search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old December 4th, 2016, 06:24 PM   #7441
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 19329

Quote:
Originally Posted by Rkastelan View Post
Maar de Welstandscommissie is er niet voor de lol.
Het is hun taak te oordelen of een ontwerp en programma voor een bouwwerk voldoet aan de eisen en wensen van de gemeente op die locatie.
In het licht van deze taak omschrijving is het hun taak om de gemeente te behoeden van deze fout en ontwikkelaars tegen te houden. Ik kan me totaal niet voorstellen dat zowel het ontwerp als programma werkelijk wenselijk voor de gemeente en haar inwoners is.

ontwerp: ja, programma: nee

hier staat de welstandsnota:
http://www.rotterdam.nl/welstandsnotarotterdam

Rkastelan liked this post
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old December 5th, 2016, 06:42 PM   #7442
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 4065

Sprak vandaag een medewerker van de Kalok op de Lijnbaan (onder die onderdoorgang). Die moeten er straks uit maar weten nog niet of ze een vervangende plek krijgen. Ze weten ook nog niet wanneer, misschien komend voorjaar. Ik kom daar al jaren voor mijn periodieke patat pinda. Zou toch jammer zijn als die helemaal verdwijnen.

Dat hele stuk moet leeg volgens mij, ook de net vernieuwde Mac store neem ik aan. Zal wel een flinke periode gek zijn een stuk lijnbaan met aan 1 kant bouwplaats. En wat krijg je dan terug? Een Primark en een handvol woningen. Of het dat waard is... naar mijn mening in ieder geval niet!
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
en blijf op de hoogte van het laatste XL nieuws!

jb_nl liked this post
Skyscrapercitizen no está en línea   Reply With Quote
Old December 5th, 2016, 07:50 PM   #7443
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 4177

Dat is helemaal balen zeg! Kalok is inderdaad heerlijk en goedkoop! Dan is dit nog meer een verlies voor de stad als dit gruwel ervoor terugkomt.

Hoe heeft de welstandscie dit ontwerp in hemelsnaam goed kunnen keuren? Voor het centrum gelden extra hoge kwaliteitseisen. Maar dit geval doet me nog het meest aan een Bijlmerflat denken met jaren 80 balkons met van die metalen spijlen. Diep- en dieptreurig en absoluut geen centrumkwaliteit. Ga je heel diep schamen OMA.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
jb_nl está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 5th, 2016, 07:57 PM   #7444
LE CLOCHARD
Ad crumenam

LE CLOCHARD's Avatar

Likes (Received): 1139

Dit is nou typisch zo'n project wat een groot bureau als OMA welke overloopt in de projecten er 'een beetje bij doet'. Dan kan het resultaat ook bij OMA tegenvallen.

Is this post an added value? Give a small donation to the following Bitcoin address: 18vVcUso9wy3hejpb9izXukXEuSvMkyVwm
LE CLOCHARD no está en línea   Reply With Quote
Old December 5th, 2016, 08:27 PM   #7445
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 19329

Dit is vooral een enorm gedevalueerd project. De kubus versie 1 met alles wat er in zou komen had ik graag gehad.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old December 5th, 2016, 09:13 PM   #7446
z0nnebril
Registered User

z0nnebril's Avatar

Likes (Received): 356

Kubus 1, 2 en 3 had ik 100x liever voor dit ontwerp. Kubus 1 was natuurlijk echt prachtig geweest voor deze locatie. Helaas...
z0nnebril no está en línea   Reply With Quote
Old December 5th, 2016, 09:32 PM   #7447
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 4065

De zwarte piet naar OMA spelen vind ik niet helemaal terecht. Die hebben toch een aantal heel aardige ontwerpen geleverd voor deze locatie waarbij de laatste behoorlijk goed en doordacht in elkaar zat. Dat de tijdsnood van de Primark de boel in de war schopte en het diverse stedelijke en intense programma van eerdere ontwerpen om zeep hielp kan OMA niet zoveel aan doen. Ze hadden de opdracht kunnen weigeren, maar snap ook wel dat ze dat niet gedaan hebben, en er het beste van proberen te maken.

De 'schuld' ligt eerder bij de ontwikkelaar, die na jaren moeizame planvorming voor deze makkelijke uitwijkpoging is gezwicht. Na jaren de belofte van kwaliteit en een nieuwe knoop in het hart van de stad komen ze nu niet verder dan een Primark met een paar woningen erop. Na zo lang moeizaam proces is dat natuurlijk ook nog best begrijpelijk, maar de timing is karig. Juist nu is de markt enorm aangetrokken wat op deze sleutellocatie een veel spannender project mogelijk zou maken. Stel je toch eens voor, 2 keer 150+ op deze locatie, wat dat zou doen voor de skyline en voor de allure van de gehele omgeving. Het mocht niet zo zijn, dit is een project waarvan we over 30 jaar nog balen dat het zo'n enorme gemiste kans is, net als Cool63...

Maar goed het is niet anders, gelukkig zijn er genoeg andere mooie projecten. Alleen dit is zo'n waanzinnig belangrijke plek in de stad... Hier had je bruisende intensiteit gewild, een enorm stedelijk programma waardoor je het gevoel krijgt dat de stad uit zijn voegen barst. Nu wordt het een relatief ontspannen plan wat vooral wederopbouwsentiment ademt...
en blijf op de hoogte van het laatste XL nieuws!

Eric Offereins, Dezz, EuroMaster liked this post
Skyscrapercitizen no está en línea   Reply With Quote
Old December 5th, 2016, 09:35 PM   #7448
Vesica
Martin

Vesica's Avatar

Likes (Received): 1132

Quote:
Originally Posted by jb_nl View Post
Dat is helemaal balen zeg! Kalok is inderdaad heerlijk en goedkoop! Dan is dit nog meer een verlies voor de stad als dit gruwel ervoor terugkomt.

Hoe heeft de welstandscie dit ontwerp in hemelsnaam goed kunnen keuren? Voor het centrum gelden extra hoge kwaliteitseisen. Maar dit geval doet me nog het meest aan een Bijlmerflat denken met jaren 80 balkons met van die metalen spijlen. Diep- en dieptreurig en absoluut geen centrumkwaliteit. Ga je heel diep schamen OMA.
Hoelang ga je inmiddels mee op dit forum JB? Inmiddels zou je toch zelf antwoord moeten kunnen geven op dit soort vragen. Welstand toets enkel aan de welstandsnota.

Heb jij gedetailleerde tekeningen gezien van de afwerking van het gebouw? Ik niet, als jij ze hebt gezien, deel ze graag met ons. Kunnen we ook oordelen of de kwaliteit zo slecht is.

Dat het programma behoorlijk mager is, daar zijn we het denk ik allemaal (incluis mijzelf) over eens. Maar dat valt OMA weinig aan te rekenen, daar moet je eerder Multi voor aanwijzen als 'schuldige'.

EPA001, Maarten_Mulder, RottaRoffa liked this post
Vesica no está en línea   Reply With Quote
Old December 5th, 2016, 10:54 PM   #7449
LE CLOCHARD
Ad crumenam

LE CLOCHARD's Avatar

Likes (Received): 1139

Het is te hopen dat het huurwoningen worden, dan kan je over 20 jaar alsnog met een clean sheet beginnen.

Is this post an added value? Give a small donation to the following Bitcoin address: 18vVcUso9wy3hejpb9izXukXEuSvMkyVwm
LE CLOCHARD no está en línea   Reply With Quote
Old December 6th, 2016, 12:01 AM   #7450
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 1783

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Sprak vandaag een medewerker van de Kalok op de Lijnbaan (onder die onderdoorgang). Die moeten er straks uit maar weten nog niet of ze een vervangende plek krijgen.
Logisch dat die daar weg moeten. Wat een aanfluiting zo'n zaak in zo'n pishol.
Old December 6th, 2016, 09:07 AM   #7451
Wessel
Registered User

Likes (Received): 4

Had liever gezien dat ze het abn gebouw "af/rond" zouden maken met deze modernere stijl. Kan je op de patio altijd nog een torentje neerzetten neerzetten als geld of tijd nu een bezwaar is.
Wessel no está en línea   Reply With Quote
Old December 6th, 2016, 09:15 AM   #7452
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Sprak vandaag een medewerker van de Kalok op de Lijnbaan (onder die onderdoorgang). Die moeten er straks uit maar weten nog niet of ze een vervangende plek krijgen. Ze weten ook nog niet wanneer, misschien komend voorjaar. Ik kom daar al jaren voor mijn periodieke patat pinda. Zou toch jammer zijn als die helemaal verdwijnen.

Dat hele stuk moet leeg volgens mij, ook de net vernieuwde Mac store neem ik aan. Zal wel een flinke periode gek zijn een stuk lijnbaan met aan 1 kant bouwplaats. En wat krijg je dan terug? Een Primark en een handvol woningen. Of het dat waard is... naar mijn mening in ieder geval niet!

Zo'n Kalok of ander eettentje kan je toch makkelijk tijdelijk in de buurt kwijt, op dat Lijnbaanpleintje bijvoorbeeld. Of moet de zee van depressiefgrijze bestrating zichtbaar blijven?
Nexxd no está en línea   Reply With Quote
Old December 6th, 2016, 11:32 AM   #7453
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 10902

Quote:
Originally Posted by Vesica View Post
Dat het programma behoorlijk mager is, daar zijn we het denk ik allemaal (incluis mijzelf) over eens. Maar dat valt OMA weinig aan te rekenen, daar moet je eerder Multi voor aanwijzen als 'schuldige'.
Ik kan niet beoordelen of OMA binnen de projectorganisatie heeft geprobeerd om het maximale uit dat project te halen door het inbrengen van hun internationale kennis en kunde, op een manier zoals men nu ook bij Feyenoord City een aanjagende rol heeft. Ik denk echter niet dat OMA in een positie zit dat ze kritiekloos moeten slikken en schikken. Afgezien van het benutten van de mogelijkheden op die plek vind ik die Lijnbaanmuur, maar vooral die herontwikkeling van die toren een zwak ontwerp. Ik zou mijn naam als internationaal vermaard bedrijf hier niet aan willen verbinden. Een project realiseren is teamwork, en dus ben je als team aansprakelijk. Zeker ook wetende dat de het de architectuur eigen is om bij geslaagde projecten op de voorgrond te willen treden, ondanks dat dat wellicht het resultaat is van de ruimte die ze van een opdrachtgever gekregen dan wel afgedwongen hebben, kun je denk ik ook wel wat vinden van hun rol wanneer projecten erg matig blijken te zijn.
or

jb_nl, Patrick Highrise liked this post
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old December 6th, 2016, 12:39 PM   #7454
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 1621

Het feit dat gekozen is voor een reclad ipv nieuwbouw geeft al aan dat "snel" en "goedkoop" leidend waren, waarschijnlijk vanwege de al jaren durende investeringen in het project.
Old December 6th, 2016, 08:21 PM   #7455
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 4177

Aan de andere kant is op hun compleet nieuwe gebouwen ook wel het een en ander op aan te merken:
- De Rotterdam: Betonnen gevel die snel vies wordt voor de garage, kille glazen monotone doodslaande plint en niet met een dakrand weggewerkte liftkokers.
- Het Timmerhuis: Grijze i.p.v. witte gevel, dode kille glazen plint, een plint die niet een meter terug ligt waardoor het prachtige zweefeffect (door de staalconstructie), de kern van het ontwerp, compleet onzichtbaar is en te niet wordt gedaan en ook nog eens dat ze akkoord gaan met het niet reinigen van de gevel van het oude gedeelte.

jb_nl está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 6th, 2016, 08:27 PM   #7456
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 2346

Quote:
Originally Posted by jb_nl View Post
Aan de andere kant is op hun compleet nieuwe gebouwen ook wel het een en ander op aan te merken:
- De Rotterdam: Betonnen gevel die snel vies wordt voor de garage, kille glazen monotone doodslaande plint en niet met een dakrand weggewerkte liftkokers.
- Het Timmerhuis: Grijze i.p.v. witte gevel, dode kille glazen plint, een plint die niet een meter terug ligt waardoor het prachtige zweefeffect (door de staalconstructie), de kern van het ontwerp, compleet onzichtbaar is en te niet wordt gedaan en ook nog eens dat ze akkoord gaan met het niet reinigen van de gevel van het oude gedeelte.
Ik vermoed dat een ieder ongeveer op elk nieuwbouwproject wel iets te 'vinden' heeft (+ of - )......

2015:
/

2016:
/
/ Praag september 2016 / Costa Rica
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
oma

Thread Tools

Posting Rules