search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojaj˘h?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old September 23rd, 2017, 07:12 PM   #4181
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Als het nou waardevolle functies voor de stad waren die zonder antikraak of subsidie niet kunnen bestaan, dan valt er wel wat voor te zeggen om daar ruimte voor te reserveren in de nieuwe gebiedsontwikkeling. Maar we hebben het hier over een cafÚ wat net als alle andere honderden cafÚs in de stad ook met een normale huur zou kunnen bestaan. En een ZUS zou na tien jaar subsidie vreten en antikraak huur al helemaal z'n mond moeten houden als er aan de tijdelijkheid hier een einde komt.

jb_nl, Maarten_Mulder, Mr Sky liked this post
Nexxd no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old September 23rd, 2017, 07:22 PM   #4182
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 4949

Wat ik nog het bijzonderst vind: hoe kan het dat ZUS het alleenrecht heeft om ambtelijke plannen vorm te geven? Dat lijkt me niet bepaald onpartijdig en openstaan voor alle partijen die wellicht wat willen met dit gebied.

Maarten_Mulder liked this post
jb_nl no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2017, 07:35 PM   #4183
vb2
Registered User

Likes (Received): 432

Quote:
Originally Posted by Denoordrotterdammer View Post
Ik vraag me af wie zich in deze kantoren gaat vestigen... vooral als er twee torens gepland staan naast Centraal. De Rotterdamse kantorenmarkt is simpelweg niet zo bijzonder sterk. Alles en iedereen wil in Amsterdam zitten, en deze trend lijkt zich door te zetten.
Nope, het economisch beleid van de gemeente is bijzonder zwak. Het is lastig te concurreren met de Zuid-As, Schiphol-Rijk of Hoofddorp als je op 60 taxi minutes zit in plaats van 10 minuten, plus een groot deel van de economische infrastructuur mist. Hoewel het niet onmogelijk is, zou ik er niet op gokken dat een Amerikaans of Chinees bedrijf een groot kantoor opent in Central District.

Wat wel zou kunnen, is dat bedrijven die nu in de regio zitten (denk aan Rivium, Alexander of zelfs Den Haag), graag centraler en op een hippere plek willen zitten. KPMG is daar al een voorbeeld van.

Maar wat Eric Offereins zegt, ik zou me inderdaad concentreren op woningen en hotels, en als er een bedrijf van buiten zich wil vestigen, dan is dat mooi meegenomen, maar ik zou er niet op rekenen qua plannen.

Met twee rijen torens rondom een toekomstig verlengde Delfseplein zou je toch makkelijk 2.000 appartementen kwijt kunnen op dit kleine stukje. Dat zou niet slecht zijn.
vb2 no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2017, 07:44 PM   #4184
MrAronymous
Registered User

MrAronymous's Avatar

Likes (Received): 5455

Ik gooi dit maar even hier neer. Wellicht hebben jullie er iets over te zeggen.

4 april 2017
MrAronymous está en línea ahora   Reply With Quote
Old September 23rd, 2017, 08:49 PM   #4185
Rkastelan
Registered User

Rkastelan's Avatar

Likes (Received): 1200

Zowel outdated als zeer ondermaats.
Alleen maar torens onder de 100 meter in RCD zou desastreus zijn voor de geloofwaardigheid van Rotterdam als hoogbouw stad. Daarnaast is First een totaal ander concept dan dat er nu staat.

Enige positieve is dat het voor een spiegel staat en daardoor een skyline weergeeft die nog acceptabel is.

jb_nl liked this post
Rkastelan no está en línea   Reply With Quote
Old September 23rd, 2017, 09:56 PM   #4186
Woembah
Registered User

Woembah's Avatar

Likes (Received): 157

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Prima, als jij en iedereen die het met je eens is even 52mln samen op tafel leggen om de belastingbetaler te compenseren, dan kunnen jullie lekker blijven genieten van instellingen die niet een marktconforme huur betalen maar een huur die alleen kan omdat het tijdelijk is. Een huur die alleen kan omdat er in de toekomst andere ontwikkelingen hier op stapel staan.

Dat willen velen voor het gemak nog wel eens vergeten. Tijdelijkheid kan niet eeuwig blijven bestaan.
Ik denk dat de belastingbetaler allang blij kan zijn dat een Annabel met alleen een lage huur gewoon een rendabel poppodium is, want nu hoeft de gemeente tenminste niet nog een keer miljoenen subsidie weg te gooien bij een volgend poppodiumfiasco.

Tuurlijk, Biergarten is puur horeca, maar alles eromheen is gewoon cultureel programma. Marktconform opereren is voor zulke plekken eigenlijk zelden haalbaar (en dat van hen eisen is erg na´ef).

Het lijkt me gewoon niet zo heel moeilijk om een goed hoogbouwplan voor dit blok te ontwikkelen waarbij het Schieblok en de culturele voorzieningen eromheen behouden kunnen blijven. Als er in dit gebied een enorme schaarste aan bouwgrond was, met een enorme druk vanuit ontwikkelaars om te bouwen, dan is het natuurlijk de moeite waard om hier nog eens naar te kijken. Maar dat is gewoon niet het geval.

Same Old Place, ifotografie liked this post
Woembah no está en línea   Reply With Quote
Old September 24th, 2017, 07:21 AM   #4187
vb2
Registered User

Ik heb met Sketchup snel een schets gemaakt van het compromisvoorstel. Eerste keer dat ik Sketchup gebruik, geen idee waarom sommige gebouwen grijs en sommige wit zijn geworden.

Kern is: Delftsestraat en Schiestraat vervallen, in plaats daarvan komt een verlengd Delftseplein. De nieuwbouw op de plaats van de Delftsestraat behoud de breedte van de jaren 50 percelen, als referentie naar de oude bebouwing, maar is hoger en de voorkant van de gebouwen staat naar het nieuwe Delftseplein toe, zodat je een gesloten bouwblok tussen het verlengde Delftseplein en Weena krijgt.

Grotere torens kunnen aan de noordzijde van de verlengde Delftseplein gezet worden, zoals dat nu ook het plan is van Zus. Volgens Sketchup zijn beide torens hier 250 meter hoog.

Bonus: het Schieblok van gehandhaafd blijven, met daktuin en alle bedrijven die er in zitten, inclusief Biergarten.

Jan, EPA001, hoogbouwe, VictorJ, isildur25 and 1 others liked this post
Old September 24th, 2017, 09:12 AM   #4188
Brik
Registered User

Brik's Avatar

Likes (Received): 48

Leuk plaatje, maar denk niet dat er veel bedrijven of woningzoekers interesse hebben in deze gepropte achterafplek aan het spoor
Old September 24th, 2017, 10:44 AM   #4189
Rkastelan
Registered User

Rkastelan's Avatar

Likes (Received): 1200

Achteraf plek?? Stedelijker dan niet is niet haalbaar in Nederland.
Mocht het RCD en omgeving Hofbogen/Shelltoren ontwikkelt worden naar zijn ware potentieel wordt dit HET centrum van Nederland.

Kijk even naar deze plek in New York:
https://www.google.com/maps/@40.7589.../data=!3m1!1e3
Mensen betalen miljoenen om naast deze woestenij van asfalt, verkeer, tunnels en treinen te wonen. Slechts omdat het een kwartier lopen is van het wereld beroemde 8th avenue. In Amsterdam malen ze al lang niet meer om de trein die overal door de stad loopt. Waarom zou niemand in het RCD willen wonen?
Old September 24th, 2017, 06:07 PM   #4190
vb2
Registered User

Quote:
Originally Posted by Brik View Post
Leuk plaatje, maar denk niet dat er veel bedrijven of woningzoekers interesse hebben in deze gepropte achterafplek aan het spoor
Goh ja, nu je het zegt... 2 minuten lopen naar CS, 5 minuten naar de Hofbogen, 10 naar de Markthal, Pannekoekstraat en de Hoogstraat. Cultuur om de hoek... ja, wat een kutplek.

jb_nl liked this post
Old September 24th, 2017, 08:29 PM   #4191
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 26581

Kantoren en inpandige parkeerruimte zoveel mogelijk aan het spoor, aan de straatkant leuke plinten. Dan moet het toch wel lukken.

Art Deco Style, isildur25 liked this post
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules