daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Reply

Thread Tools
Old March 29th, 2005, 10:24 PM   #1
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 3724

De hoogbouw heeft het weer gedaan...

Bron: Rotterdams Dagblad 28 maart 2005

Waar dan?
Door Kor Kegel

Van die 850.000 toeristen uit het buitenland ben ik er bij de Konmar toch weinig tegengekomen. Liever gezegd: niet één.

Tweede Paasdag: gebruikelijke rijen bij de kassa's. Rotterdams veelzijdigste supermarkt moet het nog alleen trekken, maar er zijn in het Entrepot glazen winkelcompartimenten in aanbouw. Straks doet de Entrepothaven het misschien weer leuk bij een verdwaalde dagjesmens.

Misschien...

Nee, Rotterdam, je bent er nog lang niet.

Leidseplein: barstensvol toeristen.

Dam: kermisdrukte, je kunt over de hoofden lopen.

Kalverstraat: geen doorkomen aan, 't lijkt de Albert Cuypmarkt wel qua mensen per vierkante meter.

Walletjes: hitsige files.

Rondvaarten: van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat door de Amsterdamse grachten.

En dan terug op de Westblaak: één geparkeerde auto. Maandagmiddag, één uur.

Niet gewacht tot twee uur om te kijken of er soms twee geparkeerde auto's zijn.

In Amsterdam is de stroom toeristen dan al op gang gekomen. Gezellige dynamiek in het Vondelpark. Continu rondvaarten.

Ik bedoel: we doen in Rotterdam wel eens lullig over Amsterdam, dat het een museum is, schamperend, alsof je langs uitvergrote Anton Pieck-ansichtkaarten loopt.

En dan van dat Rotterdam zo modern is, met z'n skyline en in-te-res-san-te architectuur. Dan hoor je brallen dat 'de toerist' uitgekeken raakt op ouwe huisies en straks de futuristische metropool verkiest.

Maar waar zijn ze dan, die moderne toeristen?

Waar waren ze met de Pasen dan?

Gezellig met z'n allen op de pier in Hoek van Holland? Daar was het op Eerste Paasdag een levendige boel. Maar de Noorderpier is geen schoolvoorbeeld van moderne architectuur, toch?

't Is maar goed dat de Rotterdamse regio een paar aardige woonboulevards en tuincentra telt. Daar was het druk als op een zaterdagmiddag. Maar geen Amerikaans knauwende toeristen. En zonder Japanse digicamera's.

Kralingse Bos: de gewone gemoedelijkheid.

Denkt u dat de terrasjes in Rotterdam-Centrum vol zaten met buitenlandse toeristen? Nou, in Delfshaven een paar, maar 't was verder vooral de recreant uit eigen stad die daar zat.

Rotterdam is er nog lang niet.

Zolang er niet veel meer wordt geïnvesteerd in knusse plekjes tussen de woontorens en kantoorcomplexen, blijven de grootste drommen toeristen naar Amsterdam gaan.

Als Rotterdam zijn ma-jeu-re stedenbouw niet combineert met gezelligheid op de menselijke maat, blijft het een kille bedoening tussen het Weena en de Boompjes.

Nog steeds bestaat het dat er hoogbouw verrijst zonder bedrijvigheid op de begane grond. Les één van New York: daar horen mensen iets te zoeken te hebben. Er moet contact met de straat zijn.

Lekker tyfusouwehoeren op Amsterdam mag voor Jules Deelder een leuk tijdverdrijf zijn, maar het Rotterdamse gemeentebestuur moet niet vergeten dat het centrum meer nodig heeft dan een bedelverbod en camerabewaking.
Jan no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 29th, 2005, 10:26 PM   #2
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Ik heb geeneens meer zin om op dit soort fossielen in te moeten gaan. Gaat dan lekker tussen al die toeristen in Amsterdam zitten zou ik zeggen. Hij blij, en wij een zeiklul minder.
Old March 29th, 2005, 10:32 PM   #3
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1123

LOL dit is erg grappig.

Goeie vergelijking ook, Westblaak en Kalverstraat.

Dat Amsterdam 8 keer zoveel toeristen trekt per jaar wisten we overigens al.
Old March 29th, 2005, 10:36 PM   #4
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 287

ik ben het er wel mee eens dat de straten en de plint wat 'vrolijker' moeten worden gemaakt door rode stoeptegels in plaats van die betonnen vierkanten. met mooie bomen en hier en daar een terrasje kun je best veel bereiken. ik ben het met zijn verhaal niet helemaal eens en vind dat ie lariekoek uitkraamt en de boel overdrijft, maar geloof zeker wel dat rotterdam op het gebied van toerisme en gezelligheid/sfeer nog veel te doen heeft. begin eerst nou eens met die kleur tegels. in eindhoven ging het straatbeeld er in het centrum ook erg op vooruit!
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2005, 10:42 PM   #5
Dukebas
Het Stuiterkonijn

Likes (Received): 0

Lijkt wel een neanderthaler die ZO primitief is dat hij weigert zijn hut in een boom te bouwen zodat hij beter uitzicht heeft...

Er zijn zoveel dingen in Rotterdam beter dan in Amsterdam.. (waaronder uitgaansgelegenheden, maar die zijn voor een dergelijke droplul natuurlijk niet boeiend..)
Dukebas no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2005, 10:47 PM   #6
Glacius
Registered User

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by Jan
Als Rotterdam zijn ma-jeu-re stedenbouw niet combineert met gezelligheid op de menselijke maat, blijft het een kille bedoening tussen het Weena en de Boompjes.

Nog steeds bestaat het dat er hoogbouw verrijst zonder bedrijvigheid op de begane grond. Les één van New York: daar horen mensen iets te zoeken te hebben. Er moet contact met de straat zijn.
Ik vind dat 'ie hier helemaal gelijk in heeft.
"Ik begrijp echt niet wat die honderdduizenden elke ochtend in de file doen. Werkslaven die precies om negen uur op kantoor moeten zijn en met z'n allen om vijf uur naar huis gaan. Omdat ze bij hiërarchische terreurorganisaties werken waar ze alleen naartoe moeten omdat de baas wil controleren of ze wel wat doen." - Jort Kelder

Last edited by Glacius; March 29th, 2005 at 11:09 PM.
Glacius no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2005, 10:59 PM   #7
Dukebas
Het Stuiterkonijn

Zeker een dergelijk contact dat je het overleeft als je van de hoogste verdieping naar beneden springt....

pffffff

Vind je het gek dat er zoveel toeristen naar Amsterdam gaan... zoveel van zulk soort werelddorpjes bestaan er niet meer in de wereld...
Old March 29th, 2005, 11:02 PM   #8
[Kees]
Kees

[Kees]'s Avatar

Likes (Received): 21

Hij is zeker geschrokken van de foto van Dennis/Jan van de Maastoren

Laat die gozert maar lekker zeiken.
Old March 29th, 2005, 11:29 PM   #9
Hed Kandi
Jazzadelic chill

Hed Kandi's Avatar

Likes (Received): 1

in een toeristisch oogpunt heeft hij wel gelijk.
maar ik denk niet dat je ooit veel dagjesmensen met pasen voor de gebouwen van amsterdam komen maar meer voor het winkelen,cafe`s,restaurants en hoerenbuurt.
ik was met pasen ook het centrum in gegaan en ik kan je melden dat ik practisch geen toerist bij de kermis heb gezien.
Na het sluiten van de winkels was de kalverstraat net zo leeg als de westblaak.
Ja dat romantische dorp uitstraling zal je op de westblaak niet vinden nee.
Ik weet niet of de winkels in rotterdam open waren op eerste paasdag maar als dit zo was zal het daar niet minder druk zijn geweest.
Old March 29th, 2005, 11:39 PM   #10
Dukebas
Het Stuiterkonijn

Een fatsoenlijke hoerenbuurt mis ik inderdaad wel in Rotterdam. Het zou een behoorlijk grote bedrijfstak kunnen zijn aangezien er enorm veel vraag naar is...

Gat in de markt?

Old March 29th, 2005, 11:59 PM   #11
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

ja, zo'n vent kan lullen wat -ie wil maar hij is nooit in beide steden op hetzelfde moment ...
eusebius no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2005, 12:17 AM   #12
Rotterdam A
Registered User

Likes (Received): 60

Kor Kegel is een ontzettende zak stront. Wat mij altijd opvalt is dat sommige mensen zich druk maken over het hebben van toeristen in je stad. "I don't give a rat's ass about tourists". Ook van sommige Amsterdammers snap ik dat overigens niet. De stad Rotterdam bevalt mij prima en is gebouwd voor Rotterdammers. Als toeristen willen komen, dan mogen ze. Maar we hoeven echt niet onze stad krampachtig willen vertrutten voor toeristen. Overigens hebben we zelf een stuk of 160 nationaliteiten in de stad wonen en ik zie genoeg toeristen. In Junk-foodtenten, bibliotheken, Donner en Jans werkplaats zie ik meer dan genoeg toeristen. Je hoort Frans, Engels, Spaans, Amerikaans, Amsterdams, Limburgs, Brabants. Drukte vind ik niet erg, maar dat Amsterdamse drukte door die nauwe straatjes waardoor je een Tokyo-metrogevoel krijgt, wil ik niet in Rotterdam. De winkelsstraten zijn nu al druk, gelukkig zijn de onze breed genoeg om die massa aan de kunnen.

Last edited by Rotterdam A; March 30th, 2005 at 01:06 AM.
Rotterdam A no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2005, 12:30 AM   #13
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1123

Ik ben het helemaal met Rotterdam A eens ditmaal. Als ze met 8 miljoen per jaar naar Rdam willen komen heb ik er geen problemen mee, maar dan moeten ze de stad nemen zoals die is. Optrutten voor toeristen is het laatste wat je moet doen. Vrouwen met veel make up zijn ook vies.

Gewoon de rotte plekken in de stad opknappen met moderne en bijzondere dingen (Zoals de markthal). En laat die amerikanen die het verschil niet weten tussen Holland en Amsterdam maar lekker in een rondvaartboot door de grachten gaan.
Old March 30th, 2005, 01:10 AM   #14
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

ik heb teveel windows open

Ik had willen posten dat Nederlanders eerder vaker dan minder naar Rdam gaan. Adam is gewoon saai geworden. Om uit te gaan, zijn Groningen en Nijmegen veel leuker. Amsterdam is wat minder gewroden. Er is niets bijgekomen, behalve die afzichtelijke Zut-Ass en dat Arena gebied waarbij zelfs een Ajax stadion het mooiste gebouw kan zijn
eusebius no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2005, 02:09 AM   #15
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

Quote:
Originally Posted by Jan
Ik heb geeneens meer zin om op dit soort fossielen in te moeten gaan.
Dat wist ik reeds lang.
Vertel iets die Mr. Klerks niet aanstaat en je bent terstond een zeiklul.

Inderdaad jouw Rotterdam is het centrum van het heelal alleen doe het weinig sterren schitteren.
Wie is nu de fossiel : diegene die de waarheid vertelt of diegene die het niet aankan de waarheid te moeten lezen ?
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2005, 06:59 AM   #16
Capzilla
robkaper.nl

Capzilla's Avatar

Zal wel een soort van "tweede van Nederland" syndroom zijn. Ik mis ze ook niet echt hoor, die toeristen. Ik woon heerlijk, werk heerlijk, winkel heerlijk en recreër heerlijk in Rotterdam. En bij geen van deze activiteiten mis ik de bussen met Japanners.
Old March 30th, 2005, 08:40 AM   #17
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Helemaal eens met Rotterdam A.
Old March 30th, 2005, 09:04 AM   #18
carfentanyl
efil4oremirp

carfentanyl's Avatar

Wat een nutteloos stuk zeg. Niks nieuws onder de zon dat al die Japanners en Amerikanen liever kijken naar ouwe trapgeveltjes dan naar nieuwe gebouwen. Moderne architectuur hebben ze thuis ook wel.

Maar als deze Kor Kegel zo graag meer buitenlandse toeristen hier heen wil halen, laat hem dan een actiegroep beginnen voor het aanleggen van een prima hoerenbuurt, zodat preutse Amerikanen hun oogjes uit kunnen kijken. Dat zal een goed begin zijn.

Maar goed, het mag van mij allemaal wel iets drukker, maar ik zit persoonlijk niet te wachten op al die drommen toeristen waar meneer over sprak. Vind je Rotterdam leuk, wees welkom, zo niet, lekker wegblijven a.u.b!
Old March 30th, 2005, 10:09 AM   #19
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Likes (Received): 6

Pffff... toerisme van Amsterdam vergelijken met Rotterdam... appels... peren...
bobdebouwer no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2005, 10:47 AM   #20
Tobi
Schopt kont

Tobi's Avatar

Ja, wellicht een oude zeiklul, maar ik vind wel dat hij een belangrijk punt aanstipt. Hoogbouw is niets zonder een stedelijke beleving op grondniveau. Wat dat betreft moet er in Rotterdam nu eenmaal nog veel gebeuren. Wat dat betreft heeft hij gelijk, Rotterdam is er nog lang niet. Ik begrijp dan ook niet dat sommige mensen hierdoor zo op hun pik getrapt zijn. Kijk, ik geef ook geen zak om toeristen, erger me er meer aan dan dat ik ze kan waarderen, maar ze zijn op zich wel een graadmeter voor de aantrekkingskracht van een stad, like it or not. En ja Rotterdam is leuk, maar is er inderdaad nog lang niet. Niet dat dat een nadeel is, integendeel. Rotterdam is dynamisch, een stad in ontwikkeling. Amsterdam is al eeuwen nagenoeg hetzelfde (in het centrum dan he). En wat is nu leuker?

Reply

Thread Tools

Posting Rules