daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old March 8th, 2014, 06:44 PM   #1481
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 798

@ChrisZwolle: kun jij iets meer over de achtergronden van het bericht over de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven zeggen?

Verbreding A2 botst met EU-regels
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 8th, 2014, 09:15 PM   #1482
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 2865

Moeilijk te zeggen. Deze situatie heeft zich in recente jaren niet eerder voorgedaan. Het gaat om stikstofdepositie in een natura-2000 gebied als ik het goed begrijp. Volgens mij had het project Buitenring Parkstad Limburg (een provinciaal project) hier ook mee te maken. Wat voor gevolgen een eventuele vernietiging van het besluit heeft, is mij niet duidelijk. Ik ga er vanuit dat het besluit gewoon gerepareerd kan worden. Ze gaan die derde rijstrook echt niet afbreken. Bovendien was het al een sober uitgevoerde verbreding, het wegprofiel is nauwelijks breder geworden. Goede kans dat het zonder de verbreding ook niet zou voldoen.

Die caption van NOS onder de foto is wel grappig: "Sinds september heeft dit stuk snelwel (sic) drie rijstroken per richting". De foto laat een stuk snelweg met 5 rijstroken zien (de A2 bij Abcoude ofzo).

my clinched highways • highway pictures @ Flickr and Youtube

EPA001 liked this post
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2014, 07:20 PM   #1483
vdVeen
Registered User

vdVeen's Avatar

Likes (Received): 69

A4 bij Leiden, ten zuiden van het aquaduct onder de Oude Rijn.

keokiracer, Basnix, EPA001, Batavier liked this post
vdVeen no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2014, 07:32 PM   #1484
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 323

dat stuk is toch allang al open?
Old March 15th, 2014, 07:45 PM   #1485
keokiracer
roadgeek from Holland

keokiracer's Avatar

Likes (Received): 833

één tunnelbuis/aquaduct is open ja. Daar gaan nu beide richtingen doorheen. Dit zal dan waarschijnlijk de andere buis zijn (richting noorden)
keokiracer está en línea ahora   Reply With Quote
Old March 15th, 2014, 11:07 PM   #1486
da_scotty
Registered User

da_scotty's Avatar

Likes (Received): 137

Blijf dat een van de mooiste tunnels/overkappingen vinden!
Old April 1st, 2014, 10:43 AM   #1487
Gereke
Registered User

Likes (Received): 43

Quote:
Coentunnel vier dagen dicht

Beide Coentunnels gaan binnenkort vier dagen lang dicht voor al het verkeer. Wanneer dat precies gebeurt, houdt Rijkswaterstaat angstvallig geheim.

De vernieuwde oude Coentunnel wordt nog op veiligheid getest voordat automobilisten er weer doorheen mogen. De geplande sluiting heeft ingrijpende gevolgen voor de bereikbaarheid van Amsterdam en de Zaanstreek. Maar als het goed is, komt daarna aan het ergste fileleed een eind. De renovatie van de oude Coentunnel is namelijk voor 99% klaar. Al een paar maanden worden de veiligheidssystemen volop getest. „De werkzaamheden zijn op een haar na gevild”, aldus Jan Rienstra van Rijkswaterstaat.

Bron: Telegraaf.
De Coen gaat dus bijna volledig open . Het Haarlems Dagblad meldt verder dat er dagelijks zo'n 60.000 voertuigen over de Westrandweg rijden. Lijkt mij veel, ik vind het toch een vrij uitgestorven weg.
Gereke está en línea ahora   Reply With Quote
Old April 1st, 2014, 11:02 AM   #1488
__Abigail__
Registered User

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by Gereke View Post
De Coen gaat dus bijna volledig open . Het Haarlems Dagblad meldt verder dat er dagelijks zo'n 60.000 voertuigen over de Westrandweg rijden. Lijkt mij veel, ik vind het toch een vrij uitgestorven weg.
Binnenkort, vier dagen? Mag ik het Paasweekeinde + Goede Vrijdag voorstellen? Kost wat extra overuren, maar dat lijkt me het minste overlast geven.
__Abigail__ no está en línea   Reply With Quote
Old April 1st, 2014, 02:50 PM   #1489
keokiracer
roadgeek from Holland

keokiracer's Avatar

Quote:
Lijkt mij veel, ik vind het toch een vrij uitgestorven weg.
Komt omdat een groot deel van het verkeer nog niet in een keer bij de Westrandweg kan komen doordat verkeer maar 'mondjesmaat' door de Coentunnel kan. Bovendien zal het er ook wel mee te maken hebben dat de Westrandweg nu maar met 1 rijstrook te bereiken is. Vanaf de Coentunnel slaat er nu namelijk nog maar 1 rijstrook af richting de Westrandweg en in de andere richting moet je voor je de A10 opgaat nog ritsen. Dat drukt de capaciteit in ieder geval voor het Viaduct Basisweg (oostelijke deel). Als je in de spits met 2 of 3 rijstroken de Westrandweg op kan, zul je vanzelf zien dat er meer mensen gaan rijden.

Zoals er ook net na de openstelling van de A5 tot aan de Coentunnel bijna niemand reed op de Westrandweg en het er nu drukker is geworden*.

* Geen echte gegevens, maar op basis van de file die nu op de A5 voor de Coentunnel staat; die stond er niet vlak na de opening.

Quote:
Originally Posted by __Abigail__ View Post
Binnenkort, vier dagen? Mag ik het Paasweekeinde + Goede Vrijdag voorstellen? Kost wat extra overuren, maar dat lijkt me het minste overlast geven.
Over het algemeen worden dat soort weekenden wel graag gebruikt door Rijkswaterstaat om zulke werkzaamheden uit te voeren.
Op het wegenforum zijn er mensen die meer weten maar niet willen (en waarschijnlijk mogen) zeggen... :P
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.p...rt=750#p755249
Old April 1st, 2014, 03:12 PM   #1490
Gereke
Registered User

Likes (Received): 43

Quote:
Originally Posted by keokiracer View Post
Komt omdat een groot deel van het verkeer nog niet in een keer bij de Westrandweg kan komen doordat verkeer maar 'mondjesmaat' door de Coentunnel kan. Bovendien zal het er ook wel mee te maken hebben dat de Westrandweg nu maar met 1 rijstrook te bereiken is. Vanaf de Coentunnel slaat er nu namelijk nog maar 1 rijstrook af richting de Westrandweg en in de andere richting moet je voor je de A10 opgaat nog ritsen. Dat drukt de capaciteit in ieder geval voor het Viaduct Basisweg (oostelijke deel). Als je in de spits met 2 of 3 rijstroken de Westrandweg op kan, zul je vanzelf zien dat er meer mensen gaan rijden.
Het HD schrijft dus dat het er nu 60.000 zijn, even beter lezen . Ik vind dat een hoog getal vergeleken met mijn eigen waarnemingen.
Gereke está en línea ahora   Reply With Quote
Old April 1st, 2014, 03:16 PM   #1491
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Lijkt mij ook sterk. (ook uit eigen waarneming). Zeker met die versmalling tot slechts 1 rijstrook bij de aansluiting met de A10 die er nu nog steeds is.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Old April 1st, 2014, 04:06 PM   #1492
keokiracer
roadgeek from Holland

keokiracer's Avatar

Quote:
Het HD schrijft dus dat het er nu 60.000 zijn, even beter lezen . Ik vind dat een hoog getal vergeleken met mijn eigen waarnemingen.
Mogelijk verwarren ze de Westrandweg met het oudere deel van de A5 langs Schiphol. Daar is 60.000 geen gek getal.
Old April 1st, 2014, 05:05 PM   #1493
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

60.000 is inderdaad aannemelijker als de intensiteit tussen Raasdorp en De Hoek (bij Schiphol dus). Ik betwijfel of er meer dan 30.000 voertuigen op het Viaduct Basisweg rijden momenteel. Op de A10-west kan die 30.000 overigens wel een groot verschil maken.

Het doel van nieuwe infrastructuur is ook niet dat het meteen tot aan de max belast wordt. Zo slaan de berichten dat de Coentunnel 190.000 voertuigen per dag verwerkt ook nergens op. Dat zijn geprojecteerde intensiteiten van 2030. Momenteel rijden er zo'n 120.000 - 130.000.

Old April 1st, 2014, 05:40 PM   #1494
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Anderzijds is het ook niet de bedoeling een aanzuigeffect te bekomen.

En de intensiteiten blijven opvallend laag voor een verbinding die voor velen een valabel alternatief is. Wat moet daaruit geconcludeerd worden? Dat de nieuwe weg nog niet zo gekend is bij de weggebruikers of dat de verbinding dan toch niet zó nodig was?
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old April 1st, 2014, 06:23 PM   #1495
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Beiden uiteraard. De weg is nog niet zo bekend, dus is in de aanloopfase rustig qua gebruik.

Maar daar komt bij dat veel mensen (als ze überhaupt daar al in de buurt moeten zijn) rijden met een navigatiesysteem dat die weg veelal nog niet kent. Want slechts weinigen updaten regelmatig de data van hun navigatiesysteem. Dus worden die mensen nog over de oude routes gestuurd. Want tegenwoordig zijn er nog maar weinig mensen die naar de borden kijken en de aanwijzingen van het navigatiesysteem voor heilig en leidend verklaren.

Na verloop van tijd wordt de weg bekender en worden er nieuwere data bij de navigatiesystemen gebruikt. Of nieuwe navigatiesystemen aangeschaft. Dan wordt het verkeer in die regio veel vaker richting de kortste weg geleid.
Old April 1st, 2014, 06:33 PM   #1496
keokiracer
roadgeek from Holland

keokiracer's Avatar

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
En de intensiteiten blijven opvallend laag voor een verbinding die voor velen een valabel alternatief is. Wat moet daaruit geconcludeerd worden? Dat de nieuwe weg nog niet zo gekend is bij de weggebruikers of dat de verbinding dan toch niet zó nodig was?
Precies wat ik eerder zei:
Quote:
Bovendien zal het er ook wel mee te maken hebben dat de Westrandweg nu maar met 1 rijstrook te bereiken is. Vanaf de Coentunnel slaat er nu namelijk nog maar 1 rijstrook af richting de Westrandweg en in de andere richting moet je voor je de A10 opgaat nog ritsen. Dat drukt de capaciteit in ieder geval voor het Viaduct Basisweg (oostelijke deel).
1 rijstrook per rijrichting kan al vastlopen vanaf pakweg 20.000 voertuigen/dag. 30.000 zou nog behoorlijk hoog zijn voor 1 rijstrook per rijrichting.
Ik geloof dat de drukste weg met 1 rijstrook per rijrichting iets van 35.000 voertuigen/dag telt. Maar dat zal Chris ongetwijfeld wel (beter) weten
Old April 1st, 2014, 06:49 PM   #1497
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 323

Het is sowieso zonde dat de weg geen directe aansluiting op de a8/a9 heeft gekregen. Dat was veel meer nodig en kan nu nog goedkoop opgelost worden
Old April 1st, 2014, 06:50 PM   #1498
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
1 rijstrook per rijrichting kan al vastlopen vanaf pakweg 20.000 voertuigen/dag. 30.000 zou nog behoorlijk hoog zijn voor 1 rijstrook per rijrichting.
Ik geloof dat de drukste weg met 1 rijstrook per rijrichting iets van 35.000 voertuigen/dag telt. Maar dat zal Chris ongetwijfeld wel (beter) weten
Interessante cijfers. Dus moet een weg al 6 rijstroken hebben om een capaciteit van 200.000 voertuigen per dag te halen?
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old April 1st, 2014, 06:50 PM   #1499
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Quote:
Het heeft er ook mee te maken dat de Coentunnel nog niet volledig in bedrijf is, waardoor het voor regionaal verkeer richting Haarlem nog niet zo'n goed alternatief is, omdat er nog dagelijks file voor de Coentunnel staat. Voor noord-zuidverkeer richting de A4 is het vooral interessant voor doorgaand verkeer dat verder dan Schiphol moet zijn.

Old April 1st, 2014, 06:54 PM   #1500
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Quote:
Interessante cijfers. Dus moet een weg al 6 rijstroken hebben om een capaciteit van 200.000 voertuigen per dag te halen?
Nee, dat hoeft niet. Er zijn snelwegen met 2x5 rijstroken die 300.000 voertuigen per dag verwerken (uiteraard wel met zware congestie).

Als er maar één rijstrook per richting is wordt de capaciteit niet goed benut door pelotonvorming. Het traagste voertuig dicteert de doorstroming, waardoor hiaten tussen kolonnes voertuigen ontstaan. Daarom is de intensiteit per rijstrook op enkelbaans wegen lager dan op autosnelwegen.

Er zijn autosnelwegen met 2x2 rijstroken die tegen 100.000 voertuigen verwerken. Dat is 50.000 per 2 rijstroken, veel meer dan wat je ooit op wegen met 1x2 rijstroken zal zien. Meestal ligt de max daar op 25.000 - 30.000 voertuigen en dan spreek je al over een overbelaste weg.

De Klauw liked this post

Reply

Thread Tools

Posting Rules