SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam | Westewagenstraat 66/74 | opgeleverd

561K views 3K replies 213 participants last post by  RottaRoffa 
#1 · (Edited)
Een overzicht van afbeeldingen en nieuws van BlueCity is te vinden op http://urbie.city/rotterdam/westewagenstraat

-----

Aan de Westewagenstraat worden twee wederopbouw panden afgebroken om te worden vervangen door 231 studentenwoningen. Het ontwerp is van Klunder Architecten.: :)
Verwachte start van de bouw: najaar 2016

edit: renders toegevoegd.

edit 2: nieuwe renders (bron: https://www.flickr.com/photos/janvanhelleman/23961499572/in/datetaken/ )



Sjoerd Berghuis heeft weer nieuwe impressies op Instagram geplaatst








situatie per 23 april 2016:



 
See less See more
3
#2,645 ·
#2,647 ·
Heeft iemand enig idee hoe de straat na afloop van de bouw wordt ingericht? Het viel me zojuist op dat de Westewagenstraat wel een paar straatbomen kan gerbruiken. Los daarvan, wat een geweldige impuls geeft dit project aan deze straat.
 
#2,661 · (Edited)
Inderdaad. Wij hebben een jaar geleden een tweedehandsauto gekocht. Handig voor uitstapjes en vakantiereisjes naar gebieden met weinig Ov, maar we gebruiken hem gemiddeld maar twee keer per maand. Voor de rest gewoon het ov, lopend en soms te fiets.



En bomen! Veel te weinig groen.

Benieuwd wat het kunstwerk uitbeeld. Ziet er leuk uit.
Jongeren/kinderen die in de hongerwinter van 1944 op het platteland ondergebracht werden of erheen gestuurd voor voedsel? De broer van mijn opa is in de oorlog ook vanwege de arbeidsrazzia's ondergedoken op het platteland en daar aan de vrouw geraakt en heeft daar voor flink wat nageslacht gezorgd, waardoor mijn familie daar groter is dan hier.
 
#2,658 ·
Dat zie ik toch wel anders. Auto's zijn inderdaad een bestaande en soms zinvolle modaliteit en daar moet ruimte voor zijn, maar het is ook verreweg de minst efficiente modaliteit die zich bovendien matig tot slecht verhoudt tot hoge dichtheden en de leefbaarheid van (binnen)steden. Ontmoediging van autobezit of -gebruik kan dus een prima doel zijn. Hier kunnen de auto's gewoon weg omdat er, zoals al genoemd, al een parkeergarage in de buurt zit. Een eventuele invaldeparkeerplek of een plek voor laden en lossen zou je kunnen handhaven.
 
#2,656 ·
Niet elke straat hoeft vol blik te staan, verderop in de straat is volgens mij een grote garage, kunnen ze daar geen plaatsen opkopen?
Dit zou een ideale wandelstraat kunnen zijn aansluitend op de Hoogstraat en de Beurs

Er kan ook een woonerf van gemaakt worden met minder parkeerplaatsen
 
#2,659 ·
Waarom minst efficiënt? Natuurlijk, in de stad is het lastig manoeuvreren en dat heeft vaak te maken met andere vormen van verkeer. Die zitten elkaar vanuit natuurlijke weg vaak dwars, komt ook door enorme dichtheid van mensen. Maar in een auto kunnen meerdere mensen vervoerd worden, je bepaalt zelf waar en wanneer je rijdt en bent dus niet afhankelijk van een dienstregeling. Daarnaast kun je vrij veel vervoeren aan bagage, iets wat lastiger wordt op je bagagedrager van je fiets en met vier volle boodschappentassen in lijn 8 is het ook niet echt fijn boodschappen doen.

Kortom, een auto - nu en de toekomstige varianten - zal denk ik altijd de populairste vorm van vervoer blijven. Dat laat onverlet dat ik zelf ook graag met de fiets ga en dagelijks mijn woon-werkverkeer met het OV rijd. En dus moet een auto ook ergens geparkeerd worden. De vraag is dan: waar is dat het beste te doen? Langs de rijbaan in parkeervakken, of in een grote garage? Wat weer tot gevolg heeft dat dit grote ruimte in neemt, maar wel veel auto's centraal op één plek heeft, in plaats van door de hele straat.
 
#2,660 ·
Dat auto's elkaar soms in de weg zitten wijt je terecht aan de dichtheid van mensen in de stad. Ik zou alleen het argument omdraaien: de dichtheid is niet het probleem (sterker: het is een kenmerk van levendige steden, wat vaak nagestreefd wordt), maar juist de auto, omdat die niet op de dichtheid aansluit.

Want hoewel je terecht aangeeft dat er vaak behoorlijk wat mensen in een auto passen vertaalt dat zich niet naar reëel gebruik: auto's worden in de praktijk zelden (bijna) volledig benut. Auto's nemen, in vergelijking met andere modaliteiten enorme hoeveelheden ruimte in, zowel als ze stilstaan als rijdend.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik, letterlijk, niemand ken die in de stad woont en boodschappen doet met de auto. Vrijwel iedereen die in de stad woont doet bovendien geen weekboodschappen (met de tassen die je noemt) maar een keer per één of twee dagen, te voet. Daarnaast worden boodschappen steeds vaker bezorgd en stijgt ook het aantal bakfietsen in de stad flink. Het boodschappenprobleem zie ik eerlijk gezegd niet zo.

Ik kan me dan ook eerlijk gezegd niet voorstellen dat binnen de stad de auto het populairste vervoersmiddel blijft. Dat als gevolg van zowel individuele voorkeur als op basis van sturing door de overheid. Parijs en Londen zijn natuurlijk sprekende voorbeelden van steden die inmiddels vol inzetten op de fiets, maar sprekender vind ik nog Rotterdam zelf, waar zelfs in een college met Leefbaar en DENK de GroenLinks-lijn wat betreft een auto-luwe binnenstad wordt doorgetrokken.

Op de plekken van deze auto's in de Westewagenstraat komen wat mij betreft bomen. Weinig is beter voor de leefbaarheid van de stad. Ik woon aan de Mathenesserdijk en je wil niet weten hoeveel verkoeling de prachtige grote bomen hier in de straat geven, op een dag als vandaag. Het temperatuurverschil met omliggende straten die het zonder de bomen moeten doen is ronduit bizar. En het leuke is: iedereen zit lekker buiten hier, met kinderen die spelen op straat, want doordat een slimgeplaatst paaltje het doorgaande verkeer stremt is het rustig en veilig. Dat kan niet overal (en overigens zijn hier wel gewoon behoorlijk wat parkeerplekken op straat) maar echt: steden worden beter met minder auto's.
 
#2,664 ·
^^mag het wel hopen, is nu 3 keer niks. Na alle werkzaamheden in dit straatje, ziet het er denk ik sowieso niet meer uit. Kunnen ze daarna gelijk door met naar de Keizerstraat, bij de oude Rabobank toren en Witte Keizer, ook een straatje waar de buitenruimte wel eens aangepakt mag worden.
 
#2,668 ·
Gezien het bouwplan op de locatie van de Rabobanktoren zal dat er op korte termijn niet inzitten schat ik zo in.
 
Top