daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old May 18th, 2012, 09:01 AM   #21
Ribarca
Registered User

Ribarca's Avatar

Likes (Received): 119

Quote:
Originally Posted by Vincen1 View Post
@Ribarca Dat is veel gebeurt. Maar veel van wat je hier ziet zijn ook stadsuitbreidingen, dus daar is niet voor gesloopt.
Absoluut. Ik ben overigens een fan van het type architectuur (mits het niet in een oude binnenstad staat). Hong Kong staat er ook vol van.

Hup Holland Hup, Visca el Barça i Visca Catalunya
Ribarca no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 19th, 2012, 10:07 AM   #22
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 79

Quote:
Den Helder, Beatrixstraat jaren '60
image hosted on flickr
Hiervoor is destijds ook wel gesloopt, maar wat er stond was goedkope 19e eeuwse massabouw. Het plan om een rechte brede straat tussen het nieuwe station en het havengebied te maken was gewoon heel goed. Wat een zichtas ook.
Toch zit het er nu vaak wat treurig uit. Dat ligt dan toch wel aan de kwaliteit van de architectuur, vrees ik. Niet de V&D, die is schitterend, maar wel de overige meuk, die als opvulling is ontworpen en er zo ook uit ziet. Er staan nog 'n paar historische pandjes tussen trouwens, van voor de sloop, die ogen nu aantrekkelijk door wat er omheen staat. Deze architectuur heeft echt niet zomaar een beroerd imago.
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old May 19th, 2012, 09:21 PM   #23
de flatneuroot
Lord of the Lampposts

de flatneuroot's Avatar

Likes (Received): 0

Dat vraag ik me af of het aan de architectuur ligt. Ik denk eerder aan verwaarlozing, slecht onderhoud etc. Met een beetje meer liefde kan het allemaal weer ogen zoals op deze foto's. Hogedrukreiniger erop. Ik kom met de tram naar mijn werk door een jaren 50 flatwijk. Een paar blokken zijn nu koopflats en een portiekflat daarvan is pas door de VVE helemaal opgeknapt, maanden in de steigers en nu oogt het echt weer fris en vrolijk. Niks grauw en grijs.
Old May 20th, 2012, 01:02 AM   #24
Vincen1
Registered User

Likes (Received): 33

Interieurs,
Waarschijnlijk deel van Zorgvietkerk, Den Haag, jaren 50/60
image hosted on flickr

Berlijn kongresshalle/foyer, jaren 50/60
image hosted on flickr

SAS-kantoor België, met originele Arne Jacobsen-stoelen, jaren 60
image hosted on flickr

Wijk aan Zee, Hotel-café-restaurant Het Hoge Duin, jaren 60
image hosted on flickr

Rotterdam-CS hal, eind jaren 50
image hosted on flickr

Nogmaals Logeergebouw Landbouwscholencomplex in Ede, jaren 70
image hosted on flickr

Bussum, bejaardencentrum "Antoniushove" (terras-kamer), jaren 50/60, Wow, check dit meubels, dit zou zo in een interieur tijdschrift kunnen, maar het is een ansichtkaart
image hosted on flickr

Zeist, Henry Dunanthuis (eetzaal), jaren 50/60 vooral die wandkunst is typisch
image hosted on flickr

Chaam, Recreatiecentrum "de Flaasbloem" jaren 60/70, geen interieur, maar ik vond het een topper
image hosted on flickr

Epen, luxe appartementenhotel "Ons Epen", jaren 60/70 GROOVY BABY!
image hosted on flickr

Holten, Vakantieverblijf "Twenhaarsveld", jaren 60/70
image hosted on flickr

Oud Centerparcs interieur

Den Haag, katholiek verpleeghuis "Gulden Huis" (lijkt wel een villa)
image hosted on flickr

Winschoten, entreehal Sint Lucasziekenhuis, jaren 50/60
image hosted on flickr

Royan, Intérieur du marché, la voûte, jaren 50/60
image hosted on flickr

Bad Nauheim, Sanatorium Groedel jaren 50/60
image hosted on flickr

Receptie Jeugdherberg "De Grote Beer", Apeldoorn
image hosted on flickr

Buiten-centrum "De Kwartjesberg" van Volksonderwijs te Drouwenerzand (Drente)
image hosted on flickr

Hal van Diaconessenhuis, Leiden
image hosted on flickr

Monkey business, tja het blijft een interieur
image hosted on flickr

Thunderbird Motor Lodge, Virginia Beach
image hosted on flickr

Glass House Restaurant, Indiana Toll Road, Elkhart, 1957
image hosted on flickr

Bond's at 5th Ave. and 35th St., New York City. 1948
image hosted on flickr

Eigenlijk zijn veel foto's al niet meer de echte 'boring postcards'. Trouwens, Amerikaanse kaarten blijken bijna een categorie op zich te zijn. Nog steeds strakke architectuur, maar allemaal 'bigger and better'. Terwijl wij hier onszelf in wederopbouwbebouwing aan het proppen waren, gingen hun lekker met hun Cadillac naar uitgestrekte wegrestaurants en hadden ze keukens zo groot als onze woonkamer.
Deze persoon JAVA1888 heeft veel foto's op zijn account staan. Hele mooie winkelinterieurs ook. http://www.flickr.com/photos/java1888/
Vincen1 no está en línea   Reply With Quote
Old May 20th, 2012, 01:52 AM   #25
Vincen1
Registered User

Likes (Received): 33

Quote:
Originally Posted by de flatneuroot View Post

Dat vraag ik me af of het aan de architectuur ligt. Ik denk eerder aan verwaarlozing, slecht onderhoud etc. Met een beetje meer liefde kan het allemaal weer ogen zoals op deze foto's. Hogedrukreiniger erop. Ik kom met de tram naar mijn werk door een jaren 50 flatwijk. Een paar blokken zijn nu koopflats en een portiekflat daarvan is pas door de VVE helemaal opgeknapt, maanden in de steigers en nu oogt het echt weer fris en vrolijk. Niks grauw en grijs.
En dan zijn er ook nog goedbedoelde pogingen om het geheel 'op te leuken' of vernieuwen. Neem het onderstaande gebouw. Dat ken ik omdat ik er lange tijd naartoe gegaan ben om inkopen te doen.
image hosted on flickr

Er is hier een tweede rij winkels tegenover gezet en het tussenliggende deel is met glas overkapt zodat het een passage geworden is. Dat had als gevolg dat er nu een dichte muur naar het plein gericht is. Dicht is saai, dus dat hebben ze dan weer opgeleukt met golvend en gekleurd metselwerk. Hier is een verkorte link naar GoogleStreetview http://g.co/maps/rjd67
Het is duidelijk een poging tot compensatie van de soberheid van het bestaande gebouw. Je weet wel, dat wordt dan in architectenjargon een 'interventie' genoemd. Het originele gebouw heeft uit zichzelf ook al problemen. De wit geglazuurde bakstenen delamineerden en de systeemgevels deden nogal goedkoop aan. Dus zo fris wit/blauw als het bedoeld was was het toch al niet. Ik geloof trouwens ook dat het vol met studenten gepropt zit, dus dat komt het onderhoud niet ten goede.

Met het winkelaanbod was (is?) trouwens niks mis daar en het is een levendige plek. Maar qua ontwerp, nu dat nieuwe deel ook alweer gedateerd aandoet, is het werkelijk een vlees nog vis allegaartje geworden.
Vincen1 no está en línea   Reply With Quote
Old May 21st, 2012, 10:32 AM   #26
Ribarca
Registered User

Ribarca's Avatar

Likes (Received): 119

Quote:
Interieurs,
42fed7_z.jpg[/IMG]

Eigenlijk zijn veel foto's al niet meer de echte 'boring postcards'. Trouwens, Amerikaanse kaarten blijken bijna een categorie op zich te zijn. Nog steeds strakke architectuur, maar allemaal 'bigger and better'. Terwijl wij hier onszelf in wederopbouwbebouwing aan het proppen waren, gingen hun lekker met hun Cadillac naar uitgestrekte wegrestaurants en hadden ze keukens zo groot als onze woonkamer.
Deze persoon JAVA1888 heeft veel foto's op zijn account staan. Hele mooie winkelinterieurs ook. http://www.flickr.com/photos/java1888/
Die interieurs uit Amerika doen me aan de tv-serie Mad men denken. Bizar hoe de Amerikanen al airco's in hun huizen en auto's hadden in die tijd.

Hup Holland Hup, Visca el Barça i Visca Catalunya
Ribarca no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules