daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Café Berlage

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old May 24th, 2015, 02:30 PM   #781
Alargule
Kuck de Foning

Alargule's Avatar

Likes (Received): 871

Daarom pak ik de fiets ook. Is sneller. Heeft Plaas ook al gezegd. Lees je soms niet?
Alargule no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 24th, 2015, 06:28 PM   #782
Silly_Walks
Registered User

Likes (Received): 396

Even een random quote uit een onderzoekje van een tijd geleden:

"Door het fijnmazige netwerk in de binnenstad ligt de gemiddelde snelheid van een tram op 12 kilometer per uur."

De tram is in de oude stad gewoon traag. Daar is niks anekdotisch aan.
Silly_Walks no está en línea   Reply With Quote
Old May 24th, 2015, 06:36 PM   #783
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 1124

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
Dat sergiogiorgini zich van anekdotische bewijsvoering bedient is tot daar aan toe. Maar dat Plaas nu ook al die kant op gaat om zijn punt kracht bij te zetten schokt me toch wel enigszins.
Er is nogal een verschil tussen anekdotische bewijsvoering en het vertellen van een anekdote die exemplarisch is voor iets wat al ruimschoots bewezen ís.
Lees je soms niet?

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Silly_Walks liked this post
Plaas está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 24th, 2015, 07:55 PM   #784
Hoogloper
Registered User

Hoogloper's Avatar

Likes (Received): 121

Vanwege de toeristische menigte kan het met de tram simpelweg niet vlotter dan het nu gaat. Dat heeft niets met de prestaties van een gvb te maken. Buiten de ring gaan die krengen een stuk rapper.
Hoogloper no está en línea   Reply With Quote
Old May 24th, 2015, 08:39 PM   #785
sergiogiorgini
Registered User

Likes (Received): 236

Quote:
Originally Posted by Hoogloper View Post
Vanwege de toeristische menigte kan het met de tram simpelweg niet vlotter dan het nu gaat. Dat heeft niets met de prestaties van een gvb te maken. Buiten de ring gaan die krengen een stuk rapper.
Eh ja. Daarom kwam men in Londen in 1863 op het idee om de boel ondergronds te stoppen.

In Amsterdam wordt de boel omgedraaid; men wil de toeristen liever weg hebben zodat de trams door kunnen rijden. Zoals altijd is de stad simultaan de ambitieuze metropool en de belegerde provinciestad.
sergiogiorgini está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 24th, 2015, 09:23 PM   #786
Hoogloper
Registered User

Hoogloper's Avatar

Likes (Received): 121

Quote:
Originally Posted by sergiogiorgini View Post
Eh ja. Daarom kwam men in Londen in 1863 op het idee om de boel ondergronds te stoppen.

In Amsterdam wordt de boel omgedraaid; men wil de toeristen liever weg hebben zodat de trams door kunnen rijden. Zoals altijd is de stad simultaan de ambitieuze metropool en de belegerde provinciestad.
Dit riekt naar frustratie en ook een beetje teleurstelling. Er is op dit vlak ook goed nieuws te vermelden: Sinds enkele jaren zijn we bezig met de aanleg van een nieuwe metrolijn. Bijkomend zijn er op ambtelijk niveau de eerste signalen vernomen om daarna ook ooit eens West met Oost te verbinden. De Amsterdammer neemt de tram al jaren niet meer serieus. Wel de fiets.
Hoogloper no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 01:32 AM   #787
Ribarca
Registered User

Ribarca's Avatar

Likes (Received): 1371

De tram is simpelweg alleen voor korte ritjes. Als jet mooi weer is ben je inderdaad in de stad sneller op de fiets. Maar het wil nog wel eens regenen.

In Hong Kong bestaat overigens maar een tram lijn. Die is alleen voor hele korte ritjes effient. Ondanks dat de stad de beste metro ter wereld heeft die hetzelfde traject volgt wordt de tram nog veel gebruikt.
Ribarca no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 09:16 AM   #788
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Ook als het regent is de fiets sneller, alleen natter.

Als trams eigen rijbanen hebben kunnen ze best efficiënt vervoer opleveren. In Boedapest, om maar een ander voorbeeld te noemen, lukt dat bijvoorbeeld prima op die ringstraat. Dat zijn dan ook frequente trams die veel worden gebruikt. Op plekken waar zo'n vrije rijbaan niet redelijkerwijs te verwachten is hebben ze daar metro's. Ook frequent, efficiënt en zelfs charmant, stel je voor.
Het struikelparcours op de Leidsestraat is daar de tegenpool van, dat is gewoon gênant, voor Amsterdam en voor Nederland. Dat het op de Vijzelstraat, waar toch niet veel toeristen lopen te flaneren (waarom zouden ze ook), niet veel beter is... Tja, het ligt dus blijkbaar niet aan de toeristen, maar aan de ruimtelijke inrichting en aan het GVB. In het centrum is er gewoon geen efficiënt openbaar vervoer voorhanden. Dat is sneu.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Old Yesterday, 08:22 PM   #789
jeroen j
Registered User

Likes (Received): 16

Quote:
Originally Posted by Hoogloper View Post
Vanwege de toeristische menigte kan het met de tram simpelweg niet vlotter dan het nu gaat.
Het zijn volgens mij voornamelijk auto's die de trams in de stad ophouden. En maar een heel klein deel daarvan zijn toeristen.
jeroen j no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 08:23 PM   #790
Silly_Walks
Registered User

Likes (Received): 396

Quote:
Originally Posted by jeroen j View Post
Het zijn volgens mij voornamelijk auto's die de trams in de stad ophouden. En maar een heel klein deel daarvan zijn toeristen.
Dat inderdaad.

Maar ik denk dat hij toeristen bedoelt die aan boord kaartjes kopen. Die vertragen trams enorm. Dat is de reden dat ze nu als proef bij sommige haltes kleine kaartverkoopautomaten hebben geplaatst.
Silly_Walks no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 09:17 PM   #791
sergiogiorgini
Registered User

Wat ook gênant is is dit. Is dit de buskaart van Assen, in elkaar gezet door een plaatselijk ontwerpbureautje als deel van een toerisme-initiatief voor de Asser Courant? Nee, dit is de lijnennetkaart van de hoofdstad. De lijnkleuren zijn betekenisloos. Vraag de weg maar gewoon aan de bestuurder.
Old Yesterday, 09:19 PM   #792
Alargule
Kuck de Foning

Alargule's Avatar

Quote:
Originally Posted by Plaas View Post
Er is nogal een verschil tussen anekdotische bewijsvoering en het vertellen van een anekdote die exemplarisch is voor iets wat al ruimschoots bewezen ís.
Lees je soms niet?
Sorry, ik heb de bronvermelding naar het betreffende bewijs in je post natuurlijk weer gewoon over het hoofd gezien. Wat stom van me.

Quote:
Originally Posted by sergiogiorgini View Post
Wat ook gênant is is dit. Is dit de buskaart van Assen, in elkaar gezet door een plaatselijk ontwerpbureautje als deel van een toerisme-initiatief voor de Asser Courant? Nee, dit is de lijnennetkaart van de hoofdstad. De lijnkleuren zijn betekenisloos. Vraag de weg maar gewoon aan de bestuurder.
Ach, je hebt 'm ook gevonden. Liever dan erover kankeren, heb ik maar een alternatief bedacht.

Last edited by Alargule; Yesterday at 09:25 PM.
Old Yesterday, 09:51 PM   #793
sergiogiorgini
Registered User

Jouw alternatief is één van de vele verbeteringen. Maar deze hangen niet in de trams en het GVB heeft nog steeds een visuele communicatie om van te huilen, dus ik blijf lekker kankeren.
Old Yesterday, 09:54 PM   #794
Alargule
Kuck de Foning

Alargule's Avatar

Dat is inderdaad het verschil tussen jou en mij. Ik besteed mijn energie liever aan het bedenken van alternatieven. Gelukkig zijn er meer die er zo over denken en bestaat de wereld niet alleen uit stuurlui aan wal.
Old Yesterday, 09:58 PM   #795
sergiogiorgini
Registered User

Ik heb al een baan dank je.
Old Yesterday, 10:29 PM   #796
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Ledigheid is des duivels oorkussen.

Maar goed, Argalul zal je wel verdedigen, zoals 'ie ook het dito luie GVB verdedigt.

Old Yesterday, 11:36 PM   #797
Alargule
Kuck de Foning

Alargule's Avatar

Ik dacht dat jullie wel aardig met elkaar op één lijn zaten. Heb ik me weer vergist.

Reply

Tags
amsterdam

Thread Tools

Posting Rules