daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Café Berlage

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old January 31st, 2016, 01:38 PM   #881
plankje55
Registered User

Likes (Received): 228

Quote:
Originally Posted by Sixhaven View Post
Nogmaals dank voor het delen en een kleine update: naar aanleiding van de hierboven door plankje gelinkte startnotitie van 11 november 2014 heeft het college van B&W op 16 december 2014 besloten een Nota van Uitgangspunten op te stellen (PBI-fase 2). Op 18 februari 2015 is de Startnotitie besproken in de raadscommissie Infrastructuur en Duurzaamheid (videoverslag).

De Nota van Uitganspunten (PBI-fase 2) zelf heb ik nog niet voorbij zien komen, dus dat betekent dat men intussen iets achterloopt op de planning.
Brug 95 is het grote probleem. Er schijnt een oud raadsbesluit te zijn waarin afbraak genoemd is. Ambtelijk wil men een halfhoge variant vanwege NZ-fietsverbinding. Politiek is wel voor een lage brug(zoals Haarlemmerdijk), waarbij NZ-route laag boven water gevoerd wordt. Dat laatste zou namelijk ook de bus langs de WesterdoksKADE mogelijk maken. Op de foto een voorbeeld hoe ze dat bij de Haarlemse Buitenrustbruggen hebben uitgevoerd.

Sixhaven liked this post
plankje55 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old January 31st, 2016, 07:47 PM   #882
insulting-dutchman
Registered User

Likes (Received): 1363

iets vergelijkend is er nu toch al?
insulting-dutchman no está en línea   Reply With Quote
Old February 1st, 2016, 07:08 AM   #883
plankje55
Registered User

Ja, maar die ligt nog vrij hoog boven het water. Voorbeeld is om te laten zien dat je zelfs iets onder het waterniveau kan.

insulting-dutchman liked this post
Old February 4th, 2016, 03:37 PM   #884
Alargule
zeeeendeeigeel

Likes (Received): 1286

Je zou bijna opzet gaan vermoeden: opnieuw wordt een tramlijn in de 20-reeks opgeheven. Na de 20 en de 25 is het in mei de beurt aan lijn 24. De oorzaak is weer eens typisch Amsterdams: de verbindingsboog die de 24 bij het Concertgebouw gebruikt is versleten en moet er dus uit, maar de enige logische alternatieve route via de Ferdinand Bol ligt er al een puberleven uit en is pas in de loop van 2017 weer terug. Vertragingen in dat project zijn niet geheel uit te sluiten en als de NZL als bij een wonder inderdaad in oktober 2017 gaat rijden, zou het zomaar eens zo kunnen zijn dat tram 24 in mei dit jaar zijn laatste rit heeft gemaakt...

Wat ik alleen niet begrijp is dat men de verbindingsboog bij het Concertgebouw niet gewoon renoveert, waardoor deze beschikbaar blijft voor eventuele omleidingen of toekomstige routes. Dat is immers wat men in de Investeringsagenda bepleitte om het tramnet als geheel flexibeler te maken.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Alargule no está en línea   Reply With Quote
Old February 4th, 2016, 04:38 PM   #885
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 3086

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
Wat ik alleen niet begrijp is dat men de verbindingsboog bij het Concertgebouw niet gewoon renoveert, waardoor deze beschikbaar blijft voor eventuele omleidingen of toekomstige routes. Dat is immers wat men in de Investeringsagenda bepleitte om het tramnet als geheel flexibeler te maken.
Dat komt op mij ook merkwaardig over. Slijtage betekent normaal gesproken toch renovatie i.p.v. het opheffen van een deel van het tracé?
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote
Old February 4th, 2016, 04:52 PM   #886
troll¥
Registered User

Likes (Received): 61

Weer eens een totaal bezopen besluit, inderdaad.
troll¥ no está en línea   Reply With Quote
Old February 4th, 2016, 05:07 PM   #887
plankje55
Registered User

Waarbij weer eens duidelijk wordt dat de stadsregio Amsterdam helemaal niets met trams heeft. Eén boog versleten is opheffen tramlijn?
Er is de laatste jaren vrijwel niet geïnvesteerd in uitbreiding. Er wordt vrijwel niets ondernomen om het netwerk robuuster te maken. En bovenstaande lezend zou het me ook niet verbazen als tijdens de renovatie van de Rozengrachtbruggen ook die lijnen gewoon worden opgeheven.

sergiogiorgini liked this post
Old February 5th, 2016, 02:16 AM   #888
MrAronymous
Registered User

MrAronymous's Avatar

Likes (Received): 2087

Niemand leest het gelinkte artikel?

Quote:
De tram laten rijden door de Ferdinand Bolstraat, de oorspronkelijke route tot 2003, is geen optie: die straat is pas gereed in 2017.
Het vervroegen van de aanpassing aan de sporen in deze straat zou volgens de gemeente de vernieuwing van die straat te veel hinderen.

Volgens een woordvoerder van de gemeente heeft de Ferdinand Bolstraat nu de eerste prioriteit.
'Door de aanleg van de Noord/Zuidlijn hebben bewoners en ondernemers in de straat al heel lang te maken met werkzaamheden.
We willen hen niet opzadelen met vertraging.'

...

Al vanaf de start de werkzaamheden in de Ferdinand Bolstraat in 2003 rijdt de 24 een alternatieve route langs het Concertgebouw.
De speciaal voor dit doel aangelegde omleidingssporen op het Concertgebouwplein zijn nu, twaalf jaar verder, tot op het bot versleten en moeten volgens het GVB vanaf mei worden vernieuwd. De sporen komen na de herinrichting echter niet meer terug, waardoor een route over het plein voor tram 24 geen optie meer is.'
MrAronymous no está en línea   Reply With Quote
Old February 5th, 2016, 09:26 AM   #889
Alargule
zeeeendeeigeel

Dat is inderdaad wat ik heb gelezen en hier becommentarieer. Het eerste (niet op elkaar afgestemde planningen waardoor lijn 24 de sjaak is) is iets waar ik al niet meer van opkijk, het tweede (niet terugleggen van de 'tijdelijke' omleidingssporen) verbaast me omdat het niet strookt met de wens voor een flexibeler tramnet zoals in de Investeringsagenda staat. Maar ja, aan de andere kant: die agenda is van de Stadsregio. De infrastructuur is van de gemeente Amsterdam...dus ook hier hebben we kennelijk weer te maken met twee langs elkaar heen bestaande entiteiten.

Toch ben ik nog steeds benieuwd waarom die sporen niet terugkomen. Naast ongemakkelijk voor lijn 24 en minder flexibiliteit in het tramnet, lijkt het me ook tegen weinig meerwaarde te realiseren.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Old February 5th, 2016, 09:55 AM   #890
plankje55
Registered User

Op een mailinglist lees ik dit:

Welk spoor is dan "tot het bot versleten", waar alleen de 24 last van heeft?
[...]

De bogen op het Concertgebouwplein, waar 16 rechtdoor gaat en 24 de hoek om richting Roelof Hartplein.
[...]

Lijkt toch erg sterk op een truc om lijn 24 de nek om te draaien. De genoemde bogen zijn lang zo oud niet als de rest van de kruising. Die is pas écht versleten. Maar lijnen 3, 5, 12 en 16 blijven wél rijden. Dat is toch gek?
[...]

Die bogen (waar 16 rechtdoor gaat en 24 de hoek om richting Roelof Hartplein) zijn er later ingelegd dan de overige bogen en kruisingen.
Old February 5th, 2016, 10:03 AM   #891
Alargule
zeeeendeeigeel

Zou men die óók niet gaan aanpassen? Lijkt me toch sterk dat als je de hele kruising op de schop neemt, je de overige, kennelijk versleten, tramsporen laat liggen. Zeker als je er toch al een boog uithaalt: dat raakt ook de rest van de constructie.

Old February 5th, 2016, 10:17 AM   #892
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

Likes (Received): 1899

Wat ik ervan weet zijn Grand Unions (kruisingen met wissels en bogen in alle richtingen), en de daarvan afgeleide simpelere varianten met minder bogen, duur, complex en onderhoudsgevoelig. De bogen en wissels zijn logischerwijs de plekken die het hardst slijten. Dat de andere bogen op deze kruising minder versleten zijn lijkt me verklaarbaar, die worden immers niet dagelijks van begin tot einde dienst gebruikt, want de lijnen 3, 5, 12 en 16 rijden allemaal rechtdoor.

Al kan ik me niet voorstellen dat men de boel straks opengooit om er vervolgens alleen maar twee bogen tussenuit te halen. Dan lijkt een vervanging van de complete kruising, zoals in 2011 bijvoorbeeld verderop bij het Stedelijk gebeurde, mij een stuk logischer.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old February 5th, 2016, 10:22 AM   #893
plankje55
Registered User

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
Zou men die óók niet gaan aanpassen? Lijkt me toch sterk dat als je de hele kruising op de schop neemt, je de overige, kennelijk versleten, tramsporen laat liggen. Zeker als je er toch al een boog uithaalt: dat raakt ook de rest van de constructie.
In de mailinglist wordt bestreden dat die bewuste bogen versleten zijn. De rest van de kruising daarentegen....
Dat vraagt om een rekensom:
  1. Wat kost vervangen kruising inclusief bogen
  2. Wat kost vervangen met weghalen bogen
  3. Wat kost naderhand opnieuw aanleggen bogen, omdat ze toch niet gemist kunnen worden.
Old February 5th, 2016, 12:10 PM   #894
Alargule
zeeeendeeigeel

Sterker nog: op het Definitief ontwerp van deze kruising (uitvoer valt zo te zien onder de verantwoordelijkheid van het stadsdeel) staat de boog er nog gewoon op. De context van dit ontwerp vind je op deze pagina terug. Dat is ook de enige relevante pagina die ik met enige speurwerk op de site van de gemeente kon terugvinden.

Zowel vanaf de kant van de gemeente als vanaf de kant van GVB is het inmiddels oorverdovend stil naar aanleiding van het nieuws in het Parool. Dat geeft toch te denken over die zo transparante overheid. Of is wat in de krant staat toch een verhaal broodje aap?

Old February 9th, 2016, 10:37 AM   #895
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

Mercedes Benz CapaCity L op proef bij Connexxion Amstelland-Meerlanden

Connexxion gaat proefrijden met een Mercedes-Benz CapaCity L gelede bus. De bus is het grote broertje van de welbekende en wijdverbreide Citaro. Hij is 21 meter lang, telt maar liefst vijf deuren en heeft een capaciteit van 191 passagiers (45 zit- en 146 staanplaatsen). Dat is meer dan een GVB-Combino... Hij is ook iets groter dan de CapaCity bussen die in Groningen rondrijden. De wagen (serienummer 1104) zal gedurende een half jaar afwisselend worden ingezet op de lijnen 197 (Schiphol Zuid P30 – Leidseplein - Elandsgracht) en 310 (Nieuw-Vennep – Schiphol - Station Zuid).

Ik denk dat grote bussen als deze ook goed van pas zouden komen op een zeer drukke lijn als de 21. En de 22, die ook een stuk drukker is geworden nu die naar Sloterdijk rijdt i.p.v. Houthavens.

EPA001, insulting-dutchman liked this post
Old February 9th, 2016, 12:07 PM   #896
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Imposante bus. Ik tel overigens 4 dubbele deuren of kijk ik nu niet goed?
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Old February 9th, 2016, 12:10 PM   #897
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

Ik had het nog nooit eerder gezien maar die proefbus heeft er toch echt vijf.

insulting-dutchman liked this post
Old February 9th, 2016, 12:15 PM   #898
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Ah, dat is een ander plaatje dan in de tweede link die je geplaatst hebt. Dan zijn het er inderdaad 5.
Old February 12th, 2016, 08:02 PM   #899
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

Nieuwe reisinformatie-displays tram- en bushaltes GVB

Begin deze week werden de oude displays met klapbordjes, die sinds 1997 op de tramhalte van lijn 13 onder metrostation Jan van Galenstraat staan (en ook bij de andere Ringlijnstations) vervangen door de nieuwe displays, die langzaam door de stad zullen verschijnen op ca. 500 bus- en tramhaltes. De oude zijn direct weggehaald maar helaas doen de nieuwe het nog niet... Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ze in werking zijn.

Bij halte Rietlandpark (10) staat er sinds een maandje ook een en die doet het goed. Gisterochtend heb ik er maar eens een foto van gemaakt.

20160211_Rietlandpark01 by PCFR 76, on Flickr

Ik ben niet alleen blij dat we hiermee eindelijk tot de 21e eeuw zullen toetreden, ik vind ze, doordat de paal verwant is aan de nieuwe abri's, er ook prima uitzien.

P17, Ribarca, Silly_Walks, MrAronymous liked this post
Old February 12th, 2016, 08:59 PM   #900
DeLeeuw
Registered User

DeLeeuw's Avatar

Likes (Received): 651

Valt me eigenlijk zwaar tegen dat er nu pas bij veel meer haltes van die digitale borden komen. In andere grote steden staan ze allang standaard bij elke drukkere halte, terwijl ze in Amsterdam ook nog vaak genoeg ontbraken. Die op bijvoorbeeld het Victoriaplein staat er ook maar sinds kort

Reply

Tags
amsterdam

Thread Tools

Posting Rules