger Stad en Provincie, Den Haag wij blijven zelfstandig.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/167404...onder-curatele

Dat heeft dus direct gevolgen voor het gemeentebestuur, dat nu onder curatele komt te staan. Het gemeentebestuur is verplicht mee te werken aan herindeling. De provincie kan nu ingrijpen, door dit besluit terug te draaien, omdat het niet in het belang is van de inwoners van Haren. Men is overduidelijk van het padje af daar.
Old September 6th, 2016, 08:31 AM   #5719
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Ze komen in Haren van een hele koude kermis terug. Wat een amateurs. Triest voor de bewoners.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/167410...euze-van-Haren

Quote:
Gedeputeerde Patrick Brouns vindt het 'onverstandig' van de gemeente Haren om niet meer bij gesprekken die tot herindeling leiden aan te schuiven.
De meerderheid van de raad besloot maandagavond tijdens de raadsvergadering om de stekker uit het herindelingstraject te trekken.

Gebrek aan bestuurskracht
'Het is een onverstandige keuze, die geen enkel recht doen aan de inwoners van Haren. Het is het zoveelste besluit sinds 2007 wat weer gewijzigd wordt en daarmee een voorbeeld van de reden waarom wij ingrijpen. Het is duidelijk een gebrek aan bestuurskracht in deze gemeente', zegt Brouns.

Belangen
Met de beslissing geeft Haren de regie uit handen en kan geen invloed meer uitoefenen in beslissingen in een eventuele toekomstige fusie met gemeenten Groningen of Ten Boer. 'Haren kiest er voor om niet meer in de belangen van de bewoners mee te spreken. Ze geven daarmee een behoorlijke verantwoordelijkheid uit handen. Dat betekent dat wij als provincie er voor moeten zorgen dat de belangen van inwoners worden gewaarborgd.'

De beslissing van Haren betekent ook dat de gemeente onder curatele komt te staan en geen nieuwe financiële verplichtingen aan kan gaan. 'We zullen moeten gaan kijken op welke wijze we de toezicht vorm gaan geven', zegt Brouns.

COELO-rapport
Gemeente Haren baseerde de beslissing mede op het COELO-rapport waarin werd geconcludeerd dat er geen reden meer was om mee te werken aan een herindeling met Groningen en Ten Boer. Het rapport concludeerde dat de zwakke financiële positie geen reden geeft voor herindeling.

'Dat vind ik ongelooflijk', zegt Brouns. 'Wat er eigenlijk in het rapport staat is dat er stevig bezuinigd moet worden en als bewoner krijg je er minder voor.'

Volgende week dinsdag wordt de herindeling in Haren behandeld in het college van Gedeputeerde Staten.

Last edited by Hoogholtje; September 6th, 2016 at 09:05 AM.
Old September 6th, 2016, 10:13 AM   #5720
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 806

Ik gebruik een gebrek aan bestuurskracht altijd als argument vóór herindeling en daarin staat Haren echt niet alleen. Het probleem is dat juist dat gebrek er vaak toe leidt dat er steeds zand in de motor wordt gestrooid. Het is weer amateurisme ten top.

Zelf ben ik momenteel indirect betrokken bij een fusietraject elders in Noord Nederland. De honden lusten er geen brood van.
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules