daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Groningen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old May 14th, 2015, 06:44 PM   #5301
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 112

KFC gaat zich vestigen aan in de Westerhaven. Rtvnoord.nl

Er komt een tweede vestiging van Kentucky Fried Chicken (KFC) in de stad Groningen. De keten opent later dit jaar een nieuw restaurant in winkelcentrum Westerhaven. In totaal levert dit zo'n vijftig banen op. Daarmee wordt Groningen de vierde stad in Nederland die meer dan één vestiging heeft, na Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. De bedoeling is dat de tweede vestiging dit jaar open gaat: 'Het liefst aan het eind van de zomer', zegt een woordvoerder. De nieuwe vestiging komt aan de Westerkade 14, in het pand waar tot voor kort een croissanterie zat. Door de komst van modeketen Primark is de Westerhaven een geliefde vestigingsplaats geworden.

Aeven liked this post
refluS no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 14th, 2015, 07:33 PM   #5302
refluS
NL

refluS's Avatar

Volgens Wikipedia heeft Hoogkerk meer dan 15.000 inwoners. Ik kan me dat niet voorstellen als ik op Google Earth kijk. Ik vind het namelijk niet groot. Of zullen ze de wijken eromheen er bij rekenen zoals Vinkhuizen en de Held etc?
Old May 14th, 2015, 08:10 PM   #5303
Bjarte
Registered User

Likes (Received): 56

Gravenburg, Leegkerk en De Held vallen ook onder Hoogkerk. Gek genoeg Reitdiep en Dorkwerd ook. Dat zal wel te maken hebben met oude gemeentegrenzen van die Mouskoolstronken.

Vinkhuizen valt er niet onder. Daar wonen ook al 12.000 mensen.

Last edited by Bjarte; May 14th, 2015 at 08:15 PM.
Bjarte no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2015, 11:09 PM   #5304
refluS
NL

refluS's Avatar

Dan is het dus niet terecht als iemand zegt dat Groningen Stad maar 190.000 inwoners heeft zonder de wijk Hoogkerk omdat de wijk meerdere wijken omvat. Je zou dan het dorpskern Hoogkerk moeten nemen.
Old May 15th, 2015, 01:21 PM   #5305
njoy
hoog boven Groningen!

Likes (Received): 68

Groningen is voor statistische doeleinden onderverdeeld in wijken en buurten. Eén van die wijken is Hoogkerk (15.750 inwoners). De wijk Hoogkerk is onderverdeeld in de buurten Hoogkerk-Dorp (1.530 inwoners), Hoogkerk-Zuid (4.290 inwoners), Vierverlaten, Leegkerk, Dorkwerd, Bangeweer, De Held en Zuidwending.

zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Wijken_...n_in_Groningen.

Ik vind het niet handig om deze wijk (die ongeveer 1/4 van de oppervlakte van de gemeente beslaat) Hoogkerk te noemen, omdat dit tot verwarring kan leiden met het dorp Hoogkerk.
Nog zoiets; als je in Piccardthof of Hoornsepark woont, woon je dus in Corpus den Hoorn-zuid....
njoy no está en línea   Reply With Quote
Old May 15th, 2015, 03:00 PM   #5306
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Likes (Received): 158

Hoogkerk is al zowat aan de stad vastgegroeid. Als de Held 3 en het suikerunieterrein ook bebouwd zijn is het een voldongen feit.
D1N0 no está en línea   Reply With Quote
Old May 15th, 2015, 03:45 PM   #5307
refluS
NL

refluS's Avatar

Las net dit stuk van Maral in een andere topic en ik vond dit wel duidelijk:

Officieel is het gewoon een stadswijk van Groningen sinds 1 januari 1969. Dus niet de status van een dorp binnen de gemeente oid. Heeft geen eigen postcode of plaatsnaam in postcodeboek, valt onder Groningen. De borden zijn wel blijven staan inderdaad. Waar vooral de inwoners van Hoogkerk waarde aan hechten, want vooral de 'oorspronkelijke' inwoners zien zichzelf uiteraard nog het liefst als een dorp ipv een stadswijk. Buiten de grenzen van de oude gemeente Groningen zijn op gebied van oude gemeente hoogkerk idd nieuwe wijken en industrieterreinen gebouwd die daardoor tot de stadswijk Hoogkerk worden gerekend.
De gemeentegrens is toch ook wel aardig de grens van de stad tegenwoordig, behalve wellicht een stuk aan de noordkant van de stad. Het is niet zo dat er nog een dorp echt kilometers buiten de stad ligt waar je dan wel erg veel fantasie voor zou moeten hebben om dat tot de stad te rekenen.
Maar goed, het is een feit dat dat door herindeling tot de stad behoort tegenwoordig, maar als je dat echt wilt door voeren in je inwonertal ben je nog een paar herindelingen vergeten die je er ook af zou moeten trekken dan.
Helpman en Noorddijk bijvoorbeeld.
Old May 15th, 2015, 04:08 PM   #5308
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

De herindeling van Udenhout en Berkel-Enschot bij Tilburg zijn veel minder logisch dan de positie van Hoogkerk. Met de herindelingsdrift van de regering wordt de grootte van een stad sowieso een grijs gebied. Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, zijn allemaal grotere conglomeraties dan de stadsgrenzen, en dus eigenlijk een stuk groter in aantallen. Ten Boer is natuurlijk gewoon een dorp en over Haren kun je twisten. Ik kan met het goed voorstellen als een grote zuidelijke stadswijk als je het tussengebied veranderd in een groot park.
Old May 23rd, 2015, 11:26 AM   #5309
Y8987
Registered User

Likes (Received): 27

Ik ben in jullie stad.

Bij het binnenrijden zie je meteen de twee torens voor het mediacenter, maar voor de rest zie ik weinig, hoe kan dat?

Zelfs mijn eigen dorp heerlen heeft meer hoogbouw
Y8987 no está en línea   Reply With Quote
Old May 23rd, 2015, 11:42 AM   #5310
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 369

Hebben wij een mediacenter?
maral está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 23rd, 2015, 11:50 AM   #5311
maral
Registered User

maral's Avatar

Oh, mediacentrale bedoel je?
Dan ben je met trein?
Dan had je rechts de stoker en de brander inderdaad, maar links heb je dan DUO gemist blijkbaar..anders had je 3 gezien, maar die valt ook niet echt op.
Old May 23rd, 2015, 11:59 AM   #5312
Y8987
Registered User

Likes (Received): 27

Quote:
Originally Posted by maral View Post
Oh, mediacentrale bedoel je?
Dan ben je met trein?
Dan had je rechts de stoker en de brander inderdaad, maar links heb je dan DUO gemist blijkbaar..anders had je 3 gezien, maar die valt ook niet echt op.
Excuses, ik zat aan de rechterkant, mijn oog viel meteen op die twee kolossen.
Y8987 no está en línea   Reply With Quote
Old May 23rd, 2015, 12:01 PM   #5313
maral
Registered User

maral's Avatar

hehe, geen idee of heerlen meer heeft, zou kunnen...
Maar wat we hebben staat best verspreid eigenlijk..
In elk geval als je voor je plezier komt, veel daarvan toegewenst
Old May 23rd, 2015, 01:14 PM   #5314
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Heerlen heeft geen echte landmarks.
Old May 23rd, 2015, 05:28 PM   #5315
Bjarte
Registered User

Likes (Received): 56

Quote:
Originally Posted by Y8987 View Post
Ik ben in jullie stad.

Bij het binnenrijden zie je meteen de twee torens voor het mediacenter, maar voor de rest zie ik weinig, hoe kan dat?

Mwa, zoals Maral al zegt, de hoogbouw in Groningen is erg verspreid waardoor een skyline een beetje mist. De oppervlakte van Groningen is groter dan jij denkt, vermoed ik. Alles bij elkaar opgeteld is er wel degelijk een hoop hoogbouw te vinden, meer dan in Heerlen.

Langs de zuidelijke ringweg is door het DUO gebouw wel een mooi cluster ontstaan aan hoogbouw:

Hier staat een mooie fotoreeks: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1557903

Last edited by Bjarte; May 23rd, 2015 at 05:39 PM.
Bjarte no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 12:20 PM   #5316
Jav050
Registered User

Jav050's Avatar

Likes (Received): 7

Quote:
Originally Posted by Y8987 View Post
Ik ben in jullie stad.

Tip: beklim de martinitoren eens. Kijken of je daarna nog hetzelfde zegt.

Visscher liked this post
Jav050 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules