daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojajôh?

Ojajôh? Overige Rotterdamse onderwerpen

Reply

Thread Tools
Old March 29th, 2008, 10:06 PM   #1
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 656

Rotterdam: Winkels

Naar aanleiding van de uitspraak van Erick van Egeraat <‘Waarom denk je dat er zo weinig internationale bedrijven in Rotterdam zetelen? (...)Geen boeiende winkels (...)'> de vraag welke winkels (bepaalde ketens, bepaalde producten, bepaalde vormgeving, bepaalde grootte, bepaalde concepten?) we in onze stad nog missen. Ga niet alleen uit van je eigen voorkeur, maar bedenk ook wat andere inwoners en bezoekers interessant zullen vinden.

----------------------
Ik moet zelf nog goed nadenken.
Wat ik al wel weet is dat Rotterdam onder andere grotere winkeloppervlakten nodig heeft. De winkels zijn relatief klein. Dat komt natuurlijk onder andere door de Lijnbaan die behoorlijk uit de tijd is. Het nieuwe winkelcentrum in/bij ABN Amro gaat daar hopelijk wat aan veranderen.
Daarnaast hoor ik ook vrouwen nogal eens klagen over de kledingcollecties. Er zijn te weinig bijzondere winkels. Als man zijnde klaag ik niet over Rotterdam.
Zelf mis ik in het centrum enkele trendy laagdrempelige restaurants/-bars met uitstraling om even wat te drinken of te eten. Bazar enzo is leuk, maar heb ik nu wel gezien.

Last edited by Sol; March 29th, 2008 at 10:13 PM.
Sol no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 29th, 2008, 11:13 PM   #2
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 6753

Ik mis weinig, maar ik hoef dan ook niet zo nodig naar Prada of Gucci etc.
Ik betwijfel of de komst van hoogopgeleiden naar Rotterdam zal afhangen van het winkelaanbod, de PC Hooftstraat is niet zo ver met je hummer Het gaat hem meer om de dingen die je juist weggelaten hebt,

Uit het artikel:
Quote:
Architectuur als citymarketing — ook over zulke modieuze ontwikkelingen doet Van Egeraat niet moeilijk. ‘Waarom denk je dat er zo weinig internationale bedrijven in Rotterdam zetelen? Omdat de stad niet aantrekkelijk is. Niet alleen door het gebrek aan mooie gebouwen maar ook door een gebrek aan dynamiek. Wat heeft de stad buitenlanders te bieden? Geen boeiende winkels, geen inspirerende theaters, ga maar door. Er zijn dan ook, in vergelijking met New York of Parijs maar weinig bijzondere activiteiten en mensen.’
Met dat laatste ben ik het trouwens oneens, nergens in NL wordt er meer georganiseerd dan in Rotterdam.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2008, 11:23 PM   #3
Kruimel
Registered User

Kruimel's Avatar

Likes (Received): 409

100% mee eens, wat is het winkel aanbod saai in R'dam! Of je nou in Winkelcentrum huppeldepup in Schiedam of Spijkenisse gaat shoppen of in hartje Rotterdam, allemaal de zelfde zaken. Ik ben blij (en ook best trots) dat ik in een winkel werk waar we ook aparte merken hebben en niet alleen commercieële troep. Oke we hebben ook G-Star/Scotch/JC Rags wat je overal kan vinden maar Marithe+Francois Girbaud/PRPS/Atelier la Durance/Stone Island/CP Company/Raer en ook wel een beetje Blue Blood vind je zeker in Rotterdam bijna nergens!

(zo ook weer reclame gemaakt)
Kruimel no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2008, 11:47 PM   #4
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Poiesz.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2008, 11:59 PM   #5
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1126

@ Kruimel en Sol

Valt me van jullie tegen dat jullie zelf die opvatting hebben die helemaal niet (meer) zo is. Mijn zus is styliste in antwerpen en komt veel in Brussel, Antwerpen en Amsterdam. Maar soms komt ze ook hier shoppen en de laatste keer was ze blij verrast met wat er allemaal bij was gekomen, juíst voor die mensen die meer willen dan H&M. Er komen steeds meer winkels bij waar nieuwe maar ook bekende ontwerpers kleding hebben hangen. Niet op de Lijnbaan nee, wel op de Nieuwe Binnenweg, Witte de Withstraat + zijstraten, De Meent, Pannenkoekstraat, Oldenbarneveldstraat etc. Er is genoeg te vinden in Rotterdam wat dat betreft, maar meer is altijd welkom natuurlijk. Rotterdam doet echter al niet meer onder wat dat betreft voor Antwerpen.

En nogmaals @ Sol

Gebrek aan grote winkeloppervlakten? In het Lijnbaangebied is er juist een gebrek aan kleine winkeltjes. Dat in het Lijnbaangebied het aanbod zo saai en eenzijdig is komt omdat alle winkelruimte te grote zijn voor beginnende ondernemers. Misschien kunnen er best nog wat grote trekkers bij hoor, maar meer kleine tot zeer kleine winkelruimtes in het gebied is veel belangrijker nu.
Old March 29th, 2008, 11:59 PM   #6
wolkenbestormer
Registered User

wolkenbestormer's Avatar

Likes (Received): 160

Louis Vuitton en een hele reeks van dat soort winkels, was in januari in Nieuw Zeeland, in Queenstown (13.000 inwoners) had een Louis Vuitton zaak!
Maar ook breakfast bars etc. En wellicht heel fout maar in NY waren een aantal buffetzaken waar je eten kon opscheppen en waar je per 100 gram betaalde. Alles dezelfde prijs en een heleboel verschillende gerechten. Niet eens zo duur en heel makkelijk en snel eten want eten was al warm, al hadden zo ook veel verschillende salades.
wolkenbestormer no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2008, 01:24 PM   #7
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
@ Kruimel en Sol

Valt me van jullie tegen dat jullie zelf die opvatting hebben die helemaal niet (meer) zo is. Mijn zus is styliste in antwerpen en komt veel in Brussel, Antwerpen en Amsterdam. Maar soms komt ze ook hier shoppen en de laatste keer was ze blij verrast met wat er allemaal bij was gekomen, juíst voor die mensen die meer willen dan H&M. Er komen steeds meer winkels bij waar nieuwe maar ook bekende ontwerpers kleding hebben hangen. Niet op de Lijnbaan nee, wel op de Nieuwe Binnenweg, Witte de Withstraat + zijstraten, De Meent, Pannenkoekstraat, Oldenbarneveldstraat etc. Er is genoeg te vinden in Rotterdam wat dat betreft, maar meer is altijd welkom natuurlijk. Rotterdam doet echter al niet meer onder wat dat betreft voor Antwerpen.
Dit was niet zozeer mijn mening. Ik zei al dat ik als man zijnde niet loop te klagen over het aanbod. Het is wat ik hoor van vrouwen. Nu is elke vrouw anders en klagen over het niet direct kunnen vinden van leuke kleding is nou eenmaal een eigenschap van veel vrouwen. Toch moet ik zeggen dat ik Antwerpen nog steeds wel beter vind dan Rotterdam. Dat heeft ook veel te maken met de Lijnbaan, waar ik me steeds meer aan ga storen. Iets op de schaal van een buurtwinkelcentrum hoort niet in een grote stad. Rotterdam is zeker op de goede weg, dat spreek ik niet tegen.

Quote:
En nogmaals @ Sol

Gebrek aan grote winkeloppervlakten? In het Lijnbaangebied is er juist een gebrek aan kleine winkeltjes. Dat in het Lijnbaangebied het aanbod zo saai en eenzijdig is komt omdat alle winkelruimte te grote zijn voor beginnende ondernemers. Misschien kunnen er best nog wat grote trekkers bij hoor, maar meer kleine tot zeer kleine winkelruimtes in het gebied is veel belangrijker nu.
Ik hoor bijvoorbeeld veel geklaag over het feit dat de Mango in Rotterdam te klein is zodat niet alle collecties er hangen. In Antwerpen zitten er echter meerdere die ook nog eens veel groter zijn.
In Odessa (waar ik dus woon) zijn heel veel kleine winkelruimtes. Dat vind ik persoonlijk niks. Je moet steeds winkel in en winkel uit. Ik winkel dan ook veel liever in Rotterdam, waar de winkels al weer een stuk groter zijn. Maar het liefst in Antwerpen, dat is weer wat groter en alles zit dichter bij elkaar.
Natuurlijk moeten er ook voldoende kleine winkels zijn. Zeker ook voor startende ondernemers. Ik heb echter niet het idee dat de winkels op de Lijnbaan te groot zijn voor startende ondernemers (ik kan het verkeerd hebben).
Old March 30th, 2008, 01:32 PM   #8
Skyscrapercitizen
TIMBY

OK.

Voor de startende ondernemer zal de oppervlakte aan de lijnbaan misschien niet eens het probleem zijn, maar natuurlijk wel de bijbehorende vierkantemeterprijs. Als je in de directe omgeving van de lijnbaan kleinere oppervlaktes kunt huren kan je mee profiteren van de grote bezoekersaantallen en toch niet gelijk enorme huurprijzen hebben. Dat de grootste winkelstraten te duur zijn zie je in elke stad, de Kalverstraat is ook niet leuk voor de bijzondere winkeltjes.
Old March 30th, 2008, 03:42 PM   #9
mosm
Registered User

Likes (Received): 3

Specialiteitenwinkels (voedsel) zijn er wel in Rotterdam, maar dun gezaaid en verspreid over de hele stad. Dat is in Amsterdam echt beter. Ik vind dat voor het woonklimaat in Rotterdam echt een minpunt. Naast Donner ken ik ook geen fatsoenlijke boekwinkel.

Op het gebied van kleding mag er een hoop verbeterd zijn, maar het aanbod is zeker in het upmarket segment nog beperkt. De grote ketens zijn er in Rotterdam niet, maar dat komt vast wel een keertje. Daar maak je uiteindelijk ook niet het verschil mee. Maar zeker op het gebied van herenkleding is het aanbod echt beperkt.

Op lijnbaan en in de koopgoot verwacht je grotere zaken als H&M en Zara. Dat is in iedere stad zo en op die lokaties is het voor niet-standaard zaken moeilijker winst te maken. Maar het aantal schoenenwinkels en tijdelijke axi-verkopers vind ik wel storend. Nu weer een Xenos in het Jungerhans-gebouw. Jammer. En de winkels zijn op een enkele na ook niet bijzonder mooi van buiten of van binnen. Ook dat is jammer.

Tenslotte, leuke winkels voor het funshoppen zoals bijvoorbeeld Vincon in Barcelona. Altijd leuk om doorheen te lopen en een combinatie van meubels, design, koken en funshopartikelen. Eigenlijk wat Jungerhans had moeten zijn om te overleven.
mosm no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2008, 04:05 PM   #10
Overprint Black
Form, Colour, Chaos

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by Kruimel View Post
100% mee eens, wat is het winkel aanbod saai in R'dam! Of je nou in Winkelcentrum huppeldepup in Schiedam of Spijkenisse gaat shoppen of in hartje Rotterdam, allemaal de zelfde zaken. Ik ben blij (en ook best trots) dat ik in een winkel werk waar we ook aparte merken hebben en niet alleen commercieële troep. Oke we hebben ook G-Star/Scotch/JC Rags wat je overal kan vinden maar Marithe+Francois Girbaud/PRPS/Atelier la Durance/Stone Island/CP Company/Raer en ook wel een beetje Blue Blood vind je zeker in Rotterdam bijna nergens!

(zo ook weer reclame gemaakt)
Bijna alle merken die jij noemt kun je in Rotterdam krijgen. Daarnaast ook Margiela, Raf Simons, Yohji Yamamoto etc, tientallen kleine streetwearmerkjes zoals Qwest en WoodWood en originele Rotterdamse producten. Het is alleen zoals met veel dingen hier je moet er een beetje moeite voor doen om het te vinden, maar het is er zeker. Het zijn idd de straten die Skyscrapercitizen noemt. Check Margreet Olsthoorn, Zero010, Lava, M, lijftsijl, I am Fool, LokalHeroz etc

Wat ik overigens wel mis zijn koffiebarretjes die na zessen nog open zijn.

Last edited by Overprint Black; March 30th, 2008 at 04:12 PM.
Overprint Black no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2008, 05:19 PM   #11
Kireb
Kireb

Likes (Received): 6

Een prachtig winkelcentrum als Siam Paragon (Bangkok) of Centro Oberhausen zou een behoorlijke aanwinst zijn. Groot en overdekt met prachtig interieur. Je hebt er helaas wel een groot aantal m2's voor nodig, maar gezien het *&^% klimaat in Nederland toch wel fijn. Alles onder 1 dak!
Kireb no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2008, 05:53 PM   #12
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Ik denk dat Rotterdam met het nieuwe winkelcentrum bij de ABN Amro de klapper gaat maken. Ik hoop gelijk dat het de definitieve doodsklap wordt voor de Lijnbaan zodat die opgedoekt kan worden.
Old March 30th, 2008, 06:08 PM   #13
Mscraper89
Registered User

Mscraper89's Avatar

Likes (Received): 0

Confectie-shops zoals Topshop en COS. Verder zie ik de winkels die opereren in het wat duurdere circuit nog niet zo snel verschijnen in Rotterdam. Daar is de openbare ruimte te veel voor verloederd. Ik zie wel graag wat meer straten zoals de Meent; kleine boutiques en unieke winkels.

edit: én ik zie graag wat schoenwinkels verdwijnen! tering de invito's vliegen je om de oren!

Last edited by Mscraper89; March 30th, 2008 at 06:13 PM.
Mscraper89 no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2008, 07:42 PM   #14
Skyscrapercitizen
TIMBY

De nieuwe invito op de oude binnenweg is trouwens elke keer als ik er langs kom opvallend rustig.

Wat ik trouwens mis is een Urban Outfitters Heerlijke winkels zijn dat, in Antwerpen is er onlangs één geopend. Daar is ook net een American Apparel open gegaan, in Rotterdam zat die er al wat langer kom er regelmatig.
Old March 31st, 2008, 01:45 AM   #15
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 554

^ In de Hofdame opent trouwens Gorilli Concept Store - WAANZINNIG!
Old March 31st, 2008, 06:03 AM   #16
eduard
Registered User

Likes (Received): 0

virgin megastore mag van mij wel op zijn oude plek terug komen., wat er nu zit ,IT's ,vind ik maar een k@t zaak
Old March 31st, 2008, 06:11 AM   #17
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 255

Met dank aan de Free Record Shop (Van Leest & Fame zijn er ook onderdeel van) die de Virgin Megastores heeft opgekocht in Nederland en België. In Nederland zijn ze gelijk dichtgegaan. Puur om het marktaandeel te vergroten en geen grote concurrent te hebben.
Wuppeltje no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2008, 08:41 AM   #18
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Quote:
Originally Posted by SkyBridge View Post
^ In de Hofdame opent trouwens Gorilli Concept Store - WAANZINNIG!
http://conceptstore.gorilli.com/

Even serieus, geweldig dit zeg! Wat een aanvulling voor het Laurenskwartier. Staan ook foto´s op van binnenin de Hofdame.
Old March 31st, 2008, 08:58 AM   #19
picassoborseli
Registered User

picassoborseli's Avatar

Location: Haarlem - Amsterdam - Madrid - Burgos - San Sebastián - Barcelona
Likes (Received): 1

Rotterdam mist een heleboel, niet alleen (grote namen) winkels.
Ook terrassen, sandwichbars, café's en lunchrooms.
Daarnaast vind ik ook gezellige pleintjes en ruimte voor kleine ondernemingen ook belangrijk voor een goed (winkel)centrum.

Om toch namen te noemen:
Bershka
Desigual
Sfera (Amsterdam mist deze ook)
Pull&Bear (Amsterdam mist deze ook)
River Island
Old March 31st, 2008, 09:05 AM   #20
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

^ W.b. horeca - Ik vraag me dan af of je ooit buiten de Lijnbaan komt (Pannekoekstraat, Meent, Oude Haven, 's Gravendijkwal, Nieuwe Binnenweg, Westersingel, Oostplein, Veerhaven, Karel Doorman, van Oldenbarneveldtstraat, etc.). Rondom de Lijnbaan moeten inderdaad meer kleine winkelruimtes komen. Misschien is een gefaseerde herontwikkeling van de Lijnbaan dan ook beter, met veel kleine ruimtes in de plinten van woontorens (dubbele inhaalslag).

Reply

Thread Tools

Posting Rules