daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools
Old January 14th, 2010, 08:56 PM   #1
NegaSado
Needs more Tokyo!

NegaSado's Avatar

Likes (Received): 1

Liftend door Japan, deel 1: Hokkaido (50x)

Afgelopen jaar zat ik me te bedenken, hoe ik op een zo goedkope mogelijke manier Japans zou kunnen leren. Ik heb nu al een paar jaar een diepe liefde voor alles wat met Japan te maken heeft, dus voor mij is deze taal leren bijna belangrijker dan het beheersen van Nederlands. Maar ja, aangezien Japan een nogal duur land is, en ik nog nooit iemand ben tegengekomen die Japans spreekt enkel via een of andere taalschool, besloot ik voor een wat alternatievere aanpak. Dé manier om heel het land te zien, de taal te leren, de mensen te leren kennen: het land liften.

Na wat overpeinzen over de haalbaarheid van dit plan toch maar gewoon de 'just do it' filosofie aangehouden. Zo bevond ik me begin oktober vorig jaar in het vliegtuig naar Tokyo, na mezelf te hebben getrakteerd op een intensieve 3 maandse crash-course Japans. Het plan was om te beginnen bij het meest noordelijke puntje van Japan, kaap Soya, en van daar te liften naar het meest zuidelijke puntje, kaap Sata, en dat allemaal op het herfstfront wat elk jaar weer het Japanse landschap omtovert tot een droomwereld van herfstkleuren. Om alles zo low-budget mogelijk te houden ook een tentje gekocht. En vooral gerekend op de vrijgevigheid van de mensen daar.

1. De boot, die me van Mito, dichtbij Tokyo, naar Tomakomai, Hokkaido, bracht. Van daar zou het nog 600 kilometer per bus zijn naar kaap Soya, het startpunt.

2. Rustige vaart, 20 uur lang. De goedkoopste optie voor als je naar Hokkaido wilt en je geen railpass hebt. Het OV in Japan is berucht duur, vandaar ook het hele plan om het land te liften. Voor een normale toerist zou dit een bizarre optie zijn omdat het OV zo bizar efficient is, en je overal brengt. Maar ja, voor mij was het allemaal een low-budget onderneming!

3. De havenstad Tomakomai:

4. Aankomst:

5. Economy class, een enorme gedeelde zaal. Maar aangezien ik buiten het seizoen om reisde, was het bijzonder rustig. Dus lekker kunnen slapen en alle ruimte kunnen nemen.

6. Vanaf Tomakomai is Sapporo, de grootste stad in Hokkaido, een uurtje weg, per bus. Sapporo zelf is een bijzonder aangename stad, enigzinds onjapans. Veel steden op Hokkaido zijn nog geen honderd jaar oud en hebben dus een degelijk stadsplan, iets wat bijvoorbeeld Tokyo en Osaka missen. Sapporo bijvoorbeeld heeft een grid, net als Manhattan.

7. Sapporo TV tower, van dezelfde architect als de Tokyo Tower.

8.

9. Sapporo bij nacht:

10. Ook hier geen gebrek aan neonverlichting!

11. Vanaf Sapporo nam ik de bus naar Wakkanai, de meest noordelijke stad van Hokkaido, zo'n 5 uur per bus. Eenmaal daar besloot ik te kamperen in het park aldaar. Ze hadden er een openbare camping, maar omdat alles buiten het seizoen was, sliep ik er helemaal alleen. Ik plaatste mezelf onder de mooiste herfstboom die ik kon vinden. Toen ik er die avond op uitging om wat in de stad te eten, kwam ik 's avonds terug bij de tent om er een tas vol boodschappen in te vinden. Een bezorgde vrouw had ze daar achtergelaten. De volgende ochtend stond ik om 8 uur mijn tent in te pakken, en toen kwam ze aangereden met haar man. Om me heen te brengen waar ik maar wilde!

12. Wakkanai. Deze plek had bijna Russisch kunnen zijn. Veel borden staan ook in het Russisch aangegeven. Je kunt vanaf hier de boot naar Rusland pakken.

13. Eco-onsen, oftewel sauna.

14. Aangezien hitchhiking meer hiken is dan hitchen is het best lekker om je voeten even in zo'n warmwaterbron te stoppen!

15. Met de mensen van de boodschappen uiteindelijk van Wakkanai naar Soya Misaki gegaan, om daar officieel te starten met de lifttrip. Onderweg bizar mooie landschappen gezien!

16.

17. De mensen die me naar Soya Misaki brachten, en de boodschappen in mijn tent hadden gestopt:

18. Het meest noordelijke puntje van Japan:

19. Kaap Soya!

20. De mensen lieten me daar achter na me nog te hebben getrakteerd op wat soep in het meest noordelijke restaurant van Japan. Nog even de heuvel op gelopen om een foto te maken van de kaap.

21. Het krijgen van een eerste ritje duurde wel 5 minuten! De 3e auto die langskwam pikte me meteen op. Het was een busje met 2 jongens erin, en ze brachten me terug naar Wakkanai.

22. Terug in Wakkanai naar het einde van de stad gelopen om daar bij de weg zuidwaarts te gaan staan. Het duurde een uur voordat iemand me besloot me te nemen. Deze man nam me helemaal mee naar Asahikawa, een stad 250 kilometer verderop. Dat schiet op!

23. Het landschap van Hokkaido: een enorme leegte, met een weg erdoor. Nou ja, leegte... Bomen, en heuvels, dat somt het wel een beetje op.

24.

25. Asahikawa zelf. Dit is de 2e grootste stad van het eiland. Hier staat de grootste dierentuin van Japan.

26. Winkelstraat voor het station:

27. Ik zette het op een lopen om Asahikawa weer uit te komen. Het is bij het liften altijd de kunst om een goed plekje te vinden om je duim op te steken. Soms moet je daarvoor enkele kilometers lopen. Ik ben in ieder geval tijdens deze reis flink wat kilo's afgevallen.

28. Ik heb het grootste deel van de reis slechts één bordje gebruikt: deze, met als opschrift 'minami e', oftewel, 'zuidwaarts'. Er is een heleboel zuidwaarts vanaf Asahikawa: een flinke 3000 kilometer aan weg tot aan het zuidelijkse puntje van het eiland Kyushu.

29. lopen, lopen, lopen...

30. Nog steeds Asahikawa:

31. De jongen die me uiteindelijk van Asahikawa bevrijdde:

32. En me dumpte in de middle of nowhere, zo'n 40 kilometer van Asahikawa. Het zou een lange dag gaan worden, want het doel was Sapporo te bereiken.

33. Takikawa, het zoveelste anonieme dorpje. Er zijn langs deze weg veel kawa's, precies omdat kawa rivier betekent en er een lange rivier langs loopt. Namen van Japanse steden/dorpen zijn vaak afgeleid van de omgeving waar ze zich bevinden.

34.

35. Hier werd ik uiteindelijk opgepikt door een jongen die me perse helemaal tot Sapporo wilde brengen. Hij was zijn hele leven zijn dorp nog niet uitgeweest en het was zijn eerste keer in de grote stad. En dat heb ik gemerkt! Hij reed tegen het verkeer in en ontweek het verkeer door doodleuk op de stoep te gaan rijden. Heb maar de metro naar mijn hostel genomen en hem weer terug gestuurd naar het boerenland!

36. De weg Sapporo in:

37. Sapporo:

38. Dit zou de meest verschrikkelijke dag van de hele lifttrip worden. Ik werd pas om 2 uur smiddags opgepikt; het lukte simpelweg niet Sapporo uit te komen. En de donderwolken pakten zich al snel samen. In Japan is het altijd vrij vroeg donker, daar zo'n 5 uur, en 's nachts liften werkt simpelweg niet.

39. De Australiers die me oppikten.

40. Ik kwam uiteindelijk vast te zitten zo'n 100 kilometer van Sapporo, op weg naar Hakodate. En Hakodate was nog steeds zo'n 200 kilometer weg. En tussen die twee steden zit een enorme leegte. Ik kwam vast te zitten in die leegte. Zonder goede plek om te overnachten besloot ik raad te vragen in een michi no eki, een Japanse roadstation. Daar raadde ze me aan om in de wc te gaan slapen. En dat heb ik dus maar gedaan! Hier lees ik overigens het boek van een man die ook de lengte van Japan heeft gelift, maar van zuid naar noord.

41. Mijn geimproviseerde slaapplek:

42. De ochtend erna rond een uur of 7 langs een nachtmerrie van een weg gaan staan. Weinig verkeer. Godzijdank nam de eerste auto me meteen mee, helemaal tot aan Hakodate!

43. Mijn redder van die dag:

44. Het landschap op weg naar Hakodate:

45.

46. Japan is bijzonder vulkanisch en overal waar je komt zie je willekeurige bergen uit de grond omhoog komen. Japan kent een enorm aantal actieve vulkanen die, als ze afgaan, een flinke puinhoop zullen veroorzaken, aangezien Japan zo dichtbevolkt is.

47.

48. De vismarkt van Hakodate:

49. Het stationsgebied:

50. Vanuit Hakodate moest ik de trein nemen om op het grootste eiland van Japan terecht te komen. Je kunt helaas niet over het water heen liften. Deze trein gaat via een lange tunnel naar Aomori, en de weg richting Tokyo!
NegaSado no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 14th, 2010, 09:07 PM   #2
Ni3lS
Mod

Ni3lS's Avatar

Likes (Received): 1305

Leuk zeg! En kun je al wat japans? Lijkt me zo moeilijk om alleen al te beginnen met die tekens.

Please like my Facebook PAGE and check out my latest work :)
FLICKR: [2013] > London, Rotterdam, Pula, Krka, Dalmatia, Austria, Salzburg, Alps, Berlin, Dresden, Trier, Vienna, Bratislava, Munich, Ljubljana, Slovenia
[2014] > Vienna, Amsterdam, Rotterdam, Antwerp, Maastricht, Paris, Corrèze, Limoges, Paris(2)
Ni3lS no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2010, 09:14 PM   #3
daneo2
Registered User

Likes (Received): 3

wat een bijzondere serie,
dit was zeker de reis van je leven ?
heb je het trouwens helemaal alleen gedaan?
daneo2 no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2010, 09:32 PM   #4
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 667

Van dit soort topics houd ik 't meest Alsof ik zelf ook op reis ben! Aardig om op deze manier iets van Japan te zien, een land waar ik nog niet ben geweest. De landschappen in het begin deden Engels aan. En op je laatste foto warempel een Japanse "koploper"!
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2010, 09:50 PM   #5
0591
...

0591's Avatar

Likes (Received): 53

Een erg boeiend reisverslag en prachtige foto's. Ik ben erg benieuw naar de andere delen die nog gaan komen
0591 no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2010, 09:50 PM   #6
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 2278

Superleuke serie, vooral ook met die mensen erbij, doet me veel! Mooi! Btw, heeft 1 van die eilanden niet origineel een anderstalig volk? Ben even hun naam vergeten. Zoja welk eiland en bestaan ze nog en spreken ze die taal nog en zie je die ook in het openbaar?
Old January 14th, 2010, 10:00 PM   #7
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 576

Schitterende foto's, Japan staat ook op mijn lijstje. De mensen zijn heel vriendelijk als ik het zo hoor. Foto's 22, 23 en 35 lijken wel New England.
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2010, 10:22 PM   #8
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 667

De auto's rijden hier links, zoals dat hoort in Japan, maar de tram lijkt rechts te rijden. Of heeft die aan beide zijden een stuurcabine?
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2010, 10:33 PM   #9
Niyyu
Registered User

Likes (Received): 0

Hele gave serie en ik heb veel respect voor je dat je dit doet en durft. Was het een Japans sadistisch grapje van die jongen op foto 31 om je op foto 32 in the middle of nowhere af te zetten? Hoe liep dat? Stopte hij opeens?
Niyyu no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2010, 10:35 PM   #10
Ramonx2
Registered User

Ramonx2's Avatar

Likes (Received): 7

Waah! Fantastische serie. Zoals Plaas ook al aangeeft, we reizen bijna met je mee. Geeft zo een erg goed inzicht in het land en je reis. Ik kijk uit naar de volgende serie(s)
Inderdaad ontzettend gaaf dat je zoiets onderneemt, zoals ik in het andere topic ook al aangaf wil ik ook zeer graag richting Japan (en China), een geschikt moment vinden het het ook echt doen is een tweede...
Ramonx2 no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2010, 10:42 PM   #11
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 186

Wat een bijzonder mooie, speciale reis. Dank voor het delen van alle foto's. Wat een prachtig, netjes land. Vooral leuk om de natuur ook eens te zien, zo anders dan ik me voor had gesteld.
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2010, 10:51 PM   #12
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 3957

Prachtige verhalen Japan is erg cool, je ziet op deze manier een heel ander Japan dan vanuit de trein of als je alleen in de grote steden blijft.

my clinched highways • highway pictures @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2010, 10:53 PM   #13
909
-

909's Avatar

Mooie en indrukwekkende foto's en verslag. Ik moet zeggen dat ik het erg knap vind dat je op zo'n manier reist, dus respect voor dat. En wat geweldig dat er mensen zijn zoals op foto 17, die je helpen. Ik ben erg benieuwd naar de rest van je reis.
Old January 14th, 2010, 11:50 PM   #14
Knurft
Echt wel

Knurft's Avatar

Likes (Received): 122

R.E.S.P.E.C.T!

Je bent wel een baasje.
Knurft no está en línea   Reply With Quote
Old January 14th, 2010, 11:55 PM   #15
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 570

Mooi onze reis is begonnen! En hoe!! Dit wordt de komende tijd SMULLEN!! Nu al legendarisch IMO! En dan ook nog met prachtige foto's en dito commentaar!
Ik doe je het niet na hoor zo reizen.
2014: Boedapest (mei) / Istanbul (september) / Nepal - 17dg trek Everest Base Camp en Gokyo meren (november)
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2010, 12:02 AM   #16
[Kees]
Kees

[Kees]'s Avatar

Likes (Received): 21

Wat een toffe reis! Ik ben benieuwd naar de volgende delen!
Old January 15th, 2010, 12:27 AM   #17
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Likes (Received): 6

Tof! Ik kijk nu al uit naar de andere series! Is je reis ook daadwerkelijk lowbudget gebleven? En over wat voor getallen spreken we dan? En hoe staat het nu met jouw Japans?
bobdebouwer no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2010, 12:50 AM   #18
Loainga
Registered User

Likes (Received): 0

Wat een geweldige reis!

Ik hoop dat je gauw meer post. Je foto's geven een prachtig beeld vanaf de bijrijdersstoel van een fascinerend land waar de meesten van ons niet gauw, en zeker niet zo intensief zullen komen. Mooi ook die portretten van de behulpzame gewone Japanners die je opgepikt hebben en bij hun auto poseren.
Loainga no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2010, 10:54 AM   #19
Afoort
I <3 HCMC

Afoort's Avatar

Likes (Received): 30

Kijk die stenen eens bij foto 25 om die bomen. geniaal !

Vietnam SaiGon
Afoort no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2010, 11:06 AM   #20
NegaSado
Needs more Tokyo!

NegaSado's Avatar

Likes (Received): 1

Bedankt voor de reacties!!

Quote:
Leuk zeg! En kun je al wat japans? Lijkt me zo moeilijk om alleen al te beginnen met die tekens.
Er zijn er weinig die me geloven maar precies de tekens zorgen de voor dat deze taal makkelijker is om te leren dan bijvoorbeeld Pools of Ethiopisch.

Quote:
dit was zeker de reis van je leven ?
heb je het trouwens helemaal alleen gedaan?
Ik kreeg onderweg hulp van half Japan.

Quote:
heeft 1 van die eilanden niet origineel een anderstalig volk? Ben even hun naam vergeten. Zoja welk eiland en bestaan ze nog en spreken ze die taal nog en zie je die ook in het openbaar?
Ja, de Ainu. Ze leven nog op Hokkaido, maar het zijn er niet veel meer. Japanners praten niet zo graag over wat binnen hun grenzen woont en oorspronkelijk niet-Japans is. Ze spreken die taal nog steeds.

Quote:
Of heeft die aan beide zijden een stuurcabine?
Bingo.

Quote:
Was het een Japans sadistisch grapje van die jongen op foto 31 om je op foto 32 in the middle of nowhere af te zetten? Hoe liep dat? Stopte hij opeens?
Hij was aangekomen bij het begin van het dorp waar hij moest wezen om te werken, dus heb ik hem me er daar maar uit laten gaan. Vanuit het centrum van een dorp is liften helemaal een opgave. Dan liever een lege weg maar met auto's die allemaal mijn kant op gaan!

Quote:
Is je reis ook daadwerkelijk lowbudget gebleven? En over wat voor getallen spreken we dan?
Ik heb in 8 weken Japan 2000 euro uitgegeven, maar veel van dat bedrag is opgegaan aan non-essentials, zoals af en toe een wat duurder hotel, karaoke, leermaterialen Japans (inclusief ook nog een Nintendo DS), etc. Aan de essentials (eten, transport, slapen) heb ik waarschijnlijk iets van ~1200 euro besteedt. Geen slechte score, voor 8 weken, als ik het zelf zeg.

Quote:
En hoe staat het nu met jouw Japans?
Mijn gesproken Japans is nog steeds vrij slecht, maar genoeg om een gesprek te kunnen houden mits de andere partij geduld heeft. Passief ken ik echter genoeg Japans om de Harry Potter te lezen (heb nog nooit iets uit die serie gelezen dus het is wel lollig om het nu in het Japans te doen). Om de krant te kunnen gaan lezen moet ik nog wat extra maandjes wat aankloten met die karakters.
NegaSado no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules