search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Urbi & Infra > Urbania

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old August 29th, 2009, 03:55 PM   #61
KolonelSilvertop
Registered User

KolonelSilvertop's Avatar

Likes (Received): 17

klopt dat huizen in de stad ook vol gipsmolurekes zitten die zovele mensen als een 'authentiek element' aanzien. Maar die imitatie-herenwoning staat natuurlijk op de plaats waar hij moet staan. Plus dat veel van die landelijkse stijlen gewoon een 'saus' zijn over de gevel, terwijl de indeling van het huis inwisselbaar is.

Trouwens die 'cottage' heeft echt wel NIETS van een cottage.
KolonelSilvertop no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old August 29th, 2009, 04:30 PM   #62
SuburbanWalker
Registered User

Likes (Received): 218

Tja, de indeling van ordinaire herenhuizen (90% van hen zien er toch quasi krak hetzelfde uit?) is uiteindelijk ook niet veel verschillend van de meeste art nouveau-huizen. Echt unieke gebouwen zijn altijd zeldzaam geweest.

Quote:
Originally Posted by EvanG View Post
Dit huis in Edegem kan nu het uwe worden voor een klein miljoen

Al is het wel een gebouw uit de jaren 30 moet ik eerlijk toegeven.
Dan mag het wel.
SuburbanWalker no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2009, 04:31 PM   #63
taboe
taboe

Likes (Received): 365

Quote:
Originally Posted by the_mirage View Post
Ik zie het probleem niet? Een huis een doodnormaal product. Ik heb er geen problemen mee dat het fake is. Huizen in de stad zijn even fake en "gemaakt" hoor.

Als het aan jou ligt mag men dus blijkbaar niets meer bouwen buiten de stad?
Ik doelde vooral op die laatste zin: 'een speels ontwerp...'. Dit is geen ontwerp, maar een formule en daarenboven helemaal niet speels, maar een voortzetting van jarenlange non-architectuur.

Men mag van mij bouwen waar het is toegestaan (in Vlaanderen: overal waar je maar wilt), maar dat is geen excuus om zulke standaard rotontwerpen te blijven neerpoten. In een stad is een stadsbouwmeester, die projecten beoordeelt op hun kwaliteit en inplanting, op het "platteland" mag men blijkbaar bouwen wat men wilt, als het maar op de rest lijkt.
taboe no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2009, 04:51 PM   #64
hix
BANNED

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by taboe View Post
Het jachtige stadsleven is ver verwijderd en er is tijd en plaats voor romantiek en familie.
Dat is dus wat de Vlaming het liefste wil: ver weg van de jachtige stad leven. Als ze daarvoor elke dag twee of drie uur in de file moeten staan, hebben ze dat er graag voor over...
hix no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2009, 05:41 PM   #65
the_mirage
Registered User

the_mirage's Avatar

Likes (Received): 57

Quote:
Dit is geen ontwerp, maar een formule en daarenboven helemaal niet speels, maar een voortzetting van jarenlange non-architectuur.
-in de eerste plaats: wat is architectuur concreet?
-ten tweede: ja die verkoopspraatjes zijn wat 'achterlijk', daar denk ik dat we allen eens over zijn. Maar of je nu een auto, een zetel of éénder wat gaan kopen, ze zullen het aan de man proberen te brengen met de gekende technieken.
-3: moet een huis wel iets speciaals zijn? De meeste mensen vragen gewoon een goede bouwtechnische uitvoering, duurzame materialen, een goede indeling/verhoudingen en liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk. En daaraan voldoen de meeste van deze SOD-woningen prijs/kwaliteitsgezien wel aan.

Ik denk dat de meesten op dit forum hier gewoon een afkeer hebben van "het platteland" (for what it's worth). Maar ik denk dat dat gewoon redelijk algemeen zo is. De meeste die niet in de stad wonen zouden er ook nooit willen wonen. En de meeste stedelingen zouden er niet buiten willen wonen. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. Persoonlijk zou ik ook nooit in de stad willen wonen. Leuk om in te werken, maar na 5 uur heb je het er wel gehad en wil je naar de rust. En die vind ik persoonlijk niet in de stad.

Nog een opmerking: deze woningen worden vaak met een beschuldigende vinger gewezen waarom Vlaanderen is volgebouwd...Is niet zo. In Nederland heb je ook genoeg zulke woningen. Alles begint gewoon bij een goede planning. Maar dat is hier dus nooit geweest.
the_mirage no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2009, 05:47 PM   #66
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 17831

Quote:
Originally Posted by taboe View Post
Het jachtige stadsleven is ververwijderd en er is tijd en plaats voor romantiek en familie.
Quote:
Originally Posted by hix View Post
Dat is dus wat de Vlaming het liefste wil: ver weg van de jachtige stad leven. Als ze daarvoor elke dag twee of drie uur in de file moeten staan, hebben ze dat er graag voor over...
Waardoor er natuurlijk weinig tijd over is voor die romantiek en dat gezinsleven.
Het scheidingspercentage zal in die fermettes ook wel op 40% liggen. Eén van die gescheiden partners gaat dan gewoon op een appartementje in de (provincie)stad wonen en heeft er the time of his life!
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2009, 05:56 PM   #67
the_mirage
Registered User

the_mirage's Avatar

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Eén van die gescheiden partners gaat dan gewoon op een appartementje in de (provincie)stad wonen en heeft er the time of his life!
Ja, of kwijnen weg, zo zijn er ook genoeg...
Old August 29th, 2009, 06:00 PM   #68
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 17831

Quote:
Nog een opmerking: deze woningen worden vaak met een beschuldigende vinger gewezen waarom Vlaanderen is volgebouwd...Is niet zo. In Nederland heb je ook genoeg zulke woningen. Alles begint gewoon bij een goede planning. Maar dat is hier dus nooit geweest.
Dat had ik ook al gedacht. Ik heb op zich weinig tegen zo'n doorsnee fermette-, pastorie- of cottage-toestanden, zolang ze netjes geordend in een groene verkaveling aan de rand van de stad staan.
Het is absoluut niet mijn ding, maar blijkbaar hebben honderdduizenden daar wel iets aan en betalen daar graag veel geld voor.

Het probleem is de ruimtelijke ordening in ons land, waardoor je die dingen op de meest gekke plaatsen tegenkomt. Langs een drukke, lelijke gewestweg, tussen allerlie lintbebouwing, naast een appartementsblok of een tankstation. In de dorpskom plombverloren tussen de rijwoningen enz... Dat maakt het lelijk.

Tijdens m'n laatste fietstocht doorheen Zeeuws-Vlaanderen kwam ik als individuele nieuwbouwwoningen nog veel lelijker gedrochten tegen. Ook in één of andere nep-historiserende stijl, maar de 'oude' ornamenten lijken wel plastic. Er is dus ook bij de noorderburen een opgang van fermette- en andere toestanden bezig. Netjes geordend, maar minstens even lelijk.

Tijdens een fietstochtr door het westen van Ierland 10 jaar terug kwam ik ook honderden witte bungalowtjes tegen, die de traditionele Ierse huisjes met strooien dakjes hadden verdrongen.

Je kan idd niet voor iedere woning een nieuwe bouwstijl verzinnen. Als iedereen in een Bob Van reeth-huis zou wonen, zouden we die man ook uitkotsten.

Quote:
Persoonlijk zou ik ook nooit in de stad willen wonen. Leuk om in te werken, maar na 5 uur heb je het er wel gehad en wil je naar de rust. En die vind ik persoonlijk niet in de stad.
Ik heb 25 jaar tegen mijn zin op het platteland gewoond en vond het er helemaal niet rustig. Steeds meer lawaai door de landbouw en quads. En er valt niks te beleven.
In heel wat buurten in de stad kan je minstens even rustig wonen als op de buiten. Zelfs in Brussel, Antwerpen en Gent. En het bruisende stadsleven is nooit ver weg.

Last edited by Puinkabouter; August 29th, 2009 at 09:29 PM. Reason: 2>1
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2009, 06:06 PM   #69
hix
BANNED

Quote:
Ik heb 25 jaar tegen mijn zin op het platteland gewoond en vond het er helemaal niet rustig. Steeds meer lawaai door de landbouw en quads. En er valt niks te beleven.
In heel wat buurten in de stad kan je minstens even rustig wonen als op de buiten. Zelfs in Brussel, Antwerpen en Gent. En het bruisende stadsleven is nooit ver weg.
Inderdaad, ik vind het zelfs tè rustig hier in Molenbeek!
hix no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2009, 07:52 PM   #70
KolonelSilvertop
Registered User

KolonelSilvertop's Avatar

Likes (Received): 17

Quote:
Tijdens m'n laatste fietstocht doorheen Zeeuws-Vlaanderen kwam ik als individuele nieuwbouwwoningen nog veel lelijker gedrochten tegen. Ook in één of andere nep-historiserende stijl, maar de 'oude' ornamenten lijken wel plastic.
Dat is idd dé trend in Nederland: wat zij de 'jaren 30 stijl' noemen. Die worden gebouwd in VINEX locaties, wat volgens het principe van onze 'verkavelingen' wordt volgebouwd (maw ieder zn eigen lapje). Tot voor 15 jaar bouwden de woningcorporaties nog alles vol, en dat staat ook niet bekend als voorbeeld van goede architectuur. Ik zou zeggen integendeel: design en materialen zijn vaak erbarmelijk.
KolonelSilvertop no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2009, 08:43 PM   #71
taboe
taboe

Likes (Received): 365

Quote:
-in de eerste plaats: wat is architectuur concreet?...
Ik denk dat de meesten op dit forum hier gewoon een afkeer hebben van "het platteland" (for what it's worth). Maar ik denk dat dat gewoon redelijk algemeen zo is. De meeste die niet in de stad wonen zouden er ook nooit willen wonen. En de meeste stedelingen zouden er niet buiten willen wonen.
Heel ironisch vind ik het. Dat zogenaamde 'platteland' bestaat uit een 13-in-een-dozijn ontwerp van een of ander groot bureau (waarschijnlijk uit de stad) dat in grote getale her en der wordt neergeplant, in opdracht van stadsmensen die de stad ontvluchten. Van een natuurlijke groei in harmonie met de natuur en de velden is geen sprake, terwijl dat toch net het echte platteland is...

Niemand hier heeft iets tegen een pittoresk dorpje met oude huisjes. Iedereen hier heeft wel iets tegen een lelijk huis dat in het wilde weg tussen een dorp en een stad is neergekwakt, liefst niet te ver van de snelweg, en dan plots voor platteland moet doorgaan...
taboe no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2009, 10:50 PM   #72
X38
Registered User

Likes (Received): 22

In Sociale Woonblokken zoals de Zaanstraat of e Silvertoptorens vind je meer dan genoeg (meestal) vrouwen die vroeger ook in een kast van een huis gewoond hebben, en na hun scheiding om een zeer magere alimentatie en/of een prutsjobke zijn teruggevallen.

Overigens zit ik grotendeels op dezelfde golflengte als Mirage, ikzelf won in Deurne-zuid, en volbloed suburb van de stad Antwerpen, aan een straat die dag na dag meer en meer autoverkeer en een honderdtal jankende ambulances, en binnenkort ook nog eens een sneltram moet slikken, en waar niemand nog zijn/haar auto kan parkeren omdat alles wordt ingepikt door personeel en bezoekers van het A.Z. Monica Middelares-ziekenhuis.
Jakkes, wat haat ik deze buurt.

Geef mij ook maar een huisje met wat groen erachter gelegen in een rustig straatje in een buurt met beschaafde mensen...

Enfin, terug ontopic? Moderne Architectuur?
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2009, 11:41 PM   #73
the_mirage
Registered User

the_mirage's Avatar

Quote:
Originally Posted by X38 View Post

Enfin, terug ontopic? Moderne Architectuur?
Jah, wat valt er net over te discussiëren? Het is wat het is hé De één is ervoor, de andere niet. Zijn modernistische architecten in hun opzet geslaagd?

Omtrent de stelling dat meer en meer stadsgezichten eenheidsworst worden; het is natuurlijk Internationale Stijl voor iets.
Old August 31st, 2009, 06:16 PM   #74
Benvir
Registered User

Benvir's Avatar

Likes (Received): 0

Interessante discussie, maar niet de plaats om ze hier te voeren. Deze thread heeft namelijk een ander onderwerp! ---> Zie eerste post

mod edit: zie steden versus platteland

Last edited by Meurisse; August 31st, 2009 at 06:31 PM.
Benvir no está en línea   Reply With Quote
Old September 2nd, 2009, 05:58 PM   #75
Karnoit
Registered User

Karnoit's Avatar

Likes (Received): 1514

En parlant d'architecture contemporaine, Les Journées du Patrimoine en Wallonie 2009 auront pour thème : Patrimoine et Modernité.
Pour cette 21ème éditions l'attention sera portée d'une part sur le patrimoine du XXème siècle et d'autre par sur le patrimoine contemporain de 1980 à 2008. Enfin un troisième volet est organisé autour du thème "Patrimoine, réaffectations et nouvelles technologies". Les Journées du Patrimoine auront lieu le 12 et 13 septembre et permettent de visiter de nombreux sites peu connus dans toutes les provinces wallonnes.

http://www.journeesdupatrimoine.be

quelques photos tirées du site:
Charleroi

Liège

Namur

Mons

Louvain-la-Neuve
Karnoit no está en línea   Reply With Quote
Old October 17th, 2009, 02:00 PM   #76
EvanG
Registered User

Likes (Received): 120

Geen idee of dit nu het beste topic is om het aan te halen maar daarstraks heb ik HLN van dit weekend onder ogen gekregen en daar is me wel iets in opgevallen. Er stond een heel artikel in over de hoe Nieuwpoort zich helemaal aan het vernieuwen was tot een meer mondaine badstad. Opzich al wel interessant omdat ze er op wat ingaan via welke grotere en kleinere stedebouwkundige ingrepen ze dat aan het verwezelijken zijn maar er stond ook in dat ze daar in Nieuwpoort strenge regels opleggen aan de nieuwbouw. Ze doen hun best om de commieblok stijl zoveel mogelijk te doen verdwijnen en nieuwe gebouwen mogen maar in 3 soorten stijlen worden opgetrokken:

Innovatief modern. Een beetje een hol begrip natuurlijk maar de in moderne stijl opgetrokken gebouwen moeten meer zijn dan vierkante blokjes.

Normandische stijl. Maw die pseudo belle epoque stijl die je terug opgang ziet maken langs heel de kust.

En dan waar toch ik echt van opkeek. Alle gebouwen in het oude stadscentrum moeten in Neo-vlaamse renaissance stijl worden opgetrokken. Nu past dat idd wel bij de wederopbouwarchitectuur en de gereconstrueerde historische gebouwen van de stad maar toch. In 2009 is er een stad in België die voor haar hele centrum een typisch 19de eeuwse stijl oplegt die verwijst naar de 16de en 17de eeuw.
EvanG no está en línea   Reply With Quote
Old October 17th, 2009, 05:02 PM   #77
SuburbanWalker
Registered User

Likes (Received): 218

Wat moet ik me juist voorstellen bij Neo-Vlaamse renaissance stijl?
SuburbanWalker no está en línea   Reply With Quote
Old October 17th, 2009, 05:33 PM   #78
EvanG
Registered User

Likes (Received): 120

De meest bekende soort voorbeelden zullen bv het stadshuis van Schaarbeek of van Borgerhout zijn. Komt voor uit de ideologie om een eigen nationale bouwstijl te hebben, en liefst nog eentje die niet teveel verbonden was met de katholieken. Bijwijze van spreken kan je aan zo'n 19de eeuw stadshuis zien of je een liberaal of een katholiek gemeentebestuur had toen het gebouwd werd. In west-vlaanderen heb je daar nog een vaak iets soberder variant van die populair was bij de wederopbouw na WOI

Diksmuide

Nieuwpoort
image hosted on flickr

Ieper
image hosted on flickr
EvanG no está en línea   Reply With Quote
Old May 16th, 2011, 06:44 PM   #79
TomTack
Registered User

Likes (Received): 114

Hedendaagse villa voor een kunstverzamelaar in België

http://www.ilovebelgium.be/villa-v-in-t

TomTack no está en línea   Reply With Quote
Old May 17th, 2011, 10:24 PM   #80
Zeno2
Registered User

Mooie steriele boekskesarchitectuur van toparchitect Beel.
Weliswaar hebben we dit soort van architectuur al tot in den treure gezien.
Ik vind het niet meer boeiend en allesbehalve vernieuwend.
Lijkt volledig vervreemd van de nieuwe ontwikkelingen die gevoed worden door oa de energieprestatieregelgeving en het gebruik van natuurlijke materialen.
Zeno2 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules