search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojaj˘h?

Ojaj˘h? Overige Rotterdamse onderwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old August 21st, 2017, 09:52 PM   #741
vb2
Registered User

Likes (Received): 268

Quote:
Originally Posted by Westpoort View Post
Daarnaast zie je toch dat TQ om de gehuurde 6.000m2 in gebouw Muntstaete aan de Singel ( Bloemenmarkt) te vullen ook partijen als Flexport Europe ( zat eerst in We Work aan Weesperstraat maar is met 13 man nu in TQ gevestigd terwijl ze toch slechts een verkoopkantoor zijn van het HQ in SF )
Ik vermoed dat er een growth team in Amsterdam zit, waar verkoop inderdaad onder valt. Dat is een goede inspiratie voor de andere startups in TQ. Op het moment dat Flexport beseft dat ingenieurs ongeveer 1/4e kosten van ingenieurs in Silicon Valley en minstens even goed zijn, zullen ze waarschijnlijk ook een development team in Amsterdam starten.

Quote:
en ook een team van Uber
Uber verhuist naar een kantoor bij station Amstel. Dat ze nu (tijdelijk?) in TQ zitten, is misschien een indicatie dat TQ iets te groot is voor de vraag uit de markt(?).

Quote:
Picnic huisvest de nieuwe Nederlandse online bezorgsupermarkt met een recente funding van Ç100 miljoen dat met hoofdkantoor aan de Sarpahtikade is neergestreken maar dus ook in TQ huurt. Waarschijnlijk gaat dit om puur ontwikkel teams maar het zijn bepaald geen start up's meer.
Picnic is in mijn optiek een startup. Ze bezorgen nog niet eens in Amsterdam, zo te zien. Zijn de oprichters trouwens niet Rotterdammers?

Kijk ook eens naar B-Amsterdam, die hebben twee oude IBM kantoren overgenomen, en nemen zo te zien binnenkort het oude Nissan gebouw over. Erg groot, internationaal en er lijkt een goede sfeer te hangen. Ik denk dat B-Amsterdam een betere vergelijking is met wat CIC had kunnen zijn.
vb2 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old August 21st, 2017, 10:17 PM   #742
Westpoort
Registered User

Likes (Received): 1376

@Vb2: het mooie van B-Buildings (Amsterdam) is dat dit in Nederland ontwikkelde concept op een zeer prominente plek in Brooklyn, New York ( in het hol van de leeuw dus ) een eerste internationale vestiging van hun concept openen, het omgekeerde dus wat het Amerikaanse CIC heeft gedaan met de eerste overzeese vestiging in Rotterdam:

http://b-buildingbusiness.com/new-york/

vb2 liked this post
Westpoort no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 08:20 AM   #743
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Likes (Received): 3010

Vb2, startups hoeven toch niet per se in zo'n CIC of TQ hub te zitten om door te groeien? Als je kijkt naar startups die potentie hebben zit Bynder bij Blaak, magnet.me in Het Industriegebouw en een aantal in de Marconitorens. Alleen die laatste is een uitgesproken startup hub. Bij de RDM Campus gebeuren ook wel wat leuke initiatieven.

Wat volgens mij meer iets is dat ontbreekt is enige vorm van samenhang en onderling netwerk. Financiers zijn vaak grijze pakken die al rendementen willen zien voor ze investeren en de startups zelf kennen elkaar niet echt en helpen elkaar naar mijn weten amper of niet. Terwijl ieder zetje in de rug voor zo'n beginnend bedrijf een wereld van verschil kan maken.
Bouwmaardoor no está en línea   Reply With Quote
Old Yesterday, 09:04 AM   #744
Westpoort
Registered User

Quote:
Originally Posted by Bouwmaardoor View Post
Vb2, startups hoeven toch niet per se in zo'n CIC of TQ hub te zitten om door te groeien? Als je kijkt naar startups die potentie hebben zit Bynder bij Blaak, magnet.me in Het Industriegebouw en een aantal in de Marconitorens. Alleen die laatste is een uitgesproken startup hub. Bij de RDM Campus gebeuren ook wel wat leuke initiatieven.

Wat volgens mij meer iets is dat ontbreekt is enige vorm van samenhang en onderling netwerk. Financiers zijn vaak grijze pakken die al rendementen willen zien voor ze investeren en de startups zelf kennen elkaar niet echt en helpen elkaar naar mijn weten amper of niet. Terwijl ieder zetje in de rug voor zo'n beginnend bedrijf een wereld van verschil kan maken.
Volgens mij is Bynder geen Start Up meer met bijna 300 werknemers en 6 kantoren wereldwijd; je kunt beter spreken van een Scale Up waarbij overigens er een taakverdeling is tussen de twee Nederlandse kantoren in Amsterdam/ Max Euweplein waar o.a. hoofdkantoor, sales, klantenservice EMEA , HRM, Marketing en Engineering zit , en een kleiner kantoor aan het Blaak waar ook een Engineering afdeling zit , maar ook bijv. Design en Informatiebeveiliging. Je zult natuurlijk wel zien dat als Rotterdam als woonplaats aantrekkelijker wordt ( alleen al vanwege het prijsverschil in kosten van wonen met Amsterdam ) het kantoor in Rotterdam makkelijk kan opschalen want uiteindelijk moet vooral het Engineering werk gedaan worden ( voor programeer functies) en waar het gedaan wordt is bij dit soort bedrijven natuurlijk geheel van ondergeschikt belang, zie ook onderstaand artikel over Bynder:

Deze scaleup weigert zijn personeel toegang tot hun kantoor
https://www.sprout.nl/artikel/scaleu...ot-hun-kantoor
Old Yesterday, 11:25 AM   #745
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Dat is waar. Startup / scale-up, het is ook maar net de nuance tussen een bedrijf met een tof idee en het moment dat het idee ook echt aanslaat in de markt en begint te vertalen in omzet.

Overigens wel interessant dat magnet.me oprichter Vincent Karremans zich nu verkiesbaar stelt als lijsttrekker van de Rotterdamse VVD. Dat is wel een gozer met ideeŰn en die kortgeleden nog flink wat miljoenen opgehaald heeft bij investeerders voor het verder groeien van zijn platform. Lijkt me wel iemand die een idee heeft hoe de Rotterdamse (kennis)economie zich moet ontwikkelen.

EPA001, Eric Offereins liked this post
Old Yesterday, 06:30 PM   #746
vb2
Registered User

Ik ben ook niet bekend met het woord scaleup. Ik weet dat het in Nederland gebruikt wordt, maar niemand in Nederland heeft mij ooit kunnen vertellen waar een startup eindigt en een scaleup begint.

Startup of niet, Bynder is juist begonnen in Rotterdam en vervolgens verhuisd naar Amsterdam. De best betaalde banen en de groei lijken in Amsterdam te zitten.

Zo'n Karremans lijkt inderdaad wel een goede achtergrond te hebben. Moet VVD wel winnen volgend jaar, en niet de PVV
Old Yesterday, 06:58 PM   #747
Westpoort
Registered User

Quote:
Originally Posted by vb2 View Post
Ik ben ook niet bekend met het woord scaleup. Ik weet dat het in Nederland gebruikt wordt, maar niemand in Nederland heeft mij ooit kunnen vertellen waar een startup eindigt en een scaleup begint.
Deloitte , dat in Nederland ook de Deloitte Technology Fast 50 ranglijst jaarlijks vaststelt, heeft als criterium om een bedrijf geen Start- up meer maar een Scale-up te noemen: "een bedrijf dat na 5 jaar minimaal 10 miljoen dollar omzet"( zie link onder); Bynder ,net als bijv een voormalige Start up als Catawiki, zal inmiddels aan dat criterium voldoen zeker als er inmiddels 300 man op de loonlijst staan.
Dit is het verschil tussen een scale-up en een startup
https://www.sprout.nl/artikel/startu...en-een-startup
Old Yesterday, 08:16 PM   #748
vb2
Registered User

Dank voor link. Het is consultancy-taal dus

De condities lijken me vrij arbitrair. Wat betekent het als je bedrijf de status heeft van een scale-up? Heb je een hogere kans dat je bedrijf over vijf jaar nog bestaat? Zoals ik het lees, weet Deloitte dat ook niet, want zo lang hebben ze geen onderzoek gedaan.

Als ze 400,000 bedrijven hebben genomen, betekent dat ze niet alleen startups (de Silicon Valley definitie is: schaalbaar business model), maar elk soort bedrijf hebben meegenomen. En omdat startups (volgens de Silicon Valley definitie) een super klein deel is van alle bedrijven, kun je inderdaad op een vertekend beeld uitkomen van een relatief hoge 50% overlevingskans na vijf jaar als je alle bedrijven meerekent.

Aangezien omzetcijfers niet openbaar zijn, blijft het onduidelijk of een bedrijf een startup is of niet.

Ik kan zo nog wel even doorgaan. Dit onderzoek heeft inderdaad Silicon Valley niet bereikt, en ik begrijp wel waarom. De definitie roept meer vragen op dan het beantwoord. Ik zal eens vragen aan mensen die hier bij Deloitte werken of ze dit onderzoek kennen. Ik zou zelf de term scale-up zoals het nu gedefinieerd is, niet gebruiken.

Maar los daarvan, hoe arbitrair de voorwaarden ook zijn, als je deze accepteert, dan zal Bynder waarschijnlijk een scale-up zijn. En om in Deloitte-speak te blijven: als gemeente wil je de startups aan de stad binden, voordat ze het stadium van scale-up bereiken. Ik weet uiteraard niet wat de gemeente gedaan heeft om Ekster of Bynder in de stad te houden, maar blijkbaar was het niet voldoende.
Old Yesterday, 10:21 PM   #749
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

De kans is vrij groot dat er 0,0 aan gedaan is. De gemeente kent alleen bedrijven die aanwezig zijn op netwerkborrels of die in de bekende hubs zitten. Alles wat broeit en niet in die hokken zit valt al snel buiten hun gezichtsveld.

Ik vind scale-up ook een waardeloze term. Het zegt inderdaad niks over hun potentie om te overleven op de middellange termijn. Betaaldienstverlener Adyen (te Amsterdam, dat wel) gaat 600 man aannemen dit jaar maar Stripe groeit internationaal harder. Is Adyen dan al veilig? Het uitbreiden van je business kost ook bakken met geld en goed talent vinden is lastiger als je er meer nodig hebt. Wat dat laatste betreft wel grappig dat hetzelfde Adyen van collega's in Sillicon Valley verbaasde gezichten krijgt als ze horen tegen welk (lage) salaris techneuten bereid zijn te komen werken in Adam. Daar ligt wel een kans voor Nederland an sich.
Old Today, 01:57 AM   #750
vb2
Registered User

Ja, de opvallend lage salarissen voor ingenieurs in combinatie met de kwaliteit van de ingenieurs is zeker een verkooppunt voor Nederland. Daarom zette Neelie vanuit StartupDelta fors in op Silicon Valley startups die in Nederland een development team wilde neerzetten.

Het lijkt me sterk als de gemeente niets gedaan heeft. Je kent als ondernemer altijd wel iemand bij het OBR, een wethouder of de burgemeester. Zeker Aboutaleb is makkelijk aanspreekbaar in vergelijking met z'n voorgangers heb ik begrepen. Zeker zo'n Ekster die meelift op het imago van Rotterdam in het logo en in de Kickstarter video.

Omdat de gemeente zoveel geld heeft gestoken in het CIC, kan ik me voorstellen dat het OBR of de wethouder beide bedrijven heeft voorgesteld een kantoor in het CIC te huren tegen kwijtschelding van x euro huur/verbouwingskosten. (Wat kunnen ze geven voordat Brussel gaat klagen over staatssteun? twee ton ofzo?). Een beetje ondernemer lacht de wethouder recht in z'n gezicht uit als hij zoiets voorstelt. Waarom zou je tussen de wannabe's van CIC willen zitten? Ik weet niet of iets dergelijks gebeurt is, maar het zou me niet verbazen.
Old Today, 12:17 PM   #751
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 14394

het OBR bestaat al een tijdje niet meer, is in 2011 met de dS+V opgegaan in Stadsontwikkeling

Reply

Thread Tools

Posting Rules