daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Groningen

Reply

Thread Tools
Old September 11th, 2014, 07:15 PM   #1181
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 70

'Panden Poelestraat gaan plat'
Rtvnoord.nl
De panden waar caf 't Vaatje en restaurant Hasret in de Poelestraat in Groningen in zitten, worden op termijn gesloopt. Dat is volgens de gemeente Groningen onvermijdelijk. De gebouwen grenzen aan de huidige passage in de Poelestraat die straks uitkomt op de Nieuwe Markt van het Groninger Forum. De gemeente wil dat er een groot pand voor in de plaats komt, dat ook aan de achterkant een horeca-functie krijgt. Hasret en 't Vaatje zijn huurders van de huidige panden en wisten volgens de gemeente dat de sloop eraan zat te komen. De gemeente wil samen met de twee bedrijven kijken of er een andere locatie te vinden is.
refluS no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old September 12th, 2014, 10:42 AM   #1182
DarkLoki
Registered User

Likes (Received): 29

Misschien is het makkelijker voor de gemeente om alvast het hele centrum binnen de grachten te slopen...
DarkLoki no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2014, 11:54 AM   #1183
Grunus
Viking

Grunus's Avatar

Likes (Received): 3

Grunus no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2014, 12:34 PM   #1184
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Likes (Received): 91

Zoveel soeps is het anders niet wat er nu staat. Geen monumentenstatus.
D1N0 no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2014, 01:56 PM   #1185
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 157

Om eerlijk te zijn weet ik niet veel over die panden zo, of ze iets bijzonders zijn of vertegenwoordigen, maar moet wel zeggen dat ik dat beide in de plint 'lelijkerds' vind. Dus in die zin gaat er niets verloren op dat niveau, zeker niet als er wat voor terugkomt wat wel niveau heeft.
Vaatje is van binnen ook helemaal verlept.
Bovendien moeten 'we' wel zorgen dat er aan beide kanten iets aantrekkelijks ontstaat, dus ook aan nieuwe markt kant. Als dit er voor nodig is, dan moet dat dan maar zolang er wel iets voor terugkomt dat de boel aan Poelestraatkant geen geweld aan doet.
maral no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2014, 02:20 PM   #1186
Tjeerd
Registered User

Likes (Received): 17

Het rechter pand (vaatje) is een onderdeel geweest van de naberpassage-nieuwbouw. De locatie van beide panden is hier te zien, vr de nieuwbouw. De zoekterm 'naberpassage' levert op beeldbankgroningen.nl nog een aantal foto's op van een maquette van het Naberpassageplan, de sloop van het oude pand en de bouw van het nieuwe.

Wat ik niet goed begrijp is die hang naar 'grote panden'. Het rechter pand kan prima gesloopt. Het linker pand heeft niet al te veel bijzonders, maar het huidige straatritme, de daklijst en verdiepingshoogte zijn genoeg om tenminste de gevel te behouden en de plint en eventueel de vensters te restaureren. Op die manier kunnen opdrachtgever en architect daarachter nog steeds doen waar ze zin in hebben. Een pand over de gehele breedte van die twee kavels (inclusief doorgang?) zou het ritme van dat smalle stuk Poelestraat behoorlijk onderbreken. Dat ritme is vaak van groot belang bij hoe prettig ('mooi') een straat wordt gevonden door de passant. Twee smallere panden maken latere herbestemming bovendien veel makkelijker. De diepte van de kavels is groot en een steeg zorgt ervoor dat zijgevels benut kunnen worden - een pijpenla hoeft het dus niet te zijn.

Als het doel echt zou zijn (zoals het persbericht lijkt te impliceren) om van die twee panden n te maken zou dat om die redenen een slechte zaak zijn. Bovendien zou ik het behoorlijk beschamend vinden dat uitgerekend de naberpassage het stedenbouwkundig beter deed!

---
Toevoeging: volgens het beeldkwaliteitsplan Poelestraat achterzijde (panden E & F) gaat het daar om de entree naar de fietsenkelder. In dat geval lijkt het mij haalbaar om die entree op de plek van de huidige passage te plaatsen, die over bijvoorbeeld de halve lengte van het pand naar kelderniveau te laten dalen en de twee panden daarachter alsnog aaneen te sluiten op de begane grond. In de Poelestraat blijven dan optisch gezien twee panden bestaan.

Last edited by Tjeerd; September 12th, 2014 at 02:49 PM.
Tjeerd no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2014, 03:23 PM   #1187
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Van mij mag het ook 1 pand zijn met een duidelijke dubbele symmetrie. Een mooi dakterras aan de nieuwe marktzijde lijkt me ook een winner. Uitzicht op het plein forum en Martinikerk.
Old September 12th, 2014, 04:07 PM   #1188
Tjeerd
Registered User

Likes (Received): 17

Bedoel je twee verschillende gevels voor 1 pand of een breed, symmetrisch pand? Van het eerste zijn maar weinig goede voorbeelden te vinden wanneer het gedaan wordt door 1 architect. Het tweede is een mogelijkheid maar detoneert nog steeds behoorlijk met de stedenbouwkundige aard van de Poelestraat. Er zijn in de stad niet zoveel straten waarin dat ritme van smalle panden in een smalle straat nog zo ononderbroken is. Dat is vaak al in de 19e eeuw veranderd en zeker niet altijd erg, maar het lijkt me wel iets aan de Poelestraat dat het behouden waard is.

Een dergelijk breed pand eist bovendien vaak behoorlijk veel aandacht voor zich op. Het moet dan wel erg goed ontworpen zijn. Als het niet anders kan is het waarschijnlijk het beste alternatief voor twee verschillende gevels - maar wel een suboptimaal alternatief, denk ik.

Last edited by Tjeerd; September 12th, 2014 at 04:31 PM.
Tjeerd no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2014, 05:24 PM   #1189
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Ik bedoel zoiets, niet de stijl (iets te barok) maar het idee:

"Weteringschans 126 Amsterdam" by Tmac - Eigen werk. Licensed under Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0-nl via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi..._Amsterdam.jpg

Last edited by D1N0; September 12th, 2014 at 05:32 PM.

Reply

Thread Tools

Posting Rules