daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Amsterdamse metro

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old November 28th, 2009, 04:35 PM   #1
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Likes (Received): 601

Nieuwe metrotreinen Amsterdam (AMSYS)

Aangezien dit een nogal groot project is rechtvaardigt het mijns inziens wel een topicje op zich.

Het is werkelijk een schande hoe weinig informatie de projectwebsite van AMSYS geeft:

http://www.ivv.amsterdam.nl/projecten/amsys

Ik ben daarom maar wat gaan spitten in de database met bestuurlijke documenten en kwam daar een mooie voortgangsreportage tegen (september 2009) met veel relevante, en voor mij ook veel nieuwe, informatie.

Link naar PDF: http://biodata.asp4all.nl/andreas/20...978066e3b3.pdf

Gegevens in een notendop:
  • Op 23 mei 2008 is de Europese aanbesteding van M5 (metro's Oostlijn/Ringlijn) en M6 (metro's Noord/Zuidlijn) gestart. Vijf maanden later hebben 6 leveranciers zich gemeld, waarvan er 2 in de beoordelingsfase niet aan de kwaliteitseisen bleken te voldoen. Tevens viel er een andere offerte om juridische redenen af.
  • De drie overgebleven leveranciers hebben de drie fasen in het onderhandelingsproces doorlopen, te weten: de eerste onderhandelingsronde, een formeel bezoek, en de tweede onderhandelingsronde.
  • De informatie uit de onderhandelingsronde gebruikten de leveranciers voor het maken van een Best And Final Offer (BAFO) die op 13 juli is geleverd. De offertes zijn vervolgens beoordeeld, en eind Q3/2009 zal één leverancier uitgenodigd worden voor de laatste onderhandelingen met als planning nog voor eind 2009 het contract te tekenen (onder voorbehoud van de onderhandelingen).
  • Voor het tekenen van dat contract is uiteraard een uitvoeringskrediet nodig; dat wordt 9 december in de Commissie en 16 december in de Gemeenteraad voorgelegd (tekenen contract is gepland voor eind december 2009)
  • De instroming van het nieuwe materieel op de Oostlijn en Ringlijn staat vooralsnog gepland voor eind 2011.
Er zijn maar vijf dingen die de moeite waard zijn en ik noem ze op in volgorde van belangrijkheid: Amsterdam, het vroege voorjaar, de laatste 10 of 14 dagen van Augustus, vrouwen en de onbegrijpelijkheid Gods. Het belangrijkste heb ik het eerst genoemd.
Го́голь no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old November 28th, 2009, 09:29 PM   #2
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Heeft iemand (insider?) trouwens een idee welke drie leveranciers overgebleven waren en welke uiteindelijk is geselecteerd? Ze worden nergens in de documenten bij name genoemd...
Er zijn maar vijf dingen die de moeite waard zijn en ik noem ze op in volgorde van belangrijkheid: Amsterdam, het vroege voorjaar, de laatste 10 of 14 dagen van Augustus, vrouwen en de onbegrijpelijkheid Gods. Het belangrijkste heb ik het eerst genoemd.
Old November 29th, 2009, 12:30 AM   #3
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 758

zullen wel siemens, bombardier en ansaldobreda zijn
Old January 2nd, 2010, 02:56 AM   #4
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Heel on-Amsterdams is e.e.a. een maandje uitgesteld. De raadsvoordracht voor het uitvoeringskrediet staat nu wel online.

Details over de treinen:

- Identieke zesdelige treinen voor het bestaande metronet (23 treinen) en de Noord/Zuidlijn tot station Zuid (12 treinen);
- 168 zitplaatsen en totaal maximaal 960 passagiers per trein;
- Langsbanken met brede gangpaden;
- Hoge deurhoogte en 24 deuren per zijde per voertuig
- Gelijkvloerse instap; volledig vlakke vloer en volledig doorloopbaar;
- Rolstoelvoorzieningen (geen afzonderlijke fietsplaatsen; wel de mogelijkheid om deze te creëren);
- Hoogwaardige reizigersinformatie;
- Hoge (sociale) veiligheid en brandveiligheid;
- Hoge vandalismebestendigheid;
- Airconditioned (top-cooling);
- Modern indirect licht (waar mogelijk LED-techniek);
- Volledig terugwinning van remenergie;
- Geluidswerende maatregelen;
- Volledig voorbereid op automatisch rijden (de eerste serie voertuigen voor het bestaande metronet krijgt handmatige besturing met de bestaande beveiligingsapparatuur);
- Stroomtoevoer 3e rail.

Huidige planning:
Old January 2nd, 2010, 10:02 AM   #5
First city syndrome
Registered User

First city syndrome's Avatar

Likes (Received): 0

Ik mocht eerste Kerstdag constateren dat Amsterdam wat rijdend metromaterieel betreft momenteel stevig achterligt op Rotterdam. (Niet om daar nu een RET-GVB/Feyenoord-Ajax debat van te maken.) Bij het tracé in Amsterdam stel ik ook mijn vraagtekens. Werkelijk kilometers lang metrospoor pal parallel aan en langs voorheen reeds bestaand treinspoor.
Old January 2nd, 2010, 12:04 PM   #6
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 310

Het metromaterieel is zeker minder dan in Rotterdam. Vooral minder vandalismebestendig en minder berekend op massavervoer. Bij de tracés hoef je geen vraagtekens te stellen, met een veel minder uitgebreid netwerk vervoert de metro in Amsterdam ongeveer evenveel passagiers als de metro in Rotterdam. OV in Amsterdam is steeds meer decentraal geworden en dat zal de komende decenia alleen maar versterkt worden.
Old January 2nd, 2010, 12:21 PM   #7
First city syndrome
Registered User

Amsterdamse metrostoelen hadden veel kauwgum op de stoffen bekleding, viel me op. Het feit dat de Amsterdamse metro kennelijk ongeveer even veel passagiers vervoert als de Rotterdamse zou best kunnen (al acht ik dat geen wedstrijd), maar op mij komt het parallel lopen van metro- en treinspoor in Amsterdam koddig over. Heb het vermoeden dat metro, bijvoorbeeld al dan niet deels de Noord-Zuidlijn veel eerder aanleggen dan de verlenging van WTC/Zuid naar Isolatorweg (dat was toch de laatste uitbreiding?), in Amsterdam meer zoden aan de dijk zou hebben gezet.
Vanzelfsprekend sta ik open voor andere inzichten of - veel beter nog - klaterende bijval.
Old January 2nd, 2010, 12:47 PM   #8
RoelZ1
Registered User

RoelZ1's Avatar

Likes (Received): 86

De lijnen lopen wel parallel aan het spoor, maar zeker lijn 50 is voor andere reizigers. Van Lelylaan naar station Zuid is met de trein echt niet te doen (via schiphol), terwijl je er met de metro in no time bent. Ook lijn 52 en 53 voorzien in een andere behoefte, namelijk het ontlasten van de spoorlijn. Door de metro tussen Holendrecht en Centraal is het mogelijk om maar 2 stoptreinjes per uur te laten rijden. Dan blijft er ruimte over op het tweesporige baanvak tussen Bijlmer en Amsterdam Centraal om in de toekomst 6 IC's per uur en een ICE te laten rijden.
RoelZ1 no está en línea   Reply With Quote
Old January 2nd, 2010, 12:47 PM   #9
Alargule
Homo Ludens

Likes (Received): 645

Ik snap niet zo goed waarom je deze discussie in een topic over het nieuwe materieel voor de Amsterdamse metro te berde moet brengen...maar aangezien SSC/HHF een traditie voor off-topic gaan hoog heeft te houden zonder ingrijpen van een moderator, doe ik lekker met je mee!

Vwb het materieel, vooral de oude 'zilvermeeuwen': het is dat GVB onlangs nog een aantal treinstellen met wat kunst heeft uitgerust, waardoor het hele plaatje er íets beter uitziet, maar anders zou ik me ook de ogen uit mijn kop schamen voor de vieze, met graffiti en scratchiti beschadigde treinstellen. Het lijkt haast wel op de metro van New York in de jaren '80, incl. de vreemde passagiers...Naar mijn weten was het oorspronkelijk (begin v/d eeuw) de bedoeling dat er nieuw materieel voor de Oostlijn ter volledige vervanging van het oude materieel zou instromen in 2006. Volledig tegen de Amsterdamse traditie in, is dat jaartal echter keer op keer uitgesteld. Nu dus weer 2012 - ik denk dat we daar gevoeglijk nog een jaartje bij op mogen tellen.

Dan vwb het parallellopen aan NS-spoor: ik vind dat niet 'koddig', maar planmatig juist harstikke slim: het bundelen van infrastructuur zorgt er niet alleen voor dat je minder doorsnijdingen hebt van het (stedelijke) landschap, maar maakt het ook eenvoudiger om een nieuwe spoorlijn aan te leggen: het tracé ligt er immers al. Dat was zeker bij Amsterdam het geval:
  • de Oostlijn tussen Amstel en Holendrecht kon parallel aan de bestaande lijn Utrecht-Amsterdam worden aangelegd. Bijkomend voordeel: het ophogen van die spoorlijn kon samen met de bouw van de metrolijn worden uitgevoerd. Dat had een onafhankelijk project moeten worden als de Oostlijn een heel ander tracé had gevolgd;
  • De bouw van de metrolijn Venserpolder-Diemen Zuid hield meteen het tracé vrij voor de toekomstige Zuidtak (Weesp-Schiphol);
  • De Ringlijn kon zo gebouwd worden naast de al bestaande Westtak (CS - Schiphol) en Zuidtak (Schiphol-Duivendrecht). Ook die spoorlijnen konden in de jaren '80 zo aangelegd worden, omdat de dijklichamen al in de jaren '30 waren opgeworpen voor de bouw van de geplande ringspoorlijn. Het stukje van de ringmetro tussen Amstelveenseweg en Heemstedestraat volgt daarbij het tracé van deze geplande ringspoorlijn.

Rotterdam maakt dan weer gebruik van een andere 'tactiek': daar neemt men oude, regionale spoorlijnen gewoon over en integreert ze in het bestaande metronet. Maar het komt op hetzelfde neer: gebruik bestaande tracés om je netwerk mee uit te breiden. Zo gek is dat Amsterdamse idee dus niet

Last edited by Alargule; January 2nd, 2010 at 03:02 PM.
Alargule no está en línea   Reply With Quote
Old January 2nd, 2010, 01:17 PM   #10
First city syndrome
Registered User

Na bovenstaande uitleg moest ik wel ernstig platinablond zijn om nog van 'koddig' te spreken. Mijn dank.
Old January 2nd, 2010, 01:21 PM   #11
Alargule
Homo Ludens

Likes (Received): 645

Goed, over je haarkleur zal ik niet oordelen...maar je mag wel eens naar de kapper en wat scheermesjes kopen...
Alargule no está en línea   Reply With Quote
Old January 2nd, 2010, 04:17 PM   #12
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1615

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
Rotterdam maakt dan weer gebruik van een andere 'tactiek': daar neemt men oude, regionale spoorlijnen gewoon over en integreert ze in het bestaande metronet. Maar het komt op hetzelfde neer: gebruik bestaande tracés om je netwerk mee uit te breiden. Zo gek is dat Amsterdamse idee dus niet
Inderdaad. Daarnaast zie je in Rotterdam ook de bundeling van metrolijnen en tram(plus)lijnen. Kijk bijvoorbeeld naar het tracé Wilhelminaplein-Centraal Station. De metro's zitten stampvol vanaf Zuid naar het centrum, maar de trams die bovenop die metrolijn rijden, en ook naar o.a. Rotterdam Centraal gaan, zitten eveneens vaak stampvol.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote
Old January 3rd, 2010, 11:25 PM   #13
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 1562

Quote:
Originally Posted by First city syndrome View Post
Ik mocht eerste Kerstdag constateren dat Amsterdam wat rijdend metromaterieel betreft momenteel stevig achterligt op Rotterdam.
Het oudste materieel in Rotterdam op de ABC lijn is ook niet echt in topconditie:

Ik heb in Amsterdam maar weinig metro's gezien met zoveel tags, maar ik moet toegeven dat ik bijna nooit in die zilveren stellen zit.
Michiel no está en línea   Reply With Quote
Old January 3rd, 2010, 11:33 PM   #14
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 389

Toch vind ik de koekblikken erg stoer. Toch een beetje jammer als het verdwijnt.
Old January 4th, 2010, 12:41 AM   #15
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

Likes (Received): 2

Ik vind die zilveren koekblikken ook wel wat hebben. Veel meer uitstraling dan sommige nieuwe metro's.

Die foto van Michiel van het oude Rotterdamse materieel oogt wel bijzonder treurig en armetierig.
Elmo no está en línea   Reply With Quote
Old January 4th, 2010, 01:38 AM   #16
Osaka H
Registered User

Osaka H's Avatar

Dat doet me denken aan een rijdend klaslokaal, een vmbo klaslokaal, maar een klaslokaal. We hebben zulke stoelen maar met (nep?)hout!
Osaka H no está en línea   Reply With Quote
Old January 4th, 2010, 01:49 PM   #17
Henky
Registered User

Het verdwijnen van de zilvermeeuwen is inderdaad dramatisch voor de street-cred van Amsterdam
Henky no está en línea   Reply With Quote
Old January 4th, 2010, 06:46 PM   #18
Vertigo
shinkansen

Vertigo's Avatar

Likes (Received): 79

Waarom staat dit topic in een offtopic-kroeg en niet gewoon in Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur?

Hoe dan ook. Voor de uitstraling van Amsterdam kunnen die zilvermeeuwen niet snel genoeg weg zijn, want dat slaat natuurlijk nergens meer op anno 2009. Ben benieuwd wat het gaat worden. Ik vind zelf de metro van Madrid erg mooi materieel hebben:

een keuze is er niet
niets dat beklijft
en alles zal verdwijnen
je leven een vuurwerk
of niets
Vertigo no está en línea   Reply With Quote
Old January 5th, 2010, 01:26 AM   #19
Martuh
×××

Martuh's Avatar

Likes (Received): 5

Ik weet niet, ik snap dat veel mensen het geen porem vinden, maar ik vind juist die ouwe koekblikken inderdaad juist wel stoer eigenlijk. Het straalt op de een of andere manier een 'echte' metro uit ofzo. Ik weet het, een beetje slecht verwoord, maar ik vind ze wel wat hebben juist, in tegenstelling tot die 'mieterige' 50 en 51 stellen...

||| X |||
|||
X |||
|||
X |||
Martuh no está en línea   Reply With Quote
Old January 5th, 2010, 02:57 AM   #20
sergiogiorgini
Registered User

Likes (Received): 174

Ik denk dat mensen het gewoon associëren met de New Yorkse metro. Die is immers ook zilver.

Ik vind ze ook wel karakteristiek — van buiten dan. De binnenkant is een reis naar 1977.
sergiogiorgini está en línea ahora   Reply With Quote

Reply

Tags
alstom, amsterdam

Thread Tools

Posting Rules