search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Belgische steden / Villes belges > Antwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old October 22nd, 2017, 09:19 AM   #1601
vank
Registered User

vank's Avatar

Buiten die 2 torentjes zijn de meest van deze gebouwen gewoon vuilnisbakontwerpen!
vank no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old October 22nd, 2017, 10:31 AM   #1602
krokkel
Registered User

krokkel's Avatar

Likes (Received): 982

Quote:
Zijn die beelden geplukt uit de aflevering " Wat als communisme terugkwam in 2017 ? "
???

Wat op die renders wel ontbreekt zijn (al dan niet fout) geparkeerde auto's. Zonder dat lijkt zo'n straat niet 'echt' (om aan te tonen hoe we daar gewoon aan zijn geworden).

Ik ben geen fan van de meeste gebouwen op Nieuw Zuid en al helemaal niet van de inplanting, maar 'communistisch' of 'vuilbakontwerpen' lijkt me er wat over

frabe.81 liked this post
krokkel no está en línea   Reply With Quote
Old October 22nd, 2017, 10:40 AM   #1603
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 1821

Ik wilde voor de zoveelste keer weer eens een kijkje gaan nemen vorig weekend, maar de inplanting lijkt wel een een soort waarschuwingsbord voor vreemden - "thou shall not pass". Waarschijnlijk bewust zo ontworpen.
Old October 22nd, 2017, 12:25 PM   #1604
Apenstaarder
Registered User

Likes (Received): 142

Hetzelfde gevoel. En een frappant detail: tijdens wandelingen die ik er gemaakt heb is het al meermaals gebeurd dat een wildvreemde me op straat goeiedag zei. Leuk, denk je dan, maar tegelijk geeft zoiets je echt het gevoel dat je je niet meer in de stad bevindt. (Zou kunnen dat het verandert naarmate er meer mensen wonen?)
Apenstaarder no está en línea   Reply With Quote
Old October 22nd, 2017, 12:35 PM   #1605
Polri
Registered User

Polri's Avatar

Likes (Received): 1922

Op dit moment wonen er nog maar een paar honderd mensen in Nieuw Zuid, ze hebben zelfs een whatsapp groep voor bewoners, dus ze kennen elkaar misschien letterlijk allemaal persoonlijk. Dat zal wellicht snel veranderen eens wat meer van de grotere gebouwen af zijn.
Old October 22nd, 2017, 06:09 PM   #1606
Isengardtom
Registered User

Likes (Received): 183

Klopt, we hebben een vrij actieve whatsappgroep die ondertussen ook opgebroken is in subgroepen voor de verschillende gebouwen

We hebben SamenZuid, een soort buurtgroep die activiteiten organiseert. Het gerlache gebouw wordt daar bij betrokken

Zo hadden we eens een info-voormiddag over het warmtenet en was er een buurtfeest eerder deze maand.

Ik vind dit soort initiatieven een goede zaak eerlijk gezegd.

http://samenzuid.be/

willyy, Polri, Meurisse liked this post
Isengardtom no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2017, 11:33 PM   #1607
G_Peetrus
Registered User

G_Peetrus's Avatar

Likes (Received): 193

Ik vind het allemaal heel Linkeroever aanvoelen , Veel open ruimtes , Appartementen , geen centraal punt ...

Pas op ik vind het zalig hier op LO , ideaal om te wonnen omdat je hier heel rustig woont en vlak aan de stad zit , maar verder is hier eigenlijk niets te beleven .
Het is allemaal heel steriel en geeft een soort vakantie park gevoel.
De straten zijn meestal leeg en rustig ,wat het toch soms raar laat aanvoelen.
Je voelt dat het er een groter idee achter zat.

Ik denk dat we hier hetzelfde zullen meemaken , wat toch zonde is.
Ik hoop dat er toch rekening met gehouden is om hier ergens een centraal punt te creeëren zodat er iets is om te doen in deze wijk .
Iets waarvoor je naar de wijk wilt gaan.
Dat de wijk toch voeling heeft met de stad.

Het zal in iedere geval zalig wonen zijn daar , daar ben ik van overtuigd

willm liked this post
G_Peetrus no está en línea   Reply With Quote
Old October 24th, 2017, 01:51 AM   #1608
Maneblusser
Registered User

Likes (Received): 67

De centrale hoofd/winkelstraat is al een meerwaarde tov LO. Ik denk dat eens de wijk volledig af is dit echt wel een volwaardige levendig deel kan worden, mits duidelijk mix bevolking, wat momenteel wel lijkt te gebeuren. (studenten, tweeverdieners, ouderen, sociale woningen)... hotel, winkels, fitness, horeca gebundeld rond één centrale straat. Groot park voor studenten hogeschool en werknemers gerechtsgebouw. Ook zij die werken op Blue gate zullen met de fiets zeer snel ter plaatste zijn voor lunch, drankje of shoppen na het werk.

Als er dan nog op termijn een brug naar LO kan komen in de wijk + op langere termijn eventueel een nieuw stadion als sluitstuk, dan heeft deze nieuwe wijk zeer grote kans op slagen. Neem daar nog de toekomstige overkapping ring en nieuwe woonmogelijkheden bij als bonus.

Wat betreft de uitstraling zal alles afhangen van het geheel van alle torens tesamen aangezien zij de aantrekking van de wijk zullen bepalen voor toeristen en andere en niet de kleinere blokken.

Ik zie het niet zo negatief als de meeste hier en zie het nog wel goed komen. Smaken en stijlen verschillen, maar de mensen achter dit project hebben hier echt wel over nagedacht hoor. Ik zie noch de ontwerpers, noch het stadsbestuur bewust een 2de LO creëren, terwijl ze volop plannen maken voor betere ontwikkeling LO en daar meer leven te creëeren. Net zoals ik Regatta een heel bizar gegeven vind, loopt de verkoop daar nochtans zéér vlotjes.

Wat uiteraard duidelijk niet de bedoeling is, is om van Nieuw Zuid een nieuwe 'stad in de stad' te maken, wat ik ook wel kan begrijpen als je binnen de 10min met fiets of tram op de Meir of Grote Markt kunt staan.

Is het niet meer dat we allemaal liever 7 torens zien verschijnen midden in de stad, waardoor we deze wijk met 'dorpsgevoel' zo een vreemde ontwikkeling vinden? Straatniveau een dorpssfeer waar kinderen praktisch op straat kunnen spelen, met dan een 'gebundelde' skyline van een moderne stad die we elders oh zo missen?

Last edited by Maneblusser; October 24th, 2017 at 02:04 AM.
Maneblusser no está en línea   Reply With Quote
Old October 24th, 2017, 09:54 AM   #1609
krokkel
Registered User

krokkel's Avatar

Likes (Received): 982

Quote:
aangezien zij de aantrekking van de wijk zullen bepalen voor toeristen
Tenzij er een echte toeristische hotspot komt zal het aantal toeristen daar toch heel beperkt blijven denk ik; misschien wat forumbezoekers...
krokkel no está en línea   Reply With Quote
Old October 24th, 2017, 10:30 AM   #1610
taboe
taboe

Likes (Received): 369

Niet elke wijk moet natuurlijk per se toeristen lokken he.

Zou wel een goeie plek zijn voor een paar hotels, zo vlakbij "Oud Zuid"
taboe está en línea ahora   Reply With Quote
Old October 24th, 2017, 10:35 AM   #1611
hoogwoner
Registered User

Likes (Received): 163

Quote:
Originally Posted by taboe View Post
Niet elke wijk moet natuurlijk per se toeristen lokken he.

Zou wel een goeie plek zijn voor een paar hotels, zo vlakbij "Oud Zuid"
Er zijn er al zeker 2 gepland: één in de Zuiderzicht toren en één waar vroeger de Zillion was als onderdeel van het grotere The Residence project
hoogwoner no está en línea   Reply With Quote
Old October 24th, 2017, 12:03 PM   #1612
Isengardtom
Registered User

Likes (Received): 183

Voor zover ik weet is er een centraal plein voorzien naast Zuiderplein (blok 14)

Dit plein zou dan omringd zijn door de school die nog gebouwd moet worden aan de noordkant, zuiderplein aan de oostkant, de toren striga 3 aan de zuidkant en de centrale straat aan de westkant.

Ergens volgend jaar zouden we dit al moeten zien want deze zone met 3 gebouwen (schelde 21, parkzicht, Zuiderplein) is al volledig in aanbouw.

In het gebouw Zuiderplein zou men een supermarkt willen inplanten en blijkbaar zal triple living zelf uiteindelijk verhuizen naar de 1e verdieping van dit gebouw.

willm liked this post
Isengardtom no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules