search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Urbi & Infra > Urbania

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old October 18th, 2007, 01:41 PM   #1
poller1
Registered User

Likes (Received): 276

Hedendaagse Architectuur / l'Architecture Contemporaine

N.a.v. de discussie op het Hasselt-fotoforum kunnen we hier misschien verder discussiëren over 'moderne' of 'innoverende' architectuur in België.

Wat is trouwens 'modern'? -> alles sinds WO II? Alles sinds 1960, 1980, 2000?

het blijft vrij vaag, vandaar heb ik er ook 'innoverend' bij gezet...

Wat staat er zoal in België? Volgens mij is het wat 1950-2000 betreft vrij mager en ongeïnspireerd en zijn we nu langzaam aan een bescheiden inhaalbeweging bezig.
poller1 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old October 18th, 2007, 05:00 PM   #2
Den Antwerpenaar
Registered User

Likes (Received): 1

Ik vind de Dexiatoren een stap in de goede richting, en de Belgacomtorens zijn ook niet mis, Covent Garden, Botanic Tower, (gerenoveerde) Financiëntoren.
Vooral de recente en recent gerenoveerde torens in Brussel.

Last edited by Den Antwerpenaar; October 18th, 2007 at 05:06 PM.
Den Antwerpenaar no está en línea   Reply With Quote
Old October 18th, 2007, 05:22 PM   #3
Arjuch
Registered User

Arjuch's Avatar

Likes (Received): 0

Ik was onder de indruk van Zwitserland, wat een moderne architectuur/infrastructuur zeg!
Daar kunnen wij nog wat van leren!
Arjuch no está en línea   Reply With Quote
Old October 18th, 2007, 09:08 PM   #4
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 37

Quote:
Originally Posted by poller1 View Post
Volgens mij is het wat 1950-2000 betreft vrij mager en ongeïnspireerd en zijn we nu langzaam aan een bescheiden inhaalbeweging bezig.
Wat men destijds in Belgische steden heeft uitgespookt blijft ons achtervolgen dus staan we hier wat achterdochtiger tegen grootschalige projecten.
Stedebouw is altijd mager geweest op het vlak van vernieuwing maar het is zoals je zegt d'er komt voorzichtig betere architectuur te voorschijn.
Er is hoop aan de horizon
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old August 8th, 2009, 06:55 PM   #5
Benvir
Registered User

Benvir's Avatar

Hedendaagse architectuur

Ik zou hier graag een discussie starten over de moderne architectuur in de wereld en welke betrekking het heeft op België. Ik kijk hier nu al een tijdje rond op dit forum en ik merk dat men de laatste tijd quasi overal hetzelfde bouwt, alleen niet in dezelfde hoeveelheden of op een andere schaal.

Deze foto bracht me aan het denken:

Quote:
Originally Posted by Substructure View Post
Something I made a few minutes ago... It makes me think Paris has the most US-like skyline.

Dit is nu één voorbeeld, maar er zijn er veel meer! Kijk naar de nieuwe projecten over heel de wereld. Van Madrid tot Istanbul tot Calgary tot Philadelphia tot Liverpool tot Frankfurt tot ... De projecten die daar op stapel liggen lijken op elkaar. De torens zijn als het ware inwisselbaar, ze zouden allen passen in een andere stad.

Nu als je van deze architectuur houdt dan lijkt er op het eerste gezicht niet veel aan de hand. Echter zoals ik al eerder zei, is er wel een verschil in schaal en hoeveelheid. Die hangt denk ik voornamelijk af aan de hoeveelheid inwoners, economische activiteit en bestuurlijke privileges. Ik vraag me dan ook af of deze trend voor kleinere steden wel opportuun is. Antwerpen of Brussel zullen nooit de grootte van La Defense of the City of pakweg Shanghai bereiken. Dit was vroeger ook al het geval, maar iedere stad had toen wel een andere stijl. Waarom bezoeken toeristen nu bv Parijs én Antwerpen ? Omdat deze uniek zijn, anders van elkaar. In de toekomst (althans voor de moderne architectuur) valt voor een wereldtoerist er echter weinig te zien in de kleinere steden want hij ziet namelijk hetzelfde in grotere steden maar dan op grotere schaal!

Wat vinden jullie hiervan ? Zijn jullie het totaal niet eens met deze stelling of toch wel. Wat zouden we in geval van wel hier aan kunnen doen ? Mss zien jullie in deze evolutie zelfs helemaal geen probleem.

Last edited by Benvir; August 8th, 2009 at 07:06 PM.
Benvir no está en línea   Reply With Quote
Old August 8th, 2009, 09:11 PM   #6
SuburbanWalker
Registered User

Likes (Received): 220

Die grotere variatie is er ook alleen maar gekomen omdat maatschappijen en gemeenschappen in veel grotere isolatie met elkaar leefden. Niet alleen in architectuur en stedenbouw zie je niet alleen steeds meer gelijkenissen over gans de wereld, maar in quasi alle facetten van de mensheid. Met de moderne communicatie- en transportmiddelen is dat onvermijdbaar.
SuburbanWalker no está en línea   Reply With Quote
Old August 8th, 2009, 09:37 PM   #7
hix
BANNED

Likes (Received): 3

Dit is maar één aspect van moderne architectuur. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Een 19de eeuws gebouw en zelfs 20de eeuws zou onmiddelijk uit de toon vallen als je het in een andere stad zou neerzetten. Die torens van die foto's zijn gewoon uitwisselbaar. Dit zal wel een gevolg zijn van de globalisering. Maar anderzijds worden er toch heel veel gebouwen gezet die uniek zijn en echte iconen geworden niet meer in een andere stad kunnen neergezet worden zonder dat het opvalt...
Ik denk dat er vroeger toch ook veel gebouwen neergezet werden die niet spectaculair speciaal waren.
Ik heb dus geen schrik dat men in de toekomst op deze tijd gaat terugkijken als een periode van eenheidsworst. Er is genoeg moderne architectuur die ons blijft verbazen en verblijen.

Last edited by hix; August 8th, 2009 at 09:54 PM.
hix no está en línea   Reply With Quote
Old August 8th, 2009, 09:58 PM   #8
Benvir
Registered User

Benvir's Avatar

Ik denk dat je een goed punt hebt over die iconen hix! Maar zelfs buiten die iconen is er nog meer diversificatie mogelijk. Verschillende looks en globalisering kunnen volgens mij perfect samengaan. Globalisering heeft ook in het verleden plaatsgevonden.
Gotiek,barok,renaissance hebben zich over verschillende delen van Europa en de wereld verspreid. Toch spreekt men van bv Franse en Engelse gotiek.
Dit kun je volgens mij nu ook bewerkstelligen, door bv planning waarbij expliciet voor een bepaald concept wordt gekozen. Ik denk dat diversificatie in architectuur zeker een verrijking zou zijn!
Old August 10th, 2009, 01:47 PM   #9
EvanG
Registered User

Likes (Received): 123

Mja, maar je zal die diversificatie toch eerder op het niveau van de architecten hebben en tegenwoordig zit een beetje succesvol architect nu eenmaal over heel de wereld. Als pakweg Koolhaas en Calatrava nu elk braafjes in Nederland en Spanje waren gebleven en hun volledige oevre daar geconcertreerd hadden dan zouden de moderne architectuur van die landen ongetwijfeld veel meer een eigen typische stempel hebben. Je kan dat als een verarming bezien maar tegelijkertijd doen wij er toch ook nog ons voordeel mee. Je kan in onze steden nu werk vinden van Ito, Neutelings & Riedijk, Calatrava en binnenkort ook Zaha Hadid terwijl het 100 geleden uitzonderlijk was dat Jozef Hoffmann het stoclet paleis ontwierp voor Brussel.
EvanG no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2009, 03:52 PM   #10
vank
Registered User

vank's Avatar

Europa is het enige continent ter wereld waar er een rijke schat aan erfgoed staat, daar ben ik 100% zeker van.

Zelfs op Vlaanderen mogen we trots zijn, al onze provinciehoofdsteden liggen op een steenworp van elkaar en bieden al zo'n waardevol patrimonium.

Maar zoals eerder aangehaald is door de globalisering de wereld één geworden en heeft iedereen met iedereen contact, zo is ook op het vlak van stedenbouw een grote stap gezet naar het grootste en het kijken naar het buitenland en nabootsen wat het grote Amerika heeft.

Deze eenheidsworst zegt mij niet veel, want geef je diverse skylines en ik gok er gegarandeert naast tenzij er een icoon tussenzit die ik herken.
Houston had ik bv. al niet herkend, en slechts 1 klein gebouw op de onderste foto deed mij denken aan Parijs al was ik ook niet 100% zeker.

Moderne architectuur kan en moet zelfs in Vlaanderen, al mogen we niet in de massaconsumptie stappen zoals in veel steden.
Antwerpen vind ik een voorbeeld, na het nieuwe justitiepaleis langs het MAS naar het Havenhuis van Zaha Hadid, toch echt wel opmerkelijke pareltjes in de Scheldestad.

Bij ons hoeft het echt niet snel te gaan, gewoon langzaam op het gemak iets bouwen maar wat we bouwen moet de moeite zijn!!!

En we geven hier wel vaak af op de blauwe koekendozen in Brussel, (ik ook). Maar je moet die blauwe torens eens vergelijken met blauwe torens uit het buitenland, dan moet ik toch telkens toegeven dat de torens in Brussel iets meer in zich hebben. Al moeten er niet meer teveel bij komen.

Moderne architectuur hoeft niet hoog te zijn, ook laagbouw kan mooi zijn. Architectuur is van alle tijden, en over 200 jaar zal onze hedendaagse stroming ook een naam krijgen en zullen er ook miljoenen toeristen onze prachtige 21ste eeuwse bouwwonders staan bekijken en wie weet zitten daar zo'n typische landmarks bij dat de hele wereld ze zal kennen.
(Atomium, Boerentoren, Centraal station van Antwerpen = Allemaal gered van de sloop).

Architectuur is ook vaak stadsgebonden, zo moet je geen 150m hoge blauw spiegelglazen toren gaan bouwen in Brugge, want die past daar simpelweg niet, of moet je geen historisch trapgevelwoningetje gaan bouwen in een miljoenenstad in Amerika (simpelweg omdat ze het daar niet kennen, architecten waren in het verleden mensen uit de omgeving, tegenwoordig trekken architecten de wereld rond en is het unieke al lang niet meer uniek).
Stedenbouw moet werken aan een eigen uniek imago, dat zal ongetwijfeld de trend van de toekomst worden want als men in 2050 merkt dat alles ter wereld hetzelfde is wil iedere stad van die eenheidsworst af. België zit nog lang niet in die fase!

KWALITEIT GAAT BOVEN KWANTITEIT!!!
vank no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2009, 04:18 PM   #11
Benvir
Registered User

Benvir's Avatar

Quote:
Originally Posted by EvanG View Post
Mja, maar je zal die diversificatie toch eerder op het niveau van de architecten hebben en tegenwoordig zit een beetje succesvol architect nu eenmaal over heel de wereld. Als pakweg Koolhaas en Calatrava nu elk braafjes in Nederland en Spanje waren gebleven en hun volledige oevre daar geconcertreerd hadden dan zouden de moderne architectuur van die landen ongetwijfeld veel meer een eigen typische stempel hebben. Je kan dat als een verarming bezien maar tegelijkertijd doen wij er toch ook nog ons voordeel mee.
Gelukkig kunnen die architecten nu overal ter wereld hun gebouwen neerzetten! Maar zoals ik al zei hoeft dit niet tot een eenheidsworst te leiden. Je kan ook gewoon aan die architecten voorwaarden stellen of ze een heel concept laten opzetten waar dan verder op kan gebouwd worden.
Bv de Noordwijk in Brussel, als je nu is een toparchitect de opdracht geeft om heel zo een wijk te maken. Dan krijg je iets uniek!
Old August 10th, 2009, 05:22 PM   #12
Bazar
Brussels sprout

Likes (Received): 2669

Quote:
Originally Posted by vank View Post
Europa is het enige continent ter wereld waar er een rijke schat aan erfgoed staat, daar ben ik 100% zeker van.
Euh... Het Midden-Oosten? Noord-Afrika? Azië?
Maar er is in Europa natuurlijk zeer veel te zien, daar niet van

Ik moet zeggen dat ik ook even verschoot van de gelijkenis tussen Houston en La Défense!!
Bazar no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2009, 06:09 PM   #13
vank
Registered User

vank's Avatar

Quote:
Originally Posted by Benvir View Post
Bv de Noordwijk in Brussel, als je nu is een toparchitect de opdracht geeft om heel zo een wijk te maken. Dan krijg je iets uniek!

Daar twijfel ik aan hoor, als je zo'n groots project op poten zet dan moet dat gebeuren aan de hand van een internationale wedstrijd waarbij het mooiste project verkozen kan worden.

En dan nog opteer ik om te werken met meerdere architecten, want een architect heeft zijn eigen stijl (zoals bv. Calatrava met zijn vele witte betonnen bogen).
Als je Santiago Calatrava een gehele Noordwijk laat ontwerpen zou dat ook wel eens kunnen tegenvallen, maar als je daarbij nog een toparchitect en een goeie student architectuur bijvoegd (die zich nog moet bewijzen) dan kun je daar volgens mij wel iets uithalen.
Wie weet voor de Wetstraat, want dat zou toch wel een Little La Defense kunnen worden met typerende gebouwen.

Quote:
Originally Posted by Bazar
Euh... Het Midden-Oosten? Noord-Afrika? Azië?
Die zijn van een heel ander kaliber, maar je hebt op zich wel gelijk. Toch vind ik nog steeds dat Europa toch wel ruimschoots over het waardevolste erfgoed beschikt.
vank no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2009, 09:49 PM   #14
Zeno2
Registered User

mod

Last edited by Zeno2; August 10th, 2009 at 10:18 PM.
Zeno2 no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2009, 09:50 PM   #15
Zeno2
Registered User

Quote:
Originally Posted by vank View Post
Straffe uitspraak.
Naar het schijnt steekt nog steeds meer dan 60% van het wonderbaarlijke Egyptische erfgoed onder het zand.
Zeno2 no está en línea   Reply With Quote
Old August 12th, 2009, 12:33 AM   #16
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 959

Het is moeilijker geworden om iets te maken wat dusdanig uniek is dat het niet op een andere plek kan staan. Ontzettend veel steden maken nu gouden tijden door en de gebouwde toparchitectuur is van deze wereld. Successen worden bijna altijd gekopiëerd, is het niet door dezelfde architect, dan is het wel door een ander. Dat maakt het moeilijker. Lokale materialen, lokale stijl, setting en/of een minder succesvolle architecten kunnen daar gelukkig nog een draai aan geven.
Old August 12th, 2009, 10:03 AM   #17
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 3976

In Antwerpen staat een prachtig hoekpand met de kleuren zwart en wit in een soort speklagen en vind het een gewaagde en mooie vorm van moderne architectuur in Belgie.

Hier nog een paar leuke voorbeelden:

Old August 13th, 2009, 02:11 PM   #18
ketje
Funk me

ketje's Avatar

Likes (Received): 11

Ik hoe nu al ongeveer een jaar een soort blog bij, met de interessantste voorbeelden die men gaat bouwen of die juist gebouwd zijn.

Ik vind het best interessant om te zien dat er in belgie iets aan het bewegen is. Moderne, zelf spectacelarchitectuur (als eyecatcher voor een stad) is niet meer echt taboe.

Hier kun je m'n blog bekijken: http://archifacts.wordpress.com/
Laat maar geruct weten wat jullie ervan vinden.
Old August 14th, 2009, 01:42 AM   #19
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Likes (Received): 2314

Al blijft 99,9% van de nieuwe bouwwerken echter tot de fantasieloze architectuur behoren. Bovenstaande uitzonderingen (want jammer genoeg zijn het uitzonderingen) veranderen daar niet veel aan. Momenteel wordt elk middelgroot dorp kapot gemaakt door de appartementeninvasie.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old August 14th, 2009, 10:37 AM   #20
KolonelSilvertop
Registered User

KolonelSilvertop's Avatar

Likes (Received): 17

Ook de art deco was natuurlijk in vrij uniforme stijl over heel de wereld te vinden, en dat is bijna 100 jaar geleden, toen er nog geen transatlantische vluchten waren.

@euromaster: Ik vind ook dat moderne architectuur niet gelijkgesteld mag worden aan torenbouw, zoals je laat zien in die fraaie selectie gebouwen. Kleine opmerking: dat eerste gebouw is een remake uit de jaren 30 Dat laatste gebouw uit je serie is voor mij één van de meest gelukte nieuwbouwprojecten van de laatste jaren in Antwerpen. Maarrrr: die prachtige architectuur geraakt nu al een jaar of vijf NIET verkocht (al zit de prijs van 500k per loft er ook wel voor iets tussen). Wat je nog mist volgens mij nog mist is het hoekpand op http://www.bing.com/maps/default.asp...werp&encType=1

@vank: could not disagree more. Ik ben ook voor het ontwerp van Hadid, maar haar ontwerp had in elke stad kunnen staan. En wat mij betreft zit er niet zoveel architectuur in hoogbouw. Veel hoogbouwfans hebben centrum Chicago in gedachten bij het ontwerp, terwijl het eindigt zoals de Zuidas in Amsterdam: omgevingsvreemde spectakelarchitectuur en een onleefbare unheimische publieke ruimte.
KolonelSilvertop no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules