search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old June 29th, 2012, 01:45 PM   #21
WSS
Urbanist

WSS's Avatar

Likes (Received): 105

Quote:
Originally Posted by Plaas View Post
Het is natuurlijk wel verleidelijk er een golfbeweging in te zien. Nu is de stad hip, maar dat gaat ook weer een keer over.
Dat is met alles in het leven. Alhoewel ik denk dat in de toekomst de steden in Nederland een belangrijke rol gaan blijven spelen. Beetje zoals in de middeleeuwen waar steden de dienst uitmaakte in plaats van door bestuurders gecreëerde provincies en gemeentes.

Er kunnen tal van reden zijn om naar een stad te trekken, of juist weg te gaan. Voorheen was er een sterke trek naar de stad omdat daar het werk zat (werkmotief). De leefsituatie was echter zo slecht dat het ideale woonmilieu buiten de stad lag (woonmotief). Er vond suburbanisatie plaats. Nu lijkt de economie zich te gaan concentreren rond een aantal agglomeraties en blijken de steden in deze agglomeraties ook nog een prettig woonmilieu te kunnen bieden, met a.a. veel culturele voorzieningen, veilig wonen (hoogbouw) en luxe.

Dat zijn dus woon-en werkmotieven om naar de stad te trekken. Maar het kan over een tijdje ook weer anders gaan zoals je al aangaf. Dat is het mooie van tijd; het verleden is nooit hetzelfde als het heden en wat de toekomst biedt blijft onvoorspelbaar.

Sponsored Links
Old June 29th, 2012, 01:49 PM   #22
insulting-dutchman
Registered User

Likes (Received): 1522

Quote:
Originally Posted by Plaas View Post
Oei ja, je zou maar andere mensen dan je eigen soort tegenkomen in de grote stad, brrr. Voor sommige mensen is de "anonimiteit van de stad" gewoon een manier om hun eigen bekrompenheid te kunnen cultiveren, helaas.
dat is toch niet echt helemaal wat ik bedoel
insulting-dutchman no está en línea   Reply With Quote
Old June 29th, 2012, 04:49 PM   #23
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 2348

Ik reageerde toch ook niet op jou, tegen jou ben ik altijd erg lief.
Old July 12th, 2012, 03:46 PM   #24
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 5174

Van www.ad.nl van 12.07.2012:

Quote:
Schaarste aan hoger opgeleiden in Amsterdam

Bewerkt door: Leonie Francien Sellies
12-7-12 - 14:00 bron: ANP

De grootstedelijke regio Amsterdam kampt met een schaarste aan hoger opgeleid personeel. De verwachting is dat deze schaarste vooral in de dienstensector verder toeneemt. Voor verdere economische ontwikkeling zal het aanbod van hoger opgeleiden moeten stijgen.

Dat is een van de belangrijkste conclusies uit de Economische Verkenningen Metropoolregio Amsterdam 2012, die vandaag zijn gepresenteerd. Uit de verkenningen blijkt ook dat er een sterke trek gaande is van hoger opgeleiden naar Amsterdam, maar dat dit niet genoeg is om de vraag bij te benen.

Banen creëren
De Amsterdamse wethouder Carolien Gehrels (Economische Zaken) vreest dat de hoofdstad en de regio straks hoogopgeleide jonge mensen tekortkomen. 'Het risico daarvan is dat bedrijven wegtrekken. Hoger opgeleiden creëren juist de banen voor lager opgeleiden, die op dit moment zo hard nodig zijn.'

Amsterdam wil 'als trekker van de Nederlandse economie' juist buitenlandse bedrijven aantrekken en deze ondernemingen hebben vaak hoogopgeleide werknemers nodig.

Ontwikkeling Amsterdam
De Metropoolregio Amsterdam ontwikkelt zich gunstiger ten opzichte van de rest van Nederland, maar heeft door de onzekerheid op de woningmarkt en het lage consumentenvertrouwen ook te maken met de economische malaise. Afgelopen jaar groeide het bruto regionaal product 1,5 procent. In 2010 bedroeg de groei nog 2,8 procent.

Dit jaar valt de groei naar verwachting terug tot 0,75 procent, terwijl voor de hele Nederlandse economie een krimp wordt voorzien. In 2013 zal de economie in de regio Amsterdam weer aantrekken met 1 procent, is de voorspelling.

De werkgelegenheid ontwikkelt zich matig, met een grotere werkloosheid als gevolg. Naar verwachting stijgt deze in de regio Amsterdam naar 5,8 procent dit jaar en naar 6,5 procent in 2013. De werkloosheid onder hoger opgeleiden is gering.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote
Old July 12th, 2012, 07:12 PM   #25
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Hoger opgeleiden wonen nog te vaak in de regio`s buiten Amsterdam. Opgeleid in Groningen of Leeuwarden ga je veel liever in Noord-Nederland aan de slag omdat de woningmarkt ruimer en gevarieerder is opgezet. Ik merk het dagelijks in mijn omgeving, werknemers staan niet te springen om in Amsterdam aan de slag te gaan, omgekeerd is dat wèl het geval. In Amsterdam zijn functies misschien anders ingeschaald, wordt er meer verdiend, maar dat alles neemt men hier in het Noorden op de koop toe. Tot dat het moment komt, dat Amsterdam opeens wèl aan de poten van hoger opgeleid Leeuwarden en Groningen gaat zagen, met allerlei lokkertjes. Misschien wel een moment waarop velen wachten.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old July 12th, 2012, 08:06 PM   #26
Hoogloper
Registered User

Hoogloper's Avatar

Likes (Received): 4161

Hoog opgeleide Amsterdammers staan massaal te springen om in Friesland te gaan werken..?
Hoogloper no está en línea   Reply With Quote
Old July 12th, 2012, 08:12 PM   #27
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Nee, maar als er een gelijkwaardige baan is in Noord-Nederland, is een Amsterdammer bereid daar heen te gaan. Niet allemaal, maar toch wel een aanzienlijk deel. Ik werk bij een bedrijf met vestigingen in Amsterdam, Leeuwarden, Arnhem, Rotterdam, Capelle a/d IJssel, Hoofddorp, Den Haag, Groningen en nog een paar andere plaatsen, dus ik oordeel uit mijn eigen ervaring. Maar ik hoor het ook vaak van mensen die werkzaam zijn bij andere bedrijven. Amsterdam is echt niet heilig hoor, men wil ook best wel elders werken en vooral ruimer en rustiger wonen.
Old July 12th, 2012, 08:45 PM   #28
domtoren
Registered User

Likes (Received): 1159

Begint te lijken op Frankrijk en Spanje/Portugal!!!

Vamouds wonen in die drie vermelde landen mensen met geld en culturele belangstelling EN ook met kinderen in de centrale stad, in de "beaux quartiers" in/nabij het centrum of in bepaalde randgemeenten die bestuurlijk los van de centrale stad staan maar er wel geografisch gewoon bij horen, zoals westelijk Parijs (16de en 17de arrondissementen, bepaalde delen van het centrum en Neuilly (tussen west-Parijs 75016/17 en La Défense). Ook in kleinere steden als Lyon en Strasbourg heb je in en nabij het centrum rijkere buurten voor zowel oud en nieuw geld als de culturele elite.
Idem in Spanje en Portugal, in Lissabon bijvoorbeeld heb je in het westelijk en noordelijk stadsdeel wijken met villa's en dure appartementen. Natuurlijk ook volkse wijken (oude stadscentra en andere voorsteden). Doorgaans wordt "banlieue" en "subúrbio" geassocieerd met arme(re) arbeiders, lage middenklasse of met sociaal wrakhout. Met uitzonderingen als delen van de westelijke banlieue van Parijs of de Linha de Cascais (spoorlijn langs de kust vanuit Lissabon naar Cascais en Estoril, bekende mondaine badplaatsen waar natuurlijk de elite van Portugal eerste of tweede huizen heeft), de rest van de voorsteden is vooral voor (sub)proletarische arbeiders of lagere middenklasse.
Toen ik hier kwam wonen viel me op dat in de steden vooral jongeren en arme(re)n wonen en dat de middenklasse en hogere klasse veelal in voorsteden woont, en ook dat electoraal gezien de grote steden links en rood zijn (PvdA en later ook Groen Links en D-66) terwijl in Frankrijk en Portugal de grote steden meestal rechts waren en de banlieues/subúrbios vaak vuurrood/communistisch. Net het omgekeerde dus als wat hier het geval was.
Thans worden in Frankrijk veel grote steden wat linkser (eerder PS dan PCF) omdat door renovatie (opknappen van oude gebouwen) van oude stadswijken meer cultureel geïnteresseerde mensen die vaak PS stemmen daar gaan wonen en traditioneel rechts zit eerder in de oude reservaten van het oude en nieuwe geld, veel armere buurten en randgemeenten verkleuren van vuurrood naar bruin (Le Pen) door alle problemen met verdwijnen van werkgelegenheid en rondom personen "issues de l'immigration" (met immigratie-achtergrond).
En hier dus ook, door opknappen van huizen in oudere binnensteden en het cultureel aanbod willen mensen met middelen en een culturele belangstelling dus liever in de (binnen)stad wonen dan in een slaapstad of buiten.
Een zekere rapprochement dus van de toestanden in NL en in FR dus.
Ook het aanbod aan scholen speelt daarbij een rol: in Frankrijk MOET je je kind naar een school in de buurt sturen (op een kaart gedefinieerd, bekend als "la carte scolaire") en als die buurtschool slecht is dan kun je OF je kind naar een (min of meer dure) privé-school sturen OF verhuizen naar een gebied met goede openbare scholen OF om redenen die NIET met sociale voorkeur te maken hebben een dérogation (ontheffing) aanvragen. Scholen in betere buurten hebben vaak extra vakken (minder gangbare vreemde talen als Chinees, Japans of.... Nederlands, muziek en andere kunstzinnige vakken enz.) en het komt voor dat het dan niet zozeer om het vak als zodanig gaat maar om je kind naar een goede school te sturen maar je mag in de aanvraag niet zeggen dat je je kind niet met "bougnoules"en "arabes" in een klas wilt zien maar wel dat je kind Japans moet leren of muziek op een hoog niveau. Met de vrije schoolkeuze heb je dat probleem in NL dus niet of minder.

Last edited by domtoren; July 12th, 2012 at 08:54 PM.
domtoren no está en línea   Reply With Quote
Old July 12th, 2012, 10:21 PM   #29
Rotterdam Fascinates
Registered User

Rotterdam Fascinates's Avatar

Likes (Received): 23

Interessant stuk Domtoren! Ik merk het verschil ook in Nederland. Het is alarmerend om te zien hoe snel steden als Almere, Zoetermeer en Capelle aan de IJssel in korte tijd gegroeid zijn door met name immigratie van de middenklasse. Het zegt veel over de waardering die de grote steden in Nederland lange tijd hebben gehad, en ze doen ook poverder aan dan steden in Frankrijk of Spanje, waar de rijkdom vanaf spat. Ondernemen en cultuur is iets voor veel mensen hooguit een parttime satelietfunctie van de grote stad terwijl het essentieel is voor de sociale samenhang en het succes van deze.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de overheid heeft hier een doorslaggevende rol in.
Rotterdam Fascinates no está en línea   Reply With Quote
Old July 12th, 2012, 11:02 PM   #30
Sol
Registered User

Likes (Received): 2606

Quote:
Originally Posted by Rotterdam Fascinates View Post

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de overheid heeft hier een doorslaggevende rol in.
Waarom durf je dat bijna niet te zeggen? Het is toch een vaststaand feit dat de Nederlandse overheid een sterk sturende rol heeft op het gebied van huisvesting?
Old July 13th, 2012, 09:57 AM   #31
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 1334

Quote:
Originally Posted by Rotterdam Fascinates View Post
Interessant stuk Domtoren! Ik merk het verschil ook in Nederland. Het is alarmerend om te zien hoe snel steden als Almere, Zoetermeer en Capelle aan de IJssel in korte tijd gegroeid zijn door met name immigratie van de middenklasse. Het zegt veel over de waardering die de grote steden in Nederland lange tijd hebben gehad, en ze doen ook poverder aan dan steden in Frankrijk of Spanje, waar de rijkdom vanaf spat. Ondernemen en cultuur is iets voor veel mensen hooguit een parttime satelietfunctie van de grote stad terwijl het essentieel is voor de sociale samenhang en het succes van deze.

ik begrijp je niet. als ze iets nou niet doen in steden als parijs en madrid dan is het odnernemen. zo is het de grote ambitie van de meeste franse studenten om ambtenaar te worden.
bthj no está en línea   Reply With Quote
Old July 13th, 2012, 10:59 AM   #32
Yv
Registered User

Likes (Received): 180

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
(...) Opgeleid in Groningen of Leeuwarden ga je veel liever in Noord-Nederland aan de slag omdat de woningmarkt ruimer en gevarieerder is opgezet. (...) Tot dat het moment komt, dat Amsterdam opeens wèl aan de poten van hoger opgeleid Leeuwarden en Groningen gaat zagen, met allerlei lokkertjes. Misschien wel een moment waarop velen wachten.
Excuses RS (we hebben het hier vaker over gehad), maar wat mij betreft pertinente onzin. Ik weet niet hoe het met mensen van het HBO zit, maar wat academici betreft is mijn beeld tegenovergesteld. Na een leuke studietijd in Groningen komen de ambitieuze studenten elkaar in Amsterdam allemaal weer tegen. Bedrijven werven nu al veel in Groningen, ik zie het bijvoorbeeld bij mijn eigen werkgever waar een grote groep voormalig RUG studenten werkt. Maar in veel kroegen in de Pijp merk je dat het breder speelt.

@ Domtoren. Als ik je goed begrijp schets je de beweging binnen Nederland waardoor het steeds meer op buitenlandse steden gaat lijken. Een versterking van de vooroordelen over de grachtengordel en Zuid, het veryuppen van de stadsdelen daaromheen en de middenklasse of lager die voor Nieuw-West, Noord of Zuid-Oost kiest (of net even verder: Almere of Purmerend). Ik denk alleen dat je omgevingen als Bloemendaal het het Gooi altijd houdt als een soort van Hamptons voor New York.
Yv no está en línea   Reply With Quote
Old July 13th, 2012, 11:01 AM   #33
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Nee, maar als er een gelijkwaardige baan is in Noord-Nederland, is een Amsterdammer bereid daar heen te gaan. Niet allemaal, maar toch wel een aanzienlijk deel. Ik werk bij een bedrijf met vestigingen in Amsterdam, Leeuwarden, Arnhem, Rotterdam, Capelle a/d IJssel, Hoofddorp, Den Haag, Groningen en nog een paar andere plaatsen, dus ik oordeel uit mijn eigen ervaring. Maar ik hoor het ook vaak van mensen die werkzaam zijn bij andere bedrijven. Amsterdam is echt niet heilig hoor, men wil ook best wel elders werken en vooral ruimer en rustiger wonen.
Wil je nou beweren dat mensen eerder vanuit Amsterdam naar "buiten" trekken voor wonen en werk dan amdersom?
Old July 13th, 2012, 11:59 AM   #34
Ribarca
In the brig

Likes (Received): 3154

Veel mensen zien de stad volgens mij niet de plaats om hun kinderen op te laten groeien. Daar moet de overheid wat aan doen.

Zoveel mensen die ik ken en die in Amsterdam woonden wen werkten zijn uit de stad vertrokken naar kleinere plaatsen om daar de kinderen op te laten groeien.
Ribarca no está en línea   Reply With Quote
Old July 13th, 2012, 12:00 PM   #35
Ribarca
In the brig

Likes (Received): 3154

Quote:
Originally Posted by bthj View Post
ik begrijp je niet. als ze iets nou niet doen in steden als parijs en madrid dan is het odnernemen. zo is het de grote ambitie van de meeste franse studenten om ambtenaar te worden.
Parijs en Madrid hebben ontzettend veel opties om te werken buiten de overheid... Bijna alle nationale en internationale multinationals hebben er wel een kantoor.
Ribarca no está en línea   Reply With Quote
Old July 13th, 2012, 03:14 PM   #36
Yv
Registered User

Likes (Received): 180

Quote:
Originally Posted by Ribarca View Post
Veel mensen zien de stad volgens mij niet de plaats om hun kinderen op te laten groeien. Daar moet de overheid wat aan doen.

Zoveel mensen die ik ken en die in Amsterdam woonden wen werkten zijn uit de stad vertrokken naar kleinere plaatsen om daar de kinderen op te laten groeien.
Zie opening van thread, gaat de goede kant op.
Yv no está en línea   Reply With Quote
Old July 13th, 2012, 09:36 PM   #37
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

@ Yv en Bthj: Ik blijf het in dit opzicht met jullie oneens. Ik weet niet welke een roze zonnebril jullie op hebben, maar ik blijf gewoon bij mijn standpunt en dat moeten jullie respecteren, net als dat ik dat van jullie ook doe. Maar ja, Amsterdammers, hè? Het meest eigenzinnige, eigengereide, eigenwijze volkje van Nederland. Denken alles beter te weten, maar of dat altijd zo is, dat valt te betwijfelen.

Ik heb niet beweerd dat mensen vanuit dat geweldige Amsterdam eerder naar buiten trekken voor wonen en werken dan andersom, maar ik zeg gewoon `als de kans zich voordoet` dat mensen gewoon arbeidsmigrant zijn in alle richtingen. En dat maakt niet uit of dat Amsterdam of Groningen is. Natuurlijk zuigt Amsterdam voor jeugdige HBO+-ers en natuurlijk is daar een grotere arbeidsmarkt dan in het door jullie zo vermalijde `Noorden`, maar ik heb gewoon gezegd zodra men de mogelijkheden ziet, dat men gewoon vertrekt uit Amsterdam. Dat is alles. Want ik heb laatst ook weer alleen maar Amsterdammers horen kankeren op hun prachtige stad, ik snap niet waarom. En dat ze er eigenlijk allemaal weg willen, maar vaak niet kunnen. De keerzijde van het succes, dat Amsterdam heet. Jongens, ik prik dwars door jullie ballon heen, hoor.
Old July 13th, 2012, 10:20 PM   #38
bthj
Registered User

bthj's Avatar

dat zal zeker voor mensen opgaan, maar zeker niet voor iedereen en het middelt ook niet uit. niet voor niets was een van de eerste besluiten van een verzelfstandigde PTT om het hoofdkwartier in Groningen te sluiten en weer terug te verplaatsen naar Den Haag.
Old July 13th, 2012, 11:12 PM   #39
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Maar wat er bij andere bedrijven is gebeurd, ten nadele van de Randstad, weet jij niet. Ik wel, maar ik houd mijn bevindingen achter. Want dat zou vooral in Amsterdam of Utrecht een bepaalde verontwaardiging veroorzaken. Er wordt namelijk best wel veel werkgelegenheid overgeplaatst vanuit de Randstad richting Friesland. Groningen en Drenthe weet ik niet.
Old July 13th, 2012, 11:15 PM   #40
bthj
Registered User

bthj's Avatar

ja callcenterwek en back-office activiteiten.

Reply

Thread Tools

Posting Rules