daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Metro - Tram - Bus

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old November 19th, 2017, 06:30 PM   #2181
krokkel
Registered User

krokkel's Avatar

Likes (Received): 1037

Quote:
Vergeet ook niet dat de werkplaatsen van De Lijn niet op dezelfde manier werken als garagisten en er bij De Lijn veel meer omkadering is.
In gewonemensentaal?
krokkel no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old November 19th, 2017, 06:41 PM   #2182
focus1965
Registered User

Likes (Received): 2609

Quote:
Originally Posted by krokkel View Post
In gewonemensentaal?
Ietsje meer 'personeel' dat zich bezighoudt hoe men het werkend personeel moet inzetten (wat ze vandaag, morgen, volgende week moeten doen --> werk plannen), naast degenen die bevoegd zijn voor 'stockbeheer', uiteraard zowel inkomend (geleverde bestellingen en recuperatie) als uitgaand (voor de werkplaats) en ook nog mensen die het beheer van de administratie hieromtrent bijhouden. Reken dat er nog een ploeg is die uitzoekt welke trams optimaal ingezet moeten worden, zodat niet alle trams tesamen op onderhoud moeten en nog een aantal die bepalen wat prioritair is + die aan budgetbeheer doen en allerlei verantwoordelijken voor de goede gang van zaken 'managers' en nog wat tussenkaders die de opdrachten krijgen van hogerhand en doorgeven aan de werkmannen, en dan weet je dat er voor elke werkman in de werkplaats minstens één persoon is die iets anders doet en beter betaald wordt. Moet je maar zoeken bij een garagist...

focus1965
focus1965 no está en línea   Reply With Quote
Old November 19th, 2017, 06:55 PM   #2183
mato
Registered User

mato's Avatar

Likes (Received): 200

Quote:
Originally Posted by focus1965 View Post
... en allerlei verantwoordelijken voor de goede gang van zaken 'managers' en nog wat tussenkaders die de opdrachten krijgen van hogerhand en doorgeven aan de werkmannen, en dan weet je dat er voor elke werkman in de werkplaats minstens één persoon is die iets anders doet en beter betaald wordt. Moet je maar zoeken bij een garagist...
In het kort gezegd, het bekende waterhoofd aan directie binnen de openbare diensten.
mato está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 19th, 2017, 07:51 PM   #2184
Syrope
Registered User

Likes (Received): 22

Quote:
1. Kon de 2e tram overal aan het perron stoppen en konden bijgevolg alle deuren gebruikt worden?
Aan de haltes waar ik ben in- en uitgestapt (Merksem Burgemeester Nolf en Groenplaats) waren de perrons voldoende lang. Aan de halte Merksem Gasthuishoeve hebben ze een tijdje terug in beide richtingen een stuk perron bijgebouwd in hout (voor de lange albatros of gekoppelde hermelijn?), maar ik betwijfel of deze lang genoeg is in de richting van Merksem. Ook aan de halte Zwijndrecht Vredespark zou dit gebeurd zijn, al ben ik niet tot daar geweest. De Lijn alleszins wel, als antwoord op een reactie over de gekoppelde trams op Facebook:

Quote:
Originally Posted by De Lijn
Alle haltes zijn oké: reizigers kunnen veilig in- en uitstappen via alle deuren.
De halte Vredespark in Zwijndrecht hebben we voorlopig verlengd met een tijdelijke, houten constructie – die wel veilig is.
Wat ik uit deze quote kan afleiden is dat alle deuren openen op alle haltes van lijn 3, maar ik kan dit niet bevestigen. Welke oplossing ze hebben gevonden voor de halte Zwijndrecht dorp vraag ik mij ook nog af.

Quote:
2. Je schreef dat enkele tieners de bestuurdersdeur probeerden te openen - een fenomeen dat natuurlijk ook op een gekoppelde pcc kan plaatsvinden. Vraag: waren er geen lijnwachters aan boord?
Er was toezicht op de tram, een dame in een paarse jas (ik dacht stadswacht) maar dit kan ook een lijnwachter geweest zijn (ik weet niet hoe die eruit zien). De tieners stonden dicht naast elkaar vooraan in de tram aan de deur te prutsen, maar dit deden ze onopvallend.

In Gent hebben ze ook ervaring met onbemande stuurcabines aan het andere uiteinde van de tram. Nu, ik ben helemaal niet vertrouwd met de Gentse tram, maar als ik me goed herinner hebben ze in Gent op de hermelijnen een andere sleutel dan in Antwerpen om de bestuurdersdeur te openen. In Gent is het eerder een sleutel zoals op een voordeur van een huis, in Antwerpen is het een sleutel in de vorm van een veelhoek – misschien is de Gentse variant een bewuste keuze geweest om het beter af te schermen.

focus1965 liked this post
Syrope no está en línea   Reply With Quote
Old November 19th, 2017, 10:03 PM   #2185
focus1965
Registered User

Zeer, zeer hartelijk bedankt voor het antwoord, dat een bevestiging is van hetgeen ik opgevangen had - check en dubbelcheck.

De inzet van dat gekoppeld stel gedurende 3 uur op lijn 3 heeft waanzinnig veel voorbereidingen en vergaderingen allerhande op alle mogelijke niveaus gekost.
Feit is dat inderdaad lijnwachters (die mannen / vrouwen met purperen of mauve jassen) op de 2e wagen voorzien zijn. Ook weer zo een van die functies die ooit in het leven geroepen werd (n.a.v. schermutselingen met jongeren op lijn 10) en die financieel zwaar blijven doorwegen op het budget van De Lijn. Hoe dan ook, men verwachtte niet onmiddellijk troubles op die ritten, maar de reiziger moest attent gemaakt worden dat bepaalde deuren hier en daar niet gebruikt kunnen worden.
Dit is in tegenstelling met hetgeen ze op Facebook beweren, maar het is bij De Lijn niet abnormaal dat het linkse hand niet weet wat het rechtse doet. Feit is dat dit één van de redenen is waarom er dus op een gekoppelde Hermelijn lijnwachters zitten. Als dit ook zo moet blijven - ik weet het niet - dan is het duidelijk waarom de tram amper rijdt en helemaal niet zal rijden als die lijnwachters niet ter beschikking zijn. Als het een tijdelijk iets is, dan maakt het project natuurlijk kans op slagen.

focus1965

Syrope liked this post
Old November 20th, 2017, 09:48 AM   #2186
Igorreke
Registered User

Likes (Received): 51

Quote:
Originally Posted by Syrope View Post
In Gent hebben ze ook ervaring met onbemande stuurcabines aan het andere uiteinde van de tram. Nu, ik ben helemaal niet vertrouwd met de Gentse tram, maar als ik me goed herinner hebben ze in Gent op de hermelijnen een andere sleutel dan in Antwerpen om de bestuurdersdeur te openen. In Gent is het eerder een sleutel zoals op een voordeur van een huis, in Antwerpen is het een sleutel in de vorm van een veelhoek – misschien is de Gentse variant een bewuste keuze geweest om het beter af te schermen.
Ook in Brussel worden de stuurposten van de lagevloertrams afgesloten met een 'soort huissleutel'. Dezelfde sleutel dient om de schaftlokalen e.d. te openen. Ik raad dan De Lijn Antwerpen dringend aan om de stuurposten van Hermelijnen en Albatrossen ook met een soortgelijk slot uit te rusten om onaangename verrassingen uit te sluiten ! Driehoeksleutels zijn op elke rommelmarkt te koop!
Igorreke no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2017, 10:30 AM   #2187
Grote Beer
Registered User

Likes (Received): 88

Quote:
Originally Posted by Igorreke View Post
Ook in Brussel worden de stuurposten van de lagevloertrams afgesloten met een 'soort huissleutel'. Dezelfde sleutel dient om de schaftlokalen e.d. te openen. Ik raad dan De Lijn Antwerpen dringend aan om de stuurposten van Hermelijnen en Albatrossen ook met een soortgelijk slot uit te rusten om onaangename verrassingen uit te sluiten ! Driehoeksleutels zijn op elke rommelmarkt te koop!
Dat probleem is toch niet nieuw? Stelt zich toch ook bij de gekoppelde PCC's? EN met een beetje kwade wil ook voor de beperkte stuurpast achteraan een eenrichtingswagen?
Grote Beer no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2017, 05:48 PM   #2188
KrisL
Registered User

KrisL's Avatar

Likes (Received): 536

Het lijkt me tegenwerk (sabotage) van de vakbonden die bang zijn dat er door de gekoppelde hermelijn trams minder chauffeurs nodig gaan zijn.
KrisL no está en línea   Reply With Quote
Old November 20th, 2017, 08:54 PM   #2189
focus1965
Registered User

Het soort 'win win' situatie: veel vergaderingen, overleg en bezigheidstherapie.
Spijtig genoeg is het de core-business (rijden en onderhouden van voertuigen) die er het meest onder te lijden heeft, want al het geld vloeit naar projecten en medewerkers die weinig tot geen meerwaarde betekenen voor de reiziger: die wenst een proper, comfortabel voertuig op de voorziene tijd te zien komen en in afwachting ervan, de reizigersinformatie op een display te kunnen zien.
Aan deze eenvoudige verwachtingen kan De Lijn nog maar met moeite aan voldoen - zie bv. de tijdelijke verbussing van lijn 24. Maar het is leuker om te vergaderen en om alles in vraag te stellen, dan met een bus of tram te rijden. Althans voor sommigen en nogmaals: al mijn respect voor de chauffeurs en het personeel dat het wel meent en zich elke dag inzet om de reizigers ter plekke te krijgen of de taken in het atelier of buiten (bovenleiding) uit te voeren. Spijtig genoeg worden hun goede intenties gedwarsboomd door anderen. Ik herinner me het recente verhaal van iemand die had voorgesteld om lijn 10 voortijdig in de premetro te sturen, via Deurne Zuid, wegens de aanhoudende problemen aan de Stenenbrug. Het is uiteindelijk gebeurd, maar zijn idee werd duidelijk niet op prijs gesteld en meteen op een weinig diplomatische manier afgewimpeld. Ik heb de mails hieromtrent ook gelezen. Een paar weken later was het zover, werd lijn 10 omgeleid, maar het idee en het order hiertoe kwam van elders en vooral: iemand die er wel bevoegd voor was. Droevig.

focus1965
Old November 20th, 2017, 10:10 PM   #2190
dirkmath
Registered User

Likes (Received): 6

Ik dacht dat het koppelen van Hermelijnen bedoeld was om personeelskosten te besparen. Als er echter meerdere lijnwachters op het achterste voertuig aanwezig zijn, dan lijkt me dit net duurder uit te vallen (zelfs al verdient een lijnwachter minder dan een wattman dan nog zullen twee of meer lijnwachters toch duurder uitvallen, denk ik zo).
dirkmath no está en línea   Reply With Quote
Old November 21st, 2017, 12:33 AM   #2191
Syrope
Registered User

Vandaag (maandag) heb ik van de gekoppelde tram van 6:35u gebruik gemaakt, in plaats van de Velo, om naar het Centraal Station te gaan. Tot mijn verbazing geen lijnwachter in de tweede tram.

focus1965 liked this post
Old November 21st, 2017, 07:39 PM   #2192
Igorreke
Registered User

Likes (Received): 51

Quote:
Originally Posted by Grote Beer View Post
Dat probleem is toch niet nieuw? Stelt zich toch ook bij de gekoppelde PCC's? EN met een beetje kwade wil ook voor de beperkte stuurpast achteraan een eenrichtingswagen?
Inderdaad. In Brussel is het probleem dat een lagevloertram kan opgestart worden zonder sleutel. Dus als de bestuurder naar toilet is, zou iedereen die in de stuurpost kan geraken, zo met de tram weg kunnen (als hij/zij al weet hoe het werkt). Bij een PCC kun je het kleine richtingskrukje meenemen.

Maar wat ik niet weet: als je in een gekoppeld Antwerps PCC-stel in het achterste rijtuig de knop 'ontkoppelen' op het dashbord indrukt zonder dat de richtingskruk insteekt, of het stel dan ook werkelijk ontkoppelt. Zit er een Antwerpse trambestuurder op het forum die deze vraag kan beantwoorden?
Igorreke no está en línea   Reply With Quote
Old November 21st, 2017, 09:33 PM   #2193
Syrope
Registered User

Quote:
Originally Posted by Igorreke View Post
De Albatrossen zijn dan weer wel voorzien van een fatsoenlijke sleutel voor de deur.
Old November 21st, 2017, 11:42 PM   #2194
krokkel
Registered User

krokkel's Avatar

Likes (Received): 1037

Quote:
Zit er een Antwerpse trambestuurder op het forum die deze vraag kan beantwoorden?
En stel dat het antwoord 'ja' is, gaat die dat dan zeggen...
krokkel no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2017, 12:57 AM   #2195
Zone7
Registered User

Zone7's Avatar

Likes (Received): 12

Quote:
Originally Posted by Dewel View Post
L15 word vanaf heden volledig permanent met Albatrossen gereden.
Reden: Minder mobiele lijn.
Een project van De Lijn, in alle entiteiten, waar 1 lijn is uitgekozen die volledig bereikbaar is voor minder mobiele mensen. Doven, slechtzienden of blinden, rolstoelen, enz...

Das dus de reden.
En een gevolg is dat de 3 terug bijna volledig met Hermelijnen rijd.
Ach ja, als er bij DeLijn geen enkele normale reden te vinden is voor hun belachelijk, reizigerpestend gedrag, dan zullen ze de goedgelovige reiziger wel iets wijsmaken dat op het eerste zicht wel aanvaardbaar lijkt als motivatie. Ik heb nog nooit iets anders geweten bij hen. Lijn 5 die ik nogal wat gebruik is het juist hetzelfde. Nu rijden daar ook al korte Albatrossen nadat men ons een tijdje verwend had met ongeveer 40% lange Albatrossen.
Zone7 no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2017, 12:58 AM   #2196
Zone7
Registered User

Zone7's Avatar

Quote:
Originally Posted by CuoreGR View Post
En de 10 terug veelal met PCC'tjes
Klopt, volkomen onaanvaardbaar.
Old November 22nd, 2017, 01:00 AM   #2197
Zone7
Registered User

Zone7's Avatar

Quote:
Originally Posted by poller1 View Post
Wanneer gaan ze nu eens consequent zijn bij het inzetten van de verschillende types voertuigen... zodat de reiziger WEET welk type tram eraan komt op welke lijn (zeker in de spitsuren).
Wishful thinking beste.
Old November 22nd, 2017, 10:09 AM   #2198
Dewel
Registered User

Likes (Received): 225

@Zone07, L5 met 40% lange Albatrossen????
Er staan daar max 2 tram op, van tijdens de dal week dienst 10 tram. = gebuisd voor wiskunde he.

@de rest: Hier de wattman.
Ik heb eigenlijk geen idee of je in een koppelstel kan ontkoppelen in de 2de tram.
De keren dat ik dat moest doen, moest dat commando altijd worden gegeven in de 1ste tram van het stel. Dus ik denk niet dat het mogelijk is.
Als het wel zou kunnen (veronderstelling he), dan staat de 2de tram in neutraal. Dan moet je die in "versnelling" schakelen en kan je weg. Niet ver he, want je hangt achter de 1ste... en de tram zijn ZUB gaat aan en zal je eerst 300meter tegen 10 kmh laten rijden.

voila

Igorreke, krokkel liked this post
Dewel no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2017, 10:17 AM   #2199
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Likes (Received): 71

Geen idee of het iets waard is, maar: gisterenavond (rond 22u?) zag ik plots op lijn 4 een stel gekoppelde Hermelijnen :o
Old November 23rd, 2017, 02:49 PM   #2200
willyy
Registered User

willyy's Avatar

Likes (Received): 445

Quote:
Originally Posted by Dewel View Post
... en de tram zijn ZUB gaat aan en zal je eerst 300meter tegen 10 kmh laten rijden.
ZUB?
willyy no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules