daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Autres - Overige > Fotoforum / Section d'images

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 4 votes, 5.00 average.
Old November 5th, 2009, 10:59 PM   #1
bartjee
Registered User

bartjee's Avatar

Likes (Received): 12

(NL) VINEXwijken, Nederland

Hier een aantal foto's van een typisch nederlandse nieuwbouwwijk, Leidsche rijn in Utrecht. Ik heb de foto's niet zelf gemaakt. Ik hoop dat jullie het interessant vinden.

Voor meer foto's: http://beeldbank.leidscherijn.nl/

Last edited by bartjee; November 7th, 2009 at 06:05 PM.
bartjee no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old November 6th, 2009, 01:13 AM   #2
groentje
New Brusseleir

Likes (Received): 3

Bon, het is toch al iets afwisselender dan het beeld dat we ons maken bij het woord Vinex, en er zijn zelfs enkele bouwsels waar ik in zou durven wonen. Maar het geheel doet me toch verschrikkelijk kunstmatig aan...
groentje no está en línea   Reply With Quote
Old November 6th, 2009, 10:21 AM   #3
poller1
Registered User

Likes (Received): 109

Quote:
Originally Posted by groentje View Post
Bon, het is toch al iets afwisselender dan het beeld dat we ons maken bij het woord Vinex, en er zijn zelfs enkele bouwsels waar ik in zou durven wonen. Maar het geheel doet me toch verschrikkelijk kunstmatig aan...
Toch is het voor een drukbevolkt land als Nederland misschien wel een goed compromis, een wijk als deze.

Ik zie er de positieve kanten van in!
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old November 6th, 2009, 03:29 PM   #4
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 1723

Och, we hebben weinig keus. Er is niet zoveel plaats waar men nog wijken kan bouwen dus strakke planning is noodzaak. Op de kaart valt nog best wel wat leeg land aan te wijzen, maar veel gebieden zijn inmiddels door Rijkswaterstaat als bufferzones voor het water opgetekend. Daar mag niemand wonen.
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old November 6th, 2009, 05:05 PM   #5
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

Likes (Received): 21

Terwijl in BelgiŰ de schaarse open ruimte volgebouwd wordt met ruimteverslindende fermetteverkavelingen heeft Nederland al lang begrepen dat hoge woondichtheden niet noodzakelijk hoeven te leiden tot onaangename, onleefbare buurten. Een beetje water en groen kan wonderen doen!

Bovendien vind ik dat er tegenwoordig best wel van aanvaardbare architectuur mag gesproken worden, dit in tegenstelling tot de oudere vinexwijken.

Ik vraag me af hoelang het nog zal duren vooraleer men in Belg´Ű tot de constatatie komt dat men zo niet verder kan. Compact en verticaal bouwen is de toekomst!
N.V. no está en línea   Reply With Quote
Old November 6th, 2009, 07:27 PM   #6
groentje
New Brusseleir

Likes (Received): 3

Ik wou ook niet echt negatief zijn, hoor, ik kan het merendeel erg pruimen. En de Belgische verkavelingen zijn vaak een nog grotere horror, daar ben ik het mee eens.
Alleen, geef mij maar een echte stad, met echte gebouwen. In BelgiŰ of Nederland, beiden hebben hun charmes.
groentje no está en línea   Reply With Quote
Old November 6th, 2009, 08:09 PM   #7
EvanG
Registered User

Likes (Received): 80

Nuja, niemand hier zal het concept bekritiseren denk ik, 't is de invulling ervan die vaak veel te wensen overlaat. Ook hier heb je een mix van goede en slechte elementen. Het water maakt dat de wijk gezelliger overkomt en hier en daar zit er vrij goede architectuur bij maar alles bij elkaar blijft het een zielloos geheel waar geen leven inzit. Misschien niet bijzonder onaangenaam of onleefbaar, maar saai en afgelegen van alles wat nuttig is. Er zijn ongetwijfeld veel mensen die zo'n vinexwijk of onze verkavelingswijken heerlijk vinden maar ik heb er niets verloren.

Last edited by EvanG; November 6th, 2009 at 09:14 PM.
EvanG no está en línea   Reply With Quote
Old November 6th, 2009, 08:36 PM   #8
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 3502

Het is niet slechter of beter dan onze doorsnee verkaveling of doorsnee sociale woonwijk.
En ook wel netter dan de meeste van onze soms wat verloederde oude stadwijken.
Maar ik mis er toch het rommelige, het organisch gegroeide en het multifunctionele van een Úchte stad.
Het is me allemaal een beetje tÚ clean.
Maar goed, de bevolking groeit en beter zoiets dan sommige ruimtevretende villawijken waar je minstens 2 auto's nodig hebt om er uit te raken.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old November 6th, 2009, 10:23 PM   #9
bartjee
Registered User

bartjee's Avatar

Ik persoonlijk vindt dit soort wijken geweldig, goed geordend, meestal mooie architectuur, alles dicht bij elkaar en goede infrastructuur, maar ik kan ook begrijpen dat mensen het soms eentonig vinden en saai. Ik woon zelf ook in een vinexwijk: De reeshof in tilburg. Als je van de drukke stad houd is dit inderdaad niet de plek om in te wonen, maar voor gezinnen is het ideaal, alles om de hoek, scholen, winkelcentrum etc. Wat ik bij mij in de wijk wel jammer vindt is dat er zo weinig voor de jeugd te doen is, als we bijvoorbeeld een avondje willen stappen moeten we helemaal naar de stad (wat een half uur fietsen is).

Als ik in Belgie ben valt het mij altijd op dat er veel meer vrijstaande huizen staan en dat bij bijna elk huis de ramen dicht zitten met rolluiken. Wat mij ook opviel is dat de huizen vaak minder goed onderhouden lijken te zijn. Ik persoonlijk ben niet zo'n fan van de Belgische manier van bouwen, maar wat ik wel jammer vind in Nederland is dat het bijna onbetaalbaar is zelf een stukje grond te kopen om daar je eigen huis op te bouwen.

Hier nog wat foto's:

Toekomstige plannen centrum Leidsche rijn.

Park Leidsche Rijn

Last edited by bartjee; November 8th, 2009 at 12:27 AM.
Old November 6th, 2009, 11:35 PM   #10
Benvir
Registered User

Benvir's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by bartjee View Post
Ik persoonlijk ben niet zo'n fan van de Belgische manier van bouwen, maar wat ik wel jammer vind in Nederland is dat het bijna onbetaalbaar is zelf een stukje grond te kopen om daar je eigen huis op te bouwen.
Dus nu kopen de gemeenten/overheid deze gronden op om ze later goedkoper te verkopen ?

Ik vind het eigenlijk voor een suburb zeer goed meevallen, maar toch; hoe weten de gemeenten nu precies hoe de mensen willen wonen ? In BelgiŰ bouwt men vaak zelf het huis in hun eigen persoonlijk gekozen stijl. Hoe houdt men er in Nederland rekening mee ?
Benvir no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2009, 12:19 AM   #11
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

VINEX-wijken zijn volgens mij niet echt een goede evolutie. Integendeel, het geeft op mij de indruk dat de Nederlandse manier van ordenen de Vlaamse toenadert, wat nooit positief kan zijn.

Er zou zowel in Nederland als in Vlaanderen een verbod moeten komen op bijkomende verkavelingen, voortaan moet men de bestaande wijken maar eens verdichten.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2009, 01:11 AM   #12
X38
Registered User

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
VINEX-wijken zijn volgens mij niet echt een goede evolutie. Integendeel, het geeft op mij de indruk dat de Nederlandse manier van ordenen de Vlaamse toenadert, wat nooit positief kan zijn.
Hoe bedoel je?
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2009, 01:26 AM   #13
Mr_Dru
Registered User

Mr_Dru's Avatar

Likes (Received): 206

Quote:
Originally Posted by Benvir View Post
Dus nu kopen de gemeenten/overheid deze gronden op om ze later goedkoper te verkopen ?

Ik vind het eigenlijk voor een suburb zeer goed meevallen, maar toch; hoe weten de gemeenten nu precies hoe de mensen willen wonen ? In BelgiŰ bouwt men vaak zelf het huis in hun eigen persoonlijk gekozen stijl. Hoe houdt men er in Nederland rekening mee ?
In de Vinexwijken is het soms wel mogelijk om een eigen huis naar wens te bouwen. Maar de aanwezige kavels zijn schaars en daardoor ook heel prijzig. De gemeentes bepalen niet hoe de mensen willen wonen, dat is in de handen van de architectenbureaus en woningcooperaties. De gemeenten verlangen wel dat er minimaal 30% sociale huurwoningen worden gerealiseerd tussen de koopwoningen. Dit zorgd voor diversiteit in de wijken. Voorts is het de taak van de gemeente om winkelcentra's, scholen, hoog openbaarvervoer (vrije busbanen of nieuw spoorwegstation), fietspadennetwerk, groenvoorziening, parken, etc te bouwen. Deze voorzieningen moeten van te voren strak gepland worden, zoals bijvoorbeeld Vinexwijk de Leidsche Rijn dat straks 80.000 mensen gaat herbergen.

Hieronder een typische Vinexbebouwing van een woningcooperatie of makelaar. Daar rondom heen zijn vrije kavels beschikbaar en men kan eventueel naar eigen wens een huis bouwen. Maar het kan ook zijn dat woningcooperatie deze kavels ook al hebben opgekocht van de gemeente en dat zij zelf al vrijstaande huizen gaan bouwen voor de verkoop.
Mr_Dru no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2009, 01:57 AM   #14
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 1236

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
het geeft op mij de indruk dat de Nederlandse manier van ordenen de Vlaamse toenadert, wat nooit positief kan zijn.
Ik heb net het jaarboek stedenbouw in Nederland gekocht. Daar staat dit bijna zwart op wit in... "wonen in het groen, het beste wat een mens kan hebben" Ieder zijn eigen huisje met tuintje, afgezonderd van elkaar door een beetje groen. En de bijhorende beelden... 't had evengoed Vlaanderen kunnen geweest zijn

edit: zie bovenstaande post

Last edited by Meurisse; November 7th, 2009 at 02:09 AM.
Meurisse no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2009, 01:49 PM   #15
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Hier zitten toch enkele pareltjes tussen, ik zou ze niet allemaal Vinex meer durven noemen.

Wat een prachtige woning is dit? Woowww, heerlijk!

Ik ben geen voorstander van vinex, er bestaan echt gedrochten. De selectie die hier werd gegeven zijn echt de mooiste voorbeelden.
Bv. met dat water (hieronder), is ook al iets om van te dromen.

vank no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2009, 06:13 PM   #16
bartjee
Registered User

bartjee's Avatar

Ontwerp toren Belle van Zuylen. Moet verschijnen in het Centrum van Leidsche rijn.

Plattegrond Leidsche rijn.

Last edited by bartjee; November 7th, 2009 at 06:19 PM.
Old November 7th, 2009, 06:22 PM   #17
bartjee
Registered User

bartjee's Avatar

Wateringse veld, Den Haag

Hier wat plaatjes van Wateringse veld te Den Haag.

Last edited by bartjee; November 7th, 2009 at 06:30 PM.
Old November 7th, 2009, 06:39 PM   #18
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Hier worden enkel de prachtigste vinexwijken getoond, heb ik de indruk. Er bestaan echt hele andere vormen.

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo positief. Veel van die wijken hebben 1 aanbod en dat is wonen. Je kunt er niet werken, winkelen en ook al heb je er vaak geen station of andere openbaar vervoersmogelijkheden.

Veel van die wijken zijn vervallen in marginale wijken (ook al omdat het enkel bewoners (of familieleden/vrienden van bewoners zijn) die er op bezoek komen, ik beweer niet dat het overal zo is of ik wil geen mensen beledigen met die uitspraak.
Maar zelfs de Nederlandse overheid probeert daar nu dingen op te vinden.

Wat ik enorm leuk vind is dat water, het is nuttig! Nederland kampt met een waterprobleem (en hier vormen ze de nadelen om tot voordelen). Overvloedig water wordt afgevoerd naar de kanalen achter de tuin. En in de zomer leuk om eens in te springen en de wijk rond te zwemmen.
Iets wat men in BelgiŰ ook eens mag doen! (Maar de banale architectuur mag mooier ogen (zoals dat huisje daar :P).
vank no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2009, 06:49 PM   #19
Kenien
Urbanist

Kenien's Avatar

Likes (Received): 4

Er wordt vaak negatief gedaan over de grootschalige verkavelingen van de VINEX wijken (Doel was bouwen in hogere dichtheden trouwens, daarom is er een minimum dichtheid vastgesteld), maar wat vergeten wordt is dat veel oude Amsterdamse wijken dat ook hadden en daar niemand iets negatiefs over te zeggen heeft.

Ow trouwens Nederlanders willen niet in dergelijke huizen wonen, zie maar de gedrochten die in de gehele grenstreek worden neergezet.
Old November 7th, 2009, 07:57 PM   #20
X38
Registered User

Quote:
Originally Posted by Kenien View Post
Ow trouwens Nederlanders willen niet in dergelijke huizen wonen, zie maar de gedrochten die in de gehele grenstreek worden neergezet.
BINGO!

Ik hoorde ooit eens volgende uitspraak met iemand die vroeger (in VL) in de bouw gewerkt heeft, en nu met pensioen is.
"Wij Belgen wonen in huizen, Nederlanders in konijnenkoten"

Ik ben ooit eens met de RET-bus van Rotterdam-CS naar Delft Station gereden, nou zeg, dan rij je voortdurend doorheen Vinexwijken met flatgebouwen van 5 hoog. Daar word je Úcht niet vrolijk van hoor

Al die getoonde vinexwijken mogen dan wel allemaal heel mooi, proper en verzorgd ogen (want dat zijn ze - meestal), maar ik moet toegeven dat ik er niet graag zou willen wonen daar ben ik ietsje tÚ Vlaams voor!
X38 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules