daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojaj˘h?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old Today, 12:41 PM   #6301
Gerard
registered muse

Gerard's Avatar

Likes (Received): 109

De afstand tot waar je woont en een plek om te eten is denk ik bepalend voor de hoeveelheid horeca. En natuurlijk de hoeveelheid geld die in een maand overblijft. Als je even geen zin hebt om te koken, dan ga je in de buurt uit eten. Daarmee zou je kunnen zeggen dat meer bewoners in het centrum ook zorgen voor meer horeca in de vorm van restaurants.

En vergeet niet wat toeristen toevoegen aan dat geheel.

Maar als ze hier nu eens flink wat woningen toevoegen dan is dat sowieso erg goed. Kantoren zijn hier echt niet meer nodig. Dus bij de herontwikkeling juist inzetten op veel meer woningen.
Gerard no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old Today, 01:14 PM   #6302
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 2103

@ Jan

Je bent een beetje kinderachtig bezig door stellingen anders uit te leggen dan ze bedoeld zijn. Niemand beweert immers dat een buurt automatisch leuker wordt als je er woningen bouwt. De voorzieningen kunnen bijvoorbeeld ook een eindje verderop liggen (zie Wijnhaveneiland). Dan vindt de impuls dus een eindje verderop plaats dan exact de plek waar die mensen wonen. Als stedeling ben je wel geneigd vaak op loopafstand van je woning te gaan eten. Alleen voor hele specifieke dingen ga je ook wel eens ergens speciaal naartoe. 9 van de 10 keer eet ik wat in het Laurenskwartier maar soms ga ik ook naar de Wilhelminapier of Katendrecht.

Volgens mij heb ik mijn stelling minstens net zo stevig onderbouwd als jij. Behalve dan dat ik er geen irrelevante voorbeelden bij ga trekken om de algemene discussie te vertroebelen.

Hier trouwens het onderzoek.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
en blijf op de hoogte van het laatste XL nieuws!

VictorJ liked this post
Skyscrapercitizen no está en línea   Reply With Quote
Old Today, 01:21 PM   #6303
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 5785

Vooral in je eigen denkwereldje blijven hangen Tim, dan kom je er wel.

Dank voor de link.
Jan está en línea ahora   Reply With Quote
Old Today, 01:27 PM   #6304
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 2103

Als jij dan in de jouwe blijft hangen, komen we geen stap verder.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
en blijf op de hoogte van het laatste XL nieuws!
Skyscrapercitizen no está en línea   Reply With Quote
Old Today, 01:32 PM   #6305
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 5785

Je hebt volgens mij gewoon een iets te simpel verhaal. Als er morgen een Waterstadtoren bij zou komen op het Wijnhaveneiland is dat volgens jouw redenatie winst, immers meer bewoners = meer broodjes verkopen twee kilometer verder op, gebaseerd op het argument dat jij en mensen die jij kent dat zo doen. Mijn argument is dat als dat gebouw net zo'n waardeloze plintinvulling krijgt als de waterstadtoren dat dat dus verlies is, immers zo'n plek kun je maar een keer in de 75 jaar verklooien en daar had je dus wat beters mee kunnen doen. Bewoners zijn wat dat aangaat de aardappelen, pasta en rijst van een grootstedelijk menu. Het vult maar het zijn geen smaakmakers.
Jan está en línea ahora   Reply With Quote
Old Today, 02:09 PM   #6306
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 848

Quote:
Originally Posted by bthj View Post
nederland heeft ongeveer per 1500 inwoners een restaurant. ik wil wel aannemen dat de grootstedelijke mens vaker uit eten gaat dan de gemiddelde nederlander. daarvan uitgaande heeft skybridge mogelijk wel een punt, hoe graag ik dat ook zou debunken.
Hey wat heb ik ermee te maken?
Old Today, 02:17 PM   #6307
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 684

niks, my bad. bedoelde natuurlijk Tim.
bthj está en línea ahora   Reply With Quote
Old Today, 03:01 PM   #6308
glebtrab
Registered User

Likes (Received): 511

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Je hele argument is gebaseerd op deze aanname, die naar ik vermoed sec gebaseerd is op je eigen belevingswereld en voorstellingsvermogen. Da's inderdaad geen hogere wiskunde, maar gewoon gokwerk.
Gek dat hier niet direct de reflex opkomt om dit even te googlen want de cijfers zijn niet zo heel moeilijk te vinden. Gemiddeld is er 1 restaurant op 1280 Nederlanders. Komen er in een bepaalde buurt dus die 1280 extra inwoners dan is dit in principe voldoende om er een nieuw restaurant draaiende te houden (voor een nieuw cafe heb je er trouwens ongeveer 1500 nodig). Diezelfde snelle google leerde me ook dat er is de randstad meer uit huis wordt gegeten dan gemiddeld, kortom je hebt waarschijnlijk zelfs iets minder dan de bovengenoemde cijfers nodig.

Eenzelfde oefening kan je trouwens ook maken voor een nieuwe supermarkt. Die draaien gemiddeld 500 EUR omzet per week per m^2 waarin de gemiddelde Nederlander 40 EUR uitgeeft aan boodschappen. Dus met 12 nieuwe inwoners faciliteer je een vierkante meter retail. De inwoners van bijvoorbeeld de Calypso waarborgen dus plus minus een retailoppervlakte van 50m^2.
glebtrab está en línea ahora   Reply With Quote

Reply

Tags
oma

Thread Tools

Posting Rules