daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Closed Thread

Thread Tools Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
Old March 9th, 2006, 04:06 PM   #1
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 3

SINT-DENIJS | The Loop

EDIT PUINKABOUTER: nieuwe inleidende openingspost in de maak!

De terreinen van het voormalige vliegveld van Sint-Denijs-Westrem hebben een nieuwe bestemming gekregen, geconcretiseerd in een nieuw wettelijk kader, namelijk het "RUP Handelsbeurssite". Dit RUP zette de poort open naar de ontwikkeling van een nieuwe stadswijk, onder de werknaam "The Loop". De ontwikkelingen zijn vooral bedoeld voor de privésector, en zullen gebeuren op het tempo van de plaatselijke markt. Streefdoel is het hele gebied herbestemd te hebben tegen 2030.

Programma:
  • Kantoren: 155.000 m²
  • Kantoorachtigen: 150.000m²
  • Leisure: 40.000 m²
  • Retail: 69.000m²
  • Uitbreiding Flexpo: 40.000m²
  • Residentieel: 98.500m² (waarvan 33.500m² kortverblijf)

Tekst & Beeld:

Bouwveld 1: Woningen & Kantoorachtigen

(De 5 'druppels' rechts)

Bouwveld 2: Natuurgebied

Bouwveld 4: Ziekenhuis (Maria-Middelares)

Bouwveld 5: Kantoorachtigen

Oost:

West:

Bouwveld 6: reeds aanwezige KMO

Bouwveld 7: Kantoorachtigen en kortverblijf residentieel

Bouwveld 8: Kantoren

Bouwvelden 9 & 10: Flanders Expo, AVS Televisie & Holiday Inn

Bouwveld 12: Centrale winkelzone (outlet, cinemacomplex, decathlon?)

Bouwveld 15: IKEA

Bouwveld 16: Wonen en kantoorachtigen

image hosted on flickr

image hosted on flickr

Bouwveld 18: KBC Arteveldetoren

(Wordt nog aangevuld)

Film:

Opmerking: de beelden die gebruikt worden in dit filmpje zijn verouderd en hebben nog minder concrete illustratiewaarde dan de afbeeldingen die hierboven opgelijst staan. Het filmpje is wel geschikt om een idee te krijgen van de ontwikkelingen die op dit terrein in het algemeen mogelijk zijn.

Ruimtelijk Uitvoeringsplan Handelsbeurssite:

Relevante threads:

Recentste fotoreportages:

Last edited by Puinkabouter; August 29th, 2011 at 05:07 PM. Reason: Schrijven van een openingspost
giergel no está en línea  

Sponsored Links

Old March 9th, 2006, 06:02 PM   #2
L-er
...

L-er's Avatar

Likes (Received): 0

29 bouwlagen is idd niet mis voor een stad als Gent. Ziet er knap uit. Vooral die laatste renderings laten het beste verhopen. Wanneer zouden de werken beginnen?
L-er no está en línea  
Old March 9th, 2006, 07:04 PM   #3
Moren-o
City Slacker

Moren-o's Avatar

Likes (Received): 2

wow, mooie duidelijke plannen van Gent.
Zeer informatief

En 29 bouwlagen zou toch al een dikke 100 à 110m betekenen.
Old March 9th, 2006, 10:03 PM   #4
Kingsken
Unregistered User

Mooi project! 100m zou een mooie start zijn voor Gent. Maar zulke torens gaan ze ook aan het sint-pieters station bouwen niet waar?
Old March 10th, 2006, 11:50 AM   #5
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Er komen torens aan het Sint Pietersstation maar het zal er niet zo komen uit te zien zoals op de renderings.
Old March 11th, 2006, 02:36 PM   #6
yuco
Registered User

Het gaat dus toch door? Ik denk dat ik hier vorig jaar al eens iets over gelezen had in de krant, maar de Gentse middenstand zou de plannen de kop ingedrukt hebben (vooral door de mogelijke komst van IKEA naar dit nieuwe stadsgedeelte)?
yuco no está en línea  
Old March 12th, 2006, 06:10 PM   #7
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

Likes (Received): 21

Ik vind het ook raar dat men nu opnieuw plannen maakt voor hoogbouw aan de expo, terwijl vorig jaar nog de tele atlas is afgekeurd.
Laat ons hopen dat dit project er wel doorkomt.
N.V. no está en línea  
Old April 28th, 2006, 07:36 PM   #8
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Dat ziet er in ieder geval spectaculair uit! Hopelijk wordt het ook zo gebouwd als op de renderings.
Old April 28th, 2006, 07:44 PM   #9
ketje
Funk me

ketje's Avatar

Gat dat masterplan van flanders expo nu uitgevoerd worden?
ketje no está en línea  
Old April 28th, 2006, 08:15 PM   #10
Moren-o
City Slacker

Moren-o's Avatar

Staat in relatief groot contrast met de omgeving.
Als de individuele ontwerpen meevallen zijn zie ik het masterplan goed in.
Old March 17th, 2007, 05:02 PM   #11
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 692

Pomdidom-pom.

Dit masterplan heet ondertussen "Gent - The loop", en er bestaat een pagina over op de site van het AGSOB, maar zoals gewoonlijk staat daar maar zeer beperkte informatie op. Maar misschien toch even deze twee beelden meegeven:

Luchtfoto van het te ontwikkelen gebied

Een impressie van het deelgebied ten zuiden van Flanders Expo, zo lijkt het mij. Je kan in elk geval de eindhalte van tram 1 zien op het beeld.

Ik vang af en toe geruchten op dat IKEA zich er al vrij binnenkort zal installeren. Ik kom weliswaar omzeggens nooit in die buurt, dus ik zou niet weten of daar ondertussen al iets aan de hand is.

AGSOB zegt dat de aanleg van de hoofdinfrastructuur rond deze tijd zou moeten beginnen, en dat de start van de projectontwikkeling is voorzien voor de tweede helft van dit jaar.
Old March 17th, 2007, 10:55 PM   #12
ketje
Funk me

ketje's Avatar

Ik znap niet dat er over zo'n gigantisch project niet meer gecommuniceerd wordt!

Wie is er bijvoorbeeld de architect van?
ketje no está en línea  
Old March 18th, 2007, 11:00 AM   #13
ices
Registered User

Likes (Received): 1

Laat het woord 'geruchten' maar wegvallen: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...ea/index.shtml
ices no está en línea  
Old April 20th, 2007, 05:32 PM   #14
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Dolle pret. Dan kan ik met den tram naar den IKEA. Ik hou wel van IKEA, maar we moeten altijd tot in Ternat om er te geraken. Bah.

Die sfeerbeelden voor The Loop liggen wel nogal uiteen. Hier heb ik nog een of andere verdwaalde rendering (ik weet al niet meer wààr ik die gevonden heb)... als je je een beetje kan plaatsen/oriënteren, kan je vergelijken met bovenstaande impressie. Het is redelijk anders.

Old April 20th, 2007, 06:01 PM   #15
L-er
...

L-er's Avatar

Er is blijkbaar maar heel weinig informatie hieromtrent. Zonde voor zo'n belangrijk project op zo'n belangrijke plaats met zo'n belangrijke functie. Voorlopig kun je nog maar weinig opmaken uit de weinige beelden, maar ik ben alvast heel benieuwd...
L-er no está en línea  
Old April 27th, 2007, 04:40 PM   #16
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Quote:
Originally Posted by ices View Post
Laat het woord 'geruchten' maar wegvallen: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...ea/index.shtml
Inderdaad. Er is binnenkort een infovergadering hierover - en uit de aankondiging kan je afleiden dat ze er graag zo snel mogelijk aan willen beginnen (gewenste start v/d bouwwerken is nog 1e helf 2007).

klik!
Old May 11th, 2007, 11:49 PM   #17
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Het project heeft trouwens een eigen site. Voorlopig kan je er weliswaar weinig uit opmaken: http://www.theloop.be.

Btw, ik heb zo mijn bedenkingen bij de naam "The Loop" voor het nieuwe stadsdeel. Het wordt zo genoemd omdat een of andere franse piloot boven Sint-Denijs de eerste geslaagde looping in de geschiedenis zou hebben gevlogen... mij best... maar waarom moest het een Engelse naam zijn? En het bekt toch ook helemaal niet goed? Ik hoop stiekem dat er nog een naamsverandering van komt, ooit...
Old May 19th, 2007, 06:53 PM   #18
himbaman
Registered User

himbaman's Avatar

Likes (Received): 17

zit hier eigenlijk iemand op te wachten? volgens mij zal dit project tot een verzwakking van het stadscentrum leiden, het zal de mensen aanmoedigen om met de auto te gaan winkelen, de verkeersproblemen op de kortrijkse steenweg en de E40 verergeren, en, -om af te sluiten, de mensen aanmoedigen zich in de suburbs in het zuiden van Gent te gaan vestigen ipv in de stad, vanwaar het gemakkelijker is om met de auto even naar "the loop" te rijden voor boodschappen en ontspanning, dan naar het moeilijk (met de auto)bereikbare handelsapparaat in het centrum.
kortom, een project dat misschien thuishoort in één of ander suburbia aan de Amerikaanse West-coast(waartoe bepaalde politici vlaanderen graag zouden herleiden), maar dus niet in een Stad die duurzame ontwikkeling in stedenbouw en mobiliteit als doelstelling heeft.
Ik stel mij de vraag wie baat heeft bij de ontwikkeling van "the loop". Het AGSOB?, Artexis(die de gronden van flanders expo bezit)?, de winkelketens die er zich willen vestigen(waarvan de winst naar de multinationale concerns gaat)?, de "old boys"(zie "knack") van Geert Versnick?
Wie er al alleszinds géén baat zal bij hebben, zijn de meubelhandelaars. (zie hieronder)

"De Morgen" van 02/05 vie Gentblogt:
Oost-Vlaanderen is misnoegd en gewaagt van een nettoverlies van 100 tot 400 jobs in de regio door de komst van Ikea, vooral in de meubelindustrie en meubelhandel. "Een Ikea aan de rand van de stad zal ook de al hoge commerciële leegstand in Gent verder doen oplopen en de aantrekkelijkheid van Gent als commercieel centrum geen goed doen", vreest Unizo.
himbaman no está en línea  
Old May 20th, 2007, 08:13 PM   #19
buzy
Registered User

buzy's Avatar

Quote:
Originally Posted by himbaman View Post
... de winkelketens die er zich willen vestigen(waarvan de winst naar de multinationale concerns gaat)?,
Dat is nu in het centrum van de stad ook al zo, zeker ?
buzy no está en línea  
Old May 20th, 2007, 08:27 PM   #20
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Idd.

Ik denk overigens niet dat dit de binnenstad zal verzwakken. Die blijft gezelliger en dus aantrekkelijker dan "the loop" (wat een k*knaam), wat ze daar ook van mogen maken.

Noem mij overigens een fashion diva ofzo, maar het zijn meestal niet dezelfde mensen die kleren kopen in de JBC en Pecotex (langs autowegen) of in de Zara, Mexx, WE en H&M (in stadscentra)...

Overigens, wat dat banenverlies betreft, daar heeft iedereen andere cijfers over. UNIZO spreekt van een nettoverlies van 400 banen, Stad Gent zegt dat er netto 400 banen bijkomen... Het is overigens nogal wiedes dat een organisatie van zelfstandige ondernemers per definitie gekant is tegen het installeren van een chain store.

Closed Thread

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules