daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Water / Maritime

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old July 11th, 2006, 01:21 AM   #1
handje
Registered User

handje's Avatar

Likes (Received): 0

Doel : Moet het dorp blijven?

Hallo allen.

Dit weekend nog eens, na een dik jaar (misschien wel twee), naar Doel gereden. Ik wilde er een spookdorp aantreffen, maar dat doel heb ik niet bereikt :-) Ik dacht dat men daar een dok ging graven? Doel 2020 vecht al enkele jaren voor het voortbestaan van het dorp. Zo vindt er Zaterdag 5 en zondag 6 augustus de 32e Scheldewijding & Doelse feesten plaats. Dus het dorpje leeft nog. Vlaams minister Kris Peeters heeft herhaald dat Doel geen toekomst meer heeft als woonkern... Ik vond de molen wel leuk. EN de overzet naar LILLO zal ik missen

hier even wat beeldmateriaal. astu:

ja.. ook dit is Doel ( achtertuin v.h. Hooghuis )

Sponsored Links

Old July 11th, 2006, 02:51 AM   #2
knolleke
Registered User

Likes (Received): 1

ze hebben doel veel te vroeg leeggehaald en van dat ding dat ze daar gaan graven komt volgens mij nooit iets in huis typisch belgisch fenomeen.

doel zal nooit verdwijnen hoewel de belgische regering er al ingeslaagd is doel te verkrachten.
knolleke no está en línea   Reply With Quote
Old July 11th, 2006, 09:50 AM   #3
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Likes (Received): 202

In der tijd zijn Oosterweel en Oosterdonck ook afgebroken voor de Havenuitbreiding, ik zou nu niet weer dezelfde fout maken. Doel kan daar toch perfect blijven bestaan!
Ivan no está en línea   Reply With Quote
Old July 11th, 2006, 10:03 PM   #4
groentje
New Brusseleir

Likes (Received): 3

Doel mag verdwijnen. Maar ik vraag me ook af, of het nodig is.
groentje no está en línea   Reply With Quote
Old July 12th, 2006, 12:25 AM   #5
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Ik zou er toch niet willen wonen... maar van mij zou dit dorp zeker mogen blijven bestaan!
Old July 12th, 2006, 06:30 PM   #6
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

Likes (Received): 21

Doel is een behoorlijk uniek dorp, zeker het behouden waard dus. Zo heeft Doel een uniek rechthoekig stratenpatroon uit de zeventiende eeuw, het dorp heeft veel merkwaardige burgerhuizen waaronder het hooghuis uit 1614. Ook de zeventiende eeuwse molen, de negentiende eeuwse kerk zijn het bewaren waard. Op vlak van natuur heb je er de laatste brakwaterschorren van BelgiŽ en het 51 ha grote natuurreservaat Schor Ouden Doel. Ook de jaarlijkse scheldewijding zou moeten verdwijnen. Ondanks dit alles mag de economische belangrijke uitbreiding van de haven van Antwerpen niet worden tegengehouden.
Is er geen manier om aan havenuitbreiding te doen rond Doel, in plaats van op Doel?
N.V. no está en línea   Reply With Quote
Old July 12th, 2006, 11:21 PM   #7
poller1
Registered User

Likes (Received): 80

Die eerste 2 foto's zijn fantastisch.
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old July 13th, 2006, 05:07 PM   #8
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Hier nog een relevant krantenartikel:

Doel wil molen en kerk vrijwaren van sloop

Bestuur legt zich wel neer bij einde dorp
Als Doel van de kaart wordt geveegd voor de uitbreiding van de Waaslandhaven, moeten de molen op de Scheldedijk, de kerk en de begraafplaats overeind blijven. Dat eist het gemeentebestuur. Het bestuur legt zich wel neer bij de beslissing van de Vlaamse overheid om het dorp te laten verdwijnen.
De Vlaamse overheid onderzoekt momenteel hoe de Waaslandhaven op de linkeroever van de Schelde kan uitbreiden. In geen enkel scenario is er plaats voor Doel, zelfs niet als er geen tweede containerdok komt. Vlaams minister Kris Peeters (CD&V) nam vorige maand de laatste hoop op overleving voor het polderdorp weg. ,,Ik voer alleen uit wat al is beslist'', sprak hij.

Het gemeentebestuur legt zich neer bij die beslissing. ,,De minister stelde duidelijk dat de woonkern niet behouden wordt. We willen geen valse verwachtingen creŽren door het tegenovergestelde te eisen'', verklaarde burgemeester Marc Van de Vijver (CD&V) in de gemeenteraad. Hij eist duidelijkheid over het tijdelijk bewoningsrecht. Peeters liet vorige maand weten dat die maatregel afloopt eind dit jaar en ,,we bekijken hoe we het kunnen laten uitdoven.'' In 2008 zou in principe de laatste bewoner moeten verdwijnen, aldus Peeters.

Nood aan duidelijkheid

Als er geen tweede containerdok komt, wil burgemeester Van de Vijver wel dat er een ruimte wordt behouden voor ,,beperkte dienstverlenende en recreatieve functies''. Concreet denkt de gemeente aan het behoud van historische relicten zoals de molen op de Scheldedijk, de kerk en de begraafplaats.

Beveren eist daarnaast een definitieve afbakening van de haven. ,,Onze inwoners hebben de zekerheid nodig dat er niet steeds opnieuw bijkomende ruimte wordt ingenomen ten koste van landbouw en onze polderdorpen'', aldus de burgemeester. Daarom eist hij dat de dorpen Kieldrecht, Verrebroek, Kallo en de gehuchten Prosperpolder en Ouden Doel maximaal worden beschermd. Voor hem zijn de plannen voor de inrichting van nog een nieuw natuurgebied in het landbouwgebied rond Kieldrecht onbespreekbaar.

[05 juli 2006]
Old July 13th, 2006, 08:06 PM   #9
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2806

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat Minister Peeters zowat de recordhouder is in het terugschroeven van beslissingen van zijn voorganger(s). Vooral als dit groene en/of rode politici waren.
Nu schermt diezelfde neo-politicus met een beslissing van de vorige Vlaamse regering (welke beslissing?) om het verdwijnen van Doel te rechtvaardigen.

Ach kom, het past gewoon beter in zijn kraam. Iedereen weet dat deze voormalige UNIZO-voorzitter helemaal geen voeling heeft met de departementen die hij beheert, en gewoon een verkapte minister van ondernemers is, die alle niet-economische argumenten gewoon van tafel veegt.

Dat het Beverse gemeentebestuur zich nu plots gewonnen geeft, heeft gewoon alles te maken met het feit dat de meerderheid dezelfde partijkleur heeft als de huidige minister.

En alleen de kerktoren, de molen en het kerkhof behouden, is gewoon potsierlijk. De Antwerpse haven heeft al zo'n eenzame toren tussen de containers staan. Behalve enkel leuke (lucht)foto's levert dit geen enkele meerwaarde op...
En al zou ik er voor geen geld ter wereld willen wonen, honderden anderen zij wťl bereid zich in dit eeuwenoude polderdorp te vestigen.

Schitterende foto's trouwens.

Last edited by Benonie; July 13th, 2006 at 08:16 PM.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old August 9th, 2006, 11:52 AM   #10
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Dat de dorpen van Oosterweel en Oosterdonk wegmoesten kan ik misschien nog enigszins begrijpen in de geest van de good old (ironisch!!) jaren 60. Maar de geschiedenis herhaalt zich en ook het voorheen gezellige Doel moet er nu ook aan geloven! Eigenlijk wel schandalig, want het KAN zijn dat er daar het reusachtige Saefthingedok komt.

Hier een foto:

Je ziet toch eigenlijk dat Doel niet per se weg hoeft, en al die vruchtbare poldergrond wordt hier nogal verkwanseld!

Hier nog een artikel er over
Na het grootste, nog groter!

Het debat over het Saeftingedok zal allicht niet lang meer uitblijven. IdeeŽn ťn kandidaten zijn er inmiddels genoeg.

"Met de huidige groei van het containerverkeer zal er wellicht ergens vanaf 2012 behoefte zijn aan nieuwe terminalcapaciteit", stelt ook topman Eric Noterman van P&O Ports. "Het Saeftingedok, bijvoorbeeld. En P&O is ook daarvoor nu al kandidaat."

Dat PSA/Hesse-Noord Natie op zijn beurt belangstelling zal hebben, staat in de sterren geschreven. Het dok zou Doel volledig van de kaart vegen en in een schuine hoek worden gegraven ten zuiden van de kerncentrale. Een vluchtige blik op de kaart leert dat de Singaporees-Chinese terminaluitbater dan tussen de noordkant van het Deurganckdok en de zuidkant van dat Saeftingedok ligt. Daarmee zou het dus een unieke, aaneengesloten concessie kunnen verwerven met kilometerlange kades langs beide kanten.

Intussen is er al diep nagedacht over het Saeftingedok. "Of het dok er komt, dat is een politieke beslissing, maar volgens de ingenieurs zal het Saeftingedok in elk geval groter en breder zijn dan het Deurganckdok", weet Freddy Aerts, topman van Administratie Waterwegen en Zeewezen (AWZ). "De breedte zal rekening houden met de grootste schepen, die in het dok en dus buiten de Scheldestroming moeten kunnen te keren. Dat vergt een breedte van pakweg 550 meter. Over de lengte spreek ik me niet uit, maar minder dan 3 km lijkt me niet haalbaar."

Last edited by Meurisse; January 9th, 2009 at 04:52 PM. Reason: 3 > 1
Old April 19th, 2007, 08:53 PM   #11
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

Jammer dat de foto's niet meer zichtbaar zijn maar hoe zit het ondertusen met dit afgeschreven dorp ?
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old April 19th, 2007, 09:02 PM   #12
L-er
...

L-er's Avatar

Worden er daar eigenlijk nog verkiezingen gehouden?

Last edited by L-er; April 20th, 2007 at 08:29 AM.
L-er no está en línea   Reply With Quote
Old April 20th, 2007, 02:42 AM   #13
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 863

Doel is een deelgemeente van Beveren, eh.
Old April 20th, 2007, 08:29 AM   #14
L-er
...

L-er's Avatar

Wel ja, als ze toch van plan zijn om Doel te laten verdwijnen, weet je maar nooit dat men de inwoners van doel schrapt op de lijst van stemgerechtigden.
L-er no está en línea   Reply With Quote
Old April 20th, 2007, 10:19 PM   #15
Secondminister
Registered User

Secondminister's Avatar

Likes (Received): 1

Enkele jaren geleden heb ik met vrienden die in de buurt wonen het legendarische Doel bezocht. Mijn verwachtingen werden niet ingelost : Doel is een oerlelijk gehucht . Een restant van de verkavelingsmentaliteit van de jaren 50 en 60 van vorige eeuw , zoals er wel meerdere zijn tussen Gent en Antwerpen. Conclusie : afbreken.
Secondminister no está en línea   Reply With Quote
Old April 21st, 2007, 10:20 AM   #16
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

Likes (Received): 21

Quote:
Originally Posted by Secondminister View Post
Enkele jaren geleden heb ik met vrienden die in de buurt wonen het legendarische Doel bezocht. Mijn verwachtingen werden niet ingelost : Doel is een oerlelijk gehucht . Een restant van de verkavelingsmentaliteit van de jaren 50 en 60 van vorige eeuw , zoals er wel meerdere zijn tussen Gent en Antwerpen. Conclusie : afbreken.
Pardon, Doel is juist gespaard gebleven van enige verkaveling in de jaren 50 en 60. Daarenboven is het stratenpatroon (dambord) nog steeds hetzelfde als in de zeventiende eeuw. Kun je mij een dorp noemen die dit nog bezit? Ook staan er in het centrum talrijke waardevolle gebouwen, kijk maar op de volgende site: http://home.scarlet.be/be065885/Bezi..._in_Doel_1.htm
N.V. no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2007, 01:05 PM   #17
Cracked Pleasures
Registered User

De kwestie-Doel is 1 van die dingen die mij echt vult met schaamte om Belg te zijn. Een overheid die een dorp opoffert voor een haven, is mijns insziens het bestaan niet waard. Economische welvaart mag NOOIT voorrang krijgen op het welzijn van de mensen, en het verjagen van mensen die al heel hun leven in Doel wonen vind ik ronduit walgelijk. Ik hoop dat het dorp kan blijven bestaan, en Belgie kennende zou het me niet verbazen als er ergens een compromis gesloten wordt.

Los daarvan: is het niet de bedoeling het dorp te laten staan, maar alle toegangswegen rond Doel die zouden verdwijnen waardoor het dorp afgesloten wordt van de buitenwereld en niet meer leefbaar is? Of willen ze de woonkern nu ook al van de kaart vegen?
Cracked Pleasures no está en línea   Reply With Quote
Old April 26th, 2007, 12:16 PM   #18
Doelenaer
Registered User

Schande

Doel is onleefbaar klinkt het uit politieke hoek en is zelfs zonder noodzaak aan een tweede deurganckdok niet meer toekomstgerechtigd. (k.peeters)
Welnu ik woon hier al een jaar of 2 en het moet gezegd dat wat hier op politiek vlak al allemaal is gebeurd ronduit schandalig genoemd mag worden en bij elke zichzelf respecterende belg het schaamrood op de wangen zou moeten staan. Allereerst werden eind jaren 90 de inwoners en boeren uit de streek verhalen op de mouw gespeld over de grote en dringende noodzaak aan uitbreiding van de Antwerpse haven daar de rechteroever dit niet meer toestond. Wel ik nodig de politiekers van die tijd uit om eens te komen kijken naar dat half afgewerkte dok dat nog steeds niet eens een percentage van z'n nominale capaciteit heeft bereikt en ondertussen al 3x !!! meer heeft gekost dan de oorspronkelijke ramingen (met belastingsgeld en dus ook dat van u) , om nog maar te zwijgen van de kosten die nodig waren om de zogezegde 'vrijwillige' onteigeningen uit te voeren. Tevens werd het dok op de slechtst denkbare plek gebouwd (een buitenbocht van de schelde) waardoor er elke dag 1 cm slib aanspoelt wat resulteert in een jaarlijkse baggerkost van 25 miljoen euro en er ongelofelijke manoeuvers nodig zijn om de schepen er nog maar in te kunnen loodsen met alle nodige kosten vandien. De grote tewerkstelling die gepaard zou gaan met de bouw en indienststelling van het Deurganckdok en toen door de politiek gewillig werd aangehaald als ťťn van de antwoorden op het protest bleek ook een farce. De havenarbeiders die destijds in sneltempo werden opgeleid zijn dus nu aan het stempelen, werken gewoon op rechteroever of hebben zich ondertussen omgeschoold om een ander beroep uit te oefenen. Doel zou moeten verdwijnen voor zo'n tweede dok dat pal op het centrum zou komen te liggen terwijl het eerste duidelijk een economische misser van jewelste bleek te zijn. Nu dat allemaal ter zijde, in 2001 werd er een speciale wet uitgevaardigd die de leefbaarheid van het dorp moest garanderen in de vorm van een zakelijk recht van bewoning tot begin 2007, dit werd onlangs verlengd tot de zomer van 2009. Doch heeft men dit op een sluwe manier weten te omzeilen door een groot aantal huizen af te breken, eerst op basis van de veiligheid (op bevel van de burgemeester) en tegenwoordig op basis van de vrij recente wooncode die in het leven werd geroepen om huisjesmelkerij tegen te gaan en dus gewillig misbruikt word om de afbraakplannen te rechtvaardigen. (vb. geen stromend water = onleefbaar en dus ongeschikt voor bewoning) en, oh ironie, diezelfde afsluiting van het water geschiedde op bevel van de maatschappij die in het bezit is van zowat 95% van het onroerend goed in het dorp, dat destijds werd opgekocht. Gek genoeg slagen ze er wel zelf in om panden te verhuren (doch dit niet huur genoemd mag worden maar 'vergoeding' in het kader van het zakelijk recht van bewoning) die geen elektriciteit hebben waarvan m'n buurman ongelukkig slachtoffer werd en tot op heden nog steeds geen elektriciteit heeft, maar wel mag betalen. Voor die kosten moet hij zelf maar opdraaien, klonk het. De maatschappij voor het haven-, grond- en industrialisatiebeleid van het Linkerscheldeoevergebied die een overheidsinstelling is maakt zichzelf dus schuldig aan de wet op huisjesmelkerij. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat de overheid (die de grootst mogelijke voorbeeldfunctie heeft) bewust huizen laat verkommeren terwijl men als particulier verplicht word krottaks te betalen voor een onbeheerd pand. Deze zomer nog worden er 128 huizen afgebroken in het dorp bovenop de 38 die men reeds afgebroken heeft en zo word dat zakelijk recht van bewoning dus een lege doos. De sybolische strijd van een dorp dat vecht tegen politiek, economisch en sociaal onrecht is tot ieders spijt een zoveelste toeristische troef geworden. Wij trachten te geloven tegen beter weten in dat er nog toekomst is voor onze kinderen in een land waarin hypocrisie de regel blijkt.

een treurige vechter
Doelenaer no está en línea   Reply With Quote
Old May 1st, 2007, 11:09 PM   #19
groentje
New Brusseleir

Een paar witregels zouden je tekst leesbaarder maken, Doelenaer, maar ik ben het er duidelijk wel mee eens. Er is geen noodzaak om Doel te laten verdwijnen, maar wel een duidelijke politiek om het zo snel mogelijk te laten gebeuren. En dat maakt me droevig.
groentje no está en línea   Reply With Quote
Old May 3rd, 2007, 08:17 PM   #20
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Ach, in het verleden zijn al zovele soortgelijke dorpjes verdwenen, en niet alleen in BelgiŽ. Recent is nog bij Gent een dorpje afgebroken voor het Kluizendok. Alleen bij Doel maakt men zo een drama. De helft van de mensen die er wonen zijn recente inwijkelingen, die hebben dus NIETS te zeggen. Moest Doel nu nog bijzonder ofzo zijn maar dat is het ook al niet. Een dambord als stratenpatroon is toch helemaal niet bijzonder, in Amerika heeft iedere stad dergelijk stratenpatroon.

Last edited by De Klauw; May 3rd, 2007 at 08:36 PM.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules