search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Den Haag > Ooievaarsnest

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old March 15th, 2016, 02:44 PM   #181
Bart Zmeer
Bart van de Velde

Bart Zmeer's Avatar

Likes (Received): 359

Thanks, de eendjes maken hem af! Stuur hem op naar de gemeente zou ik zeggen! Al zou ik wel voor een bredere stoep met mogelijkheden voor terrasjes pleiten en misschien zelfs hier en daar een overkluizing van de gracht voor parkjes/pleintjes
Bart Zmeer no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old March 15th, 2016, 03:06 PM   #182
ikops
Supermoderator

ikops's Avatar

Likes (Received): 2661

Sympathieke tekening. De wilde eend heeft het moeilijk.

savornin, marcobruls liked this post
ikops no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2016, 09:42 PM   #183
Charlie Frank
Unregistered User

Charlie Frank's Avatar

Likes (Received): 1909

Quote:
Originally Posted by Slagathor View Post
Wat je zou kunnen doen, is lijn 6 verleggen om die via het Vaillantplein naar het Buitenom en dan de Prinsegracht te laten rijden.

Daarmee haal je de tramrails van de Brouwersgracht weg. Dan kun je de grachten van het Om en Bij/Zuidwal en Houtzagerssingel/Buitenom doortrekken richting de Brouwersgracht en dan rechtsom richting de Grote Markt.

Dan moet je wel de tramtunnel iets verlengen zodat de trams later bovengronds komen en er een gracht bovenop kan. Ook nog een heel gedoe.

Als je de hele Prinsegracht open wilt halen, moeten de trams pas bij het MCH bovengronds komen.
Goed idee ! Dan kan Ooievaart straks tot aan de Grote Markt komen.

Quote:
Originally Posted by Bart Zmeer View Post
Thanks, de eendjes maken hem af! Stuur hem op naar de gemeente zou ik zeggen! Al zou ik wel voor een bredere stoep met mogelijkheden voor terrasjes pleiten en misschien zelfs hier en daar een overkluizing van de gracht voor parkjes/pleintjes
De parkeervakken heb ik op zijn Amsterdams direct naast het water gesitueerd, omdat die strook kan worden onderbroken met bomen. Met een fietsstrook of autorijbaan gaat dat natuurlijk niet. Bomen kunnen ook niet te dicht op de gebouwen komen te staan, wat het voetpad uitsluit. Je kan de parkeervakken uit het plan halen en de rijbaan en fietsstrook richting water verschuiven, waardoor de stoep dan 5 meter breed kan worden. Echter, aangezien bomen niet te dicht bij de gebouwen horen, wáár moeten die dan wél komen ? Ik vermoed dat dit de reden is waarom in Amsterdam de bomen langs het grachtwater staan. De worsteling met ruimte. Uiteraard kan het water van de vernieuwde Pinsegracht ook wat smaller, maar lijkt je dat een acceptabel compromis ? Het zijn maar enkele vragen die bij mij opkomen. Kom met praktische suggesties voor een oplossing, dan zal ik die graag verwerken in een nieuwe afbeelding.
Charlie Frank no está en línea   Reply With Quote
Old March 16th, 2016, 04:21 PM   #184
Bart Zmeer
Bart van de Velde

Bart Zmeer's Avatar

Likes (Received): 359

Quote:
Originally Posted by Charlie Frank View Post
Kom met praktische suggesties voor een oplossing, dan zal ik die graag verwerken in een nieuwe afbeelding.
Auto's weg! Geen rijbanen en geen parkeervakken. Brede stoep met fietspad. Ter hoogte van Brouwersgracht, Hofje van Nieuwkoop en Lijnbaan overkluist met pleintjes/parkjes. Parkeren en rijbanen kunnen dan onder de gracht.

Ik kom alleen nog een paar miljard te kort...
Bart Zmeer no está en línea   Reply With Quote
Old March 16th, 2016, 09:56 PM   #185
Charlie Frank
Unregistered User

Charlie Frank's Avatar

Die overkluizingen zie ik totaal niet zitten. Dan doe je afbraak aan het originele doel, de gracht herstellen. Pontons of boten (voor terrassen) is prima, want qua aard niet permanent. Hoort ook bij een levende stad. Wil je de Prinsegracht bestemmen tot een soort grachtenpark, met heel veel groen erlangs ? Autorijbanen geheel weglaten maakt het plan mogelijk politiek onhaalbaar.

De onlangs herstelde gracht Noordwal/Veenkade is 37.5 meter breed, van gevel tot gevel. De tweelaags grarage onder de herstelde Noordwal/Veenkade gracht is 18.4 meter breed. (het waterbassin van de gracht zelf is 16 meter breed) Als een garage op die breedte kan, kan een tramtunnel met gemak onder de Prinsegracht. Op de Noordwal/Veenkade hebben zich geen drama's voorgedaan. Daarbij is ook de Hubertustunnel (kosten: € 153 miljoen) van 1600 meter lang en 2 x 10,2 meter breed, 24 meter onder NAP, zonder drama's gerealiseerd. Tunnels kunnen dus óók in Den Haag zonder grote problemen worden gebouwd.

De verlenging van de tramtunnel zou gaan om 750 meter lengte indien reikend tot MCH/Lijnbaan en 1000 meter indien tot het begin van de Loosduinsekade. Het laatste zou wél flink extra kosten opleveren, want er zou een station moeten komen onder de Lijnbaan bij het MCH, en een tweede tunnelingang op de Noord-West Buitensingel.

Tramlijn 6 verleggen via Vaillantlaan-Buitenom lijkt mij helaas verkeerstechnisch niet haalbaar. Er is veel autoverkeer langs die route en wáár zou die tramlijn dan onder de grond moeten duiken ? Want als de verlengde tramtunnen bij de Lijnbaan/MCH bovenkomt, dan zou tram 6 uiterlijk op het Buitenom onder de grond moeten gaan. En daar is volgens mij gewoonweg geen ruimte voor. De enige optie zou zijn om tram 6 al bij het Hobbemaplein onder de grond te laten gaan door daarvandaan een tunnel te boren, globaal onder de Ruijsdaelstraat door. Dat zou een extra tunneldeel zijn van circa 700 meter lengte in loodrechte lijn gemeten. Het zou realisatie van het plan bemoeilijken.

Voor de doemdenkers over Haagse tramtunnels: De rampzalige tramtunnel (Grote Marktstraat), aangelegd tussen 1996 en 2004, is gevolgd door veel vooruitgang in technisch kunnen van tunnelbouwers. De Prinsegracht is daarbij een flink stuk breder, en loopt geheel recht in tegenstelling tot de GM-straat die ook een knik heeft. In mijn 'eenvoudige' voorstel voor 'slechts' een tramtunnel onder de Prinsegracht, worden geen parkeergarages aan het plan toegevoegd, zoals in de GM-straat. Ook hoeven er geen verbindingen te worden aangelegd met ondergrondse entrees voor warenhuizen. Indien de verlengde tramtunnel bovenkomt bij het MCH, hoeft er ook niet persé een ondergrondse halte te worden aangelegd onder de Prinsegracht. Maar indien het persé mwel moet, dan kan dat goed ter hoogte van de Brouwersgracht, waar extra ruimte is vanwege het ontbreken van een gevelwand aan één zijde.

Zoals je zelf al concludeert, maakt het toevoegen van rijstroken aan de tunnel, het geheel dramatisch duurder. En een tunnel alléén onder het middendeel aanleggen voor trams, is technisch eenvoudiger te realiseren, dan een tunnel die dicht in de buurt van gevels van gebouwen gaat komen.

savornin liked this post
Old March 16th, 2016, 11:27 PM   #186
savornin
Registered User

Likes (Received): 1555

Mooi inhoudelijk betoog Charlie. Ik was vandaag nog op de Prinsegracht en nu ga ik direct dagdromen over een gracht daar. Maar er is zóveel infrastructuur en verkeer op die weg, er zijn echt heel veel ingrepen nodig om dat in goede banen te leiden bij een herstel van de gracht.
Ik vind dit een mooie discussie, maar volgens mij puur academisch, want ik denk niet dat buiten ons en een paar nostalgische oude mannen er ook maar iemand denkt over het herstel van de Prinsegracht, en zeker de gemeente niet. Ik kan er op internet in ieder geval niets over vinden. In theorie een mooi plan, maar gaat dat niet een miljard of meer kosten? Wie gaat dat betalen? En wat levert het op? Kan je de gracht zo maken dat deze wedijvert met de beroemde Amsterdamse grachten en de Utrechtse oudegracht? Wat ik ook leuk vind aan die grachten, is dat er veel mooie huizen staan, maar ook leuke café's en winkeltjes. Die zijn er nu niet aan de Haagse prinsegracht, dus die moet je er dan ook gaan plaatsen. Nu is het een tandeloze straat waar niemand voor de gezelligheid naar toe gaat (ok naar het Paard of het Koorenhuis, maar niet voor de sfeer op straat). Met alleen water ben je er niet, dan heb je een gracht waar verder niets te beleven is en waar je alleen maar langs rijdt op weg naar je bestemming. Je bent nu echt letterlijk lichtjaren verwijderd van een prachtgracht waar mensen speciaal naar toekomen.

Wat mij overigens opvalt, is dat Den Haag zo weinig met zijn grachten doet. Er zijn bijna geen grachten die echt klasse uitstralen en waar je aan een leuk café kan zitten, of waar je grandeur voelt. Dat kan zo anders. Die Veenkade bijvoorbeeld, waar ik wekelijks langs rijd: er gebeurt niets, er is geen sfeer. Conradkade? Meh. Toussaintkade? Grotendeels een kade waar je langs rijdt, en dan willen ze de boompjes nog kappen ook (waarom?!?). Mauritskade ook een druk doorgangsgebied, je gaat er niet naast zitten met een wijntje. Smidswater mooi maar gewone woonstraat. Koninginnegracht is voor het razende zoveelbaansverkeer. Bierkade is leuk, gebeurt wat, maar vrij onbekend bij grote publiek.

Wat mij betreft kan DH zoveel meer met haar grachten. De bestaande grachten kunnen veel mooier, voornamer en gezelliger gemaakt worden, is een investering maar daar ga je de stad erg mee helpen. Kijk nu eens naar de Amsterdamse grachten, de Delftse grachten, de Oudegracht, hoe die zijn opgezet en hoe ze de stad hun sfeer geven. Maak die grachten mooi en gezellig, zet er leuke terrassen neer, pas de Anton Pieck-methode toe. Op dit moment komt er geen toerist naar DH voor de grachten, terwijl er zat grachten zijn in DH. Lok die toeristen naar de grachten, maak er een voornaam horeca- en cafégebied van, organiseer er concerten en andere happenings.

Daarnaast waar mogelijk gedempte grachten weer openen. Wat dat betreft ben ik in theorie helemaal voor opening van Prinsegracht, Brouwersgracht, stuk van oude Turfgracht t.o. Oude Kerk (nu spuiplein etc), Gedempte burgwal, Paviljoensgracht etc. maar realistisch gezien zie ik wel dat dat enorm in de kosten gaat lopen en infrastructurele uitdagingen oproept.

Benieuwd naar jullie ideeën over de Haagse grachten. Kan er meer? Moet er meer? Of is het goed zo?

Charlie Frank liked this post

Last edited by savornin; March 16th, 2016 at 11:35 PM.
savornin no está en línea   Reply With Quote
Old March 17th, 2016, 12:25 PM   #187
Xoem
Registered User

Xoem's Avatar

Quote:
Originally Posted by Charlie Frank View Post
Tramlijn 6 verleggen via Vaillantlaan-Buitenom lijkt mij helaas verkeerstechnisch niet haalbaar.
Je zou het Om en Bij kunnen afsluiten voor het verkeer en dat gebruiken als tunnelingang. Desnoods een extra verbinding voor het verkeer van Hobbemastraat naar Zuidwal, of juist de Zuidwal afsluiten voor verkeer en daar de tunnelingang maken. Krijg je wel alleen op de Prinsegracht een tram-kruising in de tunnel.

Maar goed, er zijn nog zoveel andere gedempte grachten die waarschijnlijk makkelijker en goedkoper te herstellen zijn. Ik heb geen verstand van grachten, maar neem aan dat je niet zomaar een doodlopende gracht kunt maken maar er een stroming moet zijn. De Herengracht zou bijvoorbeeld een hele mooie straat kunnen zijn met een gracht, maar het water zou dan aan beide zijden neem ik aan weer in verbinding met iets anders moeten staan wat aan de kant van de Poten wel weer lastiger wordt.

Charlie Frank liked this post
Xoem no está en línea   Reply With Quote
Old March 17th, 2016, 01:52 PM   #188
Xoem
Registered User

Xoem's Avatar

Edit verkeerde post.
Xoem no está en línea   Reply With Quote
Old March 17th, 2016, 03:16 PM   #189
blauw
fan van de klok

blauw's Avatar

Likes (Received): 199

Er wordt hier veel geschreven, maar er verschijnen niet veel foto's uit de oude doos.
Bij deze dan maar.

En zo ziet het er vandaag de dag uit.

EPA001, TheArcher liked this post

Last edited by blauw; March 17th, 2016 at 03:21 PM.
blauw no está en línea   Reply With Quote
Old March 17th, 2016, 10:49 PM   #190
Charlie Frank
Unregistered User

Charlie Frank's Avatar

Deze, hoewel geen foto maar een tekening, is ook aardig.
In de negentiende eeuw wilde koning Willem II een paleis laten bouwen op Zorgvliet.
Hij liet een ontwerp maken door een Engelse architect, gebaseerd op de Engelse neogotiek uit die eeuw.
Buiten het feit dat het hem aan voldoende geld ontbrak, wist een groepje burgers onder leiding van Adriaan Goekoop (van de Adriaan Goekoopstraat) zich met succes ertegen te verzetten.
Ook Berlage heeft later een ontwerp voor een paleis op Zorgvliet gemaakt.

Maar we hadden dus dit Paleis Zorgvliet kunnen hebben:

EPA001, TheArcher, Slagathor, blauw, Bart Zmeer liked this post
Old March 18th, 2016, 11:41 AM   #191
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 5864

Het had in Engeland beter gestaan, al sluit ik niet uit dat met het voortschrijden der tijd we zo'n paleis alsnog in ons hart hadden gesloten.

Maar het Vredespaleis werd destijds wél aan de Nederlandse architectuurtradities aangepast. Het oorspronkelijke paleis had meerdere torens, maar dat vond men te Frans. Het had Willem II gesierd als 'ie zo'n gedachtegang had gevolgd; dan was misschien zelfs Adriaan Goekoop over stag gegaan.
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old March 18th, 2016, 12:50 PM   #192
blauw
fan van de klok

blauw's Avatar

Leuk, die kende ik nog niet. Het lijkt qua stijl op zijn andere ontwerpen. Duidelijk groot fan van de Engelse neogotiek en de Engelse koninklijke grootheidswaanzin.

De gotische galerij, die tegenover Noordeinde stond:

En het Willemshof, waar tegenwoordig het VNG kantoor zit:
Old March 18th, 2016, 05:53 PM   #193
Charlie Frank
Unregistered User

Charlie Frank's Avatar

Koning Willem II had natuurlijk een groot deel van zijn jeugd doorgebracht in Engeland, als balling. Hij studeerde in Oxford op Christ Church College en deed daar zijn liefde voor de Engelse variant van de Gotiek op. Dat hij als koning een paleis wilde bouwen is niet vreemd, want zowel Paleis Noordeinde als Huis ten Bosch waren niet gebouwd als paleis. En beiden waren enorm verouderd, zo niet vervallen. Willem II wilde gewoon een echt koninklijk paleis hebben, om zijn koninkrijk beter op de kaart te zetten binnen de kringen die er in die tijd toe deden in Europa, de monarchieën.

Hieronder het eerste ontwerp dat Berlage maakte voor een koninklijk paleis op Zorgvliet. Behoorlijk weelderig vind ik. Je ziet dat hij wel de Hollandse renaissance gebruikte, met trapgevels, maar ook met kantelen en Barokke elementen. Echte eclectische architectuur dus.

Bron afbeelding: T.U. Delft

savornin, Slagathor, EPA001 liked this post
Old March 18th, 2016, 06:18 PM   #194
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Verschrikkelijk met al die beelden, doe dan dat Engelse ding maar.
Old March 18th, 2016, 06:40 PM   #195
475bzs
Registered User

475bzs's Avatar

Ik denk dat Willem I al het geld al had opgebruikt voor de bouw van het koninklijk paleis in Brussel.
475bzs no está en línea   Reply With Quote
Old March 18th, 2016, 08:52 PM   #196
Charlie Frank
Unregistered User

Charlie Frank's Avatar

Berlage kwam later, ten tijde van zijn Uitbreidingsplan voor 's-Gravenhage, met een nieuw ontwerp voor een koninklijk paleis, in een veel strakkere, meer moderne stijl. Helaas kan ik daar nergens een afbeelding van vinden. Het laatste plan voor een nieuw koninklijk paleis dateert van direct na de Tweede Wereldoorlog. Men wilde toen koningin Wilhelmina huldigen door haar een paleis cadeau te doen. Paleis Noordeinde gruwelde Wilhelmina van omdat de Duitsers er in de oorlog in hadden gezeten en Huis ten Bosch was onbewoonbaar.

Slagathor liked this post
Old March 18th, 2016, 10:09 PM   #197
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Dat was natuurlijk niet echt het moment; met het halve land in puin. En Wilhelmina was later ook vrij snel weer vertrokken en gaf de scepter door aan Juliana die zo'n paleis waarschijnlijk helemaal niet had gewild.
Old March 19th, 2016, 08:27 PM   #198
Charlie Frank
Unregistered User

Charlie Frank's Avatar

Klopt en het is er ook niet gekomen. Maar ik kan het sentiment na de bevrijding wel begrijpen.

Berlage heeft trouwens in 1908 een groot uitbreidingsplan gemaakt voor Den Haag, nog vóór hij hetzelfde deed voor Amsterdam. Hij ontwierp nieuwe theaters en concertzalen, een nieuw stadhuis en dus ook een nieuw koninklijk paleis, in tegenstelling tot het ontwerp dat ik eerder postte, ditmaal dus meer modern, in de stijl die we beter van hem kennen. Alle oranje gekleurde bouwblokken op de plattegrond waren nieuwbouwvoorstellen van hem. Hoewel Berlage met dit ontwerp grote invloed heeft uitgeoefend op de Haagse stadsontwikkeling, was het Ir. Isaac Anne Lindo, de 1e directeur van de nieuw opgerichte Dienst Gemeentewerken, die de uitvoering ter hand nam en de uiteindelijke plannen voor de stadsuitbreiding ontwierp. Lindo hield in grote lijnen vast aan het plan van Berlage, maar had zijn eigen ideeën over architectuur en wat dat betreft is er van de stijl van Berlage niet veel terug te vinden in de gerealiseerde plannen. Zelf vind ik de stijl van Lindo niet mooi, veel te ingetogen, saai. Het mist de hand van de meester die Berlage was. De gerealiseerde stadsuitbreiding van Amsterdam daarentegen laat duidelijk wel die typische stijl zien. Desalniettemin heeft Den Haag toch een aantal ontwerpen van Berlage staan. Deze stonden volgens mij los van zijn uitbreidingsplan uit 1908. Zo was er in 1908 nog geen sprake van de bouw van een Gemeentemuseum (1931-1934). Er leefde bij enkelen wel een idee over, maar niet meer dan dat.

Hendrik Petrus Berlage [Public domain], via Wikimedia Commons

>>>> Hoge resolutie exemplaar van bovenstaande afbeelding, op Wikimedia Commons, via deze link <<<<

Slagathor, sqm, vdVeen liked this post
Old March 19th, 2016, 09:10 PM   #199
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Heerlijke kaart om bij weg te dromen. Naast het Raadhuis tegenover Plein 1813 en het paleis op Zorgvliet, viel me ook op dat hij blijkbaar geen rol zag weggelegd voor station Staatsspoor (nu Centraal). In plaats daarvan lijkt hij HS vergroot te hebben en heeft hij het hernoemd naar "Centraal Station".

Ook lijkt er iets van een paleis of museum gepland te staan waar nu het Lorentzplein ligt...
Old March 20th, 2016, 07:49 PM   #200
Charlie Frank
Unregistered User

Charlie Frank's Avatar

Quote:
Originally Posted by Slagathor View Post
Naast het Raadhuis tegenover Plein 1813 en het paleis op Zorgvliet, viel me ook op dat hij blijkbaar geen rol zag weggelegd voor station Staatsspoor (nu Centraal). In plaats daarvan lijkt hij HS vergroot te hebben en heeft hij het hernoemd naar "Centraal Station".

Ook lijkt er iets van een paleis of museum gepland te staan waar nu het Lorentzplein ligt...
Het is wel een interessante gedachte, vind je niet ? Misschien vond Berlage Centraal Station (toentertijd afgekort tot Station SS ) niet praktisch gelegen, als kopstation. Of hij dacht, waarom moet het Haagse centrum twee treinstations hebben ? Vergeet niet, dat CS en HS ooit letterlijk door concurrenten werd geëxploiteerd. Berlage had misschien een goed punt... Mogelijk was station HS in dat geval op een gegeven moment vervangen door een modern station, maar het zou het station een grotere reizigerspotentie hebben geboden.

Wat betreft het Lorentzplein. Ik denk niet dat Berlage een koninklijk paleis op het veen zou plannen. Ik vond een andere tekening van Berlage uit hetzelfde plan waarop ik denk dat plein en gebouw te herkennen. Je ziet dat hij er twee dubbele onderdoorgangen in ontwierp, met een open verbinding met de openbare straat, hetgeen een koninklijk paleis uitsluit, denk ik. Het kan een museum zijn, een theater/concertzaal of een 'volksgebouw', zoals hij die in Amsterdam heeft gerealiseerd.

Afbeelding 1: Gebied ten zuiden van Station Hollands Spoor (door Berlage Centraal Station genoemd)

Bron: Plan Berlage, 1908 [Publiek Domein]

Afbeelding 2: Voornaam gebouw op wat tegenwoordig het Lorentzplein heet

Bron: Plan Berlage, 1908 [Publiek Domein]

Slagathor, Bart Zmeer liked this post

Last edited by Charlie Frank; March 20th, 2016 at 09:09 PM. Reason: typo

Reply

Tags
den haag, kijkduin, scheveningen, the hague

Thread Tools

Posting Rules