search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Urbi & Infra > Urbania

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old August 14th, 2009, 05:29 PM   #21
Benvir
Registered User

Benvir's Avatar

Likes (Received): 0

Ik ben het met je eens. Ik zelf vind het nieuwe havenhuis ook een leuk gebouw, alleen zou dit overal gebouwd kunnen worden. Ik denk dat we een ander model zullen moeten bedenken om hier iets op te vinden. Zoals ik al zei bouwen ze in andere steden ook zo'n havenhuizen alleen in grotere hoeveelheden. Gevolg: kleinere steden zijn de dupe.
Benvir no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old August 14th, 2009, 06:33 PM   #22
EvanG
Registered User

Likes (Received): 126

Bwoah het havenhuis is wel een geval apart. Dat nieuwe deel kan dan wel net zo goed in eender ander deel van de wereld staan maar het oude gebouw waar het deel van uitmaakt is in een lokale neo-stijl opgetrokken die naar een verdwenen Antwerps gebouw refereert. Het geheel zou eigenlijk nergens anders kunnen staan.
EvanG no está en línea   Reply With Quote
Old August 14th, 2009, 10:17 PM   #23
vank
Registered User

vank's Avatar

Dat laatste appartement uit de reeks van Euromaster vind ik ook wel geslaagd, dat eerste is al erfgoed.

De reeks appartementen die tussen de eerste en de laatste zitten zie ik op termijn terug allemaal verdwijnen.

Voor hoogbouw is het inderdaad al iets moeilijker om echt iets te ontwerpen waarbij men over 100 jaar zegt, Waauuwww, bovendien blijft de structuur doorgaans hetzelfde terwijl je een creatieveling er uit kiest en die een mooi bedrag voorlegt.

Men was enorm lang tegen de Boerentoren, en op het moment dat men hem zou afbreken kwam Antwerpen wakker.

En daar ben ik wel zeker van, het Antwerpse Havenhuis beschikt over zo'n grondige vernieuwing dat ik ze zeker tot spektakelarchitectuur zou durven rekenen.
En volgens mij zal het wel typisch Antwerps worden omdat de locatie en het voorgaande uniek is.
Ik verwacht dan ook niet dat er in een ander land identiek hetzelfde zal gebouwd worden, misschien iets in die aard maar ik denk wel dat het Havenhuis iets unieks zal zijn.

Ook het Justitiepaleis zal zo waardevol zijn voor Antwerpen, maar niet aan de skyline zijn pracht tentoonstellen, maar dat hoeft ook niet bij elk gebouw.

Beter gewoon heel traag iets opbouwen, kijken naar het buitenland en daar de goeie dingen kiezen, hertekenen en nog beter opnieuw uitvoeren.
3 keer slapen en dan pas beginnen bouwen.

De toekomst wordt een unieke stad, de meeste steden zullen hoogbouw kennen waardoor ze niet meer opvallen.
vank no está en línea   Reply With Quote
Old August 24th, 2009, 06:57 PM   #24
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 4423

Volgens mij gaat het hier eerder over hedendaagse architectuur? bij moderne architectuur denk ik aan het modernisme (1920-1960)
Old August 25th, 2009, 06:42 PM   #25
groentje
New Brusseleir

Likes (Received): 3

Kortom, als we een ietwat karakteristieke hoogbouw willen, moeten we vooral in blauw spiegelglas blijven bouwen
groentje no está en línea   Reply With Quote
Old August 25th, 2009, 10:20 PM   #26
the_mirage
Registered User

the_mirage's Avatar

Likes (Received): 57

Om even in de lijn van moderne architectuur verder te gaan...Wat vinden jullie hiervan: het High Line Standard hotel te New York? (Gelegen in het Meat Packing district.)

Ik dacht dus eerst dat het om een Corbusier-achtig gebouw van 50 jaar oud ging dat men had gerenoveerd. Dus niet.

the_mirage no está en línea   Reply With Quote
Old August 25th, 2009, 10:29 PM   #27
vank
Registered User

vank's Avatar

Ik vind het eigenlijk maar niets, het doet mij aan de jaren '50 denken.
Min of meer de architectuurstijl van de luchthaven van Zaventem, die stijl kan me wel bekoren zolang het er maar niet teveel wordt.

Om eerlijk te zijn denk ik dat we in een periode belandt zijn waarin men vanaf de jaren '90 geen architecturale stroming kent. Die tijd zal ongetwijfeld terug opkomen.
Maar ik denk eerder dat ons huidig toekomstig erfgoed hem meer in bruggen zit.

(Gezien de prachtige bruggen die men op dit moment volop aan het realiseren is in de wereld).
Old August 25th, 2009, 10:35 PM   #28
the_mirage
Registered User

the_mirage's Avatar

Likes (Received): 57

Het is een onomwonden kopie van het modernisme van Le Corbusier.

Volgens mij zit architectuur wat in een eindpunt. Net zoals muziek. Alles is al wel ééns gedaan en het is nog moeilijk om een nieuwe stijl uit te vinden.
the_mirage no está en línea   Reply With Quote
Old August 25th, 2009, 10:35 PM   #29
Benvir
Registered User

Benvir's Avatar

Een land dat "modern" en uniek redelijk goed combineert, is Nederland vind ik. Je moet maar is naar de Amsterdam sectie gaan bij Ijdock,Westerdokseiland,Oosterdokseiland. Het zijn nieuwe hedendaagse gebouwen die worden geplaatst waarbij je toch ziet dat ze Amsterdams/Nederlands zijn.

Je hoeft er niet van te houden, maar ik denk wel dat ze daar goed bezig zijn ivm de criteria die ik al is heb aangegeven.
Old August 25th, 2009, 10:41 PM   #30
vank
Registered User

vank's Avatar

Quote:
Originally Posted by the_mirage View Post
Volgens mij zit architectuur wat in een eindpunt. Net zoals muziek. Alles is al wel ééns gedaan en het is nog moeilijk om een nieuwe stijl uit te vinden.

Precies, sinds de jaren '90 is er geen architecturale stroming meer in gebouwen. Buiten hier en daar iets nieuws.

Het zal een kwestie van wachten zijn, misschien is er over 25 jaar terug een volledig nieuwe stroming net zoals in het verleden Barok, Renaissance, Gotiek, Art-nouveau, modernisme...

Ik vind enkel bruggen en bepaalde grote projecten zoals stadia wel een aangename wending nemen, vandaar dat ik denk dat onze huidige periode in de toekomst veel meer herinnerd zal worden als het realiseren van bv. de Erasmusbrug, brug van Hadid in Zaragoza en vele andere in de wereld.

@Benvir
Nieuwe projecten in Rotterdam en Amsterdam zijn inderdaad enorm Nederlands, maar ik vind ze weinig tot niet waardevol!
Slechts een tijdelijke invulling denk ik.
Old August 25th, 2009, 10:57 PM   #31
Benvir
Registered User

Benvir's Avatar

De projecten die ik heb aangegeven in Amsterdam zijn dan ook vooral nieuwe woonwijken in de stad met daarin paar uitstekers. Niet de torens die je hier voorbij ziet vliegen op de Rotterdam thread of elders.

En als je het in de context plaatst vind ik bv de vernieuwing van Rotterdam zeker wel geslaagd. Er zitten paar saaie torens tussen maar ook uitblinkers.
Old August 26th, 2009, 09:23 AM   #32
KolonelSilvertop
Registered User

KolonelSilvertop's Avatar

Likes (Received): 17

Dé architecturale stroming van het moment is toch wel het postmodernisme. Het opnieuw inbrengen van 'vorm over functie', zoals schuine daken, cirkelvormen,... In de jaren negentig totaal niet mijn cup of tea, in België gruwelijk mislukt (bv de 'camenbert' Spaak builbing). Evolueert van bizarre logge vormen zoals het Thompson centre van Jahn steeds meer naar spectakelarchitectuur van Calatrava maar ook de 'luifel' aan de abdijstraat. Binnen postmodernisme natuurlijk vele stromingen, dus het is niet zo 'eenvormig' als pakweg de art deco.

En de toekomst? Daar heeft Meurisse vast een ander gedacht over. Maar ik denk dat 'buurtbouwen' opkomt en de op zichzelf staande 'uit de ruimte gelande gekke vormen' hun beste tijd gehad hebben (genre decolonizing architecture e.d.).
KolonelSilvertop no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2009, 10:55 AM   #33
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 5780

Quote:
Originally Posted by Benvir View Post

De projecten die ik heb aangegeven in Amsterdam zijn dan ook vooral nieuwe woonwijken in de stad
Je bedoelt woonwijken als Java eiland? Daarin wordt voortgeborduurd op het eeuwenoude grachtenpandenconcept (alles tegen elkaar geplakt en ieder huis is uniek). Dat is diversiteit en diversiteit is welkom in Nederlandse woonwijken, maar het is niet nieuw:

Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2009, 11:34 AM   #34
Benvir
Registered User

Benvir's Avatar

Nee ik bedoel gewoon de projecten die ik heb opgenoemd. (Java eiland zal er deel van zijn geloof ik)

De grachtenpanden die je laat zien, zijn toch nieuw en aan de andere kant uniek en herkenbaar ? Met nieuw bedoelde ik niet hélemaal op een nieuw soort stijl, maar gewoon op nieuwe huizen.
Het concept en de mosterd is ergens anders gehaald (oude grachtenpanden), maar het oogt toch leuk modern vind ik
Old August 26th, 2009, 12:06 PM   #35
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 4423

Quote:
Originally Posted by KolonelSilvertop View Post
En de toekomst? Daar heeft Meurisse vast een ander gedacht over.

In ieder geval is er op dit moment zeker niet één strekking. Het pure postmodernisme van de jaren 70-80 bestaat denk ik ook niet meer (op uitzonderingen na). Ik denk dat we nu dan eerder in het neo-postmodernisme beland zijn

En idd regionalisme komt zeker op, alhoewel dat de plaatsongebonden architectuur nog zeker niet direct zal verdwijnen (calatrava, rem koolhaas, zaha hadid ...)

In Vlaanderen hebben we denk ik eerder een 'Vlaamse stijl', wat neerkomt op Vlaams minimalisme, of neo-minimalisme. (de fermettes en toestanden beschouw ik niet als architectuur )
Old August 26th, 2009, 10:43 PM   #36
vank
Registered User

vank's Avatar

Pas op, op enkele na zul je altijd fermettekes hebben die over enkele jaren tot het erfgoed zullen behoren.

Maar ik kan me geen architecturale stroming voor de geest halen waarover we over 50 jaar met veel verwondering gaan op toekijken, buiten enkele masterprojecten.

Zoals Concertgebouw (Brugge), MAS, Havenhuis en Justitiepaleis (Antwerpen), Luik-Guillemins (Calatrava).

Ik denk eerder dat er in het buitenland een nieuwe vloed aan waardevolle stadia en bruggen gebouwd worden.
Maar op dit moment is Vlaanderen en vooral heel België in een stille periode.

Misschien de moment om aan bosaanleg te doen, dan kunnen onze (achter)kleinkinderen over 100 jaar fier terugkijken op de massale bebossing van België in de vroege jaren 2000.
Old August 26th, 2009, 11:37 PM   #37
Chimaera
Registered User

Likes (Received): 171

Interessante discussie, ik zal me er ook wel eens in mengen, maar niet nu meteen. Veel "discussies" op SSC gaan niet verder dan een verslag van bouwprojecten, vaak met een chauvinistisch sausje overgoten, of "navelstaarderig" (focussen op eigen stad, streek, land, cultuur). Inhoudelijke discussies over urbanistiek en architectuur zijn eerder schaars. Ik pleit mede "schuldig", terwijl ik vroeger véél meer focuste op het puur architecturale aspect.
Chimaera no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2009, 11:58 PM   #38
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

Likes (Received): 21

Quote:
Originally Posted by vank View Post
Pas op, op enkele na zul je altijd fermettekes hebben die over enkele jaren tot het erfgoed zullen behoren.
Dat denk ik niet. Iets wordt pas erfgoed als het uniek is omwille van zijn cultuur-historische waarde. Een fermette is noch architecturaal, noch historisch van enige waarde. Er hangt geen 'verhaal' rond deze gebouwen. Ze zijn hooguit een goedkope, wansmakelijke (subjectieve mening uiteraard) trend uit de twintigste eeuw te noemen.

Slechts wanneer we met een schaarste van deze bouwwijze te maken zullen krijgen kan dit erfgoed worden, dit is evenwel niet binnen de eerste honderd jaar te verwachten me dunkt. Bovendien wordt de term 'erfgoed' voor twintigste eeuwse architectuur bijna uitsluitend aan grote namen gekoppeld. Een gebouw van Huib Hoste, Renaat Braem, Willy van der Meeren, Peter Callebout, Lucien Engels of recenter Bob van Reeth en Jo Crépain wordt tegenwoordig veel sneller als 'waardevol' beschouwd. Gewoon omdat ze een persoonlijk oeuvre, een eigen en unieke (het zit hem soms in de details) stijl ontwikkeld hebben. Het belang van een stroming valt bij deze dus een beetje weg.

Enkele internationale voorbeelden: Hundertwasser, Calatrava, Hadid, ...

Dit laatste verklaart ook waarom een fermette niet snel als 'erfgoed' beschouwd zal worden. Er hangt namelijk geen 'grote naam' aan vast, het is niet uniek en het valt juist wel binnen een stroming (neo-neo) onder te brengen.

Quote:
Originally Posted by vank View Post
Maar ik kan me geen architecturale stroming voor de geest halen waarover we over 50 jaar met veel verwondering gaan op toekijken, buiten enkele masterprojecten.
Zoals hiervoor gezegd. Grote namen (ik bedoel dus zowel op internationaal, nationaal als regionaal niveau) met een gepersonaliseerd oeuvre zullen ons het erfgoed van morgen brengen. Laat het nu ook net die namen zijn die grote prestigeprojecten voor stadions, bruggen, musea, ... binnenhalen. Maar het kan dus evengoed gaan om een simpel rijhuis.

Last edited by N.V.; August 27th, 2009 at 12:03 AM.
N.V. no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2009, 02:04 AM   #39
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Likes (Received): 2318

Ik zie een kloof ontstaan tussen de architectuurliefhebber (die inderdaad zweert bij de zgn. 'grote namen') en de 'gewone man op straat' bij wie een gebouw pas waardevol is als er trapgevels en dergelijken in verwerkt zitten. Het triestige is dat de beleidsmakers zich maar al te vaak in deze tweede categorie schuilhouden . Hierdoor kan onmogelijk voorspeld worden in hoeverre fermettes-of recenter de pastoriewoningen- over 200 jaar de monumentenlijsten zullen uitmaken. Zeker gezien architectuurkenners sterk in de minderheid zijn; er lopen genoeg mensen rond die geen verschil zien tussen een gebouw van Le Corbusier en een seventies-woonkazerne. Verder mag je ook niet voorbijgaan aan de trendgevoeligheid binnen het architectuurwereldje: tot nog niet zolang geleden werden neostijlen uit de 19e eeuw immers ook als nep beschouwd.

Last edited by De Klauw; August 27th, 2009 at 02:19 AM.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2009, 09:28 AM   #40
KolonelSilvertop
Registered User

KolonelSilvertop's Avatar

Likes (Received): 17

Worden er eigenlijk nog zoveel fermettes gebouwd? Nieuwe verkavelingen worden volgestrooid met 'zoutloos modern' met af en toe een hacienda ertussen.

De fermette is voor mij de opvolger van de 'cottage' die in de burgerij tot na de tweede wereldoorlog vaak is gebouwd (Knokke, maar ook bv. op de strijdhoflaan een hele straatzijde). Ik heb ook niet zoveel problemen met de 'stijl' van een fermette, als wel met de plaatsing ervan. Zoiets kan voor mij wel bv vrijstaand in een buitenwijk, maar echt niet in een verkaveling.

En voor de calatravafans: hebben jullie Luik-Guillemins al eens in het echt gezien? Dat is een stuk minder indrukwekkend dan die effect-shots van het dak die je overal ziet. In de omgeving valt dat dak totaal in het niet en is ongeveer even bezielend als al die fan-tas-tische kunst die men op het midden van de Vlaamse rotondes plaats.
KolonelSilvertop no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules