daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Nieuws

Nieuws Nieuwe plannen, projecten en studies en overige actuele berichten

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old November 27th, 2004, 06:10 PM   #1
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 24

Plannen 120 meter hoge toren Nijmegen!

ik weet niet of dit al bekend was, maar na een beetje research op het net zag ik dit

publicatie datum: 15-11-2004

bron: de Gelderlander

Achter de Hezelpoort in Nijmegen-West wordt mogelijk een gebouw van 120 meter!! hoog neergezet. Deze woontoren zou, op de schoorsteen van Electrabel na, veruit het hoogste gebouw van de stad worden.De toren is onderdeel van zeer voorlopige plannen van Strukton Bouw en Vastgoed om de kop van de spoorzone achter de Hezelpoort te bebouwen. Die voorzien in een herontwikkeling met laag- en hoogbouw en een grote ondergrondse parkeergarage. Deze is niet alleen bedoeld voor bewoners maar ook voor bezoekers van de binnenstad.Als de woontoren inderdaad wordt verwezenlijkt zou de stad ineens een forse sprong maken in het streven om meer de hoogte in te gaan dan tot nog toe het geval is. Afgezien van de 150 meter hoge schoorsteen van de elektriciteitscentrale is het Erasmusgebouw aan de Heijendaalseweg met iets meer dan 88 meter het hoogste gebouw van de stad. Voor het gebied tegenover dagblad De Gelderlander betekent het dat hoogbouw opnieuw in beeld komt. De Parijse architect Henri Ciriani kwam in 1993 met een ontwerp voor een 'wolkenkrabber' van 90 meter hoog. Het gebouw van 30 verdiepingen zou daarmee boven de St.-Stevenstoren uitsteken. In 1996 werd het plan geschrapt omdat er geen financiers voor waren te vinden.Strukton en mede-ontwikkelaar ICE-Ontwikkeling presenteren de plannen dinsdagavond (om 20.00 uur in het Stedelijk Gymnasium) aan omwonenden en andere belangstellenden. Met enige nadruk wordt in een uitnodiging aan hen gesteld dat het alleen nog om een 'visie' gaat die 'nog geen enkele status' heeft. De bouwers willen op het terrein verschillende functies samenbrengen: 'wonen, werken, verblijven, ontmoeten en parkeren'.Het plan is ten dele voortgekomen uit de zoektocht van de gemeente naar een geschikte locatie voor een nieuwe parkeergarage in deze hoek van de stad. Onder het Joris Ivensplein bleek technisch niet haalbaar. Daarna viel het oog op de locatie achter de Hezelpoort en klopte de gemeente bij Strukton en ICE aan, die deze wens vervolgens hebben verwerkt in hun plan.

dat klinkt goed. ik denk dat een hoop mensen hier wel blij mee zijn.

impressies heb ik niet gevonden, die komen misschien nog
Dr. Dubai no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old November 27th, 2004, 06:19 PM   #2
caspervc
Registered User

caspervc's Avatar

Likes (Received): 8

grappig, al vind ik hoogbouw niet echt iets voor nijmegen. Nijmegen heeft m.i juist een mooi stadsgezicht door de heuvelen en de waal waar het supermooi aan ligt.. ik weet niet of hoogbouw dit stadsgezicht versterkt.

Casper
caspervc no está en línea   Reply With Quote
Old November 27th, 2004, 07:13 PM   #3
Bibelo
Registered User

Bibelo's Avatar

Likes (Received): 140

ey, señor Dubai, doe wat aan je research, soms is er op dit forum meer te vinden dan je denkt. Hier de link
naar de thread waar een impressie + paar foto's staan.
Bibelo no está en línea   Reply With Quote
Old November 27th, 2004, 09:06 PM   #4
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 24

ooh, sorry. dat had ik niet gezien. ik had die thread toevallig de laatste weken niet gevolgd en zag dit op internet staan.
Dr. Dubai no está en línea   Reply With Quote
Old November 27th, 2004, 09:40 PM   #5
empersouf
Registered User

empersouf's Avatar

Likes (Received): 22

Zeker wel goed nieuws, 120m. Daar kunnen we in Utracht nog wat van leren.
empersouf no está en línea   Reply With Quote
Old November 27th, 2004, 11:43 PM   #6
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 4279

gefeliciteerd nijmegen! steekt er naast de schoorsteen nog wat van de rest boven de appel- en perenboompjes uit van de betuwe. goed nieuws!
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old November 28th, 2004, 01:32 AM   #7
Bibelo
Registered User

Bibelo's Avatar

Likes (Received): 140

Quote:
Originally Posted by [email protected]
steekt er naast de schoorsteen nog wat van de rest boven de appel- en perenboompjes uit van de betuwe.
vergeet de lantaarnpalen en flitspalen (berucht) niet hé!
Bibelo no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules