daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Reply

Thread Tools
Old November 4th, 2005, 08:42 PM   #1
Corretje
Registered User

Corretje's Avatar

Likes (Received): 0

Amsterdam: Oranjekwartier (Wilhelminahof)

Op het wilhelminaplein is al een tijdje de parkeerplaats overhoopgehaald. Ik dacht eerst dat men het opnieuw zou gaan asfalteren maar vandaag zag ik een bouwbord (helaas zonder afbeeldingen) waarop de bouw van fase 1 van het wilhelminahof wordt aangekondigd. Er komen ong 318 woningen en 15.500 vierkante meters kantoorruimte op een relatief klein stuk grond.
Cees Dam is de project architect en volgens mij heb ik op het forum wel eens plaatjes langs zien komen van de Westas toren (die dan de tweede fase van dit project zou moeten worden). Op deze renderings waren de gebouwen die naast de westas toren zouden komen volgens mij ook te zien. Misschien weet iemand deze plaatjes terug te vinden en hier te plaatsen zodat we een impressie hebben van wat er binnenkort hier wordt gebouwd?

Last edited by Corretje; October 15th, 2006 at 01:12 PM.
Corretje no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old November 4th, 2005, 09:51 PM   #2
Winbuks
I am sterdam

Winbuks's Avatar

Likes (Received): 160

Deze impressies met de West As toren, staan op de site van de vastgoed ontwikkelaar de Maarsen Groep:

Ik weet niet of de impressies recent zijn en of de ontwikkelaar nog in dit project zit....

Maar het ziet er veel belovend uit .
Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017

That's Hot: Barcelona | Istanbul | London | Paris
Winbuks no está en línea   Reply With Quote
Old November 4th, 2005, 10:37 PM   #3
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 2

60.000 m2 kantoren, vraag me af of ze dat wel kwijt kunnen op zo een lokatie.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old November 5th, 2005, 11:13 AM   #4
vinman
Registered User

vinman's Avatar

Likes (Received): 17

Nog meer kantoren....
Old November 5th, 2005, 12:17 PM   #5
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 5512

Quote:
Originally Posted by Cymen
60.000 m2 kantoren, vraag me af of ze dat wel kwijt kunnen op zo een lokatie.
En of ze dat wel vol krijgen. Voor veel kantoorruimte op een kleine ruimte hebben
we op dit forum zat oplossingen
Eric Offereins está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 5th, 2005, 02:54 PM   #6
Duke2004
Registered User

Duke2004's Avatar

Die 60.000 m gaan dus juist niet door, in plaats daarvan komen er een stuk meer woningen.
Duke2004 no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2005, 09:33 AM   #7
ldd
Your royal highness

ldd's Avatar

Likes (Received): 5

Ha, Wilhelminahof komt weer bovendrijven! Ik ben toch wel benieuwd wat nu de plannen zijn die gerealiseerd gaan worden, deze is al tig keer aangepast.
Old November 7th, 2005, 10:58 AM   #8
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Quote:
Originally Posted by Duke2004
Die 60.000 m gaan dus juist niet door, in plaats daarvan komen er een stuk meer woningen.
Hoe kom je daarbij dan?

Old November 7th, 2005, 12:37 PM   #9
Duke2004
Registered User

Duke2004's Avatar

Dat postte Michiel n tijdje terug in de 'projecten overzicht' thread. Hier wat hij toen gepost heeft:

Slotervaart start met voorbereiding nieuwbouw Wilhelminaplein
Stadsdeel Slotervaart is begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het Koningin Wilhelminaplein. In drie fasen wordt het plein getransformeerd naar een modern woon- en werkgebied. Na de bouwvakvakantie begint de aannemer met het bouwen van de eerste fase.
Vanaf 2005 wordt het Koningin Wilhelminaplein gefaseerd omgebouwd tot een moderne plaats om te wonen, te werken en te ontspannen. Na de bouwvakvakantie wordt begonnen met de bouw van een parkeergarage, ruimte voor horeca en bedrijven en 114 woningen. In 2007 start de tweede fase van de herontwikkeling met de uitbreiding van de parkeergarage en de bouw van 210 woningen en extra ruimte voor bedrijven. De laatste fase start in 2009 met de bouw van ongeveer 14.000 vierkante meter kantoorruimte en de laatste 54 woningen.

De herontwikkeling wordt in 2011 afgerond. Er is dan ruimte voor 800 auto´s in de parkeergarage onder het Koningin Wilhelminaplein, er staan 378 nieuwe woningen en er is ruimte ontwikkeld voor zakelijke dienstverleners, horeca en kantoren.

------------------

Het gaat nu dus om 378 woningen en maar 14.000m2 kantoorruimte.
Old November 7th, 2005, 02:00 PM   #10
Vloepkleedje
arnhmember

Bericht op de site van Stevens van Dijck

Bouw Wilhelminahof van start
Geschreven op 2005-10-14 12:22:03 in Nieuws
Aedes Vastgoed uit Amsterdam en Maarsen Groep uit Amstelveen ontwikkelen samen in Amsterdam een complex project, bestaande uit 378 woningen, 15.500 m² bvo kantoorruimte, 2.000 m² bedrijfsruimte en een parkeergarage voor 840 auto’s. Dit prachtige en eigentijdse project, Wilhelminahof, wordt gerealiseerd in de directe omgeving van de Zuid-as, naast het Confectiecentrum. De start van de bouw vindt plaats in november 2005 met het ontgraven van de bouwput voor de parkeergarage. Omdat niet meteen het totale terrein beschikbaar is zal het totale project in 3 fasen worden gebouwd.

Stevens en Van Dijck zal als directievoerder optreden en tevens het toezicht op de bouw verzorgen. Nadere berichten over alle andere deelnemende partijen volgen.
Vloepkleedje no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2005, 03:10 PM   #11
supercees
My train goes everywhere!

supercees's Avatar

Likes (Received): 11

Ik vind die plaatjes er echt super uitzien. Het is wel niet zo hoog, maar past goed daar. Mooie muur van torens... en een leuk aantal nieuwe woningen.
Old November 7th, 2005, 09:59 PM   #12
ldd
Your royal highness

ldd's Avatar

Likes (Received): 5

Ik heb even zitten rondneuzen op die site van Maarssen. Het valt me op dat daar meerdere projecten bijzitten die erg traag gaan, bv. de renovatie van kantoren Kronenstede in Amstelveen. Ook Trinity building staat op hun lijstje, is al jaren in de planning maar nog steeds niet gebouwd. Goed om te zien dat deze dan wel doorgaat, start bouw is gepland in november 2005. Officiële naam: Opus 10. Het gaat eerst om de parkeergarage en later pas om de hoogbouw (2007 resp. 2009).
Old November 8th, 2005, 03:29 PM   #13
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

Likes (Received): 94

Die impressies zijn al een paar jaar oud, Wel lekkere stedelijke blokken
Old November 9th, 2005, 10:35 AM   #14
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Tja wie als eerste een paar nieuwe impressies weet te scoren

Old November 16th, 2005, 01:12 PM   #15
Saentown
Registered User

Saentown's Avatar

Likes (Received): 6

@deze oude impressie had een hoogte van 90 meter en 3 keer 75 meter. Weet iemand de nieuwe hoogtes?
Old December 21st, 2005, 06:16 PM   #16
Winbuks
I am sterdam

Winbuks's Avatar

Likes (Received): 160

Omzwaai in ontwerp!

Wilhelminahof te Amsterdam

Aedes Vastgoed uit Amsterdam en Maarsen Groep uit Amstelveen ontwikkelen samen in Amsterdam een complex project, bestaande uit 378 woningen, 15.500 m² bvo kantoorruimte, 2.000 m² bedrijfsruimte en een parkeergarage voor 840 auto’s.
Dit prachtige en eigentijdse project, Wilhelminahof, wordt gerealiseerd in de directe omgeving van de Zuid-as, naast het Confectiecentrum. Stevens en Van Dijck verzorgt het projectmanagement en directievoering van het project.

Het project zal in 3 fasen gerealiseerd worden. Sinds november 2005 wordt gewerkt aan het ontgraven van de bouwput voor de parkeergarage. De realisatie van de bouwfase 1 start eind april 2006. Bouwfase 1 wordt medio 2007 opgeleverd. De bouwfasen 2 en 3 zullen daarna in uitvoering genomen worden.

Betrokken partijen:
Architect: Dam & Partners Architecten
Constructeur: Adams Bouwadviesbureau BV
Adviseur installaties: Ingenieursbureau Linssen BV
Adviseur bouwkosten: IGG Bointon De Groot

Bron: Stevensvandijck adviesbureau, 20-12-2005

Trouwens op de site van Aedas vastgoed staan (nog?) de oude ontwerpen of is dit een andwere bouwfase waar onder een van 90m hoog...

Ik vind het nieuwe herziende ontwerp sterk tegenvallen, veelste massief, kleurloos en nergens een uitschieter...
Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017

That's Hot: Barcelona | Istanbul | London | Paris
Winbuks no está en línea   Reply With Quote
Old December 21st, 2005, 06:38 PM   #17
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Uhm, das toch gewoon een ordinaire jaren 70 flat met andere boven en onderkant?? Ik vind dit geen tegenvaller, dit lijkt me ronduit schandalig! Alsof de klassieke uitgangspunten van een gebouw: onderkant, middenstuk en bovenkant kunnen verbergen dat dit gewoon goedkope lelijke prut is!

Old December 21st, 2005, 08:32 PM   #18
kuikentje
bijna een kip!

kuikentje's Avatar

Likes (Received): 10

Belachelijk, hopen dat dit er nooit komt, het is inderdaad op het 1e gezicht Bijlmer architectuur.
kuikentje no está en línea   Reply With Quote
Old December 21st, 2005, 11:26 PM   #19
-SaM-
Registered User

-SaM-'s Avatar

En dat in de omgeving Zuid-as nog wel...
-SaM- no está en línea   Reply With Quote
Old December 21st, 2005, 11:31 PM   #20
Duke2004
Registered User

Duke2004's Avatar

Gelukkig is het niet direct in de omgeving van het centrum van de Zuidas dat zou nog erger zijn! Wat een gedrocht!

Reply

Thread Tools

Posting Rules