daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojaj˘h?

Ojaj˘h? Overige Rotterdamse onderwerpen

Reply

Thread Tools
Old July 13th, 2007, 01:42 PM   #1
Capzilla
robkaper.nl

Capzilla's Avatar

Rotterdam: Van der Takstraat

Momenteel worden op het Noordeiland alle panden aan de zuidwestzijde van de Van Der Takstraat uitgekocht. Het gaat om de panden in het grijze blok. Weet iemand toevallig wat hier gaande is? Kan namelijk niets vinden bij het OBR. Lijkt me overigens zonde om hier te slopen voor nieuwbouw, maar als een heel blok opgekocht wordt lijkt me toch dat er wat bijzonders aan komt.

Last edited by Capzilla; July 13th, 2007 at 01:54 PM.
Capzilla no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old July 15th, 2007, 02:45 AM   #2
Gyz
Eilander

Gyz's Avatar

Likes (Received): 15

Dat hele (grijze) blok gaat plat, er gaan nog geruchten dat ze de gevels laten staan en de boel erachter opnieuw opbouwen (net als op Burg. Hoffmanplein). Dat schijnt De Nieuwe Unie tenminste aan enkele bewoners gemeld te hebben. Een artikel in het AD meldt helemaal niets daaromtrend:

Sloop dreigt voor Ons Blok op Noordereiland
ROTTERDAM - De dagen van 'Ons Blok' op het Noordereiland lijken geteld.
Het markante grijze appartementengebouw op de hoek van de Van der Takstraat en de Prins Hendrikkade wordt hoogstwaarschijnlijk gesloopt. Bij corporatie de Nieuwe Unie is een advies in de maak waarbij sloop de grootste kanshebber is.

Ons Blok stond al eerder op de nominatie voor sloop. Eigenaar de Nieuwe Unie kwam daar op terug omdat het besluit om het woonblok te slopen voor veel beroering zorgde. Nu lijkt het rechthoekige blok van grijze baksteen niet aan sloop te ontkomen omdat, volgens de woningcorporatie, de fundering en bouwkundige staat te wensen overlaat en de woningen niet meer aan de eisen van nu voldoen.

Dat het blok in een slechte staat verkeerd is wel duidelijk, dat het reddeloos is lijkt me onzin. Hoop dan ook dat ze iig van de gevels afblijven want het vormt wel de entree van het eiland.
Old July 16th, 2007, 06:19 PM   #3
Capzilla
robkaper.nl

Capzilla's Avatar

Thx. Inderdaad is het te hopen dat de gevels intact blijven, moderne laagbouw in Nederland kan ik doorgaans niet echt aantrekkelijk noemen.
Old July 16th, 2007, 09:23 PM   #4
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 516

iemand een foto?? verhelderd een hoop
2013: Dubai / Barcelona / Madrid & Toledo / Nepal: Steden & trekking Annapurna Base Camp & Chitwan NP
2014: Boedapest (mei) / Istanbul (september) / Nepal - 17dg trek Everest Base Camp en Gokyo meren (november)
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote
Old July 16th, 2007, 11:58 PM   #5
Gyz
Eilander

Gyz's Avatar

bron foto's hieronder: http://www.mijndertknoot.nl/noordereiland

Van der Takstraat

Zijkant Burg.Hoffmanplein

Achterzijde Tulpstraat
Old July 17th, 2007, 12:00 AM   #6
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 547

Wow, zonde! Sloop dan dat foeilelijke grijze commieblock op de oostpunt van het eiland.
Old July 17th, 2007, 12:01 AM   #7
Kruimel
Registered User

Kruimel's Avatar

Likes (Received): 409

idd! Voorgevels laten staan! Aan de kant van de erasmus brug is een veel betere nieuw(/hoog) bouw locatie!
Kruimel no está en línea   Reply With Quote
Old July 17th, 2007, 09:32 AM   #8
supercees
My train goes everywhere!

supercees's Avatar

Likes (Received): 13

Dit zou echt zonde zijn... wat Kruimel zegt... gevels laten staan!
Old July 17th, 2007, 06:55 PM   #9
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 516

Kijk dit laat al veel zien...om te behouden!!!
En idd dan beter dat vage moderne grijze blok helemaal op de punt weg dan dit.
Mooie oude gevels bij dit blok zou zwaar klote zijn als ze dit geheel zouden slopen. idd minimaal de gevels behouden!

nog dank voor de foto's om eea te verduidelijken!
2013: Dubai / Barcelona / Madrid & Toledo / Nepal: Steden & trekking Annapurna Base Camp & Chitwan NP
2014: Boedapest (mei) / Istanbul (september) / Nepal - 17dg trek Everest Base Camp en Gokyo meren (november)
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote
Old July 20th, 2007, 01:33 PM   #10
ZeTaCy
Registered User

ZeTaCy's Avatar

Dat eiland ligt er wel HEERLIJK bij om flink wat hoogbouw te plaatsen. Die commieblokken mogen idd vervangen worden door 200+ torens

Hopelijk lezen projectontwikkelaars dit en kan er over een paar jaar al plannen worden gemaakt.
Old July 20th, 2007, 02:02 PM   #11
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Nou laten we dat nou maar niet doen, die laagbouw is een kwaliteit die je niet moet verstoren - een "oase" in de stad. Nog zat plek voor 200m+ in de binnenstad.
Old July 20th, 2007, 11:30 PM   #12
Gyz
Eilander

Gyz's Avatar

Quote:
Originally Posted by ZeTaCy View Post
Dat eiland ligt er wel HEERLIJK bij om flink wat hoogbouw te plaatsen. Die commieblokken mogen idd vervangen worden door 200+ torens

Hopelijk lezen projectontwikkelaars dit en kan er over een paar jaar al plannen worden gemaakt.
echt niet mafkees. De hoogbouwplannen voor het Eiland zijn gelukkig in de '50 al gesneuveld. Wat dat betreft ben ik een echte NOMI (Not On My Island). Eromheen mag alles gebouwd worden maar niet erop!

Dat je 'commiblokjes' op het Antwerpse- en Prinsenhoofd (neem voor het gemak maar even aan dat je die bedoeld) niet de schoonheidsprijs verdienen ok, maar de rest van het eiland blijf je maar lekker met je tengels vanaf. Antwerpsehoofd is vrij recent gerestaureerd dus dat staat er nog wel wat jaren, Prinsenhoofd zou over een enkele jaren een mooie ontwikkellocatie zijn voor een laag maar hoogarchitectonisch gebouw. Het is wel allemaal particulier eigendom daar op de punt.
Old July 21st, 2007, 01:38 PM   #13
ZeTaCy
Registered User

ZeTaCy's Avatar

Dacht dat dit een HOOGBOUW forum was. Blijkbaar zit ik op het verkeerde forum, want als er naast mijn flatje een toren van 200m werd gebouwd zou ik het toejuigen!
Old July 21st, 2007, 01:45 PM   #14
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Er is ook nog zoiets als context
Old July 21st, 2007, 11:58 PM   #15
Bibelo
Registered User

Bibelo's Avatar

Likes (Received): 24

Noordereiland is idd de 'woonoase'. Mooie sfeer, voorzichtig mee omspringen. Ik merk de laatste tijd dat er hier op het forum veel genuanceerder wordt gedacht dan alleen maar 'higher, higher!'; kwaliteit en context - zoals je mooi zegt Skybridge - zijn nog wel belangrijker, vooral op deze plekken.
Bibelo está en línea ahora   Reply With Quote
Old July 22nd, 2007, 12:51 PM   #16
birg
Brokkenpiloot

birg's Avatar

Likes (Received): 0

Idd geen hoogbouw op het Noordereiland, het is juist een van de weinige plekken waar, op de oost- en westpunt na, enkel historische bebouwing staat. Dat vind ik op zich ook een kwaliteit, die je zeker in een stad als Rotterdam zou moeten koesteren. Verder heeft het eiland op dit moment een goede bevolkingssamenstelling en functioneert het dus prima als aantrekkelijke woonomgeving in hartje stad. De mensen daar wegjagen met grote bouwprojecten zou dus een enorme fout zijn. Ik hoop dan ook dat ze minimaal de gevels van dat blok aan de Vd Takstraat zullen behouden, want die vind ik nog best mooi. Ik heb overigens nog liever dat ze gewoon het hele blok renoveren.
Dat dit een hoogbouwforum is en dat je dan maar elke toren moet toejuichen vind ik een stompzinnige redenatie. Die toren van ZeTaCy van 200 mtr heb ik liever dan maar helemaal niet als het de bedoeling zou zijn om hem op het eiland te zetten. Ondanks dat ben ik toch een liefhebber van hoogbouw, maar gelukkig wel eentje die wat genuanceerder denkt.
Old July 22nd, 2007, 12:57 PM   #17
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1121

Hoogbouw is inderdaad erg dom op deze plek. Noordereiland is zelfs de ideale plek om wat na-oorlogse bebouwing plat te gooien en te vervangen door goede retro, in de stijl van de rest van het eiland.

Over het blok waar het hier over gaat, inderdaad gevels laten staan, maar dan wel exclusief die lelijke dakopbouw!
Old July 23rd, 2007, 01:07 PM   #18
ArchiPak
Registered User

Likes (Received): 74

Ze mogen wat mij betreft wel wat woongebouwen met moderne/klassieke bouwstijlen neerzetten. Richting de Erasmusbrug staan er wat foeilelijke woongebouwen daar te verrotten.
Old July 23rd, 2007, 08:59 PM   #19
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 287

Ik juich dat wel ten zeerste toe. Panorama Dillenburg aan de overkant van de rivier is een voorbeeld van hoe het ook kan. De voordelen van zowel nieuwbouw als renovatie. Dat had men in Crooswijk ook zo gedaan mogen hebben van mij.

Ik zou dit forum ook liever willen ombouwen tot Stedenbouwforum. Hoogbouw is leuk, maar niet overal een succes. Ik ben dan ook blij dat men tegenwoordig ook het goede uit het verleden ziet. Niet alles wat nieuw is, is beter. Dit klinkt conservatief, maar is juist ruimdenkend. Los van dat feit is het belangrijk sommige gebieden hun 'ziel' te laten behouden en daarmee de lokale identiteit.

Ik hoop dat men ten minste de gevels laat staan en dat het dak wordt weggelaten. De gevels mogen in plaats van donkergrijs wel verschillende mediterrane kleuren krijgen. Oker, bordeauxrood en creme bijvoorbeeld zijn daarbij voorbeelden. Erg mooi gezicht met de witte speklagen die samen een contrast vormen. Daarmee behoud je de sfeer, terwijl je toch de buurt vanaf de straat een opfrisser geeft!

Last edited by EuroMaster; July 23rd, 2007 at 09:04 PM.
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old July 23rd, 2007, 09:10 PM   #20
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 287

dubbelpost

Last edited by EuroMaster; July 29th, 2007 at 08:49 PM.
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules