daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Nordic & Baltic > General development > Denmark

Denmark » Copenhagen | Aarhus

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old November 16th, 2017, 04:42 PM   #941
pifpafpuf
Registered User

Likes (Received): 12

Her befolkningsudviklingen i samme periode:

Køb Aar Aal
'17 611822 340376 213467
'14 579513 326676 207609
Dif 32309 13700 5858
Pct 105,57 104,19 102,82
pifpafpuf no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old November 19th, 2017, 11:53 AM   #942
Gobbo
Registered User

Gobbo's Avatar

Likes (Received): 40

Det, som undrer mig, er, at man forventer at indbyggertallet for de største danske byer skal blive ved med at stige og stige. Men hvordan kan det lade sig gøre, når danskerne får færre og færre børn? Flere og flere danskere bliver jo sterile på grund af hormoner i maden og mobilstrålning!

Der er derfor kun to måder, hvorpå indbyggertallet i de danske storbyer kan blive ved med at stige og stige. Den ene er gennem indvandring. Og det forklarer måske migrationsagendaen, at danskerne ikke får børn længere (ikke nok), så derfor erstatter man de sterile danskere med folk sydfra, der stadig er i stand til at levere varen (børn). Derudover er der efter min opfattelse en aganda om at presse lønningerne ved at hive en masse østarbejdere ind. Her i kvarteret, hvor jeg bor, er der en masse byggerier igang og stort set alle arbejderne er polakker. Det finder jeg tankevækkende! - Den anden måde er ved at hive folk ind fra landsbyerne og de mindre provinsbyer. Men er det rimeligt at storbyernes vækst skal ske på de små samfunds bekostning?

Hermed stiller jeg spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er ønskværdigt at de danske storbyer bliver større og større, når nu væksten har to priser. 1. Mere indvandring. 2. Færre indbyggere i de små samfund!

Der synes implicit at være en holdning her på sitet om, at vækst er cool og at det er sejt, hver gang indbyggertallet i København, Aarhus, Odense, Aalborg o.s.v. stiger. Men er vi nu sikre på, at flere indbyggere i storbyerne i sig selv er lykken, når nu væksten har den pris, at vi får mere indvandring og færre mennesker på landet?!

F.eks. var jeg i Skagen for nylig. Her pralede de af, at indbyggertallet for første gang i mange år var stagnerende og ikke i tilbagegang. Men sandheden var bare, at denne stagnering alene skyldes, at man i Skagen har hevet hundredevis af polakker og rumænere derop. Der er et kvarter i Skagen, som nogle nu kalder rumænerkvarteret, fordi der bor ca. 500 rumænere i kvarteret. Skagen er det sted i Danmark, som har flest rumænere pr. indbyggere!

Det er jo nemt at få vækst eller at hindre for stort svind i befolkningen, hvis vi bare inviterer hele verden herop. Men kan vort velfærdssamfund og sociale strukturer håndtere denne massive tilgang af udenlandske borgere?!

Last edited by Gobbo; November 19th, 2017 at 12:08 PM.
Gobbo no está en línea   Reply With Quote
Old November 19th, 2017, 04:23 PM   #943
Cafo
Registered User

Likes (Received): 288

Mobilstråling er harmløs så hele din kommentar er vrøvl.

Molleren, MGdk liked this post
Cafo no está en línea   Reply With Quote
Old November 19th, 2017, 11:02 PM   #944
Danton05
Registered User

Likes (Received): 135

Generelt bør folk bo hvor de har lyst til at bo, så det giver mening at byer bliver større når folk vil gerne vil bo der
Danton05 no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2017, 01:51 AM   #945
Gobbo
Registered User

Gobbo's Avatar

Likes (Received): 40

Quote:
Originally Posted by Cafo View Post
Mobilstråling er harmløs så hele din kommentar er vrøvl.
Jeg vil opfordre dig til at se Youtube-kanalen Creatrix13. Han har i årevis udstillet, hvordan myndighederne lyver om den reelle fare ved trådløse teknologier.

Det er selvfølgelig lidt off topic. Men jeg mener det er ganske relevant at forholde sig til, at vi alle har en stor helbredsrisiko ved at bo tæt i storbyer, hvor der er trådløs teknologi over det hele. Problemet er selvfølgelig ikke i sig selv at folk bor tæt, for de har de jo altid gjort i storbyer. Men problemet er, at vi i dag ikke kan undgå mobilstrålning, selv hvis vi ikke selv ejer en mobiltelefon. Det er et stort problem mener jeg. For hvad hjælper det, at jeg ikke har en mobil, hvis underboen, overboen og naboerne har en og jeg bor i en kasse i et stort lejlighedskompleks?!

Quote:
Originally Posted by Danton05 View Post
Generelt bør folk bo hvor de har lyst til at bo, så det giver mening at byer bliver større når folk vil gerne vil bo der
Men VIL folk virkeligt gerne bo i storbyerne? Jeg ser sådan på det, at jeg tror, at folk ofte er TVUNGET til at bo i storbyerne, fordi servicen bliver dårligere og dårligere i de mindre byer. Hvis der stadig fandtes sygehuse, skoler og anden service i mindre byer, ville folk måske stadig foretrække at bo dér...

Hypen omkring storbyer skyldes, tror jeg, at der er en agenda (Agenda 21) om at affolke de små samfund og lokke/tvinge folk til storbyerne.

Men selvfølgelig skal folk have lov at bo i storbyer. Jeg tror bare tit, at folk ikke har noget valg, fordi de føler sig utrygge ved at bo langt ude på landet, hvor der ikke er sygehuse o.s.v. Eller, hvis man er ung, hvor man ikke kan få en uddannelse eller et job. Mange ville måske foretrække at bo lidt ude på landet eller i mindre samfund, hvis der ellers var arbejdspladser o.s.v.

Jeg ved dog godt, at mit synspunkt næppe vinder meget gehør herinde, hvor de fleste jo er globalister og storby-glade. Det giver jo sig selv på et site som Skyscrapercity. Når ret skal være ret, så er jeg selv storbymenneske (bl.a. derfor jeg selv er herinde!), så det er ikke fordi jeg bebrejder jer at være glade for storbyer. Blot siger jeg, at jeg kender mange, der egentlig hellere vil bo i mindre byer, men føler sig tvunget til de større byer, fordi servicen de sidste par årtier er blevet ringere og ringere i de mindre byer.

Derfor ønsker jeg at man satser mere på de små lokalsamfund og dropper agendaen om at lokke alle til de større byer. Ikke fordi jeg ikke selv kan lide store byer, men fordi jeg mener det er forkert med denne Agenda21, som vil affolke landsbyerne og de mindre byer og skabe større og større storbyer, hvor folk kommer længere og længere væk fra naturen og menneskets naturlige omgivelser. Mennesket bliver med andre ord fremmedgjort.

Konklusion: Jeg vil egentlig gerne selv bo i storbyen. Men jeg mener ikke, at samfundet som sådan skal favorisere storbyerne. Det er min holdning.

jakobnguyen liked this post

Last edited by Gobbo; November 20th, 2017 at 02:00 AM.
Gobbo no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2017, 09:17 AM   #946
Danton05
Registered User

Likes (Received): 135

Quote:
Originally Posted by Gobbo View Post
Men VIL folk virkeligt gerne bo i storbyerne?
Ja. Det er derfor det blevet så dyrt
Danton05 no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2017, 11:05 AM   #947
pifpafpuf
Registered User

Likes (Received): 12

...men diskussionen er da relevant og påtrængende.
For der går ikke mange år før 1/4 af Danmarks befolkning bor inden for Ring 4.
Og om 25 år , med en ny Øresundsforbindelse , en udbygget ring 5,5 - og måske op mod 2,3-2,4 millioner mennesker boende i Nordsjælland, og op mod 2 millioner svenskere lige på den anden side af Øresund i et sammenhængende byområde med et BNP på størrelse med Finlands....
Ja, så er der København, de Østjyske kystbyer, - og så resten af landet.
Specielt kvinder , som det ser ud nu, gider ikke resten af landet - og hvad vil mændende gøre ved det? Mobiltelefonen får man ihvertfald ikke taget fra kvinderne.
pifpafpuf no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2017, 02:50 PM   #948
ramblersen
Registered User

ramblersen's Avatar

Likes (Received): 2127

Quote:
Hvis der stadig fandtes sygehuse, skoler og anden service i mindre byer, ville folk måske stadig foretrække at bo dér...
Hvorfor skulle folk dog prioritere at betale høje kvadratmeterpriser for at bo i små boliger når de fint kunne bosætte sig i småbyer til meget lavere kvadratmeterpriser, pendle til job i storbyen og i øvrigt bruge servicetilbuddene dér?

Jeg er med på, at der err sket skolelukninger i nogle småbyer og at nogen har fået længere til deres lokale rådhus, men for eksempel i nærheden af København kunne byboerne jo stadig vælge mellem snesevis af småbyer hvis det var sådanne steder de ønskede at bo. Og nøjagtig det samme gælder rundt om Aarhus, Aalborg, Herning etc, alt efter hvad du mener med "storbyer" og "småbyer". Desuden er det ikke nødvendigvis fordi skolen er lukket at folk flytter - det er i lige så høj grad skolen som lukker fordi børnefamilierne er flyttet. Det kan selvfølgelig så starte en ond cirkel for den enkelte (lands)by, men det kan bare ikke forklare generelle ændringer i bosætningsmønstre da der som sagt stadig er rigeligt med andre småbyer at bosætte sig i hvor man med en stor rabat let ville kunne trække på storbyens jobmarked og servicetilbud. Hvad sygehuse angår skal man godt nok have et seriøst dårligt helbred for at det er vigtigt for én, at der ligefrem ligger et sygehus i den mindre by hvor man bor. Selvfølgelig er der dele af landet hvor man har fået længere til et hospital, men i store dele af landet fx Hovedstadsområdet og Østjylland - kan man jo stadig uden problemer bosætte sig i snesevis af småbyer og stadig bo under ti kilometer fra et hospital. Hvad andre servicetilbud angår véd jeg ikke hvad du savner i de mindre byer. Jeg er med på at for 200 år siden havde enhver landsby en skomager og en bødker, men jeg går ikke ud fra at det er dem. Hvad indkøbsmuligheder angår, er der faktisk mange eksempler på småbyer som har fået bedre indkøbsmuligheder end de havde for 20 år siden. Desuden kan man let vælge at få levet alle sine indkøb til døren for det man sparer på boligudgifterne hvis man er villig til at bosætte sig i en lille by. Mange andre servicetilbud er jo desuden også rykket over på internettet. Og hvad sportsfaciliteter angår er tilbuddene typisk bedre når man rykker fra storbyen og ud i de mindre byer. Det eneste område hvor jeg kan se en serviceforringelse som eventuelt kan være afgørende er forringelser i busbetjeningen af mange småbyer. Men for dem som hellere vil bo i en mindre by i stedet for i fx København er det stadig muligt af finde alternativer med udmærket offentlig transport.

Så der er absolut ingen forklaring på at folk er villige til at betale de skyhøje kvadratmeterpriser for en bolig i København andet end at de ønsker at bo centralt og endda prioriterer det utrolig hjt. Det ville være let at finde et alternativ med 2.000, 5.000, 10.000 eller 20.000 indbyggere, hvor det var billigere at bo og man havde akkurat de samme jobmuligheder og servicetilbud at vælge imellem.

Raslemus9000 liked this post
ramblersen no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2017, 07:12 PM   #949
TVN
Registered User

Likes (Received): 150

https://vafo.dk/vejle/Vejle-postnumm...artikel/506691

TVN no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2017, 07:19 PM   #950
Cafo
Registered User

Quote:
Men VIL folk virkeligt gerne bo i storbyerne? Jeg ser sådan på det, at jeg tror, at folk ofte er TVUNGET til at bo i storbyerne, fordi servicen bliver dårligere og dårligere i de mindre byer. Hvis der stadig fandtes sygehuse, skoler og anden service i mindre byer, ville folk måske stadig foretrække at bo dér...
Og hvem skal så betale for disse sygehuse, skoler og anden service? I forvejen sender byerne jo masser af penge ud på landet, skal de nu beskattes endnu hårdere?
Old November 23rd, 2017, 03:15 PM   #951
Xed
Registered User

Likes (Received): 983

Quote:
Folk har meget forskellige præferencer, men alt taler for, at et meget stort flertal gerne vil bo i storbyen. I Gundsømagle kan man gå i skole, der er 30 kilometer ind til Rigshospitalet, og man kan vel også fint bo i byen, mens man arbejder eller uddanner sig i København. Uden at have tjekket vil jeg alligevel skyde på, at der er en verden til forskel på boligpriserne i Gundsømagle og Indre By i København.

I det omfang det kan lade sig gøre, mener jeg bestemt, at man skal holde liv i landsbyskoler osv., men det skal selvfølgelig også være inden for økonomisk rimelige og realistiske grænser. Og så er jeg i øvrigt stor modstander af, at man mere eller mindre ved tvang forsøger at flytte folk fra storbyen og ud i mindre byer (eksempelvis gennem udflytning af statslige arbejdspladser). Folk skal have lov til at bo, hvor de af den ene eller anden årsag gerne vil bo.
Xed no está en línea   Reply With Quote
Old November 27th, 2017, 05:03 PM   #952
ramblersen
Registered User

ramblersen's Avatar

Nykredit has compared the development in income for families by municipalities in 2010-2016:

Quote:
Der er fremgang i indkomsterne for familierne i alle landets kommuner, men der er store udsving.

[...]

Her er de reale indkomster steget mest og mindst i perioden 2010-2016

Top 10
Rudersdal 76.716 % (76.716 kr.)
Gentofte 64.154 % (64154 kr.)
Lyngby-Taarbæk 37.617
Dragør 35.585 % (35.585 kr.)
Hørsholm 33.866 % (33.866 kr.)
Solrød 33.481 % (33481 kr.)
Furesø 27.679 % (27679 kr.)
Allerød 27.292 % (27292 kr.)
Silkeborg 24.816 % (21.768 kr.)
Fredensborg 23.835 % (23.835 kr.)

Bund 10
Bornholm 5.800 %
Bornholm 5.800 %
Aalborg 5.651 %
Høje-Taastrup 5.334 %
Guldborgsund 5.314 %
Struer 5.221 %
Glostrup 4.826 %
Brøndby 3.180 %
Odense 3.036 %
Ishøj 2.446 %
Albertslund 992 %
Here are the increases in income for the municipalities with the largest cities:

København: 17.402 kr.
Aarhus: 12.933 kr.
Odense 3.036 kr.
Aalborg: 5.651 kr.
Esbjerg: 9.236 kr.
Randers: 8442 kr.
Kolding: 10.198 kr.
Horsens: 12.505 kr.
Vejle: 13.256 kr.
Roskilde: 16665 kr.
Herning: 11.779 kr.
Helsingør: 20.407 kr.
Silkeborg: 21.768 kr.
Næstved: 9.385 kr.
Fredericia: 7.865 kr.
Viborg: 8.771 kr.
Køge: 11.204 kr.
Holstebro: 9.602 kr.
Slagelse: 9.302 kr.
Hillerød: 19.049 kr.
Holbæk: 11.582 kr.
Sønderborg: 8.173 kr.
Svendborg: 9.892 kr.

http://finans.dk/privatokonomi/ECE10...ctxref=forside
Old November 27th, 2017, 05:18 PM   #953
Fender56
Registered User

Fender56's Avatar

Likes (Received): 517

@Ramblersen

1 ting er indkomststigning pr familie i en given kommune, noget andet og mere vigtigt er købekraften! Hvad hjælper det at man får 50% mere i løn hvis udgiften til bolig er mange doblet, i forhold til dem man sammenligner sig med?

ramblersen liked this post
Fender56 no está en línea   Reply With Quote
Old November 27th, 2017, 05:49 PM   #954
ramblersen
Registered User

ramblersen's Avatar

Det er jeg helt enig med dig i og har vist aldrig sagt andet men blot citeret tallene fra Nykredits analyse. Jeg giver dig helt ret i at det er uretfærdigt og noget værre jyderi, at vi har et skattesystem og en kommunal udligning som kombineret giver har en regional slagside hvor folk med den samme indkomst får en mindre disponibel indkomst i Hovedstaden end i provinsen. Tallene viser dog noget om hvordan væksten udvikler sig regionalt, mens din udmærkede pointe så siger noget dels om hvem som betaler mest til gildet og at det i al fald ikke er af økonomiske grunde at flere og flere indbyggere prioriterer at (for)blive undertrykte køwenhavnere som må trælle under den jyske politikeres elites pg.

Derudover er det dig selv som vælger at fokusere på forskellen mellem øst og vest. Jeg synes sådan set det mest iøknefaldende er hvor lav væksten har været i Aalborg og især og især Odense i forhold til de andre større byer. Hvis regeringen virkelig ønsker et Danmark i balance kan man derfor håbe at de prioriterer Fyn og Nordjylland lidt højere når de her i starten af december offentliggør hvor næste bølge af statslige arbejdspladser skal flyttes hen. Især Fyn blev jo groft snydt sidst til fordel for deres politiske venner i Midt- og Sydjylland. Det samme gælder Lolland-Falster, men dér er der jo ingen større byer så det synes jeg er lidt en anden problemstilling.

Fender56, Raslemus9000 liked this post

Last edited by ramblersen; November 27th, 2017 at 05:59 PM.
Old November 27th, 2017, 06:20 PM   #955
Fender56
Registered User

Fender56's Avatar

@Ramblersen

Hvordan ville du forholde dig til at "Staten" pludseligt indrog alle skatter og herefter udelte samme beløb pr indbygger til de enkelte kommuner?

Så ville Danmark nok se ganske andeledes ud i mine øjne, eller hvad?

Old November 27th, 2017, 06:45 PM   #956
ramblersen
Registered User

ramblersen's Avatar

Du skriver "udelte samme beløb pr indbygger ", hvilket jo lyder utrolig enkelt og retfærdigt. Men i praksis vil det jo afhænge af endeløse politiske afvejninger hvad der ligger i "samme". Jeg antager ikke at du ønsker helt at ignorere, at nogle kommuner har langt flere udgiftstunge borgere? Mængden af syge, gamle og børn er utrolig ujævn fordelt. Og ligger der også i det du skriver at man skulle indføre en langt højere ejendomsskat i provinsen for at alle borgere bidrog lige meget til den fælles kage på dette punkt - boligudgifter er jo ikke en indtægt men en udgift? Derfor antager jeg, at kernen i dit ønske er, at man skal eliminere forskelle i kommuneskatten. Men du har jo selv påpeget, at folk i hovedstaden ofte ender med en lavere disponibel indkomst i forhold til borgere med en lavere indkomst i provinsen. Så enhver ændring dr gør den skævhed endnu større er vel uretfærdig? Det er også interessant, hvor glade mange udpræget "blå" kommuner i provinsen er for økonomisk omfordeling så længe det foregår på det kommunalt/regionale plan. Ikke så meget "pengene har det bedst i borgernes lomme" dér.

Men i bund og grund er det her en alt for kompleks og alt for politisk diskussion til, at jeg synes det giver mening at tage den her. Jeg synes bare det er lidt sjovt at du på den ene side hoverer over, at personer i hovedstaden ender emd en lavere disponibel indkomst samtidig med at du agiterer for at omfordelingen burde være endnu større.

(forresten skal det nævnes, at for hver krone kommuner i Nordslælland får ind i ekstra kommuneskat når borgerne tjener mere skal de sende 93 øre videre i ekstra kommunal udligning)

Hafnia liked this post

Last edited by ramblersen; November 27th, 2017 at 06:53 PM.
Old November 27th, 2017, 07:01 PM   #957
Fender56
Registered User

Fender56's Avatar

Ramblersen, prøv at forholde dig til sagens kerner, uanset hvor vi og du lever i Danmark.

Hvis Staten "Danmark" beskattede ALLE Danskere ens, uanset hvor man bor, og derefter fordelte goderne ens pr dansker, så kunne man for min skyld beholde alle de statslige arbejdspladser i Kbh!

MEN DET GØR MAN IKKE!

Det er jo ikke for sjovt at man pt flytter statslige arbejdspladser ud af Kbh, og en ny portion er annonceret iht Regeringen i december måned.

Old November 27th, 2017, 07:23 PM   #958
ramblersen
Registered User

ramblersen's Avatar

Tak fordi du prøvede med versaler, men jeg forstår stadig ikke at du ikke forstår at der ikke er noget simpelt svar på hvordan "staten ""Danmark" beskatter ALLE Danskere ens". Nogle ville mene at man skulle inddrage alle penge fra alle mennesker og så fordele dem ligeligt mellem alle mennesker og se det som "ens" og retfærdigt. Det synes jeg ikke. Andre ville mene at man skulle indføre et lav flat rate på xx % skat for alle borgere uanset indkomst og se det som "ens" og retfærdigt. Det synes jeg heller ikke. Hvor det "ens# og retfærdige ligger mellem disse yderpunkter er en helt igennem politisk afvejning. Fast ligger det dog at den progressive beskatning har en udpræget regional slagside (hvilket jeg som udgangspunkt synes er helt rimeligt) og at ejendomsskatterne også har det (hvilket jeg synes er mindre rimeligt, modsat beskatning af fortjenester på ejendomssalg).

Hvad udflytningen af statslige arbejdspladser angår har jeg ikke rigtig noget stort problem med den, om end jeg tvivler på at det har den ønskede virkning på længere sigt. Og jeg ville ønske at man gjorde sig mere umage for at gøre det på en mere gennemtænkt måde end nu hvor det sker ud fra promært populistiske overvejelser hvor alle skal føle at de "får" noget. Ifølge regeringen selv koster det ikke bare penge at flytte dem men bliver også dyrere i drift. Men skaber også en permanent usikkerhed på statslige arbejdspladser om hvem som skal flyttes næste gang som gør at mange af de mest kvalificerede medarbejdere som let kan få et andet arbejde ikke gider mere og søger væk, hvilket ikke ligefrem er sådan private arbejdspladser agerer. I stedet tror jeg man skulle have fordelt de flyttede arbejdspladser på færre lokationerog så skabt en afklaring for de resterende medarbejdere som gjorde at de ikke flygtede.

https://www.altinget.dk/miljoe/artik...millionregning

Men i bund og grund har vi haft den her diskussion før og jeg kan ikke se formålet med at gentage den. Jeg postede nogle data om indkomstudviklingen efter kommune som for mig at se er mindst lige så relevante som tallene for udvikling i befolkning. Det står naturligvis den enkelte frit for hvordan de vil tolke dem.

Cafo liked this post
Old November 27th, 2017, 08:59 PM   #959
Cafo
Registered User

Det er altid sjovt at læse folk fra landet forklare hvordan de selv er kommet til deres penge. Faktum er at værditilvæksten i samfundet foregår i de større byer. Det er mere Novo Nordisk end det er sukkeroer eller metalvarer. Faktisk er Østjylland og Region Hovedstaden de steder der giver overskud som så betaler til resten af landets underskud (og mere til). Om det så er retfærdigt at direktøren i Klampenborg betaler til kontanthjælpsmodtageren i Skjern er et helt andet spørgsmål, og ikke et man kan slå op i nogen tabel.
Old November 28th, 2017, 12:02 AM   #960
thomasKing
Registered User

Likes (Received): 122

Quote:
Originally Posted by Cafo View Post
Det er altid sjovt at læse folk fra landet forklare hvordan de selv er kommet til deres penge. Faktum er at værditilvæksten i samfundet foregår i de større byer. Det er mere Novo Nordisk end det er sukkeroer eller metalvarer. Faktisk er Østjylland og Region Hovedstaden de steder der giver overskud som så betaler til resten af landets underskud (og mere til). Om det så er retfærdigt at direktøren i Klampenborg betaler til kontanthjælpsmodtageren i Skjern er et helt andet spørgsmål, og ikke et man kan slå op i nogen tabel.
Hvad er det sjove?

Mig bekendt er ikast-brande den mest eksporterende kommune pr. Indbygger. Det er nok alle de sukkerroer. Men det er egentlig ligegyldigt. Ideen om at hovedstaden giver overskud og finansierer resten af landet er noget forvirret sludder. Med den logik ville det være profitabelt for hovedstaden at slippe af med resten af landet. Det er det bare ikke.

johnDisney liked this post
thomasKing no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules