daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Projectnieuws

Projectnieuws Stand van zaken van projecten in Nederland.

Reply

Thread Tools
Old March 25th, 2006, 12:34 PM   #1
Deventer Up
Whirlwind

Deventer Up's Avatar

Likes (Received): 0

Deventer: Markante hoogbouw Rembrandtkade

‘Torens’ aan kop bij modellen Rembrandtkade

25 MAART 2006 - DEVENTER - Het model ‘Torens’ geniet tot dusverre de voorkeur voor de hoogbouw aan de Rembrandtkade, zo blijkt uit de internetpeiling die deze krant onder haar lezers houdt. Van de 55 tot gistermorgen binnengekomen reacties opteren er 21 voor dit model. Afgelopen week presenteerde wethouder Bert Doornebos de woningbouwplannen op het terrein van de voormalige kunstijsbaan aan de Rembrandtkade. Hier wil de gemeente Deventer markante hoogbouw realiseren: woontorens met ongeveer 20-22 verdiepingen en een totale hoogte van zo’n 70 meter. De Lebuïnustoren telt 63 meter.

Er zijn vier modellen waarvan ‘Torens’ er één is. Het publiek kan op de modellen reageren en op basis daarvan spreekt het college van B en W vlak voor de zomer een voorkeur uit.

Nodig

Eén van de inzenders die voor het model Torens koos beargumenteert dit door te melden dat hoogbouw nodig is omdat de ruimte op is. ‘Nog meer laagbouw en heel Salland wordt volgebouwd. Maar kies alsjeblieft niet de Slangen, want dat is het Bijlmer-model.’

Toch staat dit model vooralsnog op een tweede plaats, met twaalf stemmen. Het model ‘Monoliet’ kreeg tien stemmen en ‘Kastelen’ negen.

De lezers gaven ook algemene reacties op de bouwplannen voor het gebied. Die lopen uiteen van ‘doodzonde van deze mooie stille hoek’ tot ‘fantastisch toch die hoogbouw. Kijk naar Rotterdam. Schitterende architectuur aan de Maas.’

Eén van de inzenders pleit voor een hoge slanke woontoren en ‘geen plompe Leeuwenbrug-steenklomp’. Een andere inzender begrijpt niet waarom Deventer wil kiezen voor hoogbouw ‘waarmee de uitstraling van het mooie provinciestadje aan de IJssel zo wordt gekwetst.’

Wethouder Doornebos hoopt dat er ‘ergens in 2008’ kan worden begonnen met de bouw. In alle vier modellen zijn woontorens meegenomen van 20 tot 22 woonlagen. Drie modellen gaan uit van ongeveer 300 woningen; één model (Monoliet) telt ruim 200 huizen.

Prijsklassen

Volgens Doornebos is het de bedoeling dat er woningen in alle prijsklassen beschikbaar komen.

Model Slangen

Model Kastelen

Model Monoliet

Model Torens

Bron: De Stentor

Sponsored Links

Old March 26th, 2006, 07:30 PM   #2
Sanderj
Registered User

Vindt het een leuk project, hoogbouw is ook goed voor Deventer.
Als ik zou mogen kiezen, zou ik voor het model 'torens' kiezen.
Hoop echt dat dit plan doorgaat.
Sanderj no está en línea   Reply With Quote
Old March 27th, 2006, 03:37 PM   #3
Deventer Up
Whirlwind

Deventer Up's Avatar

Ja mijn voorkeur gaat ook naar 'Torens' uit, hoewel ik 'Kastelen' ook wel aardig vind. Hopelijk gaat dit plan wel door.
Old March 27th, 2006, 03:42 PM   #4
Vloepkleedje
arnhmember

Leuke ontwikkelingen! Model 'slangen' zie ik het minst graag verschijnen, en 'monoliet' zou heel bijzonder kunnen uitvallen. De ambitie is er!
Vloepkleedje no está en línea   Reply With Quote
Old March 27th, 2006, 04:31 PM   #5
YunuS
Black&White

YunuS's Avatar

Likes (Received): 1

Ik hoop meer impressies te zien. Natuurlijk hoop ik ook dat deze dus ook doorgaat
Old March 27th, 2006, 04:56 PM   #6
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

Likes (Received): 99

Dat model 'Monoliet' is massive! 'Torens' en 'kastelen' zien er dan toch wat realistischer uit

@Deventer Up: Welkom terug!
Old March 27th, 2006, 07:19 PM   #7
Bikkel
sadfox

Bikkel's Avatar

Hmm, slangen passen toch best in het bestaande stratenplan. Kastelen nooit doen, een vesting in de stad wordt dat. Zulke fratsen bouwen ze maar voor welvarend gepeupel in Almere of zo. Wel een goede aanpak van de gemeente! En kan de Lebuïnuskerk niet opgekrikt worden zoals met de Kuip? Is iedereen tevreden
Bikkel no está en línea   Reply With Quote
Old March 27th, 2006, 10:51 PM   #8
DeltaMetropolis
The new worldcity

DeltaMetropolis's Avatar

Likes (Received): 5

Als je meer impressies wil zien, kijk in de Nieuws sectie bij Hoogbouw in Deventer
Een uitgebreide weergave: Rapport "Ontwerpstudie Ontwikkelingsmodellen Park Zandweerd"

DeltaMetropolis no está en línea   Reply With Quote
Old March 28th, 2006, 05:39 PM   #9
Deventer Up
Whirlwind

Deventer Up's Avatar

@ DeltaMetropolis dank je wel voor de links!

@ CborG dank je
Old April 1st, 2006, 10:40 AM   #10
Deventer Up
Whirlwind

Deventer Up's Avatar

De stand in de poll op de website van De Stentor:

Woontoren
Deventer wil op de plaats van de voormalige kunstijsbaan een bijna 70 meter hoge woontoren bouwen.

Dat is een prima idee
51%
Ik vind het helemaal niks
37%
Volstrekt niet interessant
12%
aantal stemmen: 736
Old April 10th, 2006, 04:14 PM   #11
Deventer Up
Whirlwind

Deventer Up's Avatar

Even uit het andere Deventer-topic gehaalt: http://skyscrapercity.com/showthread...97#post7981197

Steun voor hoogbouw Deventer
door INGRID WILLEMS

8 APRIL 2006 - DEVENTER - Hoogbouw aan de Rembrandtkade kan op brede steun van de Deventenaren rekenen. Dat blijkt uit de peiling die deze krant de afgelopen weken op de internetsite heeft gehouden. In totaal brachten bijna duizend mensen een stem uit. Vijftig procent van de stemmers zegt hoogbouw een prima idee te vinden, terwijl 36 procent de plannen afwijst.

De gemeente Deventer liet vier modellen ontwikkelen voor het woningbouwplan Park Zandweerd op de voormalige ijsbaanlocatie in Deventer.
Onlangs presenteerde de gemeente Deventer onder de naam ‘Park Zandweerd’ de woningbouwplannen voor het terrein van de oude ijsbaan aan de Rembrandtkade. Opmerkelijk is de hoogbouw van zo’n 70 meter met twintig tot 22 woonverdiepingen. Het publiek kan zich erover uitspreken en kiezen uit vier door de gemeente gepresenteerde modellen.

Torens

Het model ‘Torens’ blijkt op de meeste steun te kunnen rekenen. Het vormt een ‘bos’ van hogere en lagere torens. De ‘sokkel’ - waarbinnen het parkeren plaatsvindt - vormt de basis waarop woontorens en laagbouw staan. In dit model is plek voor 342 woningen.

Verantwoordelijk wethouder Bert Doornebos zegt opgetogen te zijn over de steun. ‘Het gaat om plannen die reacties oproepen. Het is voor ons een steun in de rug dat de hoogbouwplannen goed vallen. We nemen de resultaten van de peiling van de Stentor mee in de besluitvorming. De stem van het publiek is erg belangrijk.’ Donderdag is er een grote informatiebijeenkomst over Park Zandweerd. Daarin kunnen belangstellenden hun mening geven over de plannen. De bijeenkomst is in het stadhuis aan het Grote Kerkhof en begint om 20.00 uur.

Speciale pagina gewijd aan hoogbouw in Deventer:

Deventer zoekt het hogerop
door INGRID WILLEMS

8 APRIL 2006 - DEVENTER - Het terrein aan de Rembrandtkade leent zich uitstekend voor hoogbouw. Met het weidse uitzicht over de IJssel en uiterwaarden zal het geen probleem zijn de appartementen aan de man te brengen. Als er dan nog eens voorzieningen in worden gebouwd zoals bijvoorbeeld een zwembad dan is het plan helemaal top.

Tot dat oordeel komt Jan Klerks van de Stichting Hoogbouw . Op verzoek van deze krant boog hij zich over de plannen die de gemeente Deventer onlangs ontvouwde voor de invulling van het voormalige ijsbaanterrein aan de Rembrandtkade. De architectuur van het bouwplan zal straks volgens Klerks ook een belangrijke rol spelen in de verkoopbaarheid van de woningen. ‘Maar ik begrijp dat de gemeente Deventer hier een landmark neer wil zitten. Iets dat in het oog moet springen en dus mooi moet zijn. Ik begrijp dat het plan nog in de kinderschoenen staat, maar de aanzet is prima.’ De Stichting Hoogbouw is in 1982 opgericht met als doel Nederland enthousiast te maken voor hoogbouw. De boodschap was dat hoogbouw in steden een positieve bijdrage kan leveren aan de stad en het stedelijk leven: architectonisch, stedenbouwkundig, maar ook economisch en sociaal. Nu het taboe op hoogbouw goeddeels is doorbroken, richt de stichting haar activiteiten op een breder terrein en denkt met steden mee over verstedelijking, waarbij hoogbouw centraal staat om de beperkte ruimtes intensief te gebruiken.

Wezenlandflats

In Deventer is al bijna veertig jaar lang niets meer ontwikkeld op het gebied van wonen in hoogbouw. Al jaren vormen de flats aan de rand van de stad van elf hoog het hoogtepunt. Oud-wethouder en raadslid Jaap van der Meulen kan zich de discussie rondom de bouw van de Wezenlandflats nog wel herinneren. Voor zover hij weet riepen deze voor die tijd hoge woontorens wel discussie op maar waren ze niet echt omstreden. ‘Er was in Deventer vrij brede steun. De flats markeren mooi de rand van de stad. Ik weet nog wel dat de toenmalige burgemeester van Diepenveen de Wezenlandflats ‘misbruikte’ om de inwoners van Diepenveen angst aan te jagen. ‘Dat gaat er nou gebeuren met ons landelijk dorpje als we in Deventer handen vallen,’ hield hij zijn burgers voor.’

De Wezenlandflats, opgeleverd in 1968 zijn al die jaren populair gebleven. Nog altijd is er veel vraag naar.

Gerda Elsman woont er met haar man al sinds 1973 en nog altijd met veel plezier. In de zogenoemde Zonneflat, op acht hoog. ‘Het is waar, je voelt de wind altijd maar het is zó mooi. In al die jaren zijn we op Oudjaarsavond maar één keer weggeweest. We willen het vuurwerk niet missen. Dat is zo prachtig over de stad te zien. Of de kermis, het reuzenrad wat er bovenuitsteekt. De lichtjes. Prachtig.’

Hoogtebeleid

Overigens heeft Deventer nog geen echt hoogtebeleid. Al herbergt het structuurplan, daterend uit 2004, wel een passage over hoogbouw en wordt de locatie Rembrandtkade daarin ook aangemerkt als mogelijk gebied voor hoogbouw. In elk geval voor een landmark, een beeldbepalend gebouw. De hoogte van gebouwen wordt in Deventer momenteel veelal per bestemmingsplan vastgelegd. Op gemeentelijk niveau bestaat hiervoor op dit moment nog geen samenhangend beleid. Wel worden in de Welstandsnota verschillende eisen van welstand geformuleerd. Daarbij speelt hoogte een rol.

De Stichting Oud Deventer zal zich volgens Hans van Beeck niet echt in de discussie rondom de hoogbouw aan de Rembrandtkade gaan mengen. Daarvoor is de afstand met de Lebuïnustoren te groot. Volgens Van Beeck verstoort de hoogbouw op de plek aan de Rembrandkade het binnenstadsbeeld niet.

‘Fantastisch om aan de rand van de stad ver weg te kijken’

8 APRIL 2006 - DEVENTER - De komende week mag Deventer zich uitspreken over de plannen voor hoogbouw aan de Rembrandtkade in Deventer. Via de internetsite van deze krant heeft de bevolking zijn opvatting inmiddels massaal kenbaar gemaakt. Een bloemlezing van de voorstanders van hoogbouw. Prima idee voor hoogbouw en een landmark, mits goed uitgevoerd. Drie strakke, slanke zilverkleurige torens hebben mijn voorkeur.

Deventer is echt bezig zich op de kaart te zetten. Mooi voor de skyline.

Hoge torens op deze plek zullen geen verpesters zijn van het stadsgezicht aangezien het zover buiten het centrum ligt. Beter de hoogte in dan nog meer natuur op te offeren aan laagbouw.

Prima idee! Het is toch fantastisch om aan de rand van de stad op hoog niveau te kunnen wegkijken. Mensen die er het geld voor over hebben zullen dit echt waarderen, want wat is er mooier om in luxe over de stad en de regio te kunnen kijken.

Wat een onzin van mensen die zeggen dat het om prestige objecten gaat en dat de toren ten koste gaat van het landschapsbeeld. We wonen in een stad met bijna honderdduizend mensen. Ik ga ervan uit dat er mooie en slanke torens komen die bestaan uit veel glas en veel natuurlijk materialen waarin de IJssel weerkaatst.

Goede zaak dat dit deel van Deventer eindelijk wordt aangepakt. Graag wel hoge kwaliteit in ontwerp en uitvoering, vergelijkbaar met het Pothoofd.

‘Gemeente is goed in het maken van foute plannen’

8 APRIL 2006 - DEVENTER - Naast voorstanders zijn er ook genoeg tegenstanders. van hoogbouw aan de Rembrandtkade. Via de internetsite van deze krant maakten lezers hun problemen over het plan kenbaar. Een bloemlezing.

De gemeente is goed in het maken van foute plannen. Naast een waterzuivering een grote hoeveelheid woningen bouwen is ook weer erg slim van de leuke hobby-politici.

Ronduit buiten alle proporties om dit gebied op deze manier te ontwikkelen. Terwijl elders in de gemeente aan de stadsgrens laagbouw moet komen om de overgang tussen het landelijke en stedelijke gebied geleidelijk over te laten gaan plannen we hier een landschapsinfarct.

Als oud-Deventenaar erger ik me al blauw aan de vernieling van het, mooie oude, stadsgezicht door bijvoorbeeld de Kassa (Leeuwenbrugtoren-red). En dan nu als afmaker een toren van zeventig meter hoog: SCHANDE!

Ik begrijp best dat bepaalde mensen in de gemeente prestigeprojecten nodig hebben. Maar waarom dan kiezen voor een project dat de uitstraling van het mooie provinciestadje aan de IJssel zo kwetst. Waarom zou Deventer mee willen doen in de race om de meest indrukwekkende skyline?

Dat is lekker, zo naast de waterzuivering wonen. Nergens in Nederland mag een waterzuivering bij een woonwijk liggen. En wat doet Deventer? Die bouwt zowat ‘in’ de waterzuivering. Dus straks een veel te duur betaalde woning en stank op de koop toe. Dat is Deventer bij uitstek.

Geen goed plan, Bijlmer aan de IJssel. Zet de torens midden tussen de bebouwing en stank op de koop toe.

--------------------

Kan de titel misschien veranderd worden in Deventer: Park Zandweerd

Reply

Thread Tools

Posting Rules